handdator

Visa fullständig version : Hur få ordentligt me protte till frukosten?


Dr.Stein
2003-11-30, 17:46
Har någon nåt bra tips på proteinrik frukostmat? Som det är nu käkar jag 2,5 dl havregrynsgröt, ett par mackor och lite frukt. Blir ju typ 4 g protein eller nåt:(
Känns som om det skulle va ganska mycket för lite med tanke på att jag oftast inte äter lunch förräns 4 timmar senare!!

Munter
2003-11-30, 17:49
Lägg keso och några ägg på mackorna så är saken biff.

King Grub
2003-11-30, 18:01
Det finns inget som säger att du måste något speciellt bara för att det är morgon. Öppna en burk tonfisk och ät, koka några ägg eller rör ihop en omelett, ät gårdagens kycklingrester, ta en halv burk mager mjukost på mackorna - allt proteinrikt går bra på morgonen också.

Dr.Stein
2003-11-30, 18:10
Okej, för det är väl rätt viktigt med ordentligt med protein på morgonen eler?

King Grub
2003-11-30, 18:13
Originally posted by Dr.Stein
Okej, för det är väl rätt viktigt med ordentligt med protein på morgonen eler?

Det är viktigt att få i sig ordentligt med protein vid alla mål, eftersom du inte kan lagra protein för framtida behov på samma sätt som du kan kolhydrater och fett, men på morgonen har du ju varit utan byggmaterial en längre tid, så då gäller det att :eating:

Hnke
2003-11-30, 19:01
På morgonen ska man väl mest ha kolhydrater, annars tar kroppen proteinet och använder det som energi

emmzan
2003-11-30, 19:08
Originally posted by Dr.Stein
Har någon nåt bra tips på proteinrik frukostmat? Som det är nu käkar jag 2,5 dl havregrynsgröt, ett par mackor och lite frukt. Blir ju typ 4 g protein eller nåt:(
Känns som om det skulle va ganska mycket för lite med tanke på att jag oftast inte äter lunch förräns 4 timmar senare!!

Låt gröten svalna lite och häll på lite proteinpulver... Smakar mumma enligt mig iaf!

Keso på mackorna...
Ägg.. Makrill i tomatås..
AH.. nu var jag hungrig!

King Grub
2003-11-30, 19:18
Originally posted by Hnke
På morgonen ska man väl mest ha kolhydrater, annars tar kroppen proteinet och använder det som energi

Jaså? Det är väl ingen som har rekommenderat bara protein på morgonen?

Dr.Stein
2003-11-30, 19:26
[QUOTE]Originally posted by Hnke
På morgonen ska man väl mest ha kolhydrater, annars tar kroppen proteinet och använder det som energi [/QU


Då borde det ju vara bättre att först äta gröten, sen kanske en frukt och sist det proteinrikaste, vad man nu äter. Då borde man ju kunna äta ganska mycket protein utan att kroppen använder det till energi?

Gäller det även efter träning, först kolhydraterna och sen proteinerna?

owster
2003-11-30, 19:49
Det är väl ändå en ganska marginell skillnad. Vad kan det bli, 5 minuter?

Däremot kan man ju efter träningspass först ta protein, vänta ca en halv timme och sedan ta kolhydrater. Lite bökigt dock om man köper färdigblandad gainer, det är nog mest för eliten(inte mig) :D

Arwen
2003-11-30, 20:00
enklast med klassosl frukost:

Ägg
Havregröt
Fullkornbröd
Ost eller kalkon som pålägg
Minimjölk

Om man trycker i sig ovan, så får man en bra start på dagen.

Går givetvis att optimera på många sätt, men för de flesta är det bättre att ligga på en rimlig ambitionsnivå som går att leva med livet ut, istället för att käka 2kg rostbiff till frukost några dagar, för att sedan återgå till "kaffe&cigg"

Ta det med ro och lycka till med träning ect!:thumbup:

Ludvig
2003-11-30, 21:25
jag käkar
en portion havregrynsgröt (micrad)
med mjölk till..
en dubbel prottedrink med 3dl mjölk..
då har jag från själva prottedrinken 44gram protte..

sen nått gram från gröten å den mjölken.. är då uppe i lite över 50 iaf.. lite snällt räknat. en fullkornsmacka med ägg på till det där å dagen går som en dans ;)

GhostFace
2003-12-01, 11:46
Originally posted by Hnke
På morgonen ska man väl mest ha kolhydrater, annars tar kroppen proteinet och använder det som energi

Jag tror han syftar på "vissa tidningsartiklar"/studier?