handdator

Visa fullständig version : Fokus på explosivitet - hypertrofi?


Ekonom
2011-04-11, 19:30
På t-nation hausas explosiv träning av Christian Thibaudeu (osäker på stavning på det jävla namnet) rätt mycket sedan ett tag tillbaka.

Han menar, som jag förstått det, att explosiviteten är nyckeln till både prestation och volym.

Som jag har förstått det är det de muskelfiber (typ IIb?) som stimuleras av explosiva lyft som även har störst tillväxtpotential, och det enda(?) sättet att träna dem är att vara just explosiv.

Har själv kört efter hans HP MASS principer några veckor och tycker att det låter bra i terorin.

Vad säger ni?

FilipWT
2011-04-11, 19:49
Hur menar du med explosiva lyft? Hur många reps och vilken % av 1RM?

Basics
2011-04-11, 20:37
Jag är också intresserad av hans träning, jag har för att det är 3-5 reps med maximal kraftutveckling.

Ekonom
2011-04-12, 08:20
Han rekommenderar upptrappning av vikterna upp emot 85-90 % av 3RM för att sedan köra upprepade set på den intensiteten där man "wave loadar" alltså höjer och sänker med små vikter runt 85-90 % av 3RM samtidigt som man utför 3 explosiva reps. Börjar med 5 set per övning och ökar sedan volymen för varje vecka under tre veckor och går därefter tillbaka till 5 set men ökar vikterna, för att sammanfatta.

Fokus ligger på maximal kraftutveckling i varje rep.

hurril
2011-04-12, 09:02
Det är därför Anders tjatar om explosiv träning nu då. Det är senaste modet på t-nation :) (Puss Anders.)

Anders The Peak
2011-04-12, 09:05
Det är därför Anders tjatar om explosiv träning nu då. Det är senaste modet på t-nation :) (Puss Anders.)

Fördomsfull som vanligt du läser visst inte innehållet i vad jag skriver utan sätter likhetstecken på allt.

stevebc
2011-04-12, 10:39
Explosivt i den koncentriska fasen eller båda två? Att man ska lyfta så kraftfullt upp som möjligt är ju ganska basic, det är då man kan använda som mest vikt. En kontrollerad excentrisk fas däremot medför längre TUT utan att man orkar särskilt mindre.

mikaelj
2011-04-12, 10:49
Explosiv excentrisk fas är det nya heta. Pang, 150 kg fritt fall ned på bröstet!

rooz
2011-04-12, 10:51
Explosiv excentrisk fas är det nya heta. Pang, 150 kg fritt fall ned på bröstet!

Tänk dig 300 kg raw-böj då:naughty:

Ne0phyte
2011-04-12, 10:58
Det är därför Anders tjatar om explosiv träning nu då. Det är senaste modet på t-nation :) (Puss Anders.)

Haha! Rätt så kul att följa erat tjabbel...

Matsa
2011-04-12, 11:39
Explosivt i den koncentriska fasen eller båda två? Att man ska lyfta så kraftfullt upp som möjligt är ju ganska basic, det är då man kan använda som mest vikt. En kontrollerad excentrisk fas däremot medför längre TUT utan att man orkar särskilt mindre.

Om jag minns rätt så förespråkar Thibaudeau att man ska sänka vikten så fort som man (säkert) kan för att "ladda omvändningen" eller något i den stilen. Dessutom lägger han in en massa lätta träningspass mellan de riktiga passen där han helt tar bort den excentriska fasen, tanken med detta ska tydligen vara att enbart den koncentriska fasen går fortare att återhämta sig ifrån så man kan få in mer volym utan att bränna ut sig.

Han refererar rätt mycket till tyngdlyftning när han pratar om den här träningen och det kanske är därför Glenn Pendlay har fått mer utrymme på siten (och även han skriver om träning med endast koncentriska fasen).

Jag vet inte, allt han skriver känns så hyperbolt och överdrivet och som om det är en enda stor kampanj för att sälja deras tillskott att jag drar öronen åt mig men samtidigt verkar vissa av hans idéer lite intressanta.