handdator

Visa fullständig version : Tips på hur jag kan få Keson att slinka ner lättare


simich
2011-04-12, 05:50
Jag åt Keso för första gången i mitt liv i förrigår och till en början tyckte jag inte att det var så farligt, men sedan kom kväljningarna. Inte så mycket för smakens skull utan mest för konsistensen - det ostiga, lite blöta... Det gick helt enkelt inte. Jag åt det rent kan tilläggas.

Ni vana Keso-ätare skrattar säkert. :) Men har ni tips på olika goda blandningar eller saker man kan lägga till så skulle det uppskattas. Kan jag ha det i gröten t.ex? Kesella med Fun Light är gott men inte hela tiden.

Udd3n
2011-04-12, 06:09
Varför äta keso när det finns så mycket annat om du nu inte tycker det är gott?:)

MeekGeek
2011-04-12, 06:23
Med gott om vispgrädde och lite nerskivad frukt, har du en fusk-ris-ā-la-Malta.

forslund
2011-04-12, 06:29
Blanda ner lite jordgubbssylt så ska du få se på grejer. :thumbup:

simich
2011-04-12, 06:30
Varför äta keso när det finns så mycket annat om du nu inte tycker det är gott?:)

Tänkte variera mig lite, prova något annat än Kesella för en gångs skull. Känner bara till det och Keso, livsmedel med bra mängd protein och som man i princip kan äta direkt ur burken. Ni får gärna föreslå andra liknande produkter...

Bluesparv
2011-04-12, 06:58
Tänkte variera mig lite, prova något annat än Kesella för en gångs skull. Känner bara till det och Keso, livsmedel med bra mängd protein och som man i princip kan äta direkt ur burken. Ni får gärna föreslå andra liknande produkter...

Tonfisk är fint direkt ur burken, om det nu var det du menade med "liknande produkter" ;)

Langster
2011-04-12, 07:12
Kesella är ju mycket godare i mitt tycke och det finns ingen anledning att variera det med keso om man tycker så. Det är i princip samma sak, bara det att konsistensen på keso är vidrig.

Annars är kalops något man (nästan) kan äta direkt ur burken, bara att värma i micron, 70 g protein per burk, ca 100 kcal/100 g.

Nykropp
2011-04-12, 07:31
Vad köpte du för märke på keson. Efter vad jag har märkt så är ofta Arlas keso mycket "torrare" än tex willys och icas keso.

Jag äter keso med kvarg i ja. :)

SiSenior
2011-04-12, 10:39
I gröten funkar keso mycket bra. Även i kvargen tillsammans med någon fun light gillar jag den. Men då ska också tilläggas att jag är en sann kesoälskare.
Postat via en mobil enhet

eiri
2011-04-12, 11:08
förstår inte varför du ska envisas med att äta det om du inte tycker det är gott, men testa Lidl's cottage cheese den är torrare och billigare.

isterbuk
2011-04-12, 11:57
Du kan ju göra i princip samma sak med keson som du gör med kesellan.

En personlig favorit är Lätt tinade hallon, lite sötningsmedel, vispad grädde och en gnutta kanel det blir som en god efterrätt.
Något jag äter rätt så ofta efter träning är Keso blandat med havrefras eller müsli det blir riktigt gott.

Är kesoälskare och föredrar det alla gånger i veckan framför kesella.

vicarious
2011-04-12, 12:34
Sluta ät keso om du inte gillar det för böveln.

kaffekopp
2011-04-12, 12:47
mellan tva skivor skogaholms, inget annat. vaxte upp pa det... mmmmmmmmmmm ( sen blev jag ju iofs fet som fan :)

Wolfie87
2011-04-12, 13:14
Skiva banan och krydda med en del kanel, blanda ihop och du har ett perfekt mål. Även under deff

simich
2011-04-12, 14:52
Kesella är ju mycket godare i mitt tycke och det finns ingen anledning att variera det med keso om man tycker så. Det är i princip samma sak, bara det att konsistensen på keso är vidrig.

Håller med. Men Kesella är segt att äta efter tag.

Annars är kalops något man (nästan) kan äta direkt ur burken, bara att värma i micron, 70 g protein per burk, ca 100 kcal/100 g.

Tack, det visste jag inte. Kanske testar. :)

Vad köpte du för märke på keson. Efter vad jag har märkt så är ofta Arlas keso mycket "torrare" än tex willys och icas keso.

Jag äter keso med kvarg i ja. :)

Ja, Arlas Keso Naturell var det.

förstår inte varför du ska envisas med att äta det om du inte tycker det är gott, men testa Lidl's cottage cheese den är torrare och billigare.

Sluta ät keso om du inte gillar det för böveln.

Vad är det för fel med att vilja variera sig lite och ibland testa på nya saker. Jag skrev också att det inte så mycket var för smakens skull. Jag menar, jag gillar inte ren vispgrädde heller, vidrigt! Men på/till ett bakverk exempelvis är det en helt annan femma. I början fick jag inte ner Kesella/kvarg heller tills någon tipsade mig om att man kunde ha lite Fun Light i och tada! (Har dock tröttnat på det lite)

Eddie Vedder
2011-04-12, 14:58
Blanda i lite kryddor eller något gött kladd, typ senap. Kanel, kakao, curry, massa grejer funkar. Det ör inte för inte som de säljer massa smaksatta varianter. :)

simich
2011-04-12, 15:31
Blanda i lite kryddor eller något gött kladd, typ senap. Kanel, kakao, curry, massa grejer funkar. Det ör inte för inte som de säljer massa smaksatta varianter. :)

Haha... det visste jag inte. *Bad min tjej köpa med sig det hem. Konsistensen blir ju fortf. densamma dock. Äta det med sylt eller tillsammans med gröt kör jag nog på. Måste ju äta upp de 3 stora burkarna jag har kvar i kylskåpet. :P

Tack för ditt svar!

kahlua
2011-04-12, 15:40
Jag älskar keso men har verkligen jättesvårt för att äta det naturellt utan något till. Föredrar minikeso framför vanlig keso också, inte pga att jag på något sätt är rädd för fettet utan för att jag helt enkelt föredrar smaken och konsistensen på minikeso.

Har svårt för att blanda söta saker med keso men tycker däremot att det är toppen med avokado och lite örtsalt. Nya "keso mellanmål" med nötter och torkade bär/frukt är iofs också ok.

ThisIsTheOne
2011-04-12, 16:01
Nya "keso mellanmål" med nötter och torkade bär/frukt är iofs också ok.

Riktigt gott t o m. Prisvärdheten däremot, den är inte fullt så god.

kahlua
2011-04-12, 17:02
Riktigt gott t o m. Prisvärdheten däremot, den är inte fullt så god.

Men det går ju att kopiera och göra egen.. Hacka lite nötter och torkad frukt och blanda i vanlig keso.

eiri
2011-04-12, 17:06
Men det går ju att kopiera och göra egen.. Hacka lite nötter och torkad frukt och blanda i vanlig keso.

ja är nog bättre så slipper man fruktos sirapen och sockret, vetefan om ja vill ha ananas och apelsin i heller för den delen :P, nötterna däremot nomnom äter nog en 160g nötter om dan..

fotbollrap
2011-04-12, 17:45
Tror det är en vanesak till viss del. Tyckte sådär om Arlas naturella från början men nu älskar jag Keso, favoriten är nog Arlas Keso Mini däremot. Av de jag testat är den nog minst torr. Testat ICAs, Willys samt Arlas båda. Kvarg är ju billigare, eller vad tar Lidl för sin keso (visste inte ens att de hade men någon i tråden nämnde det)?

Arnesson
2011-04-12, 17:48
http://www.arla.se/Images/ProductImages_200/22654.jpg

OneManArmy
2011-04-12, 17:52
Fattar inte varför man tvingar i sig mat som man inte tycker om

Johan29j
2011-04-12, 19:20
Ett pack keso två Avokado en påse Guacamole mix. stek två ägg och bre på... MUMMMA!!!

hillbilly90210
2011-04-12, 19:48
En fin variant är att blanda keso, makrill i tomatsås, hårdkokta ägg och dill. Det blir mumma!

vicarious
2011-04-12, 21:06
Riktigt gott t o m. Prisvärdheten däremot, den är inte fullt så god.

Keso överhuvudtaget är inte prisvärt enligt mig

IronBug
2011-04-12, 21:09
Vet inte om någon skrivit men kör i mixern med lite mjölk, sen svep.

Ev skiter du i keson och köper tex Double Pro som ger mer ppk.

vicarious
2011-04-12, 21:11
Vet inte om någon skrivit men kör i mixern med lite mjölk, sen svep.

Ev skiter du i keson och köper tex Double Pro som ger mer ppk.

Double Pro är ju ungefär ett lika dåligt alternativ som Keso om vi pratar prisvärdhet. Vill man ha prisvärt protein är det bättre att köra FX eller Body Science.

Repliker
2011-04-12, 22:11
En halv skopa whey i en skål blandat med keso är underbart! Särskilt hallon- och blåbärswhey.

ceuphoria
2011-04-13, 09:03
Jag brukar göra en lasange på keso,spenat och krossade tomater med chili. Toppat med ett lager färska skivade tomater och mozarellaost. mmmm! har ju pastaplattor i men hört att man kan använda någon slags aubergine?
Nu vet jag inte riktigt hur passande detta är i deff-tider men det är obehagligt gott!

lanzal
2011-04-13, 09:43
Tonfisk, 1-2 burkar, 500g keso, sweet chilli sauce, duger :)

Löpsko
2011-04-13, 10:14
keso med kanel alla dagar i veckan. :hbang: