handdator

Visa fullständig version : Hälsenan, ont


1684_
2011-04-12, 18:16
I lördags när jag skulle ut å jogga hade jag plötsligt ont nere vid hälen, senan. Jahapp, var bara att halta. Tänkte att det går väl över...
Såklart sitter det kvar och alla runt omkring mig å mig själv kan konstatera att de e hälsenan! Jag har inte joggat (jo försökt en gång) sen i lördags, blir bara promenader som känns faktiskt väldigt bra! När jag trippar på tå känns de absolut ingenting men de e ju jobbigt... Iaf så smörjer jag med impremsalva morgon och kväll, och så ha jag lagt inlägg i mina båda skor!

Någon som har erfarenheter vid problem med hälsanen? Hur lång tid kan detta ta innan det läker fullt ut? Kommer jag nu typ alltid ha risk för att få problem med den i min framtid?

Jag e väl medveten om att jag ska vara rädd om mina fötter, det e ett helvete att slita av den/dem... Mina fötter e hårt belastade av all tung benträning och alla promenader och spring i trappor, sen blir de inte bättre när man ska upp/ner ifrån en lastbilshytt om dagarna... Vill att den ska läka fort!!!

Scratch89
2011-04-12, 23:40
Utan att ha kunnat undersöka dig; bristningar, muskelsvagheter eller stelhet. Har du haft skada i hälsenan förut? Slitit av någon vadmuskel eller så? Vid skada är det väldigt viktigt att se till att man återfår både styrkan och rörligheten som man hade innan, annars kommer hälsenan inte att palla med den ökade belastningen som sker vid t.ex löpning eller hopp.

Ego
2011-04-13, 08:13
I addition till ovanstående googla på "achilles tendinopathy"

1684_
2011-04-13, 15:22
Utan att ha kunnat undersöka dig; bristningar, muskelsvagheter eller stelhet. Har du haft skada i hälsenan förut? Slitit av någon vadmuskel eller så? Vid skada är det väldigt viktigt att se till att man återfår både styrkan och rörligheten som man hade innan, annars kommer hälsenan inte att palla med den ökade belastningen som sker vid t.ex löpning eller hopp.

nej detta kom som en chock!
Har promenerat och sprungit mycket i 5års tid nu, + mycket benträning, benböj mm på gymmet.

Scratch89
2011-04-13, 18:53
Har du fullgod rörlighet i fotleden?

Halice
2011-05-05, 14:15
Jag lånar den här tråden lite, istället för att skapa en ny.

För en vecka sen kände jag smärta på baksidan hälen när jag var ute o sprang, inte så jag reflekterade över det utan kom hem och lät det vara, dagen efter var det sammasak när jag var ute och gick. Sen dess har smärtan varit där.

Jag misstänker bursit, då det inte gör ont när jag går rakt, men så fort nått trycks emot, tex en sko strålar det smärta. Ingen svullnad osv. har smörj ett par dagar med Ibumetin salva men verkar inte hjälpa.

När ska man gå iväg till läkaren för att kanske kunna komma undan långvariga problem ?

Ego
2011-05-06, 09:40
Nu

nyrjoh
2011-05-06, 19:54
Besvär från rörelseapparaten skall man inte i första hand gå till en läkare för att få hjälp med. Sök en sjukgymnast.

Tolkia
2011-05-08, 09:48
När ska man gå iväg till läkaren för att kanske kunna komma undan långvariga problem ?
Om det är slemsäcken så kan jag bara säga grattis, du har redan ett långvarigt problem. Slemsäckar kan vara sega jävlar. Dock alltid bättre ju tidigare man tar tag i problemet. Försök att avlasta det onda stället; köp skavsårsplatta och klistra på hälen, med ett hål urklippt för hälseneinfästningen, så att det inte trycker på den. Undvik att ha skor som trycker där (det är inte helt ovanligt att man får problem av att man gått i för korta skor).

Här min tråd om något liknande (obs. att jag lyckades kombinera många dåliga saker på en gång; du kommer inte att behöva hålla på in aeternum på det sätt jag fick göra): http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=129664&highlight=slems%E4ck

Halice
2011-05-09, 20:54
Läst tråden Tolkia och det där låter inte alls roligt. =/

Ska genast gå iväg, då sjuksköterskan jag pratade med på vårdcentralen sa till mig att vänta en vecka till men va fan, det blir inte bättre.

Tolkia
2011-05-09, 22:51
Nu lyckades jag ju kombinera det hela med en artrit, varför det blev typ en miljon gånger värre än det hade behövt bli, men det har ju inte du gjort (lyckost). Läs skräckhistorien med en nypa salt, men läs rehabtipsen ordentligt, för de har varit bra. Obs. igen vikten av att avlasta från tryck, för slemsäcken kommer att fortsätta grina så länge den blir irriterad.

Halice
2011-05-10, 07:27
Nu lyckades jag ju kombinera det hela med en artrit, varför det blev typ en miljon gånger värre än det hade behövt bli, men det har ju inte du gjort (lyckost). Läs skräckhistorien med en nypa salt, men läs rehabtipsen ordentligt, för de har varit bra. Obs. igen vikten av att avlasta från tryck, för slemsäcken kommer att fortsätta grina så länge den blir irriterad.

Ska läsa rehab-tipsen en gång till sen när jag kommit hem. Men blir första jag gör efter skolan är att köp nya inlägg o bättre skor.
Jag som älskar att springa o vara ute o gå.... fan...*gah!*

hur går det med din häl numera då? Har du några känningar av den eller har du varit noga med bra skor osv ?

Rataxes
2011-05-10, 22:51
Angående den tidigare tråden kan jag säga att jag aldrig, inte ens efter 4 års kronisk värk, kom i närheten av att bli helt kvitt smärtan i min hälsena med olika typer av excentriska tåhävningar och vadstretchar. Stelheten och värken satt alltid kvar i någon form, och till slut gick jag bara och skadade en annan sena i foten till följd av alla tåhävningar. Vad som faktiskt till slut visade sig funka för hälsenan var tåspridare. Körde först med Yoga Toes och gick därefter över till Correct Toes (http://nwfootankle.com/home/toes). Efter två månader var i princip all smärta och stelhet i hälen borta, som om jag aldrig hade skadat den. Känns faktiskt rent magiskt efter alla dessa år med dussintals fruktlösa möten med sjukgymnaster och misslyckade rehabprogram.