handdator

Visa fullständig version : Omega 3 sant eller falskt?


halvordsson
2011-04-12, 09:52
Vet inte om rubriken är helt rätt men den fångar kanske erat intresse iaf.

Det är så att jag äter inte fisk av olika anledningar. Eller nä, det smakar skit helt enkelt så jag får inte ner fisk i strupen.
Så istället kkäkar jag Omega 3 tabletter dagligen. 4 tabs på morgonen och 4 tabs på kvällen. Är kanske lite overkill med så mkt men då vet jag iaf att jag får i mig absolut max av vad jag kan få i mig.

Det ska ju vara väldigt bra för lederna i kroppen och även hjärnan men hur är det med musklerna. Mår de oxå bättre av att jag petar i mig mkt Omega 3?

Jag styrketränar på låg nivå just nu men är ändå lite nyfiken på vad som är bra och mindre bra.

Som ungkarl så ser ju mina kostvanor ut lite sisådär oxå.

Sundqvist
2011-04-12, 10:05
8 sånna piller per dag alltså ?:o

Käs lite overkill :o
jag kör 1 kapsel morgon bara, ska man ta mer ?

vicarious
2011-04-12, 10:14
8 känns lite mycket, 1 känns lite.

Det gör nog varken från eller till för musklerna. Eller hur menar du mer exakt? Omega-3 är inget som gör att du kommer öka mer på gymmet men det finns ju andra hälsofördelar. Täcker man inte sitt behov av essentiella fettsyror genom sin övriga kost är det ju också bara positivt (inte för att jag tror att någon har problem med att täcka det behovet.)

halvordsson
2011-04-12, 10:15
På burken står det rekomenderat dagligt intag 4 kapslar om man inte äter fisk öht men den rekomendationen borde vara till genomsnitt-svensson så kör man tungt på gymet som jag oftast gör så inbillar jag mig att det inte skadar att ta det dubbla iaf - MEN jag kan ha fel :)

EDIT: Tänkte iom att jag inte äter fisk alls och tar detta istället så borde det väll göra ngt gott för träningen iaf i det långa loppet

EDIT igen: Kan tillägga att jag är 194cm lång och kvalar in på 99,3kg just nu. Klev just av vågen

Eddie Vedder
2011-04-12, 14:15
På burken står det rekomenderat dagligt intag 4 kapslar om man inte äter fisk öht men den rekomendationen borde vara till genomsnitt-svensson så kör man tungt på gymet som jag oftast gör så inbillar jag mig att det inte skadar att ta det dubbla iaf - MEN jag kan ha fel :)

Om du inte tränar mer än ett par styrketräningspass i veckan är du medelsvensson. Omega-3 har förmodligen positiva hälsoeffekter och i längden är ju en frisk kropp äden en kropp som med större sannolikhet får bra träningsresultat.

Innan man säger något om åtta kapslar är det ju bra att veta om det är 1000mg eller 500mg.

halvordsson
2011-04-12, 15:34
Tränar 3-4 ggr / vecka och kapslarna de är på 500mg

Eddie Vedder
2011-04-12, 15:37
Tränar 3-4 ggr / vecka och kapslarna de är på 500mg

Då är inte åtta direkt extremt, 4 gram. Det är ju mer än RDI men det finns inget som direkt säger att så lite över RDI vore farligt. Fleromättat fett och ju väldigt känsligt för oxidation men äter du inte jättemycket fleromättat i övrigt ska nog inte det vara några problem.

En annan risk skulle eventuellt kunna vara miljögifter. Beroende på var fisken är fångad.

Sverker
2011-04-12, 18:14
Omega-3 är för allmänhälsan. Just lederna och hjärnan har inget speciellt större behov av Omega-3 än resten av kroppen.

Men kör du på 2, 3 eller 4 gram per dag. Lite beroende på resten av kosten.

hejhopp79
2011-04-13, 09:51
Har inte hjärnan större behov av omega-3 fetter? Hjärnan består ju till 60% av fett

espeto
2011-04-13, 11:03
Denna kan vara värd att läsa kanske :)
http://www.marksdailyapple.com/fish-oil-health-benefits/

Karmatt
2011-04-13, 11:04
Jag äter makrillfilér på konserv på 125g om dagen, behöver man ta omega 3 tabletter då?

proteinsynthesis
2011-04-13, 11:26
Jag äter makrillfilér på konserv på 125g om dagen, behöver man ta omega 3 tabletter då?

oj, tusen spänn i månaden på makrill? :) Nej du klarar dig nog på den mängd dha/epa du får i dig genom fisken.
Min favorit är makrill i krämig tomatsås, den är lite dyrare tyvärr, men ack så god.

Poxeman
2011-04-13, 11:46
oj, tusen spänn i månaden på makrill? :) Nej du klarar dig nog på den mängd dha/epa du får i dig genom fisken.
Min favorit är makrill i krämig tomatsås, den är lite dyrare tyvärr, men ack så god.

Va? Den uträkningen får du nog redovisa!

StraightEdge
2011-04-13, 11:54
Ja om det är 500mg tabletter så borde 4g inte vara så farligt. 2-3g omega-3 per dag är väl vad som är rekommenderat.

Lillgrabben
2011-04-13, 12:17
oj, tusen spänn i månaden på makrill? :) Nej du klarar dig nog på den mängd dha/epa du får i dig genom fisken.
Min favorit är makrill i krämig tomatsås, den är lite dyrare tyvärr, men ack så god.

Ett 3-pack brukar kosta kring 30 kr, iallafall på ICA här i närheten. Dock har jag sett att det ( i vissa butiker) finns burkar som kostar 30 kr / st, men de allra flesta torde väl inte köpa dem. :)

eiri
2011-04-13, 12:36
Jag äter makrillfilér på konserv på 125g om dagen, behöver man ta omega 3 tabletter då?

du överlever nog även om du inte tar några alls

vicarious
2011-04-13, 12:46
Jag äter makrillfilér på konserv på 125g om dagen, behöver man ta omega 3 tabletter då?

Du får väl ta reda på hur mycket omega-3 makrill innehåller.

Karmatt
2011-04-13, 15:02
du överlever nog även om du inte tar några alls

Jo det fattar väl även jag att jag gör, men nu var det ju inte själva överlevandet jag undrade om, utan om man får tillräckligt för att få dessa positiva effekter.
Men ska man ha runt 2g per dag borde det inte vara några problem.

Jag äter f.ö. makrillen främst för att jag tycker att det är bland det godaste man kan ha på mackan.

Eddie Vedder
2011-04-13, 15:02
Du får väl ta reda på hur mycket omega-3 makrill innehåller.

Finns det ens makrill med så låg halt omega-3 att en burk makrill i tomatsås om dagen inte räcker för i princip vem som helst? Odlad makrill har jag inte hört talas om.

vicarious
2011-04-13, 15:45
Finns det ens makrill med så låg halt omega-3 att en burk makrill i tomatsås om dagen inte räcker för i princip vem som helst? Odlad makrill har jag inte hört talas om.

Good point. Det räcker nog med en burk men vill man vara säker får man ju kolla upp det :)

RassK
2011-04-13, 16:00
Jag äter också 1 burk makrill i tomatsås om dagen (125g) så jag tog mig friheten att googla lite:

100 gram makrill i tomatsås innehåller enligt svenska livsmedelsverket 110 mg alfalinolensyra, 340 mg eikosapentaensyra, 50 mg dokosahexaensyra och 580 mg cervonsyra. Allt som allt blir det bara 1080 mg n3/100 g, lika mycket som en kapsel fiskolja.

Eddie Vedder
2011-04-13, 16:02
Good point. Det räcker nog med en burk men vill man vara säker får man ju kolla upp det :)

Jo om man vill veta innehåll ska man ju kolla upp det. Men jag ville bara kommentera ditt inlägg eftersom det kan tolkas som att man inte ens är på den säkra sidan trots en burk makrill om dagen.

Det är faktiskt en situation där man, utan att sticka ut näsan särskilt långt, kan ge det enkla svaret ja. ;)

qubie
2011-04-13, 16:04
Jag äter också 1 burk makrill i tomatsås om dagen (125g) så jag tog mig friheten att googla lite:

En 500 g kapsel? Vad tror vi?

Fugly
2011-04-13, 16:28
En 500 g kapsel? Vad tror vi?

:hbang:

qubie
2011-04-13, 16:44
:hbang:

*popcorn*

Sverker
2011-04-13, 18:22
Har inte hjärnan större behov av omega-3 fetter? Hjärnan består ju till 60% av fett

Njaa...hjärnan växer inte med tiden. Essentiellt fett som både arakidonsyra ( AA ) och DHA är mycket viktigt för prematurbarn eftersom hjärnan växer mycket kring v30 och framåt.

Fettsyrorna sitter i myelinskidorna men de omsätts inte så mycket. Härskan fettsyror plockas bort men det mesta hålls bara konstant och räknas in i den vanliga rekomendationen på några energiprocent EFA.

Andersk
2011-04-15, 09:19
I början av min diet käkade jag 20gram om dagen. Nu ligger jag på 15gram om dagen.

När jag är klar tänker jag lägga mig på 5-10 dagligen. Bra skit det där :D

Insulinus
2011-04-15, 16:34
SNR rekommenderar 1 E% Omega-3 om dagen. Sen är det bara till at börja räkna :)

svag74
2011-07-08, 12:37
Är ju också enorm skillnad i halter av EPA och DHA mellan olika märken, och vad jag förstått är det de halterna som är det viktiga.
De flesta verkar ha väldigt låga halter.
De jag köper, som är riktigt dyra, har t.ex. dubbelt så hög halt som de flesta andra, och är därmed inte alls dyra egentligen.

Tänkte förövrigt fråga om någon vet hur länge ett omega-3 intag "räcker" i kroppen?
En del ämnen måste vi ju nästan få i oss varje dag, medan andra kan man tanka upp rejält och så räcker det lång tid framöver.
Hur är det med omega-3?
Är det något man kan äta mycket en dag, så hålls effekten resten av veckan?

phr33k
2011-07-12, 03:26
http://www.leangains.com/2011/05/omega-3-fatty-acids-for-muscle-growth.html

Omega 3, det mest intressanta sedan EAA? :confused:

proteinsynthesis
2011-07-12, 07:39
http://www.leangains.com/2011/05/omega-3-fatty-acids-for-muscle-growth.html

Omega 3, det mest intressanta sedan EAA? :confused:

Ja, vitamin D samt omega 3 är de tillskott som man "bör" ta om man ska ta något alls.