Visa fullständig version : Mineraler och vitaminer från olika källor
nisse1976
2011-04-13, 09:52
Skiljer det sig mycket vilken sorts och hur mycket vitaminer och mineraler olika protein, kolhydrat och fett källor innehåller?
Alltså skulle det vara stor skillnad på mängd och typ av vitaminer och mineraler jag får i mig om jag varje dag bara äter kyckling, pasta och avocado mot om jag skulle variera det med, kött, kesella, ris, matvete, såser mm?
Jag skulle alltså ha samma totala intag av protein, kolhydrat och fett.
hejhopp79
2011-04-13, 09:57
Öh.
Klart det gör, kolla upp näringsinnehåll på det du äter vetja.
SiSenior
2011-04-13, 10:58
Precis som olika livsmedel innehåller olika mikronuteienter, innehåller även samma livsmedel, inte exakt samma uppsättning mikrobutrienter, beroende på en mängd faktorer.
Postat via en mobil enhet
Eddie Vedder
2011-04-13, 15:00
Ja givetvis innehåller olika mat olika mängder näringsämnen.
Vill man gå in ännu djupare kan man även tillägga att vitaminer/ämnen från piller ofta kan ge sämre effekt än från resp livsmedel. Ät varierat!
nisse1976
2011-04-14, 04:14
Tack för svaren
Eddie Vedder
2011-04-14, 07:57
Vill man gå in ännu djupare kan man även tillägga att vitaminer/ämnen från piller ofta kan ge sämre effekt än från resp livsmedel. Ät varierat!
Jag hör det där ofta men stämmer verkligen det? Spontant känns det som det borde vara tvärtom. Men att just tillskotten borde kunna tas upp bättre, på gott och ont.
hejhopp79
2011-04-14, 08:00
Det är väldigt olika.
Och ja, sannolikt tas många högkvalitativa tillskott upp bättre än vitaminer/mineraler från mat. Men som sagt, det där skiljer sig enormt åt beroende på vitamintillskott.
Pulverform och flytande tas i regel lättare och snabbare upp än piller.
Jag hör det där ofta men stämmer verkligen det? Spontant känns det som det borde vara tvärtom. Men att just tillskotten borde kunna tas upp bättre, på gott och ont.
Det varierar säkert från ämne/livsmedel. Minns i alla fall att man utvärderat lite faktorer kring magsäckscancer och funnit att naturligt förekommande vitaminer givit bättre resultat än från piller.
Det finns skyddande faktorer i kosten i sig, självkart negativa också, men min poäng till TS var att variera kosten och inte anta att en enformig kost + vitaminpiller = automatisk success.
Eddie Vedder
2011-04-14, 16:42
Det finns skyddande faktorer i kosten i sig, självkart negativa också
Det är just det här som är grejen. I kosten finns ju mer saker än i pillren som kan gynna hälsan. Så då kan ju det vara orsaken även om just mikronutrienten i sig absorberas i högre grad från pillret.
Men det varierar kanske från produkt till produkt som hejhopp79 nämner.
Pulverform och flytande tas i regel lättare och snabbare upp än piller.
När har man så akut behov av vitaminerna då? :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.