handdator

Visa fullständig version : Deffa eller banta


Xeon
2011-04-11, 20:50
Vilket går snabbast? Att deffa fram musklerna eller att banta och sedan bygga upp musklerna igen? Förstår att det kan vara omöjligt att veta då ni(och jag) inte har nån som helst aning hur mycket fett jag har.
Jag funderar om jag ska deffa nu under sommaren eller bara banta bort kilona i sommar så man slipper skämmas *grr*

170 cm
93 kg
16 år

/ Ursäkta om det var ett helt meningslöst och omöjligt inlägg att svara på :P


/Mvh Xeon

Mokai
2011-04-11, 20:55
Ett bild borde hjälpa folket på kolo ?

Xeon
2011-04-11, 20:59
har tyvärr ingen bild för tillfället då jag inte är hemma vilket jag inte kommer att vara på ett par veckor :p.

HMB
2011-04-11, 21:00
En deff är alltid att föredra enligt mig (om du inte ska sadla om och bli långdistanslöpare eller dylikt).

Fredron
2011-04-11, 21:04
Hur mycket är fett av dina 93 kg och hur mycket är muskler?, det är därför det vore bra med en bild så vi kan uppskatta det, annars blir det svårt att svara på frågan.
Oavsett så skulle jag säga att det är att skjuta sig själv i foten att banta och tappa massa muskler för att sedan behöva bygga upp allt igen. Men det kanske är som så att du är så otränad så du kan banta i början utan att förlora någon muskelmassa, vad vet jag.
Det enda råd jag kan ge till dig är att träna hårt och sluta skämmas för hur du ser ut. Du har många fina somrar framför dig då du kan se slim och vältränad ut, med muskler. Så känn inte att du måste tokbanta för att rädda sommaren.

Xeon
2011-04-11, 21:14
av mina 93 kilo är det mycket som är fett då ja gick upp cirka 20 kilo på 2år.
Men tror du det är "okej" att jag springer varje dag/varannan dag, och sedan i sommar börja på gym?

joasimo
2011-04-11, 21:15
Hur mycket är fett av dina 93 kg och hur mycket är muskler?, det är därför det vore bra med en bild så vi kan uppskatta det, annars blir det svårt att svara på frågan.
Oavsett så skulle jag säga att det är att skjuta sig själv i foten att banta och tappa massa muskler för att sedan behöva bygga upp allt igen. Men det kanske är som så att du är så otränad så du kan banta i början utan att förlora någon muskelmassa, vad vet jag.
Det enda råd jag kan ge till dig är att träna hårt och sluta skämmas för hur du ser ut. Du har många fina somrar framför dig då du kan se slim och vältränad ut, med muskler. Så känn inte att du måste tokbanta för att rädda sommaren.

Han är 16 år, väger 93kg på 170cm det behövs ingen bild för att veta att han ligger högt på fett.. det är bara att börja deffa är mitt råd!

Hur länge har du tränat?

Xeon
2011-04-11, 21:21
Tränade fotboll och innebandy slutade jag med för cirka 3 år sedan efter att jag tränat i 5 år. Nu har det bara varit lite löpning några gånger i veckan för några veckor sedan.

Xeon
2011-04-11, 21:23
Föresten det där med lös hud är väl inte något jag behöver oroa mig över då ja är ung+att jag bara varit så här tjock något år eller 2?

Fredron
2011-04-11, 21:31
Deff låter som en bra idé, att banta kan vara lite för drastiskt.
Lös hud löser sig med tiden, det kan vara lite löst i början men för dem allra flesta anpassar det sig igen.
Du har ätit för mycket, eller i alla fall fått i dig för mycket kalorier. Det är därför du har gått upp i vikt. Så lösningen på ditt "problem" är att få i dig mindre kalorier än vad du gör av med. Läs deffguiden;
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Jag tycker definitivt att du ska börja träna på gym så fort som möjligt och inte skjuta upp det till sommaren. Då finns det risk att du aldrig kommer igång samt vore det inte skönt att "spara" ett par månader och sätta igång direkt.

Xeon
2011-04-11, 21:38
Okej det var bara en tanke med att börja i sommar med en kompis som inte har sin boxning då :p. Jag får vell tvinga med honom ändå då han kan lite om gym.

Fredron
2011-04-11, 21:42
Okej det var bara en tanke med att börja i sommar med en kompis som inte har sin boxning då :p. Jag får vell tvinga med honom ändå då han kan lite om gym.

Här hittar du träningsschema som jag rekommenderar samt uppslagsverk för alla övningar så du kan se hur du ska utföra dem.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071
Det handlar mycket om att bara ta första steget och komma iväg. Sen släpper alla oro och rädsla, när det väl börjar bli en vana då har du kommit långt :)

Xeon
2011-04-11, 21:44
Tyvärr är det ju nästan ett måste att åka dit med han eller någon annan (dock känner jag ingen annan som gymmar) då det är ett liten gym där det inte finns någon personal och knappt någon som tränar där :p

KjellKriminell
2011-04-12, 04:15
Föresten det där med lös hud är väl inte något jag behöver oroa mig över då ja är ung+att jag bara varit så här tjock något år eller 2?

Detta med lös hud är väldigt individuellt. Men generellt kan man väl säga att områden där bristningar förekommer är mest utsatta.

Men eftersom att du är såpass ung som du är har du betydligt bättre förutsättningar för att huden kommer rätta till sig med tiden eftersom du inte vuxit färdigt.

Xeon
2011-04-12, 13:03
Vad tror ni om:
Only one!
Whey-80
Omega-3
Visst det går att laga mat, men då jag själv inte har tiden eller orken att göra nån speciell mat så finner jag det lättare att köpa detta eller vad säger ni?

Donner
2011-04-12, 16:57
Vad tror ni om:
Only one!
Whey-80
Omega-3
Visst det går att laga mat, men då jag själv inte har tiden eller orken att göra nån speciell mat så finner jag det lättare att köpa detta eller vad säger ni?


Du hade alltså tänkt att livnära dig på det?

eiri
2011-04-12, 17:14
deffa, ju mer muskler du lyckas få desto mindre fett % kommer du ju att ha, skit i vågen och kolla spegeln..

midwinterholes
2011-04-12, 18:31
Vet inte hur aktiv du varit på gymmet tills nu, men har du knappt ökat något så finns det inte så mycket att förlora. Om jag hade varit i din sits hade jag bara bantat med hjälp av konditionsträning tills jag nådde en vikt jag var bekväm i och sedan börjat en långsam bulk. Hellre det än att slita sönder sig på gymmet om man knappt har något att behålla.
Att ha bra kondition är underbart!