handdator

Visa fullständig version : Större underskott ju mer fett man har?


StampChamp
2011-04-12, 19:22
Som rubriken lyder, visst kan man ligga på ett större underskott när man har mer fett på kroppen?

Just nu ligger jag kring 15-16% kroppsfett gissningsvis, jag har kört 300-500kcal nu i några veckor men det har gått rätt långsamt, 4kg på 10 veckor. Kan jag ligga på ett högre underskott, typ 700-800kcal i några veckor med tanke på mitt kroppsfett?

Finns det någon anledning att dra ut på deffen egentligen? Ju tidigare jag är klar desto tidigare kan jag börja bygga igen.

Så vad tycker ni, är det en dum ide att ligga på 700-800kcal underskott i någon vecka nu när fettprocenten är ganska hög? Känns bara onödigt att dra ut på den, men kommer jag tappa betydligt mer på det? Sedan när jag börjar komma i bra form ökar jag på kalorierna såklart.

Hur gör ni andra som ligger i deff? Hur stort underskott?

Eddie Vedder
2011-04-12, 19:25
Ja det kan du, ju fler fettkilon du har desto mer fett kan frisättas per dygn. Naturligtvis blir man inte immun mot förlust av FFM bara för att man ligger inom den gränsen men förutsättningarna för att behålla maximalt med FFM är bättre.

EDIT: Ändrade titeln dessutom. Du skrev överskott. ;)

Sheogorath
2011-04-12, 19:27
70 kcal underskott / dygn / kilogram kroppsfett är ett bra riktmärke för den övre gränsen när det kommer till fettförbränning. Därmed inte sagt att man inte bränner muskler på ett sådant underskott. För att åstadkomma enkom fettförlust är det mer som ska till förutom tillräckligt lågt underskott. Vi snackar högeffektiv muskelbyggande styrketräning, högt proteinintag, bra med vila etc.

Men för att ta ett räkneexempel: någon som väger 80 kg och har kroppsfettprocent på 15% har 12 kg fett på kroppen och kan alltså frigöra 12 x 70 kcal = 840 kcal från sina fettdepåer per dygn. Så nu är det bara att räkna ut din övre gräns på samma sätt. Det är ingen exakt siffra och kan säkert påverkas både uppåt och nedåt av olika omständigheter, men det är bättre att ha ett ungefärligt riktmärke än inget alls, tycker jag. Ju längre ifrån gränsen du kommer desto lättare borde det vara att behålla muskelmassa. Lägger du dig precis på gränsen gäller det att göra allt rätt.

vicarious
2011-04-12, 20:58
Här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83037

StampChamp
2011-04-12, 21:49
Tack för era svar, jag fick fram det till strax över 900kcal där taket verkar ligga. Så jag kommer köra på 700-800 ett tag, de borde inte vara några problem.

Tycker ändå det bara är onödigt att göra deffen alldeles för långdragen, det innebär ju fler dagar på kaloriunderskott och färre veckor av uppbyggnad. :)

Eddie Vedder
2011-04-12, 21:57
Tack för era svar, jag fick fram det till strax över 900kcal där taket verkar ligga. Så jag kommer köra på 700-800 ett tag, de borde inte vara några problem.

Tycker ändå det bara är onödigt att göra deffen alldeles för långdragen, det innebär ju fler dagar på kaloriunderskott och färre veckor av uppbyggnad. :)

Kom ihåg att inte ha samma underskott hela vägen bara. Vill du hålla dig inom en marginal måste ju marginalen justeras vartefter ditt kroppsfett reduceras.

StampChamp
2011-04-12, 22:02
Kom ihåg att inte ha samma underskott hela vägen bara. Vill du hålla dig inom en marginal måste ju marginalen justeras vartefter ditt kroppsfett reduceras.

Nejdå, ju bättre form jag får desto mindre underskott kommer jag hålla. Kör på i några veckor, sedan kommer jag hålla mig under 500 :) Ska man passa på att ligga lite högre på protein när man kör 800? Eller funkar 2,5-3g/kg kv bra?

vicarious
2011-04-12, 22:09
Svårt att svara på. Minst 2.5 hade jag siktat på iaf. Gärna 3 eller mer de dagar du tränar. Beror ju lite på hur stor ram man har att röra sig inom. Inte så kul att bara äta protein, typ 60E% eller mer.