handdator

Visa fullständig version : Undrar om jag får i mig tillräckligt med proteiner


CharlieBB
2011-04-11, 19:21
Tjena!

Är 15 bast, fyller 16 i år.

Vikt: 60kg
Längd: 180cm

Träning:
4 timmar idrott i veckan och cirka 3-4 gym pass varje veckan.

Kost:
Frukost - Havegrynsgröt
Lunch - Skolmat (Oftast, potatis mos, fisk, ris, chicken nuggets, spagetthi, pankaka, mm) Äter oftast en stor portion med massa pizza sallad till och ett glas mjölk
Mellan mål: Beror på om jag tränar efterskolan, då tar jag oftast ett packet Dextrosol sen när jag kmr hem blir det en rejäl middag. Annars när jag kommer hem direkt efterskolan tar jag några mackor oftast och yoghurt.
Kvällsmål: 3-5 mackor med skina och ett stort glas mjölk.

Mitt mål med träningen är ju att bli "större/biffigare" och starkare, så undrar om detta är en bra kost för mig...eller vad man säger :P.

Tar gärna mot tips om vad jag kan ersätta vissa måltid med (lunch är inte nåt jag styr över men kanske nåt tips, hårdmackor kanske innehåller mkt bra kost, vad vet jag :P).

Min fader är strikt emot protein pulver/drinkar, så det är inte påtal haha :P.

HulkH
2011-04-11, 19:30
Varför är han mot protein pulver?

Du borde motbevisa honom då det är ett väldigt enkelt sätt att få i sig protein :)

Om du får i dig tillräckligt beror ju helt på hur mycket du äter, är du osäker så får du väga/ räkna ut hur mycket du får i dig. Satsa på ett ungefär 2 g per kv.

CharlieBB
2011-04-11, 19:31
Varför är han mot protein pulver?

Du borde motbevisa honom då det är ett väldigt enkelt sätt att få i sig protein :)

Om du får i dig tillräckligt beror ju helt på hur mycket du äter, är du osäker så får du väga/ räkna ut hur mycket du får i dig. Satsa på ett ungefär 2 g per kv.

Ja du...Han är väl lite mer "old fashion", att man ska få i sig allt genom riktig mat is :P.

Sorry men vad är "kv" (antar att du menar kg men frågar endå.. :))? ...*mini

HulkH
2011-04-11, 19:33
Ja du...Han är väl lite mer "old fashion", att man ska få i sig allt genom riktig mat is :P.

Sorry men vad är "kv"? ...*mini

Satsa på att få i dig cirka 2 gram protein per kg du väger. Väger du alltså 60, satsa på att få i dig cirka 120 gram protein per dag.

Inget fel att få i sig protein via mat, dock så blir det ofta dyrare och svårare om när du går i skolan o.s.v.

forslund
2011-04-11, 19:36
Inget fel att få i sig protein via mat, dock så blir det ofta dyrare och svårare om när du går i skolan o.s.v.

Svårare och dyrare när man har tillgång till gratis buffé varje dag?
Inte sällan erbjuder skolmatsalen keso, mjölk o s v.

HulkH
2011-04-11, 19:38
Svårare och dyrare när man har tillgång till gratis buffé varje dag?
Inte sällan erbjuder skolmatsalen keso, mjölk o s v.

Tänkte mera på att många inte brukar gilla skolmaten.

CharlieBB
2011-04-11, 19:42
Satsa på att få i dig cirka 2 gram protein per kg du väger. Väger du alltså 60, satsa på att få i dig cirka 120 gram protein per dag.

Inget fel att få i sig protein via mat, dock så blir det ofta dyrare och svårare om när du går i skolan o.s.v.

Okej, får försöka räkna lite! :P hehe


Tänkte mera på att många inte brukar gilla skolmaten.

Det beror ju helt på, ibland äter man som en tok och ibland inget alls :P.

Men då får man väl nöje sig med sallad när det är "äcklig" mat.

HulkH
2011-04-11, 19:46
Okej, får försöka räkna lite! :P hehe




Det beror ju helt på, ibland äter man som en tok och ibland inget alls :P.

Men då får man väl nöje sig med sallad när det är "äcklig" mat.

hehe, det jag menade :)

Men som sagt, räkna lite på ett ungefär vad du kan få i dig. Om inte vanlig proteinpulver går att fixa så kan du alltid dricka mycket mjölk.

CharlieBB
2011-04-11, 20:06
hehe, det jag menade :)

Men som sagt, räkna lite på ett ungefär vad du kan få i dig. Om inte vanlig proteinpulver går att fixa så kan du alltid dricka mycket mjölk.

Så lätt mjölk (den blå) [den ja dricker iaf] innehåller 'mycket' proteiner också? :)

Big Sleazy
2011-04-11, 20:33
Svårare och dyrare när man har tillgång till gratis buffé varje dag?
Inte sällan erbjuder skolmatsalen keso, mjölk o s v.


När jag gick i skolan var maten begränsad. Max 8 köttbullar, 2 glas mjölk var några av restriktionerna.

Fredron
2011-04-11, 20:56
Försök att dricka 2-3 glas mjölk istället för 1 så får du i dig mycket mer protein.
Jag tycker heller inte att det finns någon anledning för dig att dricka blå mjölk, drick röd mjölk i skolan istället. Det är viktigt att du får i dig lite extra energi så du kan gå upp i vikt om du vill bli stor och stark.

CharlieBB
2011-04-11, 20:59
Försök att dricka 2-3 glas mjölk istället för 1 så får du i dig mycket mer protein.
Jag tycker heller inte att det finns någon anledning för dig att dricka blå mjölk, drick röd mjölk i skolan istället. Det är viktigt att du får i dig lite extra energi så du kan gå upp i vikt om du vill bli stor och stark.

Känns som det mesta sätter sig på magen...Konstigt nog :o

Crocker
2011-04-11, 21:07
Känns som det mesta sätter sig på magen...Konstigt nog :o
Nej det gör det inte.

Fredron
2011-04-11, 21:24
Som Crocker säger, det är psykologiskt.
Även om du känner dig uppsvullen/fett eller vad som helst efter en måltid så är det inget permanent. Äter du ungefär som du gör nu men dricker lite mer mjölk så är det antagligen endast positivt. Om du går upp i vikt så kommer det vara tämligen långsamt och antagligen bli muskler ifall du tränar hårt. Att du helt plötsligt ska ha en bulle på magen efter ett par glas mjölk en dag kommer inte hända.