handdator

Visa fullständig version : Tränar, märker ingen skillnad!


Arzuh
2011-04-11, 21:19
Tjenare är en 15 årig grabb.
Har konstant rört på mig i ett tag nu men jag märker ingen skillnad alls på min kropp.
Cyklar varje dag till skolan (ca 3km med tröga backar). Sedan brukar jag också cykla i omkring 2 timmar med polare i terräng efter skolan. Senare på kvällen brukar jag också spela golf, kanske gå ett par hål.
Jag har nu slutat med godis, chips och dricker bara lite läsk på helgerna. Men har fortfarande chipstuttar och en liten kula på magen. De går alldrig bort och jag börjar förlora hoppet. Vad ska jag ta mig till?

mikaelj
2011-04-11, 21:23
Börja styrketräna.

Trashcan
2011-04-11, 21:47
Tjenare är en 15 årig grabb.
Har konstant rört på mig i ett tag nu men jag märker ingen skillnad alls på min kropp.
Cyklar varje dag till skolan (ca 3km med tröga backar). Sedan brukar jag också cykla i omkring 2 timmar med polare i terräng efter skolan. Senare på kvällen brukar jag också spela golf, kanske gå ett par hål.
Jag har nu slutat med godis, chips och dricker bara lite läsk på helgerna. Men har fortfarande chipstuttar och en liten kula på magen. De går alldrig bort och jag börjar förlora hoppet. Vad ska jag ta mig till?

Frågan är hur länge "ett tag" är. När man är yngre känns det som att man ofta tror att det går snabbare än vad det gör. Viktnergång är något du ska se som en process man räknar i månader, inte veckor eller dagar. Går du ner 2 kg på en månad är det rätt bra. Snabbare än så så får du anstränga dig ordentligt.

vicarious
2011-04-11, 22:15
Hur länge har du hållit på? Det spelar ingen roll hur mycket du rör på dig om du äter upp samma energimängd sen efteråt, oavsett om det är chips & cola eller kött & potatis energin kommer från.

Läs den här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Heintz
2011-04-12, 20:42
Tjenare är en 15 årig grabb.
Har konstant rört på mig i ett tag nu men jag märker ingen skillnad alls på min kropp.
Cyklar varje dag till skolan (ca 3km med tröga backar). Sedan brukar jag också cykla i omkring 2 timmar med polare i terräng efter skolan. Senare på kvällen brukar jag också spela golf, kanske gå ett par hål.
Jag har nu slutat med godis, chips och dricker bara lite läsk på helgerna. Men har fortfarande chipstuttar och en liten kula på magen. De går alldrig bort och jag börjar förlora hoppet. Vad ska jag ta mig till?

Jag tycker du ska passa på och vara ung fortfarande, kötta på med onyttigt skit om du vill, som sagt är du bara 15. MEN.

Är du verkligen taggad på att gå ner och chilla på beachen med snygg kropp ska du börja se över vad du stoppar i dig, motionera och definitivt börja gymma! Och innan du gör dessa, läs på först, kolla upp kost, motion och gym! Good luck

Pineapple
2011-04-12, 23:08
Men har fortfarande chipstuttar och en liten kula på magen. De går alldrig bort och jag börjar förlora hoppet. Vad ska jag ta mig till?
När man fokuserar på specifika kroppsdelar kan man tycka att viktminskningen går trögt, eller rent ut av står still. Man kanske inte märker att man faktiskt förlorat fett, fast på andra ställen. Generellt är magen dessutom ett område där fettet försvinner sist för killar, bara att plocka fram tålamodet.

Beef Porky
2011-04-14, 14:35
Jag tycker du ska passa på och vara ung fortfarande, kötta på med onyttigt skit om du vill, som sagt är du bara 15.

Idiotiskt råd. Visst kan så gott som alla människor "unna" sig något i bland, men det finns ingen anledning att "kötta på" med en massa skräp bara för att man är 15. Att skaffa dåliga vanor så tidigt gör det bara svårare att ändra på dem sen, skaffar man goda vanor som ung så är det däremot lättare att hålla dem som vuxen sen.

hidden
2011-04-14, 14:37
Börja styrketräna.

+1

På så sätt så slipper du dessutom gå ner i vikt lika mycket som om du försöker gå ner i vikt utan styrketräning! Kolla närliggande gym och se om de tar emot 15 åringar :)

KingCobra
2011-04-14, 18:10
Slopa läsken, sportdrickorna (redbull, monster osv) sluta med SOCKER framför allt :) Socker är den största boven.

Bluesparv
2011-04-14, 19:08
Slopa läsken, sportdrickorna (redbull, monster osv) sluta med SOCKER framför allt :) Socker är den största boven.

Det där låter som ett högst osunt råd imo, som gjort för att skapa ätstörningar.

Att vara restriktiv med sockret är en sak, men man måste (om man vill) kunna unna sig någonting med.

@TS: skaffa kunskap om näringslära och träning, det kommer göra att du själv förstår hur kroppen fungerar och allt kommer, troligen, kännas lättare. Det är både intressant och nyttigt :) Att skriva och läsa här på forumet är oftast ett utmärkt sätt att göra det, var inte rädd för att fråga!

mikaelj
2011-04-14, 19:38
Man skall inte se mat som belöning.

Pansartax
2011-04-14, 19:51
Vad käkar ni hemma? 15 år och redan mage + chipstuttar låter lite oroväckande.

Börja laga egen mat i värsta fall.

Reticulum
2011-04-14, 20:13
Vad käkar ni hemma? 15 år och redan mage + chipstuttar låter lite oroväckande.

Oroväckande?

Inge Enveten
2011-04-14, 20:31
kötta på med onyttigt skit om du vill



Sicket jävla skitsnack. Uppmuntra honom i hans försök att leva hälsosammare istället.

Pansartax
2011-04-14, 21:51
Oroväckande?

Folkhälsosjukdomar?

Gislason
2011-04-14, 22:06
Att sluta upp med onyttigheter som chips och läsk samt börja röra på sig mer är ju självklart bra ur ett hälsoperspektiv, men sett till din kropp så kommer du inte bli av med kulan på magen om du sedan kompenserar detta genom att äta mer till frukost/lunch/middag, vilket är lätt hänt om du är van vid att snaska samt blir mer hungrig efter aktivitet.

Fortsätt röra på dig mycket, försök håll ner på sötsakerna men se också över storleken på dina matportioner. Äter du skolmat så försök att äta i ett lagom tempo så vrålhungern hinner lägga sig innan du får för dig att hämta mer.

Har du långt mellan frukost och lunch eller lunch och middag kanske du ska överväga något lätt mellanmål för att tämja hungern lite, ett äpple mättar ganska bra för sina kalorier.