handdator

Visa fullständig version : Hypertrofi - setvila?


reidardahlen
2011-04-12, 22:18
Jag kör nu några veckors hypertrofiinriktad träning (8-12 reps).

Det jag undrar är vad som bygger mest volym - normal vila mellan seten, så man orkar nästan lika många reps på samma eller i stort sett samma vikt nästa set, eller om det är bättre med en extremt kort vila (några sekunder) och därmed nödvändigtvis ganska stor sänkning av vikten till nästa set?

Jag har för mig att sådan intensiv träning ska vara mer effektiv för hypertrofi än att vila och klara en högre vikt. Vad anser ni dessutom om s k rest pause, där man klämmer ut några extra reps på samma vikt efter en extremt kort vila?

jepqe
2011-04-13, 06:44
Skulle också gärna vilja veta det!

mikaelj
2011-04-13, 06:56
Om du kör 8x8-12 kan du ha kort vila, men inte så kort att du måste sänka vikten eller antalet repetitioner dramatiskt. För lite volym då.

Rest-pause kan du se som flera set på låga repetitioner med kort vila. Då får du till volymen.

Scratch89
2011-04-13, 07:17
Vid hypertrofirträning brukar mam försöka hålla vilan nere och repsen uppe. Det löser man genom att vara en bit från failure i de första seten.

reidardahlen
2011-04-13, 11:20
Om du kör 8x8-12 kan du ha kort vila, men inte så kort att du måste sänka vikten eller antalet repetitioner dramatiskt. För lite volym då.

Rest-pause kan du se som flera set på låga repetitioner med kort vila. Då får du till volymen.

Ok! Vad brukar ge mest volym, rest pause eller drop sets eller "vanliga" set?

Dessutom undrar jag hur många set som är vettigt att göra med den bästa metoden, per pass och per vecka?

mikaelj
2011-04-13, 11:27
Ok! Vad brukar ge mest volym, rest pause eller drop sets eller "vanliga" set?

Volym = rep x set x vikt, inte muskelvolym. Prova och räkna själv.

Sedan är det intressant att se volym per tid också. Hur många kilon du fick in över hur lång tid.

Dessutom undrar jag hur många set som är vettigt att göra med den bästa metoden, per pass och per vecka?

Det beror helt och hållet på övningsval.

Medusa
2011-04-13, 11:30
Ok! Vad brukar ge mest volym, rest pause eller drop sets eller "vanliga" set?

Dessutom undrar jag hur många set som är vettigt att göra med den bästa metoden, per pass och per vecka?

tycker du själv att de frågor du ställer är rimliga?

JimmyJoe
2011-04-13, 14:45
Känns som att det är ganska individuellt. Vila tills du vill lyfta igen och sitta inte med en klocka och fjanta dig.

lirberr
2011-04-13, 19:21
Vid hypertrofirträning brukar mam försöka hålla vilan nere och repsen uppe. Det löser man genom att vara en bit från failure i de första seten.


Är du säker på det där? Har stora problem med vilan..

kottovic
2011-04-13, 19:22
Är du säker på det där? Har stora problem med vilan..

Vad är problemet?