handdator

Visa fullständig version : Tävla i styrkelyft?


zelmanclock
2011-04-12, 18:16
Kollade runt på lite stats från rekord osv i styrkelyft, känner att man inte är allt för långt ifrån.

Jag har enbart hobby gymat i ca 3 år.

Mina stats just nu.

Bänkpress 170KG
Marklyft 230KG
Knäböj 200KG

Väger 98 för tillfället men har överskott brukar deffa ner till runt 85~kg på sommrarna.

Borde jag satsa eller är jag för svag?

Här är en video på lite av utförandet:

http://www.youtube.com/watch?v=m3Q4QgikNcs

Kommentera gärna.

Låten i bakrunden är den jag använde när jag utförde maxningarna så :)

wird
2011-04-12, 18:20
Om du borde satsa kan bara du avgöra, dvs om du vill.

Ingen är för svag för styrkelyft.

z_bumbi
2011-04-12, 18:21
Hur stark du är avgör inte om du bör satsa på att tävla eller inte utan frågan är om du har lust med det? Har du lust är det bara att börja.

zelmanclock
2011-04-12, 18:23
Hur stark du är avgör inte om du bör satsa på att tävla eller inte utan frågan är om du har lust med det? Har du lust är det bara att börja.

Anledningen att jag frågar är att jag undrar om jag börjar träna för en klubb, kommer det vara en stor skillnad i ökningarna.
Jag vill inte bara tävla vill vinna hela skiten.

mini
2011-04-12, 18:30
Det enda sättet att ta reda på det är att börja träna på en klubb och så småningom ta klivet upp på tävlingsflaket.
Var bor du?

zelmanclock
2011-04-12, 18:31
Bor i stockholm, finns en klubb i sundbyberg som ligger ganska nära om jag inte är ute och cycklar.

mpersson
2011-04-12, 18:31
Kör bara :)

Hur gammal är du?

Powerlifter
2011-04-12, 18:31
Du gör endast halva knäböjar och kör med remmar i marklyftet plus att bänkpressen var ej med stopp. Så räkna inte med att vinna något inom en snar framtid.

Om du dessutom börjar köra med korrekt utförande i en klubb så skulle dina lyft snarare sjunka avsevärt istället för att öka som du tror.

zelmanclock
2011-04-12, 18:32
Kör bara :)

Hur gammal är du?


Ja fan kanske blir att göra de :)

Jag har precis fyllt 23.

stevebc
2011-04-12, 18:32
Det bästa är att tävla på en mindre tävling först, dels för att kvala till SM och dels för erfarenhetens skull. Du är stark i alla fall, särskilt i bänk!

Bänken var dock med studs, med tävlingsstopp tappar du kanske 5-10 kg. Det får du se helt enkelt, och det kan du öva upp också.

Din knäböj var väldigt grund och det såg inte ut som du gick ner ens halva vägen. Du måste så djupt ner att höftvecket är under knäets högsta punkt. Så där är det möjligt att du tappar en hel del kilon.

Marklyftet såg ganska lätt ut.

Ta kontakt med en SL-förening och träna lite med dom, skaffa licens, lär dig tävlingsreglerna och ställ upp på någon serieomgång för att få tävlingserfarenhet och få kvala till SM. Om du ska vinna SM i klassisk styrkelyft, dvs utan utrustning, så tror jag du måste göra en bit över 700 kg med din nuvarande kroppsvikt. Rent spontant, om jag bara ska dra till med några siffror rakt ur röven, kanske du gör 175-165-235 = 575 kg. Så det är en bra bit upp till 700+, men ju tidigare du tar kontakt med en SL-förening och börjar tävla, desto snabbare kommer du dit.

Kör hårt! :thumbup:

zelmanclock
2011-04-12, 18:35
Det bästa är att tävla på en mindre tävling först, dels för att kvala till SM och dels för erfarenhetens skull. Du är stark i alla fall, särskilt i bänk!

Bänken var dock med studs, med tävlingsstopp tappar du kanske 5-10 kg. Det får du se helt enkelt, och det kan du öva upp också.

Din knäböj var väldigt grund och det såg inte ut som du gick ner ens halva vägen. Du måste så djupt ner att höftvecket är under knäets högsta punkt. Så där är det möjligt att du tappar en hel del kilon.

Marklyftet såg ganska lätt ut.

Ta kontakt med en SL-förening och träna lite med dom, skaffa licens, lär dig tävlingsreglerna och ställ upp på någon serieomgång för att få tävlingserfarenhet och få kvala till SM. Om du ska vinna SM i klassisk styrkelyft, dvs utan utrustning, så tror jag du måste göra en bit över 700 kg med din nuvarande kroppsvikt. Rent spontant, om jag bara ska dra till med några siffror rakt ur röven, kanske du gör 175-165-235 = 575 kg. Så det är en bra bit upp till 700+, men ju tidigare du tar kontakt med en SL-förening och börjar tävla, desto snabbare kommer du dit.

Kör hårt! :thumbup:

Okej, tack för bra svar! :)

mpersson
2011-04-12, 18:36
Ja fan kanske blir att göra de :)

Jag har precis fyllt 23.

Okej.

Böjen och marken var väl inget häpnadsväckande.

Men bänken ! Fyfan, råpressa 170 med kass teknik är inte dåligt ! Lite klubbträning sen jävlar ;)

zelmanclock
2011-04-12, 18:38
Du gör endast halva knäböjar och kör med remmar i marklyftet plus att bänkpressen var ej med stopp. Så räkna inte med att vinna något inom en snar framtid.

Om du dessutom börjar köra med korrekt utförande i en klubb så skulle dina lyft snarare sjunka avsevärt istället för att öka som du tror.

Japp, kan inte hålla med dig mer, därför jag ville dubbelkolla här på forumet då jag hört mycket gott om detta forum :)

Vet att mitt utförande inte är 100 procentigt, börjat jobba på de nu och som sagt så har jag inte tränat så mycket styrke mest träna standard 6-8reps MAX OT, började även köra ben för 3 månader sen så.

limenka
2011-04-12, 18:41
Japp, kan inte hålla med dig mer, därför jag ville dubbelkolla här på forumet då jag hört mycket gott om detta forum :)

Vet att mitt utförande inte är 100 procentigt, börjat jobba på de nu och som sagt så har jag inte tränat så mycket styrke mest träna standard 6-8reps MAX OT, började även köra ben för 3 månader sen så.

Vad böjde du för tre månader sen? 0?

zelmanclock
2011-04-12, 18:43
Vad böjde du för tre månader sen? 0?

Körde runt 130KG reppade 6ggr

stevebc
2011-04-12, 18:44
Okej, tack för bra svar! :)Lugnt. Jag har två förslag rent spontant.

I augusti kommer vi hålla ett SM i klassisk styrkelyft (dvs styrkelyft med bara bälte som utrustning - exakt så du tränar nu) samt ett RM i bänkpress, här i Lund. I praktiken är RM (riksmästerskap) och SM samma sak. Det är de bästa i hela landet som tävlar om vem som är starkast i SL-grenarna. Jag föreslår att du försöker kvala till båda tävlingar, då du har stora chanser att kvala både i bänkpress och totalt.

För att kvala till SM i klassisk styrkelyft där du tävlar i alla tre grenar så behöver du göra följande:

- 93 kg: 570 kg
- 105 kg: 590 kg

För att kvala till RM i klassisk bänkpress där du bara tävlar i bänk så behöver du göra följande:

- 93 kg: 150 kg
- 105kg: 165 kg

Ett bra kvaltillfälle är serieomgång 2 som går 7-8 maj. Det är inte säkert att du får möjlighet till fler tillfällen att kvala efter det här om du siktar på SM/RM 2011.

Du kan kvala in i -105 men ändå tävla i -93 om du vill.

Så leta upp en SL-förening så snart som möjligt. Det är en kul sport! Försök gå djupare i knäböj också så snart som möjligt så du tränar upp styrkan längs hela lyftvägen, för nu är det svårt att säga vad 200x2 i en grund böj ger i en tävlingsgodkänd böj.

zelmanclock
2011-04-12, 18:46
Okej.

Böjen och marken var väl inget häpnadsväckande.

Men bänken ! Fyfan, råpressa 170 med kass teknik är inte dåligt ! Lite klubbträning sen jävlar ;)

Det är den övning man kört nu i 3år så klart man måste pressa :D men gjort ca 30KG ökning även i bänken detta år, brukar ligga o deffa varje sommar förlorar all styrka då så bygger man tillbaka under bulken och kommer över en bit så kanske blir att bara bulka hädan efter? :>

zelmanclock
2011-04-12, 18:51
Lugnt. Jag har två förslag rent spontant.

I augusti kommer vi hålla ett SM i klassisk styrkelyft (dvs styrkelyft med bara bälte som utrustning - exakt så du tränar nu) samt ett RM i bänkpress, här i Lund. I praktiken är RM (riksmästerskap) och SM samma sak. Det är de bästa i hela landet som tävlar om vem som är starkast i SL-grenarna. Jag föreslår att du försöker kvala till båda tävlingar, då du har stora chanser att kvala både i bänkpress och totalt.

För att kvala till SM i klassisk styrkelyft där du tävlar i alla tre grenar så behöver du göra följande:

- 93 kg: 570 kg
- 105 kg: 590 kg

För att kvala till RM i klassisk bänkpress där du bara tävlar i bänk så behöver du göra följande:

- 93 kg: 150 kg
- 105kg: 165 kg

Ett bra kvaltillfälle är serieomgång 2 som går 7-8 maj. Det är inte säkert att du får möjlighet till fler tillfällen att kvala efter det här om du siktar på SM/RM 2011.

Du kan kvala in i -105 men ändå tävla i -93 om du vill.

Så leta upp en SL-förening så snart som möjligt. Det är en kul sport! Försök gå djupare i knäböj också så snart som möjligt så du tränar upp styrkan längs hela lyftvägen, för nu är det svårt att säga vad 200x2 i en grund böj ger i en tävlingsgodkänd böj.

Tack för inlägget, ska kika på de, kommer nog försöka satsa på -93KG då jag normalt ligger vid den vikten.

stevebc
2011-04-12, 19:02
Ja precis. Men "hinner" du inte nå ner till 93 kg innan 7-8 maj så kan du fortfarande kvala i klassen -105, och ställa upp i -93 i augusti.

z_bumbi
2011-04-12, 19:24
Sikta inte in dig på ett kval det första du gör utan kolla med klubben vad de tycker och tror om dina utvecklingsmöjligheter.

gunhamn
2011-04-12, 19:44
Kul med ny lyftare!

Mer djup i böjen så är det grymt! den såg ju lätt ut.

zelmanclock
2011-04-12, 22:39
Sikta inte in dig på ett kval det första du gör utan kolla med klubben vad de tycker och tror om dina utvecklingsmöjligheter.

Alright skall göras!

zelmanclock
2011-04-12, 22:40
Kul med ny lyftare!

Mer djup i böjen så är det grymt! den såg ju lätt ut.

Tackar och bockar :)

PepzAdept
2011-04-12, 22:55
Sikta inte in dig på ett kval det första du gör utan kolla med klubben vad de tycker och tror om dina utvecklingsmöjligheter.

Varför inte? Han har ju i vart fall klar potential till att kvala till bänk-RM i sommar.
Tävla är roligt :thumbup:

TS: Har du nära till Sundbybergs TK så titta förbi där och träna lite med dem. Finns många riktigt bra lyftare där som säkert hjälper dig om du satsar på att tävla.

zelmanclock
2011-04-12, 23:06
Varför inte? Han har ju i vart fall klar potential till att kvala till bänk-RM i sommar.
Tävla är roligt :thumbup:

TS: Har du nära till Sundbybergs TK så titta förbi där och träna lite med dem. Finns många riktigt bra lyftare där som säkert hjälper dig om du satsar på att tävla.

A har väldigt nära med bil.

Får ta och kika förbi snart :=>

Boston77
2011-04-14, 20:24
Sjukt kul att tävla så bara att testa och se om du tycker det är kul jag har bara gjort en tävling Serieomgång 1 men längtade redan dagen efter tills omgång2 var nog bland det roligaste jag har gjort,

Ungrim
2011-04-14, 21:28
Sjukt kul att tävla så bara att testa och se om du tycker det är kul jag har bara gjort en tävling Serieomgång 1 men längtade redan dagen efter tills omgång2 var nog bland det roligaste jag har gjort,

Kan inte instämma mer, redan efter första böjen på första tävlingen så fick man sån grym mersmak så det går inte att beskriva med ord. :hbang:

sunetdanne
2011-05-06, 09:03
Jag tycker att det är väldigt intressant att den generella synen på elittävlande och motionärer är väldigt skev hos många när det gäller styrkelyft.

För att komma upp till en hög nivå krävs bra gener, ibland tur, bra tränare etc.

Att gemene man skulle sätta värlsrekord/gå och vinna sm, vm efter noll tid är helt absurt.


Hur många här springer 100m under 10 sekunder, hur många här hoppar 2,4m?

Bara för att det handlar om styrkelyftning så skiljer sig inte skillnaderna åt mellan; motionär, elitidrottare och världsstjärna jämfört med andra idrotter.

/Daniel

hurril
2011-05-06, 09:09
Bor i stockholm, finns en klubb i sundbyberg som ligger ganska nära om jag inte är ute och cycklar.

Ärans och hjältarnas STK. Du är varmt välkommen förbi för att snacka lite med oss och se vad vi håller på med där.

Välkommen!

zelmanclock
2011-09-20, 22:21
Tjena grabbar, har inte updaterat men har varit med om lite skador osv därför jag inte tänkt så mycket på tävlandet men börjar komma tillbaka sakta nu!
Knäckte lite PB för ett tag sen i marklyften helt raw tänkte dela med mig, och undrar även om någon som är lite mer erfaren i marklyft kan coacha lite kanske och förklara om jag gör något fel.
T.ex. idag pallade jag bara dra en 1a på 230kg sen 2 veckor sen en 250 x 2 enkelt, känns som jag drar olika vissa dagar.

http://www.youtube.com/watch?v=M6qmUxqpch0

Tacksam för hjälp

mvh

Pepz
2011-09-20, 22:25
Tjena grabbar, har inte updaterat men har varit med om lite skador osv därför jag inte tänkt så mycket på tävlandet men börjar komma tillbaka sakta nu!
Knäckte lite PB för ett tag sen i marklyften helt raw tänkte dela med mig, och undrar även om någon som är lite mer erfaren i marklyft kan coacha lite kanske och förklara om jag gör något fel.
T.ex. idag pallade jag bara dra en 1a på 230kg sen 2 veckor sen en 250 x 2 enkelt, känns som jag drar olika vissa dagar.

http://www.youtube.com/watch?v=M6qmUxqpch0

Tacksam för hjälp

mvh

du är stark men det där var våldsamt ovackert. ;)
mer sitt för att få mer benen mer och ryck inte igång vikten.

zelmanclock
2011-09-20, 23:11
[QUOTE=Pepz;5300470]du är stark men det där var våldsamt ovackert. ;)
mer sitt för att få mer benen mer och ryck inte igång vikten.[/QU


Bröt min fotled för 8 år sen ungefär och det har resulterat i att min rörlighet är sämre i den foten, dessutom är jag väldigt stel.
Har börjat träna Squats nu, ofta och försöker gå så djupt de bara går.
Testade köra squats med förhöjd häl, och då kunde jag gå djupare. Har även testat i marklyft, och det leder till att jag kan gå längre ner och använda bena mer fast de känns väldigt onaturligt och jag tar mindre när jag gör så.
Någon aning om varför de kan vara så?

Timme
2011-09-21, 06:52
ja men vad väntar du på? dra till STK så de kan hjälpa dig!

Anton Fräs
2011-09-21, 07:05
Åk och testa på STK. Ångrar fortf att jg inte började på SL-klubb tidigare.

zelmanclock
2011-09-21, 11:14
Åk och testa på STK. Ångrar fortf att jg inte började på SL-klubb tidigare.

Vill köra på hemgymet ett tag till :) Känns bäst så, men i framtiden utan tvekan!

zelmanclock
2011-09-21, 13:56
Vill köra på hemgymet ett tag till :) Känns bäst så, men i framtiden utan tvekan!

Med detta menar jag att jag vill träna på de gymmet jag kör idag, vilket är SATS.
Inte de bästa gymet för tävlande osv, men känner att jag vill vänta med att klampa in på en styrkelyftarklubb, har väldigt många gymkamrater jag tränar med det är en stor anledning.
Men om någon kanske kan ge något tips på rak arm så är det uppskattat laddar upp en till video som är lite äldre. Känns som tekniken är annorlunda på detta klipp: http://www.youtube.com/user/anonymtansikte?blend=2&ob=5

Kan spola fram till slutet så missar ni allt onödigt trams.

Februari
2012-09-30, 15:22
Blev det någon tävling?