handdator

Visa fullständig version : Vad är dagens sanning?


Gevol
2011-04-11, 21:06
Vad säger normerna idag? Vad är rätt och vad är fel?

Förut fanns det muskeltidningar med ett revolutionerande program i varje nummer, som garanterade dig att om du bara följer detta programmet så kommer du bli nästa Arnold. Träningskompisarna berättade sina hemligheter och förklarade hur fel alla andra hade. Man blev galen, alla talade emot varandra, alla hade varsin sanning.

När man började läsa på forum trodde man att man skulle komma närma sanningen, för här fanns det möjlighet att bemöta påståenden i realtid, men så fel man hade.

Nu har det gått lång tid sedan man läste sig trött om olika program, men vad definitivt fel idag, enl. rådande normer, som var rätt för tio år sedan?

Jag kör 5x5, tre muskelgrupper á en övning per pass. Jag vet att det funkar, men är jag fel ute enl. er?

young_george
2011-04-11, 21:36
Att träna hårt och öka sina viker progressivt har alltid fungerat oavsett vad man kallar programmet. 5x5 är ett exempel på ett program som fungerar.

Givetvis kommer det alltid finnas människor som försöker sälja enkla lösningar på svåra problem.

vicarious
2011-04-11, 22:42
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=152619

Det bästa är nog att skaffa sig en egen uppfattning om vad som funkar.

panzerpig
2011-04-11, 22:53
Vad säger normerna idag? Vad är rätt och vad är fel?...
När man började läsa på forum trodde man att man skulle komma närma sanningen, för här fanns det möjlighet att bemöta påståenden i realtid, men så fel man hade.

Nu har det gått lång tid sedan man läste sig trött om olika program, men vad definitivt fel idag, enl. rådande normer, som var rätt för tio år sedan?

Jag kör 5x5, tre muskelgrupper á en övning per pass. Jag vet att det funkar, men är jag fel ute enl. er?
Du verkar tro att det finns "rätt och fel" sätt att träna.
Det finns väldigt många olika program som fungerar bra.
vad fungerar bäst? Ingen aning! Jag har ökat på högreps, lågreps, högvolym, lågvolym osv.
Vet ärligt inte vad som fungerat "bäst" under mina 20 år på gymmet :)

1:Tränar du regelbundet.
2: Strävar efter att bli bättre på det du tränar (starkare/uthålligare/explosivare eller vad det nu är du vill).
3: Äter och vilar tillräckligt.
4: Lyssnar på kroppen så du inte skadar dig.

Så har jag svårt att se att du kan träna "fel".

Rusk
2011-04-11, 23:13
Jag tror att sålänge du tränar hårt och äter mkt protein så kommer du växa, Sen går det självklart att påverka hur snabbt det går och dom stuiderna jag har läst visar att högre volym är det man ska satsa mest på om man vill bygga, med andra ord sarkoplasmic hypertrophy.
Sen att varenda professionell kroppsbyggare jag har sett tränar hög volym bör ju säga en del.
Men mitt råd som många andras är att du bör variera tungt och lättare samt failure och icke failure.
Vill du bli starkare satsa då mer på låg volym som du gör nu om inte så kör du mer hög volym.

PS: Förstod jag dig rätt nu? Kör du 1 övning per muskel och 5x5? Det är ruskigt lite isåfall och inget jag rekommenderar om du vill bygga massa.

Carcer
2011-04-11, 23:21
Vad säger normerna idag? Vad är rätt och vad är fel?

Förut fanns det muskeltidningar med ett revolutionerande program i varje nummer, som garanterade dig att om du bara följer detta programmet så kommer du bli nästa Arnold. Träningskompisarna berättade sina hemligheter och förklarade hur fel alla andra hade. Man blev galen, alla talade emot varandra, alla hade varsin sanning.

När man började läsa på forum trodde man att man skulle komma närma sanningen, för här fanns det möjlighet att bemöta påståenden i realtid, men så fel man hade.

Nu har det gått lång tid sedan man läste sig trött om olika program, men vad definitivt fel idag, enl. rådande normer, som var rätt för tio år sedan?

Jag kör 5x5, tre muskelgrupper á en övning per pass. Jag vet att det funkar, men är jag fel ute enl. er?

Varsågod :P http://articles.elitefts.com/articles/training-articles/the-super-secret-secret-to-becoming-a-great-strength-athlete/

BonkyBo
2011-04-12, 07:25
Jag kör 5x5, tre muskelgrupper á en övning per pass. Jag vet att det funkar, men är jag fel ute enl. er?

Om du vet att det funkar, hur kan du vara fel ute?

Oavsett, på forum likväl som gymmet kommer du att höra tusen olika varianter på vad som absolut fungerar och vad som absolut inte fungerar. Sanningen ligger och skvalpar någonstans i fogarna. Det finns inget program i världen som är bäst för alla, och någon som vill påstå det har helt enkelt inte koll på hur det står till här i världen.

Är du ny och kör Stronglifts 5x5 eller dylikt så ska det mycket till för att du ska hitta något "bättre".

Eddie Vedder
2011-04-12, 07:31
Det enda som för alltid är en obestridlig sanning är att det inte finns något absolut rätt eller fel för alla sammanhang. Men ju mer konkret man är i beskrivningen av sina mål desto mer kan man ju utesluta att vissa saker är så bra. Den som vill bygga maximalt med muskler bör ju med stor sannolikhet undvika maratonträning som exempel. ;)

Kurash
2011-04-12, 07:39
Det enda som för alltid är en obestridlig sanning är att det inte finns något absolut rätt eller fel för alla sammanhang.

Fast det kan du ju å andra sidan inte heller veta...

Eddie Vedder
2011-04-12, 07:55
Fast det kan du ju å andra sidan inte heller veta...

Nu riskerar vi en filosofidiskussion helt off topic. :D Men jag förstår vad du menar. :)

filmjölk
2011-04-12, 08:42
För att sammanfatta det som är sant idag skall du göra såhär:

träningen:
Du skall träna ofta, lite, mycket, hårt, lätt, sällan, knäböja 5ggr i veckan var fjortonde dag, det är viktigt att få kontakt, isolera, tryck och bra träff med basövningar som du kör maxtungt 5/3/1 med. Du skall även gradera dina set med en subjektiv bedömning @8, @9, @ 11 etc samtidigt som du tar ut dig till max i varje set fast du går inte till failure. Full ROM med avkortade rörelser.

kosten:
Det är bra med PF, periodisk fasta, där du har ett sk. måltidsfönster under ett visst antal timmar för att sedan inte äta på 16h, samtidigt som du äter varannan/var tredje timme. 4gram protein/kg kroppsvikt av LFRW. Fruktos är livsfarligt, därför skall du äta 20 mogna bananer om dagen. Du skall dricka 5l mjölk varje dag och äta lass med bacon och kvarg. EAA innan, efter, före, under ett träningspass med vassle och skumgodis, fish and ricecakes. LCHF och näringstiming. Träna på tom mage men fyll på under dagen med 3-4 mål mat innan så att du orkar träna.

Vanish
2011-04-12, 09:16
För att sammanfatta det som är sant idag skall du göra såhär:

träningen:
Du skall träna ofta, lite, mycket, hårt, lätt, sällan, knäböja 5ggr i veckan var fjortonde dag, det är viktigt att få kontakt, isolera, tryck och bra träff med basövningar som du kör maxtungt 5/3/1 med. Du skall även gradera dina set med en subjektiv bedömning @8, @9, @ 11 etc samtidigt som du tar ut dig till max i varje set fast du går inte till failure. Full ROM med avkortade rörelser.

kosten:
Det är bra med PF, periodisk fasta, där du har ett sk. måltidsfönster under ett visst antal timmar för att sedan inte äta på 16h, samtidigt som du äter varannan/var tredje timme. 4gram protein/kg kroppsvikt av LFRW. Fruktos är livsfarligt, därför skall du äta 20 mogna bananer om dagen. Du skall dricka 5l mjölk varje dag och äta lass med bacon och kvarg. EAA innan, efter, före, under ett träningspass med vassle och skumgodis, fish and ricecakes. LCHF och näringstiming. Träna på tom mage men fyll på under dagen med 3-4 mål mat innan så att du orkar träna.

Gudomligt! :bow:

Heine
2011-04-12, 10:29
För att sammanfatta det som är sant idag skall du göra såhär:

träningen:
Du skall träna ofta, lite, mycket, hårt, lätt, sällan, knäböja 5ggr i veckan var fjortonde dag, det är viktigt att få kontakt, isolera, tryck och bra träff med basövningar som du kör maxtungt 5/3/1 med. Du skall även gradera dina set med en subjektiv bedömning @8, @9, @ 11 etc samtidigt som du tar ut dig till max i varje set fast du går inte till failure. Full ROM med avkortade rörelser.

kosten:
Det är bra med PF, periodisk fasta, där du har ett sk. måltidsfönster under ett visst antal timmar för att sedan inte äta på 16h, samtidigt som du äter varannan/var tredje timme. 4gram protein/kg kroppsvikt av LFRW. Fruktos är livsfarligt, därför skall du äta 20 mogna bananer om dagen. Du skall dricka 5l mjölk varje dag och äta lass med bacon och kvarg. EAA innan, efter, före, under ett träningspass med vassle och skumgodis, fish and ricecakes. LCHF och näringstiming. Träna på tom mage men fyll på under dagen med 3-4 mål mat innan så att du orkar träna.

En mycket bra sammanfattning! Tack! :D

Tvåan
2011-04-12, 10:55
För att sammanfatta det som är sant idag skall du göra såhär:

träningen:
Du skall träna ofta, lite, mycket, hårt, lätt, sällan, knäböja 5ggr i veckan var fjortonde dag, det är viktigt att få kontakt, isolera, tryck och bra träff med basövningar som du kör maxtungt 5/3/1 med. Du skall även gradera dina set med en subjektiv bedömning @8, @9, @ 11 etc samtidigt som du tar ut dig till max i varje set fast du går inte till failure. Full ROM med avkortade rörelser.

kosten:
Det är bra med PF, periodisk fasta, där du har ett sk. måltidsfönster under ett visst antal timmar för att sedan inte äta på 16h, samtidigt som du äter varannan/var tredje timme. 4gram protein/kg kroppsvikt av LFRW. Fruktos är livsfarligt, därför skall du äta 20 mogna bananer om dagen. Du skall dricka 5l mjölk varje dag och äta lass med bacon och kvarg. EAA innan, efter, före, under ett träningspass med vassle och skumgodis, fish and ricecakes. LCHF och näringstiming. Träna på tom mage men fyll på under dagen med 3-4 mål mat innan så att du orkar träna.

Nya folkrörelsen!

stevebc
2011-04-12, 11:05
Vad säger normerna idag? Vad är rätt och vad är fel?

Förut fanns det muskeltidningar med ett revolutionerande program i varje nummer, som garanterade dig att om du bara följer detta programmet så kommer du bli nästa Arnold. Träningskompisarna berättade sina hemligheter och förklarade hur fel alla andra hade. Man blev galen, alla talade emot varandra, alla hade varsin sanning.

När man började läsa på forum trodde man att man skulle komma närma sanningen, för här fanns det möjlighet att bemöta påståenden i realtid, men så fel man hade.

Nu har det gått lång tid sedan man läste sig trött om olika program, men vad definitivt fel idag, enl. rådande normer, som var rätt för tio år sedan?

Jag kör 5x5, tre muskelgrupper á en övning per pass. Jag vet att det funkar, men är jag fel ute enl. er?Som filmjölk visar har det inte direkt blivit bättre på den fronten...

martinmartin
2011-04-12, 12:59
För att sammanfatta det som är sant idag skall du göra såhär:

träningen:
Du skall träna ofta, lite, mycket, hårt, lätt, sällan, knäböja 5ggr i veckan var fjortonde dag, det är viktigt att få kontakt, isolera, tryck och bra träff med basövningar som du kör maxtungt 5/3/1 med. Du skall även gradera dina set med en subjektiv bedömning @8, @9, @ 11 etc samtidigt som du tar ut dig till max i varje set fast du går inte till failure. Full ROM med avkortade rörelser.

kosten:
Det är bra med PF, periodisk fasta, där du har ett sk. måltidsfönster under ett visst antal timmar för att sedan inte äta på 16h, samtidigt som du äter varannan/var tredje timme. 4gram protein/kg kroppsvikt av LFRW. Fruktos är livsfarligt, därför skall du äta 20 mogna bananer om dagen. Du skall dricka 5l mjölk varje dag och äta lass med bacon och kvarg. EAA innan, efter, före, under ett träningspass med vassle och skumgodis, fish and ricecakes. LCHF och näringstiming. Träna på tom mage men fyll på under dagen med 3-4 mål mat innan så att du orkar träna.

Är det möjligt att ha den här texten som en sån där "undertext" där folk brukar ha citat? Eller blir det för långt? Och hur gör jag?

Gevol
2011-04-12, 16:02
Ni gör det för enkelt igenom att försöka påvisa att det inte finns något definitivt.

Det finns trotts allt en del saker som konstateras, även om det tar ett bra tag innan det blir en självklarhet. Man ska inte glömma att vad som är självklart för de inbitna inte är självklart för andra.

Ni flesta här kan säkert säga med full övertygelse att följande stämmer för gemene man:
* Protein i anslutning till träningen för att öka i volym/styrka.
* 10rep. bygger volym bättre än 30rep.

Det har inte alltid varit självklart.

Om du vet att det funkar, hur kan du vara fel ute?Ska man tro skribenten nedan så verkar jag vara fel ut.
Förstod jag dig rätt nu? Kör du 1 övning per muskel och 5x5? Det är ruskigt lite isåfall och inget jag rekommenderar om du vill bygga massa.

Jag vill inte vara dryg, men ni måste våga säga vad som upplevs som den generella uppfattningen idag.



När man pratar volym och styrka. Hur många set, enl. allmän uppfattning, är för få per muskelgrupp. Är 5 för lite ifall man kör 5rep á set? Är 10set med största sannolikhet bättre?

filmjölk
2011-04-13, 11:28
[


När man pratar volym och styrka. Hur många set, enl. allmän uppfattning, är för få per muskelgrupp. Är 5 för lite ifall man kör 5rep á set? Är 10set med största sannolikhet bättre?

Nu svarar jag inte alls på din fråga, men då tråden är mycket intressant vill jag att den lever vidare. för att generalisera ubergrovt, de flesta som lyfter skrot tränar i dagsläget enligt en av två principer

Vi kan döpa dom till typ1 och typ2.

typ1. Är låg volym ofta. Du kör inte till failure (om du inte bommar eller överskattar dig själv), men tränar tungt och till nära utmattning i varje set. Liknande pass 2 ggr i veckan (eller hur man nu delar upp, men oftast på sju dagar) Där du kör en eller två huvudövning(ar) varje pass, 0-2 Assistansövningar som liknar din huvudövning, övningar valda för att bli bättre i den viktiga övningen samt 0-2 komplementsövningar (övningar som är längre ifrån, eller skilda för att täcka upp något som du annars inte får med)

Flera set (3-7 set på ett ungefär) på Huvudövningen, i ganska få reps (2-6) På assistansövningarna och komplementsövningarna kör du färre set (2-5) och något fler reps (3-15)

Ett exempel bröst (press) pass av typ1 kan se ut såhär:
Huvudövning Bänkpress 4set* c.a 5 reps
Assistansövning bänkpress med axelbrett grepp 2set* c.a 7reps
Komplementsövning Tricepspress med stång 2*10
Komplementsövning Sidolyft med hantlar 2*10

Typ2 är hög volym sällan, du tränar varje moment (kroppsdel) en gång på ungefär en vecka, i flera övningar, i flera set. Här prioriterar du ingen övning över en annan, att öka i lutande hantelpress är lika mycket "värt" som att öka i bänkpress. Det är den totala ökningen som är viktig, ökningar i enskilda övningar mindre viktig, så ingen övning är passets huvudövning, alla är det. Du tar varje set till failure, eller väldigt nära, och satsar på att riktigt träna slut på kroppsdelarna du använder i varje pass.

Flera övningar, flera set.

ett exempel bröst och triceps pass av typ2 kan se ut såhär:

Lutande hantelpress 3 set c.a 7 reps
Bänkpress 3 set c.a 7 reps
Bröstpress i maskin 3 * 7
hantelflyes på flat bänk 3*10
hantelpullover 3*10

liggande tricepspress med stång 3*7
viktade dips med så upprät kropp som möjligt 3*7
tricepspress i maskin 2*10
frenchpress 2*10

BonkyBo
2011-04-13, 12:44
Ni gör det för enkelt igenom att försöka påvisa att det inte finns något definitivt.

Jag vill inte vara dryg, men ni måste våga säga vad som upplevs som den generella uppfattningen idag.

Problematiken ligger snarare i att den "generella uppfattningen" är allt mellan himmel och jord, inte att folk inte vågar ta ställning för vad som folk tycker fungerar.

Min åsikt är att träningsvärlden har blivit så förvirrad att vi har suddat ut gränserna för hur träning ska se ut för folk med olika förutsättningar i den ständiga naiva önskan att det ska finnas ett program som levererar 100% till alla oavsett vart vi ligger på formkurvan.

BengtBurk
2011-04-13, 13:24
Är det möjligt att ha den här texten som en sån där "undertext" där folk brukar ha citat? Eller blir det för långt? Och hur gör jag?

1. Din signatur får inte vara längre än 1000 tecken inklusive BB-koder.

2. Din signatur innnehåller för många rader och måste kortas ner. Du kan endast ha upp till 5 rad(er). Lång text kan ha blivit radbruten och därför orsakat att den räknas som flera rader.

martinmartin
2011-04-13, 14:02
1. Din signatur får inte vara längre än 1000 tecken inklusive BB-koder.

2. Din signatur innnehåller för många rader och måste kortas ner. Du kan endast ha upp till 5 rad(er). Lång text kan ha blivit radbruten och därför orsakat att den räknas som flera rader.

Okej.

BengtBurk
2011-04-13, 14:57
Okej.

Ett tack hade varit på sin plats ;)

Bwall
2011-04-13, 16:05
* 10rep. bygger volym bättre än 30rep.


Alla är väl inte överens om det ens?

Eddie Vedder
2011-04-13, 16:11
Alla är väl inte överens om det ens?

Så kanske det kan vara men samtidigt finns det ju olika grader av trovärdighet i olika hypoteser. Kanske finns någon som tror 30 reps är bäst men den personen har ju väldigt lite som talar för dennes fördel. Det är inte så att allas hypoteser har lika stor del av kakan, vissa har ju mycket mer stöd än andra. Precis som med allt. Det är liksom inte 50/50 mellan kreationismen och evolutionsteorin om vi tar ett extremexempel. ;)

Gevol
2011-04-13, 17:03
Problematiken ligger snarare i att den "generella uppfattningen" är allt mellan himmel och jord, inte att folk inte vågar ta ställning för vad som folk tycker fungerar.Fast det är den inte.

Allt mellan himmel och jord skulle vara just att man inte kan pejla in 1-20 rep á set för att det ska vara effektivt. För absolut majoriteten med fem års tung styrketräning för styrka/volym bakom sig, skulle ex. inte föreslå 20-30 rep.

Vad är allmän uppfattning ang. set? Vilket antal set á muskelgrupp á vecka anses för lite alt. förmodligen onödigt mycket?