handdator

Visa fullständig version : Tricep bröst


monk
2011-04-12, 18:43
Tjena jag undrar om man kan träna tricep först sen bröst. då jag känner att mina triceps ligger efter jämfört med resten av kroppen

mvh

Vanish
2011-04-12, 18:51
Tjena jag undrar om man kan träna tricep först sen bröst. då jag känner att mina triceps ligger efter jämfört med resten av kroppen

mvh

Du har ingen möjlighet att lägga in triceps två gånger då?

Mitosis
2011-04-12, 18:53
Jag hade aldrig kört triceps innan bröst, själv så hade jag bara slängt in lite mer tricepsträning.
Jag kör triceps 2 gånger i veckan, på bänkpasset och sedan på militärpresspasset.

Lawgivah
2011-04-12, 18:55
Dag1: Bröst/Triceps
Dag2: Rygg/Biceps
Dag3: vila
Dag4: Axlar/Triceps
Dag5: Ben.

monk
2011-04-12, 19:06
Dag1: Bröst/Triceps
Dag2: Rygg/Biceps
Dag3: vila
Dag4: Axlar/Triceps
Dag5: Ben.

när du kör bröst före tricep får du inte full effekt utav den läst studier om det.

monk
2011-04-12, 19:06
Du har ingen möjlighet att lägga in triceps två gånger då?

kör redan varje muskelgrupp 2ggr i veckan

z_bumbi
2011-04-12, 19:12
Ja det funkar men om du kör pressövningar för bröst så kommer triceps vara ganska så slut om du kör alla tricepsövningar innan. Ett enkelt sätt att undvika det är att inte dela upp det i triceps och sen bröst utan att blanda.

T ex
Smalbänk
Bänk
Tricepsextension
Ev hantelpressar

Alla fyra övningarna tränar triceps men triceps är bara måttligt trötta efter smalbänken så man får lite kvalitetsträning över för bröst och axlar.

Vill man sen köra fler övningar så kan man köra isolationsövningar och då först triceps och sen bröst.

Edit: Eftersom du kör två gånger i veckan kan du också byta ordning det andra passet.
T ex
Bänk
Smalbänk
Tricepsextension
Pushdowns
Flyes

Sheogorath
2011-04-12, 19:14
Tränar man triceps innan bröst finns det en god chans att alla bröstpressövningar man gör därefter blir "tricepsövningar" eftersom bröstet inte utmanas ordentligt pga den lägre vikten man tvingas använda. Jag skulle säga att triceps innan bröst är en väldigt dålig idé för de flesta.

Edit: om man kör tricepsövningar och sedan bröst med flyes (med varianter) går det ju förstås bra, men man missar ju en himla massa fina övningar om man begränsar sig till bröstövningar som inte använder triceps.

Sheogorath
2011-04-12, 19:17
när du kör bröst före tricep får du inte full effekt utav den läst studier om det.

Finns det studier som visar att muskeltillväxt eller styrkeutveckling i triceps blir sämre om de föruttröttas i bröstövningar?

monk
2011-04-12, 20:39
Finns det studier som visar att muskeltillväxt eller styrkeutveckling i triceps blir sämre om de föruttröttas i bröstövningar?

jag läste det någonstans ja på bodybuilding.com de sa det e ett normalt fel bland byggare.

zumbi tack för ditt inlägg tror jag prövar det du sa!


Annan fråga kör jag tricep sen bröst direkt efter utan vila då blir det som dropset på tricepsen fast brösten kommer ändå med. som sagt tricepsen e det jag vill priotera mest.

monk
2011-04-12, 20:54
jag läste det någonstans ja på bodybuilding.com de sa det e ett normalt fel bland byggare.

zumbi tack för ditt inlägg tror jag prövar det du sa!


Annan fråga kör jag tricep sen bröst direkt efter utan vila då blir det som dropset på tricepsen fast brösten kommer ändå med. som sagt tricepsen e det jag vill priotera mest.

edit jag tänkte ungefär
Pushdowns sen bänk tsm 4set
scull crushers överbröst 4set
dips tar på både bröst o tricep 5set

så där lär båda musklerna vara körda

vad säger ni ??!:D

Sheogorath
2011-04-12, 21:00
jag läste det någonstans ja på bodybuilding.com de sa det e ett normalt fel bland byggare.

zumbi tack för ditt inlägg tror jag prövar det du sa!


Annan fråga kör jag tricep sen bröst direkt efter utan vila då blir det som dropset på tricepsen fast brösten kommer ändå med. som sagt tricepsen e det jag vill priotera mest.

Har du läst de här studierna själv? Vad jag vet finns inga sådana studier och då gäller vad jag skrev: om triceps är utmattade blir vikten i pressövningarna så låg att brösten riskerar att inte få effektiv träning.

EeJay
2011-04-13, 18:30
Han har ju helt klart en poäng i att om bröst körs före triceps så får du inte ut maximalt av triceps(såvida du inte kör typ flyes :P ). På samma sätt som du inte får ut maximalt av bröstet om du kör triceps före. Eller om du kör biceps före chins eller tvärt om.
Det handlar ju helt enkelt om en prioritering och jag köper nog hellre argumentet om att det är bättre att först köra den stora basövningen där du kan lasta på x-gånger så mycket vikt som i finlirsövningarna. Kanske inte om man håller på med body building och "måste" bättre på sina triceps för symmetri. Men i alla andra fall där man vill bli atletisk eller bara stark.

Optimalt är ju om du har möjlighet att köra typ ett pass på morgonen och ett pass 12 timmar senare och på så sätt hinna återhämta tricepsen från bröstpasset innan du kör triceps. Men vem har den tiden? :)

Sheogorath
2011-04-13, 18:36
Han har ju helt klart en poäng i att om bröst körs före triceps så får du inte ut maximalt av triceps(såvida du inte kör typ flyes :P ). På samma sätt som du inte får ut maximalt av bröstet om du kör triceps före. Eller om du kör biceps före chins eller tvärt om.
Det handlar ju helt enkelt om en prioritering och jag köper nog hellre argumentet om att det är bättre att först köra den stora basövningen där du kan lasta på x-gånger så mycket vikt som i finlirsövningarna. Kanske inte om man håller på med body building och "måste" bättre på sina triceps för symmetri. Men i alla andra fall där man vill bli atletisk eller bara stark.

Optimalt är ju om du har möjlighet att köra typ ett pass på morgonen och ett pass 12 timmar senare och på så sätt hinna återhämta tricepsen från bröstpasset innan du kör triceps. Men vem har den tiden? :)

Kör du bänkpress och sedan tricepsextensions kommer det fortfarande vara triceps som begränsar dig i dina tricepsextensions. De tas ut maximalt. Att vikten är lägre än om man kör tricepsextensions först är helt oväsentligt: musklerna kan inte läsa vad som står skrivet på viktskivorna. Det omvända scenariot, där man kör triceps först och sedan går på bänkpressen kommer att resultera i att triceps begränsar hur mycket belastning relativt bröstens max som kan läggas på brösten. Därför är ett sådant upplägg anus om man nu inte har förbaskat bra tuttar och kan tänka sig att de får stå tillbaka ett slag för mer tricepsutveckling, eller har ett genomtänkt styrkeupplägg likt det bumbi beskrev. Så nej, jag tycker ingen att han har någon poäng i det han skriver.

vicarious
2011-04-13, 18:40
Kör du bänkpress och sedan tricepsextensions kommer det fortfarande vara triceps som begränsar dig i dina tricepsextensions. De tas ut maximalt. Att vikten är lägre än om man kör tricepsextensions först är helt oväsentligt: musklerna kan inte läsa vad som står skrivet på viktskivorna. Det omvända scenariot, där man kör triceps först och sedan går på bänkpressen kommer att resultera i att triceps begränsar hur mycket belastning relativt bröstens max som kan läggas på brösten. Därför är ett sådant upplägg anus om man nu inte har förbaskat bra tuttar och kan tänka sig att de får stå tillbaka ett slag för mer tricepsutveckling, eller har ett genomtänkt styrkeupplägg likt det bumbi beskrev. Så nej, jag tycker ingen att han har någon poäng i det han skriver.

Mycket bra skrivet! Logiskt. :thumbup:

EeJay
2011-04-13, 22:11
Kör du bänkpress och sedan tricepsextensions kommer det fortfarande vara triceps som begränsar dig i dina tricepsextensions. De tas ut maximalt. Att vikten är lägre än om man kör tricepsextensions först är helt oväsentligt: musklerna kan inte läsa vad som står skrivet på viktskivorna. Det omvända scenariot, där man kör triceps först och sedan går på bänkpressen kommer att resultera i att triceps begränsar hur mycket belastning relativt bröstens max som kan läggas på brösten. Därför är ett sådant upplägg anus om man nu inte har förbaskat bra tuttar och kan tänka sig att de får stå tillbaka ett slag för mer tricepsutveckling, eller har ett genomtänkt styrkeupplägg likt det bumbi beskrev. Så nej, jag tycker ingen att han har någon poäng i det han skriver.

Har aldrig påstått att det har varit något annat än triceps heller som begränsar i en tricepsövning efter bänkpress.

Det jag påstår är att agonister arbetar även (triceps arbetar även i bänkpress, vilket du givetvis vet) och därför tas dessa ut av en icke isolerande övning initialt vilket innebär att när du vill köra en mer isolerande övning så kommer du således vara tröttare i den muskeln och tvingas till en lägre vikt.

Muskeln må belastas maximalt men du kommer få en annan typ av träning som inriktas mer på anaerob funktion än ren ATP-explosivitet. Vilket jag i alla fall tycker är sämre :)

Och det var ju just det som du skrev "om man nu inte har förbaskat bra tuttar" när jag nämnde bodybuilding och träning för symmetri.