handdator

Visa fullständig version : Äta efter kvällsträning?


magper
2011-04-12, 22:39
Jag tränar kondition ca 45 min varannan dag och styrketräning ca 30 min varannan dag. Tränar sent och är klar ca kl 21, läggdags 23.

Efter träning brukar jag ta en proteindrink med vassleprotein och lite malto och dextro. Bör jag även äta efter träning även om jag snart går och lägger mig? Vad bör jag äta då, knäckebröd med keso?

Tacksam för hjälp!

Big Sleazy
2011-04-12, 22:47
Bör? Vad har du för mål? Är du hungrig? Du får nog ge lite mer info om du ska få något vettigt svar.

vicarious
2011-04-12, 22:57
Ja, det tycker jag du bör göra. Keso är bra.

magper
2011-04-12, 23:05
Bör? Vad har du för mål? Är du hungrig? Du får nog ge lite mer info om du ska få något vettigt svar.

Är 186 cm och väger 89 kilo. Har som mål att bli mer vältränad, vill varken gå upp eller ner i vikt, snarare "omplacera". Äter middag 18.30 och kan inte säga att jag är direkt hungrig efter träning. Är inte van att äta efter middagen 18.30 och då vänjer man sig vid det.

kettlebellGuden
2011-04-13, 04:18
Hemmalavad pizza är alltid trevligt efter träning.

Eddie Vedder
2011-04-13, 07:36
Skippa malto och dextro och ät en rejäl måltid istället. Om det inte stör din sömn vill säga.

StraightEdge
2011-04-13, 12:02
Det väl rätt välkänt att man ska äta det största målet efter styrketräning. Jag brukar själv träna sent och bli klar vid den tiden du nämner eller ännu senare. Det har inte hindrat mig från att ta en shake och äta 2 gånger till under samma dag men då lägger jag mig lite senare än dig.

vicarious
2011-04-13, 12:48
Det väl rätt välkänt att man ska äta det största målet efter styrketräning. Jag brukar själv träna sent och bli klar vid den tiden du nämner eller ännu senare. Det har inte hindrat mig från att ta en shake och äta 2 gånger till under samma dag men då lägger jag mig lite senare än dig.

Nej det finns inga ska.

magper
2011-04-14, 09:20
Tack för hjälpen. Jag lever väl kvar i det gamla att man inte skall äta på kvällen men det är fel och förlegat om jag förstår allt rätt.

karlingen
2011-04-14, 10:52
Tack för hjälpen. Jag lever väl kvar i det gamla att man inte skall äta på kvällen men det är fel och förlegat om jag förstår allt rätt.

Kroppen kan inte klockan, och väljer du rätt sorts mat finns det ingen anledning att t ex strypa kolhydratintaget efter en viss tidpunkt, eller t o m sluta äta efter klockan 18:00. Det sistnämnda är en seglivad myt som lever kvar år efter år

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

vicarious
2011-04-14, 10:55
Kroppen kan inte klockan, och väljer du rätt sorts mat finns det ingen anledning att t ex strypa kolhydratintaget efter en viss tidpunkt, eller t o m sluta äta efter klockan 18:00. Det sistnämnda är en seglivad myt som lever kvar år efter år

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Fast det kan den ändå, på ett sätt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=144776

karlingen
2011-04-14, 10:58
Men vad har det med att äta efter kvällsträning att göra?

vicarious
2011-04-14, 10:59
Men vad har det med att äta efter kvällsträning att göra?

Inte så jättemycket. Jag reagerade bara på ditt uttalande som inte var helt korrekt. Lite av en tolkning & definitionsfråga dock.

karlingen
2011-04-14, 11:00
Inte så jättemycket. Jag reagerade bara på ditt uttalande som inte var helt korrekt. Lite av en tolkning & definitionsfråga dock.

Mitt uttalande? Du missade nog länken under

vicarious
2011-04-14, 12:32
Mitt uttalande? Du missade nog länken under

Nej, vadå - deffguiden?

Jag tror däremot du missade min länk som handlar om nattarbete. Det finns en hel del som pekar på att det är negativt med en livsstil som innebär jobb och ätande under natten vilket jag tolkar som att kroppen visst kan klockan på ett sätt. Det betyder givetvis inte att man ska skippa att äta efter kvällsträningen. Jag gick off-topic och det ber jag om ursäkt för, kunde dock inte låta bli att reagera på det du sa om kroppen & klockan =)

karlingen
2011-04-14, 12:43
Nej, vadå - deffguiden?

Jag tror däremot du missade min länk som handlar om nattarbete. Det finns en hel del som pekar på att det är negativt med en livsstil som innebär jobb och ätande under natten vilket jag tolkar som att kroppen visst kan klockan på ett sätt. Det betyder givetvis inte att man ska skippa att äta efter kvällsträningen. Jag gick off-topic och det ber jag om ursäkt för, kunde dock inte låta bli att reagera på det du sa om kroppen & klockan =)

Jag missade inte din länk.

Det jag skrev var saxat ut deffguiden. Det var alltså inte mitt uttalande utan jag citerade bara grubben. missade kaninöronen bara ' "" ' ;)

vicarious
2011-04-14, 13:37
Jag missade inte din länk.

Det jag skrev var saxat ut deffguiden. Det var alltså inte mitt uttalande utan jag citerade bara grubben. missade kaninöronen bara ' "" ' ;)

Jaha. Nu är jag med :D