handdator

Visa fullständig version : Känsligare p g a viktminskning?


jasonmago
2011-04-12, 19:01
Blire kroppen känsligare överlag när man deffar?

Jag har deffat bort ca 9 kg nu och det är nog nästan allt fett eftersom styrkan är kvar och jag undrar om kroppen blir känsligare mot princip allt när man förlorar fett? Jag vet att insulinkänsligheten ökar men allt annat?

jag ligger på ca 14-15% just nu kroppsfett och jag har aldrig legat såhär lågt sen typ lågstadiet.. Har alltid varit tjock och säkert varit upp emot 25%

3 exempel:

Jag har aldrig någonsin blivit bakfull när jag supit. Lite ont i huvudet eller så men just nu blir jag helt förstörd. Dagen efteråt har jag ofta ont i huvudet och är riktigt ljuskänslig sedan mot kvällen ca 24 timmar efter krogen så blir jag TOTALT sabbad. Jag spyr och får frossa och svettas något otroligt mycket. Och då har jag ändå säkert druckit upp emot 4 liter vätska dagen efter och ätit ordentligt så man tycker vätskebalansen borde vara något återställd men de blir bara värre.. Först efter andra natten mår jag normalt igen.

Sedan så har jag blivit otroligt känslig mot laxerande effekter, kunde lätt tugga upp en påse tuggumi i skolan men gör jag det nu så får jag springa på toa 4 gånger när jag kommer hem. You get the point...

Sedan till sist så har jag fått ett otroligt tryck på gymmet när jag käkar kolisar. Och drar jag i mig en påse godis får jag världens kick och blir vaskulär överallt även fast jag som sagt ligger på rätt högt kroppsfett.

Beror allt detta pga att jag ändrat mina matvanor till PF och har gått ner så mycket i vikt? Eller kan det finnas några andra orsaker? Är rädd för att saker ska bli värre eftersom mitt mål ligger under 10% kroppsfett :O

Lillleif
2011-04-12, 19:52
Ang. vätska så kan det vara klokt att få i sig lite vätskeersättning istället för att hinka i sig 4L vatten. Ang. baksmälla så blir det värre med åldern :)

jasonmago
2011-04-13, 07:00
Okej så allting borde vara en ren jävla oläglig tillfällighet? :P Jag vet att baksmällan blir värre men det har liksom ökat gradvis på några veckor :O

Tolkia
2011-04-13, 07:07
Jag skulle säga att kroppen blir lite känsligare för slitage när man ligger på underskott, på samma sätt som den blir känsligare när man sover för lite, eller på annat sätt inte riktigt uppfyller alla dess behov (eller de behov den för ögonblicket tycker att den har). När det gäller känslighet för slitage, typ träning, så kan det å andra sidan uppvägas av den minskade belastningen om man går ned mycket i vikt; vad som blir slutresultatet beror på förutsättningarna i just ens eget fall.

Däremot tycker jag att exemplen du tar upp är lite sådär som exempel. Att du får mer baksmälla kan iofs bero på att du har krympt men fortfarande super som om du inte hade gjort det. Ju mer kropp att späda ut spriten i, desto mer tål man ofta.