handdator

Visa fullständig version : SM i styrkelyft i Luleå - rawguld!


Yvonne
2011-04-11, 17:48
Det var verkligen HÄRLIGT att vara på tävlingarna och se ett av gulden gå till någon som körde helt för egen maskin! Råstarkt! Snyggt gjort!

jokem
2011-04-12, 14:42
Riktigt härligt, dock bommade ju nästan alla ut sig. Hade inte alla utom 2 försvunnit till marklyften hade det inte blivit ett rawguld men å andra sidan så hade det blivit överlägset ifall han hade dragit på sig utrustningen :)

Nitrometan
2011-04-13, 17:33
På klassiska SM i Lund i augusti kommer det att bli mer än ett RAW guld!

hertzman
2011-04-14, 00:11
Det var verkligen HÄRLIGT att vara på tävlingarna och se ett av gulden gå till någon som körde helt för egen maskin! Råstarkt! Snyggt gjort!

Ja, fy tusan. Inga fler robotar i SL! Eller vänta nu...

bertbert
2011-04-14, 05:45
Ja, fy tusan. Inga fler robotar i SL! Eller vänta nu...

:D

VXa9tXcMhXQ

Keyser Söze
2011-04-14, 22:14
Var det något som gjorde en besviken med JSM i Luleå i helgen var det ju att det inte blev någon duell mellan Erik Degerman och Bernhard Skoglund, dels för att Degerman körde raw och dels för att Skoglund bommade ut sig. Fast det är ju lite lustigt med tanke på den här trådstarten att Skoglund förmodligen hade varit den som vunnit ett raw-möte och Degerman ett med utrustning...

J Cash
2011-04-19, 21:13
Riktigt härligt, dock bommade ju nästan alla ut sig. Hade inte alla utom 2 försvunnit till marklyften hade det inte blivit ett rawguld men å andra sidan så hade det blivit överlägset ifall han hade dragit på sig utrustningen :)

Jasså? Så han hade "bara behövt ta på sig utrustningen" för att vinna?

Talibanen
2011-04-19, 22:33
Var det något som gjorde en besviken med JSM i Luleå i helgen var det ju att det inte blev någon duell mellan Erik Degerman och Bernhard Skoglund, dels för att Degerman körde raw och dels för att Skoglund bommade ut sig. Fast det är ju lite lustigt med tanke på den här trådstarten att Skoglund förmodligen hade varit den som vunnit ett raw-möte och Degerman ett med utrustning...

Är Bernhard så jäkla stark raw??:smash:

PepzAdept
2011-04-19, 23:03
Jasså? Så han hade "bara behövt ta på sig utrustningen" för att vinna?

Han är väl, som jag har förstått det, en av landets bästa utrustningslyftare bland juniorerna så i princip så är det väl kanske så?!

Keyser Söze
2011-04-19, 23:06
Är Bernhard så jäkla stark raw??:smash:

Han böjde 242.5 med bara bälte på serietävling 1 förra året, några kilon lättare än nu. I bänk o mark verkar han ligga på ungefär samma vikter som Degerman om man ser till hans träningsjournal.

Timme
2011-04-20, 10:00
Bernhard hade vunnit raw

jokem
2011-04-20, 10:02
Jasså? Så han hade "bara behövt ta på sig utrustningen" för att vinna?

Ja i stort sett, fast han hade såklart behövt ta i lite också :)

Erik__
2011-04-20, 11:23
Han böjde 242.5 med bara bälte på serietävling 1 förra året, några kilon lättare än nu. I bänk o mark verkar han ligga på ungefär samma vikter som Degerman om man ser till hans träningsjournal.

Var hittar man hans träningsjournal?

J Cash
2011-04-20, 21:15
Han är väl, som jag har förstått det, en av landets bästa utrustningslyftare bland juniorerna så i princip så är det väl kanske så?!

"I princip" har väl ingen vunnit innan man ens lyft? Lite kaxigt snack tycker jag.

J Cash
2011-04-20, 21:19
Bernhard hade vunnit raw

Det är inte helt omöjligt, jag tycker inte Degermans 222,5 i böj och 257,5 i mark var speciellt imponerande när man väger 92 kg.

EkarN
2011-04-20, 21:25
Det är inte helt omöjligt, jag tycker inte Degermans 222,5 i böj och 257,5 i mark var speciellt imponerande när man väger 92 kg.

Haha inga dåliga killar på ditt gym alltså, när sådana lyft av en kille född 1991 inte är imponerande:)

gunhamn
2011-04-20, 21:33
Det är inte helt omöjligt, jag tycker inte Degermans 222,5 i böj och 257,5 i mark var speciellt imponerande när man väger 92 kg.

Ne det är ju ganska dåligt när man är 20 är gammal :smash::smash::smash::smash:

PepzAdept
2011-04-20, 21:46
"I princip" har väl ingen vunnit innan man ens lyft? Lite kaxigt snack tycker jag.
Nej så är det ju såklart. Men han har väl i vart fall väldigt goda förutsättningar, det kanske vi kan vara överens om i alla fall?

Det är inte helt omöjligt, jag tycker inte Degermans 222,5 i böj och 257,5 i mark var speciellt imponerande när man väger 92 kg.

Det tycker jag. Hade varit en guldpeng på raw-RM i somras om han tryckt ner sig i 90an och en pallplats i hundringen om han inte gjort det. Tycker jag är jäkligt imponerande av en 20-åring i alla fall.

Men som EkarN skriver så kanske du umgås med jävligt talangfulla lyftare?

jokem
2011-04-20, 21:58
Nej så är det ju såklart. Men han har väl i vart fall väldigt goda förutsättningar, det kanske vi kan vara överens om i alla fall?

Det tycker jag. Hade varit en guldpeng på raw-RM i somras om han tryckt ner sig i 90an och en pallplats i hundringen om han inte gjort det. Tycker jag är jäkligt imponerande av en 20-åring i alla fall.

Men som EkarN skriver så kanske du umgås med jävligt talangfulla lyftare?

Jag förstår inte riktigt heller vad som inte gör dessa lyft imponerande? När de är gjorda av en nyfylld 20-åring blir det ännu mer intressant! Jag skulle vilja veta vad får grabbar det är på killens gym egentligen! Folk som böjer 300 kg atg varje morgon före de vaknar? Har man innehaft världsrekord i böj så är man inte så imponerande stark eller?

J Cash
2011-04-20, 22:07
Jag förstår inte riktigt heller vad som inte gör dessa lyft imponerande? När de är gjorda av en nyfylld 20-åring blir det ännu mer intressant! Jag skulle vilja veta vad får grabbar det är på killens gym egentligen! Folk som böjer 300 kg atg varje morgon före de vaknar? Har man innehaft världsrekord i böj så är man inte så imponerande stark eller?

Vad jag vet så gjorde Magnus Önerud 275 i böj och 302,5 kg i mark rå 20 år ung och 98-99 kg tung, det tycker jag är lite mer imponerande. Ingen kan väl missat att Degerman tappat mycket av sin maxstyrka bara det senaste året, både med och utan utrustning?

gunhamn
2011-04-20, 22:14
vafan snackar du om cash igentligen? vad jag hört har magnus böjt 260 som mest raw på träning, men du kommer ju säkerligen från jsk så du vet ju.

Men ja! 302,5 i mark och 275 i böj är riktigt imponerande som 20åring.
Men det gör ju inte automatiskt degermans resultat sämre/mindre imponerande?

Kan du säga vem du är? vad markar/böjer du själv?

Snackade med degerman på sm och har för mig han böjde 210 för ett år sen ungefär, eller om det var 200, så där har han ökat. Han har även ökat på bra i både bänk&mark senaste året vad jag förstod det som

Keyser Söze
2011-04-20, 22:27
Vad jag vet så gjorde Magnus Önerud 275 i böj och 302,5 kg i mark rå 20 år ung och 98-99 kg tung, det tycker jag är lite mer imponerande. Ingen kan väl missat att Degerman tappat mycket av sin maxstyrka bara det senaste året, både med och utan utrustning?

Ja men då är det ju klart, ge årets medalj för juniorer klass -93 till Magnus Önerud! Och hur ska man kunnat ha missa Degermans utveckling det senaste året, senast han tävlade innan årets JSM var väl förra årets JSM??

Gå och lägg dig *gah!*

PepzAdept
2011-04-20, 22:29
Vad jag vet så gjorde Magnus Önerud 275 i böj och 302,5 kg i mark rå 20 år ung och 98-99 kg tung, det tycker jag är lite mer imponerande. Ingen kan väl missat att Degerman tappat mycket av sin maxstyrka bara det senaste året, både med och utan utrustning?

Ja det är väl fullt jävla möjligt att det är mer imponerande. Det betyder väl inte per automatik att Degermans resultat inte är imponerande?
Jag personligen vart sjukt imponerad i alla fall. Lite samma sak som Gunhamns rawlyft på 300kg för inte så länge sen. Relaterar jag till min egna styrkemässiga kapacitet när jag var i deras ålder så var den ju bara pinsam i jämförelse.

gunhamn
2011-04-20, 22:33
Ja det är väl fullt jävla möjligt att det är mer imponerande. Det betyder väl inte per automatik att Degermans resultat inte är imponerande?
Jag personligen vart sjukt imponerad i alla fall. Lite samma sak som Gunhamns rawlyft på 300kg för inte så länge sen. Relaterar jag till min egna styrkemässiga kapacitet när jag var i deras ålder så var den ju bara pinsam i jämförelse.

Ja vafan sewen, förra året på RM hade du fått svettats en del för att hålla Degerman i schack :smash:

Verkar trollas en del.

Stolpen
2011-04-20, 22:38
Vad jag vet så gjorde Magnus Önerud 275 i böj och 302,5 kg i mark rå 20 år ung och 98-99 kg tung, det tycker jag är lite mer imponerande. Ingen kan väl missat att Degerman tappat mycket av sin maxstyrka bara det senaste året, både med och utan utrustning?

Magnus gjorde aldrig dom vikterna på någon raw-tävling eftersom han nästan aldrig tävlade raw. När han var som bäst runt 2007 så gjorde han 280-285 i böj med bara bälte på träning, 180 i bänk, 305-307,5 i mark raw och allt på träning. Däremot har han mycket av sin grundstyrka kvar idag, det märker man när han kan komma ned på träning och dra tex 290 i mark med bara bälte nästan när som helst!
Bernhard har jag sett göra 3 reps på 235 kg i knäböj med bara bälte, i bänk tar han runt 160-165 rå och i mark runt 265-270. Men allt är naturligtvis på träning.

Påpekande: Alla som skriver om JSK lyftare typ "Cash" behöver ju inte med automatik vara JSK:are?

gunhamn
2011-04-20, 22:41
Däremot kan jag hålla med dej om att det verkar som om Degerman är långt från den form han var på förra årets U&J SM när han försökte slå Magnus Öneruds böjrekord (332,5 kg) i klass 90 kg

Men hur vet ni det? han har ju inte tävlat sen förra årets jsm.
Ni vet ju inte vad han tog raw då så han kanske är starkare än ngnsin raw för tillfället.

PepzAdept
2011-04-20, 22:47
Ja vafan sewen, förra året på RM hade du fått svettats en del för att hålla Degerman i schack :smash:

Verkar trollas en del.

Ja men verkligen! Som sagt resultatmässigt hade det ju varit en guldpeng i vår klass :) Han ska väl tävla i sommar vad jag förstått så ska bli kul att se. 93an verkar ju bli en riktigt bra klass!

gunhamn
2011-04-20, 22:51
Ja men verkligen! Som sagt resultatmässigt hade det ju varit en guldpeng i vår klass :) Han ska väl tävla i sommar vad jag förstått så ska bli kul att se. 93an verkar ju bli en riktigt bra klass!

93 & 105 kommer bli tuffa. Har själv ej bestämt vilken jag ska gå i :(

EkarN
2011-04-20, 22:56
93 & 105 kommer bli tuffa. Har själv ej bestämt vilken jag ska gå i :(

Gå i den där du drar mest i mark ffs!

F.ö tror jag INTE att Degerman var svagare raw nu än vad han var vid förra SM. Men jag vet inte. Kanske någon som vet:D?

gunhamn
2011-04-20, 23:02
Gå i den där du drar mest i mark ffs!

F.ö tror jag INTE att Degerman var svagare raw nu än vad han var vid förra SM. Men jag vet inte. Kanske någon som vet:D?

Nej, det var han inte. han är starkare nu, om jag inte förstod han helt fel när jag växlade ngra ord med han. Dock så är pitemål & småländska som 2 helt olika språk :D

Stolpen
2011-04-20, 23:08
Men hur vet ni det? han har ju inte tävlat sen förra årets jsm.
Ni vet ju inte vad han tog raw då så han kanske är starkare än ngnsin raw för tillfället.

Det kan jag naturligtvis inte veta det var bara en känsla jag fick för jag tyckte att han "tog slut" ganska fort i tex böj men jag kan haft fel.

PepzAdept
2011-04-20, 23:15
93 & 105 kommer bli tuffa. Har själv ej bestämt vilken jag ska gå i :(

Hoppas på en kul kamp i 83an också :) I vart fall hoppas jag att jag kan försöka bjuda Petter på en lika spännande kamp som förra året oss emellan.

Dieta ner dig till 83an och tampas lite med oss ;) hehe

gunhamn
2011-04-21, 08:08
Hoppas på en kul kamp i 83an också :) I vart fall hoppas jag att jag kan försöka bjuda Petter på en lika spännande kamp som förra året oss emellan.

Dieta ner dig till 83an och tampas lite med oss ;) hehe

83an kommer också bli tuff, kommer bli en kul kamp mellan er. Ska bli kul att se hur dieten tar på era krafter.

hehe, jag du tror det. Kan som bäst sträcka mig till 93an. Så kan vi mötas där :D

jokem
2011-04-21, 10:46
Vad jag vet så gjorde Magnus Önerud 275 i böj och 302,5 kg i mark rå 20 år ung och 98-99 kg tung, det tycker jag är lite mer imponerande. Ingen kan väl missat att Degerman tappat mycket av sin maxstyrka bara det senaste året, både med och utan utrustning?

Visst håller jag med talare tidigare om att det är MER imponerande men jag håller fortfarande kvar vid att Eriks resultat är väldigt imponerande de med, inte mycket att tala om egentligen skulle jag vilja säga.

Vadå missat att han tappat rawstyrka? Skador i både axel och knä men ändå öka i bänk och möjligtvis legat hyfsat stilla i böj? Det säger sig självt att det inte går att träna lika hårt när man är skadad och man lägger mest troligt på sig några kilon, det skulle förmodligen hända mig men inte alla. Jag säger inte att det nu blivit så men det kan definitivt vara så.

J Cash
2011-04-21, 10:56
Ja men då är det ju klart, ge årets medalj för juniorer klass -93 till Magnus Önerud! Och hur ska man kunnat ha missa Degermans utveckling det senaste året, senast han tävlade innan årets JSM var väl förra årets JSM??

Gå och lägg dig *gah!*

Ett så omoget och dumt inlägg, sådana bryr ja mig inte om.

Landström
2011-04-21, 11:30
Nej, det var han inte. han är starkare nu, om jag inte förstod han helt fel när jag växlade ngra ord med han. Dock så är pitemål & småländska som 2 helt olika språk :D

Pitemål är ingen lek... Inte pitebor heller för den delen. Men pitepalt är gött mos!

XnBr5yKDQHs


I övrigt: Skärpning i ledet! Alla som tävlar och vågar upp på podiet är imponerande. Oavsett vikt på stången.

gunhamn
2011-04-21, 13:49
hahahah, vi hade iaf tur med vädret. Classic!

Yvonne
2011-04-23, 16:05
Erik har ju en väldigt sund inställning till träning/tävling, är väldigt ödmjuk, och jag kan tycka att det var moget av honom att välja att köra utan utrustning, trots att han förstod konsekvenserna. Att han dessutom gick hem med guld (igen) gav mig ett leende från öra till öra. Borde han ha kört med utrustning? Borde dom andra haft mindre hybris och startat lägre, inte en aning.. sånt där begriper säkert andra bättre. Men det var hur som många som gjorde bra ifrån sig - utan och med utrustning. Det var roligt att vara och titta och det ska bli extra spännande att titta på en tävling sedan där alla kör utan utrustning. Jag kan tycka att man borde skilja dessa båda åt, under högre tävlingar.

stevebc
2011-04-23, 16:21
Ja det är väl fullt jävla möjligt att det är mer imponerande. Det betyder väl inte per automatik att Degermans resultat inte är imponerande?
Jag personligen vart sjukt imponerad i alla fall. Lite samma sak som Gunhamns rawlyft på 300kg för inte så länge sen. Relaterar jag till min egna styrkemässiga kapacitet när jag var i deras ålder så var den ju bara pinsam i jämförelse.+1

Eller vänta nu, det är den fortfarande :D (mitt fall).


93 & 105 kommer bli tuffa. Har själv ej bestämt vilken jag ska gå i :(Om du vill vara snäll mot farbror så går du i -93.

Fetknoppen
2011-04-23, 21:48
Nej, det var han inte. han är starkare nu, om jag inte förstod han helt fel när jag växlade ngra ord med han. Dock så är pitemål & småländska som 2 helt olika språk :D

Det är nog svårt att dra några som helst slutsatser utifrån en endaste tävling utan utrustning. Erik har nog under vintern varit lite starkare utan utrustning än vad han var inför SM förra året. Dock tränade han utrustningsinriktad träning då och körde på väldigt hårt, och man blir bra på det man tränar. Hade han direkt efter SM ifjol lagt in en period av träning utan dräkt och lindor så hade han kanske legat bättre till än i år. Faktum är att han haft problem med motivationen och egentligen är det kanske bara bänkpress som han förbättrat. Det finns ju orsaker till att han inte tävlat alls, och det är som sagt bristande motivation som ligger bakom det. Dessutom får man inte glömma att han nu tävlar med precis samma teknik som han använder med utrustning, och ska det bli mycket sammanlagt utan utrustning ska man justera tekniken till det.

Jag hade nog trott att han skulle böja ca 240kg på SM i år, och det har pekat i den riktningen även på träning. Dagsformen visade sig vara en helt annan. Med lite teknikjusteringar, och ffa bra motivation så att han orkar träna hårt, så kan det nog bli mer i samtliga grenar. Jag tror inte att 240-180-280 är orealistiskt om han är motiverad att satsa på raw-lyftning. Det intressanta är att när han är god för ett sådant resultat kanske det inte blir i närheten av hans gamla pers med utrustning. SL med och utan utrustning är två helt olika idrotter.

Fetknoppen
2011-04-23, 22:14
Det är inte helt omöjligt, jag tycker inte Degermans 222,5 i böj och 257,5 i mark var speciellt imponerande när man väger 92 kg.

Jag är naturligtvis lite partisk, men jag tycker det är ganska imponerande vikter Erik presterar, ffa mot bakgrund av att han hela tiden satsat på att bli bra med utrustning. Och när han väl gör en satsning utan utrustning är det pga bristande motivation så han har inte direkt spenderat flest timmar i träningshallen det senaste året. Vi får inte heller glömma bort att Erik har flera år kvar som junior. Bernard är väl tre år äldre tror jag? Mina tre sista år som junior ökade jag 140kg sammanlagt i samma viktklass. Det händer ju jättemycket varje år om man tränar hårt och är 20-25 år.

Fetknoppen
2011-04-23, 22:20
Slutligen; att jämföra lyftare över en längre tidsperiod, som inte ens tävlar i samma viktklasser och inte på samma tävlingar säger inte mycket. En sådan jämförelse är helt omöjlig att göra. Både Bernard, Magnus Önerud och Erik Degerman, är otroligt duktiga lyftare, men det skiljer flera år i ålder mellan dem. Först om dom möts på samma tävling med likvärdiga förberedelser kan man med säkerhet säga vem som är den bättre lyftaren vid just den tävlingen. Ålderskoefficienten är dock svår att förbise eftersom Magnus är äldre än både Bernard och Erik, och Erik är flera år yngre än dom båda.

345.5 i bänk
2011-04-24, 09:29
Grattis till guldet Erik och ett fint och imponerande resultat.

Mycket kloka ord av David.

Man kan inte jämföra vad man gjort med och utan utrustning av en enda RAW tävling han har ju säkert gjort 30 utrustningstävlingar. Så med största sannolikhet har fokus på träning över tid legat mer på utrustningslyftande.

J Cash
2011-04-24, 12:02
Slutligen; att jämföra lyftare över en längre tidsperiod, som inte ens tävlar i samma viktklasser och inte på samma tävlingar säger inte mycket. En sådan jämförelse är helt omöjlig att göra. Både Bernard, Magnus Önerud och Erik Degerman, är otroligt duktiga lyftare, men det skiljer flera år i ålder mellan dem. Först om dom möts på samma tävling med likvärdiga förberedelser kan man med säkerhet säga vem som är den bättre lyftaren vid just den tävlingen. Ålderskoefficienten är dock svår att förbise eftersom Magnus är äldre än både Bernard och Erik, och Erik är flera år yngre än dom båda.

Jämförelsen gällde ju inte när det skiljde flera år i ålder utan vad dom gjorde i ungefär samma ålder. Magnus var 21 år när han gjorde 961 kg, Bernhard är enligt tävlingslicensen idag 22 år, skilnaderna är inte så stor i ålder så att det ska ha någon större betydelse.

Fetknoppen
2011-04-25, 13:58
Jämförelsen gällde ju inte när det skiljde flera år i ålder utan vad dom gjorde i ungefär samma ålder. Magnus var 21 år när han gjorde 961 kg, Bernhard är enligt tävlingslicensen idag 22 år, skilnaderna är inte så stor i ålder så att det ska ha någon större betydelse.

Magnus gick i klass 110kg när han gjorde 961kg. Det blir lite galet att jämföra det med en ca 90kg tung lyftare.

Två års ålderskillnad gör stora resultatskillnader i den åldern. Två års träning kan vara ca 100kg sammanlagt, ja till och med ännu mer. Som jag redan berättat ökade jag 140kg sammanlagt mellan 20 och 23 års ålder.

Petter__Jonsson
2011-04-25, 14:56
Alla tre har gjort resultat som majoriteten av alla seniorer in kommer upp i och i min värd är de resultat som samtliga jort mycket imponerande. Hoppas att både Bernhard och Degerman kör sommarens klassiska SM, båda bör kunna aspirera på pallplatser :)

Degermans resultat hade ju, som tidigare nämnts, räckt till en klar vinst förra året på RM för mig är det absolut imponerande. Lite extra imponerande då han är ännu bättre med utrustning

emme
2011-04-26, 10:57
Ingen kan väl missat att Degerman tappat mycket av sin maxstyrka bara det senaste året, både med och utan utrustning?

Jag har missat det ändå umgås jag med Erik ofta dessutom tränar jag med han ca 3ggr i veckan. Vad jag vet så har Erik tränat utan utrustning i ett år och samtidigt ökat i kroppsvikt och styrka.