handdator

Visa fullständig version : Hur svårt är det att få permanent uppehållstillstånd i USA?


cero
2011-04-12, 17:02
Topic! Gifta in sig kan man ju göra, men hur är annars chanserna att få det?

C.E.J.
2011-04-12, 17:08
Det, eller investera pengar i landet, eller ha ett viktigt jobb som ingen amerikan bedöms kunna göra. Se deras immigrationsmyndighet för info.

mulliy
2011-04-12, 17:12
Eftersom du inte ens kan ta reda på fakta själv så är nog din enda chans att gifta dig.

Vinter
2011-04-13, 01:17
Grönt kort är ju inte permanent, så alternativen är jobb, giftermål, eller lotteriet. Sedan måste man stanna inom landet 4-7år och ta ett test för att få medborgarskap. Asyl är en helt annan sak i USA jämfört med migration.

Prankie
2011-04-13, 07:28
Grönt kort är ju inte permanent, så alternativen är jobb, giftermål, eller lotteriet. Sedan måste man stanna inom landet 4-7år och ta ett test för att få medborgarskap. Asyl är en helt annan sak i USA jämfört med migration.

Just green card är väl permanent uppehållstillstånd?

PRound
2011-04-13, 07:34
Du måste kunna visa upp att du har ett fast jobb i landet.

Yes
2011-04-13, 07:36
Det är larvigt svårt.

Ett alternativ är att flytta till Canada först. Därifrån ska det sen vara lättare att ta sig till USA.

C.E.J.
2011-04-13, 09:32
Just green card är väl permanent uppehållstillstånd?

Stämmer. Sagda lotteri gäller dessutom "green card".

I kill a communist for fun, but for a green card, I'm gonna carve him up real nice.

Hobbes
2011-04-13, 10:04
Det är larvigt svårt.

Ett alternativ är att flytta till Canada först. Därifrån ska det sen vara lättare att ta sig till USA.

Sa latt ar det inte att ta sig till Canada forovrigt. Jag hade lagt den energin pa att ta mig till USA om det nu vore slut malet.

Vinter
2011-04-13, 22:38
Stämmer. Sagda lotteri gäller dessutom "green card".



Det gäller bara i 2 år har du familj el speciella omständigheter kan man få ett som gäller 10år, sedan måste man förnya.

Men enklast är att få arbetstillstånd och sedan fixa saker därifrån. Heh absolut enklast är att skriva kontrakt med militären 6år så är man citizen inom 5. Om man nu gillar den tanken :D

Spinkot
2011-04-13, 23:21
Det gäller bara i 2 år har du familj el speciella omständigheter kan man få ett som gäller 10år, sedan måste man förnya.

Men enklast är att få arbetstillstånd och sedan fixa saker därifrån. Heh absolut enklast är att skriva kontrakt med militären 6år så är man citizen inom 5. Om man nu gillar den tanken :D

Ljuger Wikipedia?
http://en.wikipedia.org/wiki/Permanent_residence_%28United_States%29

Vinter
2011-04-13, 23:33
Ljuger Wikipedia?
http://en.wikipedia.org/wiki/Permanent_residence_%28United_States%29

Permanent resident på 2års basis. Ja allt finns ju i texten.

n1tro
2011-04-14, 00:37
lol verkar lättare o ta sig till månen asså


mvh

Spinkot
2011-04-14, 01:40
Permanent resident på 2års basis. Ja allt finns ju i texten.

Det som händer efter de där två åren verkar ju vara att man ska skicka in blanketter som visar på att man inte ljög i sin tidigare ansökan bara? Verkar inte som att man bara blir utslängd, enligt wiki då.

Vinter
2011-04-14, 05:33
Det som händer efter de där två åren verkar ju vara att man ska skicka in blanketter som visar på att man inte ljög i sin tidigare ansökan bara? Verkar inte som att man bara blir utslängd, enligt wiki då.

Du skickar in pappren inom 90 dagar innan det går ut, sedan får du ett nytt på ett år basis, samtidigt som du kollas upp i systemet så du inte gjort någon av de på en lång lista av saker som inte gör att du kan få visa förlängt.

Du kan istället skicka in ansökan Petition to Remove Conditions on Residence, och kan då få permanent tillstånd, med lite mer rättigheter. Observera att du måste befinna dig i landet 2 år först. Dvs du är inte permanent resident innan det gått 2 år och du fått igenom din andra ansökan.

Yes
2011-04-14, 05:56
Sa latt ar det inte att ta sig till Canada forovrigt. Jag hade lagt den energin pa att ta mig till USA om det nu vore slut malet.
Hur svårt är det att ta sig till Canada? Jag har fått intrycket av att det är betydligt lättare än USA.

Hobbes
2011-04-14, 06:03
Hur svårt är det att ta sig till Canada? Jag har fått intrycket av att det är betydligt lättare än USA.

Ingen aning om hur svart det ar till USA i jamforelse.

Uppenbarligen ar det inte jattesvart att komma till Canada (Jag gjorde ju det:em:) - Den nakna sanningen ar att du maste vara valdigt malmedveten och hela tiden halla motivationen uppe. Processen ar lang och den tar pa krafterna.

Jag bor i Canada med Permanent Uppehallstillstand, det baseras pa mitt pass (vilket har en giltighets tid pa 5 ar, skaffade nytt i och med att jag flyttade), nytt pass nytt uppehallstillstand osv. Dock behover jag bara bo i Canada fram till hosten 2012 och kan da soka medborgarskap - du maste bo i 3 ar innan du soker medborgarskap, varje vecka du vistas bortom Canadas granser (semester och dylikt) raknas av emot de 3 aren. Dock maste du bo 3 av 5 ar inom landets granser for att behalla sitt PUT. Vilket jag ser som fullstandigt rimligt!

Nu sokte jag via London i England sasom "Skilled Worker" - har skrivit om det tidigare men vill nagon veta mer om processen har jag inga problem att guida er igenom djungeln.

Vagar pasta att det ar nog lika svart, Canada ar strikta som tusan - lite andra regler verkar det som efter att jag gjorde lite eftersokningar da jag borjade lasa traden.

ARMSTARK
2011-04-14, 07:29
De är knepiga "over there", jag vet en kille som kom till tullen på flygplatsen i New York och hade alla papper klara men blev inte ens insläppt i landet. Fick aldrig någon vettig förklaring utan nåt om att de misstänkte att han inte hade rent mjöl i påsen, så han fick ta planet hem. :confused:

Nitrometan
2011-04-14, 07:39
Vad hade han i påsen då?

Om han fanns i nåt av polisens register så får han inte komma in i USA.

Yes
2011-04-14, 07:48
Ingen aning om hur svart det ar till USA i jamforelse.

Uppenbarligen ar det inte jattesvart att komma till Canada (Jag gjorde ju det:em:) - Den nakna sanningen ar att du maste vara valdigt malmedveten och hela tiden halla motivationen uppe. Processen ar lang och den tar pa krafterna.

Jag bor i Canada med Permanent Uppehallstillstand, det baseras pa mitt pass (vilket har en giltighets tid pa 5 ar, skaffade nytt i och med att jag flyttade), nytt pass nytt uppehallstillstand osv. Dock behover jag bara bo i Canada fram till hosten 2012 och kan da soka medborgarskap - du maste bo i 3 ar innan du soker medborgarskap, varje vecka du vistas bortom Canadas granser (semester och dylikt) raknas av emot de 3 aren. Dock maste du bo 3 av 5 ar inom landets granser for att behalla sitt PUT. Vilket jag ser som fullstandigt rimligt!

Nu sokte jag via London i England sasom "Skilled Worker" - har skrivit om det tidigare men vill nagon veta mer om processen har jag inga problem att guida er igenom djungeln.

Vagar pasta att det ar nog lika svart, Canada ar strikta som tusan - lite andra regler verkar det som efter att jag gjorde lite eftersokningar da jag borjade lasa traden.
Låter ungefär som USA. Frågan är väl kanske hur strikta de är med "skilled workers". Jag vet inte. Har bara hört lite lösa rykten från ett par personer som tagit sig vägen genom Canada till USA, fast det var också en del år sedan och jag kan inte detaljerna. Ett jäkla krångel verkar det dock som i vilket fall. :)

Hobbes
2011-04-14, 09:57
Låter ungefär som USA. Frågan är väl kanske hur strikta de är med "skilled workers". Jag vet inte. Har bara hört lite lösa rykten från ett par personer som tagit sig vägen genom Canada till USA, fast det var också en del år sedan och jag kan inte detaljerna. Ett jäkla krångel verkar det dock som i vilket fall. :)

Det har varit enklare att komma in i Canada. Har svenska vanner har som kom tidigare an mig - nu kommer du knappt in som flykting! Nej, jag skojar inte!

Krangel ar ett bra ord i sammanhanget - byrakratin ar galen minst sagt! Men tro mig, om nagra ar sitter jag sakert och skrattar at det....det var en del tarar pa farden, ovissheten var det storsta hindret som om inte pappersexercisen gav en gra har.

shut teh face
2011-04-14, 10:45
De säger väl också att kanadas invandringspolitik är "lyckad", i den meningen att flyktingarna (du?) verkligen tillför samhället något.

stevebc
2011-04-14, 10:52
Säljer mitt pass till högstbjudande.

Nitrometan
2011-04-14, 11:41
Säljer mitt pass till högstbjudande.

Jag vill bli stevebc-grov för 20 spänn. :thumbup:


Hmmm, koloreglerna säger "Inget köp & sälj på kolozzeum". :banned

High1ander
2011-04-14, 12:00
Det är svårt med USA.

Folk snackar om att bli sponsrad av jobb, jag hade ett jobb som chefen ville sponsra mig på, men då måste chefen visa att det inte finns andra i hela landet som kan mitt jobb.

Är man doktor eller sjuksyrra så får man arbetstillstånd på direkten.

Är du en känd/duktigt forskare, musiker, konstnär, etc. så kan du ha goda chanser.

Alla jag snackat med, olika advokater o kompisar säger en sak, vill man in i USA så gifter man sig. Det är i särklass enklaste och snabbaste sättet.

Det hjälper iaf lite om man har högre utbildning också, om man försöker komma in på arbetstillstånd o så.

C.E.J.
2011-04-14, 12:28
Säljer mitt pass till högstbjudande.

Jag åker ner till Lund så snackar vi bizniz.

Pungis
2011-04-14, 12:35
Du måste kunna visa upp att du har ett fast jobb i landet.

Så lätt är det inte.. Du kan inte direkt skaffa jobb på mcdonalds och få uppehållstillstånd

stevebc
2011-04-14, 13:06
Men jag förstår inte riktigt. Om man är välutbildad (M. Sc. i något vettigt ämne), har ett fast jobb i sitt ämnes bransch, talar flytande engelska, och dessutom har ett prickfritt register - varför skulle man inte få bli medborgare?

Det verkar ju som alldeles perfekt för ett land att "slippa" betala dagis, skola, sjukvård, pension utan bara få en välutbildad, icke-kriminell ung man/kvinna in i landet som dessutom redan talar språket. Jag ser inte på vilket sätt det här skulle vara dåligt. Jag antar att det är den här kategorin som befinner sig i tråden.

Nitrometan
2011-04-14, 13:49
Du kan ju inte komma som utlänning och sno jobbet för en amerikan. Så kan de ju inte ha det.

De vill ju inte ha en massa invandrare i sitt land fattar du väl.

Se bara hur det gick för indianerna.

stevebc
2011-04-14, 14:29
Du kan ju inte komma som utlänning och sno jobbet för en amerikan. Så kan de ju inte ha det.

De vill ju inte ha en massa invandrare i sitt land fattar du väl.

Se bara hur det gick för indianerna.Det är sant att de är rädda om sina jobb men sådant är retarderat. Fler människor ger mer jobb i och med att konsumtionen ökar. Det är inte som att det skulle finnas ett överflöd av jobb i USA om man arkebuserade 90% av befolkningen.

Om det är något ett land kan tjäna på så är det att en icke-kriminell person, färdigutbildad och kanske med några års erfarenhet, på 25+, som talar språket flytande och har ungefär samma kultur. Visst, för amerikanen med samma nisch är det jobbigt på individnivå med ökad konkurrens, men sett på landets bästa i helhet. Man "spär" ut befolkningen och ratiot av människor som ekonomiskt ger till samhället ökar jämfört med människor som tär (ursäkta cynismen, pensionärer och barn ger såklart mycket på andra sätt).

Men det är som du säger. När min pappa fick jobb i USA på 80-talet så var de tvungna att ge honom ett visst certifikat för att _bara_ han skulle kunna få den efterfrågade tjänsten. Då var det så att kunde någon amerikan göra samma jobb så skulle amerikanen få det. Så uppfinn ett certifikat som bara en person har, så kan bara han få det.

BigSpawn
2011-04-14, 14:39
var väl en svenska som lyckades få asyl i USA, du får se till att bli ordentligt trackaserad och hävda att polisen i sverige inte kan skydda dig.

Yes
2011-04-14, 14:41
Jag vill mena att det borde funka så att jag redan imorgon kan åka till USA, ta första bästa jobb jag kan få, och om jag inom rimlig tid kan visa att jag inte är en belastning för välfärdssystemet få stanna kvar där.

Fast det är klart, det skulle ju innebära att det kommer en massa hårt arbetande folk från skitländer och konkurrerar med lokalbefolkningen. Det är ju mänskligare att skydda dem från en hård internationell marknad istället för att låta människor från jordens rövhål komma dit och bygga bättre liv.

Yes
2011-04-14, 14:43
Jag menar för övrigt inte att Sverige tillhör jordens rövhål. Det är mer som jordens navel. Litet och luddigt.

stevebc
2011-04-14, 14:44
Fast det är klart, det skulle ju innebära att det kommer en massa hårt arbetande folk från skitländer och konkurrerar med lokalbefolkningen. Det är ju mänskligare att skydda dem från en hård internationell marknad istället för att låta människor från jordens rövhål komma dit och bygga bättre liv.Precis, för det var ju inte så USA byggdes upp en gång i tiden.

Yes
2011-04-14, 14:45
Haha, exakt min tanke också. :D

Nitrometan
2011-04-14, 14:47
Fast det är klart, det skulle ju innebära att det kommer en massa hårt arbetande folk från skitländer och konkurrerar med lokalbefolkningen. Det är ju mänskligare att skydda dem från en hård internationell marknad istället för att låta människor från jordens rövhål komma dit och bygga bättre liv.

Det är ju det mexikaner och andra sydamerikaner gör hela tiden...

Och då bygger USA en mur och sätter beväpnade vakter att vakta gränsen.

häftig
2011-04-14, 14:50
Jobba på ett stort amerikanskt företag-bring your ideas-få jobb i amerika

Nitrometan
2011-04-14, 14:51
Men det är som du säger. När min pappa fick jobb i USA på 80-talet så var de tvungna att ge honom ett visst certifikat för att _bara_ han skulle kunna få den efterfrågade tjänsten. Då var det så att kunde någon amerikan göra samma jobb så skulle amerikanen få det. Så uppfinn ett certifikat som bara en person har, så kan bara han få det.
Hahaha. Det är också en lösning. Eller konstruera en helt ny befattning.

Svensk byggchef för de svenska skruvarna på konstruktionsavdelningen. En tjänst som måste innehas av en svensk. :)

Precis, för det var ju inte så USA byggdes upp en gång i tiden.
Men det var ju då! Förr! Det var ju de människorna som byggde upp USA. Nu är ju de döda och då måste vi bevara uSA som det är.

:D

Hobbes
2011-04-14, 21:47
De säger väl också att kanadas invandringspolitik är "lyckad", i den meningen att flyktingarna (du?) verkligen tillför samhället något.

Ja, den ar lyckad i och med att de satsar pa integration. Nu "flydde" inte jag, utan invandrade som arbetskraft - jag har en pappersexercis som far en att lipa bakom mig. Jag maste kunna styrka allt for att fa tilltrade, inklusive att jag var tvungen att skicka mina fingeravtryck till RCMP i Canada for att se om jag gjort nagot brottsligt (bodde I Canada 2004-2005). Spraktest, samt visa pa att jag verkligen vill och kan integrera mig i det Canadensiska samhallet. Forutom lakarundersokning som visar att jag inte ar en borda for samhallet, att jag har finansiella medel att forsorja mig med osv osv.

For att bli medborgare kravs ytterligare pappersexercis samt ett kunskapstest om Canada.

C.E.J.
2011-04-14, 21:50
Jag vill mena att det borde funka så att jag redan imorgon kan åka till USA, ta första bästa jobb jag kan få, och om jag inom rimlig tid kan visa att jag inte är en belastning för välfärdssystemet få stanna kvar där.

Hehe, några vänner till mina föräldrar provade den strategin för många år sen. De bor i Sverige nu :D

cero
2011-04-15, 20:04
Eftersom du inte ens kan ta reda på fakta själv så är nog din enda chans att gifta dig.

Självklart kan jag det. Och det gjorde jag innan jag skapade tråden. Men som du ser finns det en del olika vägar.

Här är några:

- Gifta in sig.
- Bli överflyttad från något amerikanskt företag i Sverige.
- Få ett jobb i USA, och sedan bli "rekommenderad" av arbetsgivaren.
- Ha någon speciell kompetens eller utbildning.
- Lotteri
- Gå med i USAs militär.
- Ta sig in lättare via Kanada (?)

Känns ju som att gifta in sig eller militären är de enda alternativen som inte är väldigt långsökta. Var ett jävla trassel.

Fler tankar?