handdator

Visa fullständig version : I,Bodybuilder


Basics
2011-04-12, 18:27
Hej. På senaste har det ju varit en hel del diskussioner angående reps,osv. Jag hittade detta programmet av Christian Thibadeau som jag tycker har intressanta träningssätt.

Programmet:http://www.t-nation.com/free_online_program/sports_body_training_muscle_anaconda/anaconda_protocol#i-bodybuilder-program/guidelines

Hur mycket av det som står där stämmer egentligen? Insulinpikar innan passet, 3-5 reps med lång vila(det borde ju bli träning för styrka?), explosiva reps,osv

"Christian gained 27 pounds of muscle in 6 weeks, and was doing seated overhead presses with 375 pound for 5 cluster reps." Det låter ju ganska overkligt, eller hur?

willtjam
2011-04-12, 18:32
12 kg muskler på 6 veckor? Han har nog bra gener.

z_bumbi
2011-04-12, 20:00
"Christian gained 27 pounds of muscle in 6 weeks, and was doing seated overhead presses with 375 pound for 5 cluster reps." Det låter ju ganska overkligt, eller hur?

Ja.

kottovic
2011-04-12, 20:02
http://es.fitness.com/forum/attachments/culturismo/11142d1238807835-la-verdad-acerca-del-volumen-christian-thibaudeau-christian.jpg

Joe Hardgainer
2011-04-12, 20:04
Hej. På senaste har det ju varit en hel del diskussioner angående reps,osv. Jag hittade detta programmet av Christian Thibadeau som jag tycker har intressanta träningssätt.

Programmet:http://www.t-nation.com/free_online_program/sports_body_training_muscle_anaconda/anaconda_protocol#i-bodybuilder-program/guidelines

Hur mycket av det som står där stämmer egentligen? Insulinpikar innan passet, 3-5 reps med lång vila(det borde ju bli träning för styrka?), explosiva reps,osv

"Christian gained 27 pounds of muscle in 6 weeks, and was doing seated overhead presses with 375 pound for 5 cluster reps." Det låter ju ganska overkligt, eller hur?

Allting är möjligt på T-nation.........allt

stevebc
2011-04-12, 20:13
"Christian gained 27 pounds of muscle in 6 weeksHan kurar.

Basics
2011-04-12, 20:24
Han kurar.

Fattade nästan det. Men om vi ska fokusera på träningen och kosten i programmet, är det helt fel?

Anders The Peak
2011-04-12, 20:29
Fattade nästan det. Men om vi ska fokusera på träningen och kosten i programmet, är det helt fel?

Han dvs Christian ser likadan ut som han har gjort sista fem åren. När det gäller träningsprogrammet så fungerar det så länge man tror på det.

Ego
2011-04-12, 20:34
Han dvs Christian ser likadan ut som han har gjort sista fem åren. När det gäller träningsprogrammet så fungerar det så länge man tror på det.

Har också upplevt samma. Han har dock bortförklarat det med att han har någon hjärtsjukdom, vet inte hur mycket sanning det ligger i det.

För övrigt byter han träningsapproaches lika ofta som jag byter kalsonger och av denna anledning förlorar mycket trovärdighet enligt mig, och vid varje byte rapporterar han extrema resultat och säger att han alltid tränat så.

Control_61
2011-04-12, 21:22
Han är påläst, erfaren och har själv varit både en hyfsad tyngdlyftare och bodybuilder.

Jag har läst lite ifrån honom och tycker han har många intressanta saker för sig.

Angående I,Bodybuilder så känns det som de försöker sälja ett koncept med tillhörande kosttillskott.
Själva idén med auto-regulation är ju inte direkt ny, rätt tillämpad tror jag det är ett bra sätt att träna.


Följ programmet om du tycker det verkar skoj, men räkna inte med att öka 12kg på 6 veckor.

Damien Thorne
2011-04-12, 22:55
Use "Feeler" Sets, not Warm-Ups

Traditional warm-up sets are counterproductive, whereas feeler (practice) sets are highly productive and effective at ramping up the nervous system and associated target muscle group.

As a general guideline, on your first exercise of a workout, or on any exercise where you don't feel adequately prepared for maximum effort, perform two feeler sets with 40% to 45% of your 1RM. Then go right into the working sets of the lift.

Låter som ett bra sätt attt skada sig. :thumbup:

Maxar jag 150 och ska köra arbetsset på 130kg, så innebär det att jag kör 2 set på 60-67.5kg sen höjer jag vikten med 62.5-70kg utan några mellansteg.

Tediiieee
2011-04-12, 23:04
Det är ju olika, kolla tex vad som står under bänkpressen här. http://www.t-nation.com/free_online_program/sports_body_training_muscle_anaconda/anaconda_protocol#5-8211-training-program/phase-5-8212-transition/monday

Matsa
2011-04-12, 23:11
Use "Feeler" Sets, not Warm-Ups

Traditional warm-up sets are counterproductive, whereas feeler (practice) sets are highly productive and effective at ramping up the nervous system and associated target muscle group.

As a general guideline, on your first exercise of a workout, or on any exercise where you don't feel adequately prepared for maximum effort, perform two feeler sets with 40% to 45% of your 1RM. Then go right into the working sets of the lift.

Låter som ett bra sätt attt skada sig. :thumbup:

Maxar jag 150 och ska köra arbetsset på 130kg, så innebär det att jag kör 2 set på 60-67.5kg sen höjer jag vikten med 62.5-70kg utan några mellansteg.

Men du får även tänka på att hans metod går ut på att stegra vikten i ca 6 set, så hans första "arbetsset" är på runt 60% av 1RM och där ligger han även mycket långt från failure. Så länge som man tränar helt efter hans metod så går det säkert bra att värma upp på det sättet.

Rusk
2011-04-13, 09:35
Hans träningsmetod är inriktad på styrka, rätt basic att veta det.
Sen ser du ju hur mkt BS det är han skriver:'D

Yes
2011-04-13, 09:41
T-nation broscience-brolic för att sälja kosttillskott. Jag är förvånad över att hurril inte varit och roidat loss på dessa T-nation och simplyshredded-trådar.

Davidoff
2011-04-13, 13:07
Han kurar.

Du menar att en person kan lägga på sig 12 kg muskler på 6 veckor med preparat? Årets :smash: hahaha.

Yes
2011-04-13, 13:10
Jag är ingen tankeläsare men jag tror faktiskt stevie menar att han kurar.

Davidoff
2011-04-13, 13:15
Jag är ingen tankeläsare men jag tror faktiskt stevie menar att han kurar.

Notera att jag skrev "preparat".

Ego
2011-04-13, 13:23
Har kört just axeldelen av programmet i 6 veeckor. Fick rätt bra styrka på pressövningar, samt märkbara resultat avseende volymökning på axlar och triceps. Men det var inget oväntat, pressar man rätt tungt och mycket 3 gånger per vecka i 6 veckor så bör man få styrka. Tänker aldrig köra upplägget igen dock.

stevebc
2011-04-13, 13:34
Du menar att en person kan lägga på sig 12 kg muskler på 6 veckor med preparat? Årets :smash: hahaha.Om det är möjligt, givet fria händer till mat, träning och diverse steroider? Jag tror det, ja. Fettfri massa då, knappast rent muskelprotein.

Men det var inte vad jag menade med "Han kurar".

Notera att jag skrev "preparat".Jag vet inte vad du menar med preparat men jag talar om AAS, HGH m m.

Davidoff
2011-04-13, 13:42
Om det är möjligt, givet fria händer till mat, träning och diverse steroider? Jag tror det, ja. Fettfri massa då, knappast rent muskelprotein.

Men det var inte vad jag menade med "Han kurar".

Jag vet inte vad du menar med preparat men jag talar om AAS, HGH m m.

Jag förstod att du menade illegala preparat, men att du fortfarande tror att en person kan lägga på sig 12 kg ren muskelmassa på 6 veckor är skrattretande(min åsikt).

ELIT-bodybuilders kommer väl till olympia med 50-100 kg fettfri extra massa varje år i din värld.

stevebc
2011-04-13, 13:59
Vid min senaste bulk gick jag på 5 månader upp 18kg FFM och 12 kg FM, ett förhållande på 3:2. Om man räknar bort ökningar i glykogen och vätska så blir förhållandet inte så imponerande, ca 0,875:1, dvs 10,5kg muskler och 12 kg fett, men det kan vara en viss underskattning av muskelmassan eftersom 7,5kg i vätska och glykogen kan vara i mesta laget.
Absolut inget avancerat upplägg. Mycket mat och en del träning bara.

http://1.bp.blogspot.com/_q514fFpQvPk/S_jdWtiA1gI/AAAAAAAAAZQ/u8we8lbU_Jc/s1600/christian-bale-the-machinist.jpg

Tänk dig en kille som är svältfödd och väger 50 kg med muskelminne som börjar överäta och går upp 25-30 kg på 6 veckor och samtidigt tar hästkurer. Jag tror inte 12 kg på 6 veckor är omöjligt, men det blir nog mycket fett. 12 kg ren muskelmassa går nog inte då det väl hade behövts en muskelproteininlagring på ~50 gram om dagen. Men räknar man med glykogen, vätska osv så kanske.

Om man tar Olas uppskattade ratio mellan FFM och muskelmassa så gav 10 kg upphov till ca 18 kg FFM. Så frågan är, är det möjligt givet bästa möjliga förutsättningar att lägga på sig 12 kg FFM på 6 veckor? Då hade man "behövt" lägga på sig nära 7 kg muskelmassa på 6 veckor. Jag tror det kan gå om man som sagt är svältfödd och överäter som en sumobrottare samtidigt som man tar hästkurer och tränar som ett as.

Davidoff
2011-04-13, 14:09
Extremexempel med Bale i svältform, men visst, under de första 6 veckorna på hästkurer om man är så jävla taning som han är där, så kan man nog lägga på sig 12 kg ffm (detta ENDAST under de första 6 veckorna).

Missuppfattade väl dig, trodde du la en riktlinje för 6 veckor + 12 kg FFM = sant om man kurar.

stevebc
2011-04-13, 14:10
Extremexempel med Bale i svältform, men visst, under de första 6 veckorna på hästkurer om man är så jävla taning som han är där, så kan man nog lägga på sig 12 kg ffm (detta ENDAST under de första 6 veckorna).

Missuppfattade väl dig, trodde du la en riktlinje för 6 veckor + 12 kg FFM = sant om man kurar, vilket ju inte är sant.Nä, faktum är att jag inte ens läste hans siffror när jag skrev att han kurade. Jag tänkte mer som en liten "att tänka på" för de som vill följa hans råd, att vill man ha ökningar av den magnituden som Christian själv får, får man tänka på att följa mer än bara de set x reps som han förespråkar.

Ola Wallengren
2011-04-13, 17:59
Om man tar Olas uppskattade ratio mellan FFM och muskelmassa så gav 10 kg upphov till ca 18 kg FFM. Så frågan är, är det möjligt givet bästa möjliga förutsättningar att lägga på sig 12 kg FFM på 6 veckor? Då hade man "behövt" lägga på sig nära 7 kg muskelmassa på 6 veckor. Jag tror det kan gå om man som sagt är svältfödd och överäter som en sumobrottare samtidigt som man tar hästkurer och tränar som ett as.

Om man tittar på det i efterhand så gick jag upp ca 12 FFM på ca 9 veckor, kanske snabbare eftersom man tenderar att lägga på sig mindre och mindre muskler ju tyngre och fetare man blir. Jag hade då gått upp ungefär 16,5 kg varav ca 8kg första veckan.
Jag gjorde inte dagliga mätningar av kroppssammansättningen så det är en interpolation mellan högsta och lägsta.

kaffekopp
2011-04-13, 20:11
perform two feeler sets with 40% to 45% of your 1RM. Then go right into the working sets of the lift.

Låter som ett bra sätt attt skada sig. :thumbup:


varför skulle man skada sig om man gör så?

Control_61
2011-04-13, 21:35
Har kört just axeldelen av programmet i 6 veeckor. Fick rätt bra styrka på pressövningar, samt märkbara resultat avseende volymökning på axlar och triceps. Men det var inget oväntat, pressar man rätt tungt och mycket 3 gånger per vecka i 6 veckor så bör man få styrka. Tänker aldrig köra upplägget igen dock.

+1

Prova skiten innan man sågar kanske vore något att prova ;)