handdator

Visa fullständig version : Schema


CharlieBB
2011-04-11, 17:36
Tjena!

Jag är femton bast och väger ca 60 kilo och är 1,80lång.
Började gymma för cirka 5 veckor sedan, första månaden körde jag mest maskiner och testa lite. Nu har jag börjat på allvar med både fri-vitker och maskiner.

Här är det schemat jag gjort och använder för tillfället,

(Tränar 3-4dagar i veckan)

Dag 1 (Axlar + ben).

Skivstångspress (stående) - 10 Stycken, 3 ggr
Militärpress (stående) - 10 Stycken, 3 ggr
Hantellyft åt sidan - 10 Stycken, 2 ggr
Hantellyft framåt - 10 stycken, 2ggr

Benpress - 10 stycken, 3ggr
Knäböj - 8 stycken, 3ggr

Dag 2 (Bröst + mage).

Bänkpress - 10 stycken, 3ggr
Lutande Bänkpress - 10 stycken, 2ggr
Nedåt lutande Bänkpress (Nedrebröst) - 10x2
Pullover - 10 stycken, 2ggr

Situps - Ca 100st
Magmaskin - 15 stycken, 3ggr

Dag 3 (Rygg).

Marklyft - 10 stycken, 3ggr
Latsdrag - 10 stycken, 3ggr
Chins - 10 stycken, 3ggr
Latsdrag - 10 stycken, 3ggr
Rygglyft - 10st, 3ggr

Verkar detta som ett okej schema?

Jag satsar mest på att få större överkropp eftersom jag är hyfsat smal (Bröst, mage och rygg är viktigast för mig just nu). Ska börja träna armar när jag byggt upp större överkropp hade ja tänkt :P.

Några tips eller påpekningar?

//Nybörjare

Dribinho
2011-04-11, 18:13
Mitt tips är att du tittar närmare på antingen Z_Bumbis schema som finns som sticky här i forumet eller fördjupar dig i något utav de andra "nybörjarvänliga" scheman som diskuteras här på forumet tex "Starting Strength" vilket fokuserar på ett fåtal effektiva basövningar.

Ditt schema är dock en variant på en ganska klassisk sk tre-split, dvs att man delar upp kroppen på tre pass i veckan. Om du prompt vill behålla den strukturen du har här skulle jag hoppat över hantellyft framåt då framsida axlar får bra träning av både militärpress och även bänkpress under bröstpasset.
Sedan skulle jag kört knäböj innan benpressen då det är skönt att vara fräsch i benen under knäböjen. Jag skulle tom kört knäböj först av alla övningar på axel/ben passet då knäböj är så pass jobbigt.

Under bröst/mage passet tycker jag att du kan ta bort 1-2 pressövningar, tre st bänkpress varianter blir lite overkill. Däremot kan det vara passande att lägga till Dips vilket är en bra och rolig övning för bröst och triceps.

Ryggpasset skulle jag ha tagit bort latsdrag till förmån för endast chins och lägga lite extra krut på chinsen istället. Istället för massvis med övningar i början är det bättre att lägga krut på att förbättra tekniken och öka vikterna från gång till gång i de "stora" övningarna - dvs marklyft, knäböj, bänkpress mm och gärna även chins/pullups och dips.

Läs allt du kommer över i forumet, ät ordentligt/drick mycket mjölk så ska du se att det kommer bli toppen det här.

CharlieBB
2011-04-11, 18:22
Mitt tips är att du tittar närmare på antingen Z_Bumbis schema som finns som sticky här i forumet eller fördjupar dig i något utav de andra "nybörjarvänliga" scheman som diskuteras här på forumet tex "Starting Strength" vilket fokuserar på ett fåtal effektiva basövningar.

Ditt schema är dock en variant på en ganska klassisk sk tre-split, dvs att man delar upp kroppen på tre pass i veckan. Om du prompt vill behålla den strukturen du har här skulle jag hoppat över hantellyft framåt då framsida axlar får bra träning av både militärpress och även bänkpress under bröstpasset.
Sedan skulle jag kört knäböj innan benpressen då det är skönt att vara fräsch i benen under knäböjen. Jag skulle tom kört knäböj först av alla övningar på axel/ben passet då knäböj är så pass jobbigt.

Under bröst/mage passet tycker jag att du kan ta bort 1-2 pressövningar, tre st bänkpress varianter blir lite overkill. Däremot kan det vara passande att lägga till Dips vilket är en bra och rolig övning för bröst och triceps.

Ryggpasset skulle jag ha tagit bort latsdrag till förmån för endast chins och lägga lite extra krut på chinsen istället. Istället för massvis med övningar i början är det bättre att lägga krut på att förbättra tekniken och öka vikterna från gång till gång i de "stora" övningarna - dvs marklyft, knäböj, bänkpress mm och gärna även chins/pullups och dips.

Läs allt du kommer över i forumet, ät ordentligt/drick mycket mjölk så ska du se att det kommer bli toppen det här.

Jävligt tacksam för detta svar :D ska ändra mitt schema lite genast :P.

Jag tycker inte om lutande bänkpress så mycket så den skulle jag tänka mig att ta bort men då tränar jag väl inte nedre-bröstet ngt, eller har jag fel :P?

Dips är det när man har händerna på en tränings bänk (t.e.x) och fötterna på golvet och aa...som denna typ: http://www.google.se/imgres?imgurl=http://katiewbutler.com/wp-content/uploads/2010/02/tricep_dips.JPG&imgrefurl=http://katiewbutler.com/2010/02/tricep-dips/&usg=__Yx4_mqCWgHQYDqbIviKDGq3iBxY=&h=200&w=300&sz=25&hl=sv&start=46&zoom=1&tbnid=Afj2zdQQOewbyM:&tbnh=111&tbnw=167&ei=VTmjTZDODNzP4wbHmYGhAw&prev=/search%3Fq%3Ddips%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26bi w%3D1680%26bih%3D873%26tbm%3Disch0%2C342&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=322&oei=6zijTZ6iFIzwsgbAx7yEAg&page=2&ndsp=52&ved=1t:429,r:2,s:46&tx=126&ty=74&biw=1680&bih=873

Jag skulle även vilja lägga till lite extra muskel vid skulderbladen för nu eftersom jag är så pass smal så "sticker" dom ut :P vilket jag inte gillar! hehe.

sp123ltd1
2011-04-11, 18:52
Tycker du ska ta bort nedåt lutande bänkpress och byta ut lutande bänkpress till lutande hantelpress. Det här är det man menar med dips: http://www.youtube.com/watch?v=Sr1svs0wliI

vad det gäller musklerna vid skulderbladen så tränas dom när du kör rygg så det behöver du inte tänka på se till att äta mycket och gå upp i vikt:)

offtopic: vart bor du någonstans?

CharlieBB
2011-04-11, 18:59
Tycker du ska ta bort nedåt lutande bänkpress och byta ut lutande bänkpress till lutande hantelpress. Det här är det man menar med dips: http://www.youtube.com/watch?v=Sr1svs0wliI

vad det gäller musklerna vid skulderbladen så tränas dom när du kör rygg så det behöver du inte tänka på se till att äta mycket och gå upp i vikt:)

offtopic: vart bor du någonstans?

Tycker verkligen inte om hantlpress, är svårt och ostabilt för mig hehe :P.

Tränar man verkligen bröst musklerna där? :o Ser mer ut som biceps :P.

Okej, tack! :)

Dårå? :cool:

sp123ltd1
2011-04-11, 19:04
Tycker verkligen inte om hantlpress, är svårt och ostabilt för mig hehe :P.

Tränar man verkligen bröst musklerna där? :o Ser mer ut som biceps :P.

Okej, tack! :)

Dårå? :cool:
Kör den några gånger så blir den inte lika ostabil eftersom man lärt sej rörelsen.

Du tränar främst Triceps i dips men även bröst kommer med. Finns väll ingen anledning till att inte träna armarna?

Tänkte om det fanns en liten chans att du bodde i närheten:P

CharlieBB
2011-04-11, 19:08
Kör den några gånger så blir den inte lika ostabil eftersom man lärt sej rörelsen.

Du tränar främst Triceps i dips men även bröst kommer med. Finns väll ingen anledning till att inte träna armarna?

Tänkte om det fanns en liten chans att du bodde i närheten:P

Får väl öva lite då :p.

Nej icke! Får väl testa lite dips imorgon då :P.

Bor i norrtälje, om du vet vart det ligger :).

sp123ltd1
2011-04-11, 19:16
Det var tyvärr inte i närheten av mej då:(

CharlieBB
2011-04-11, 19:25
Det var tyvärr inte i närheten av mej då:(

Det var synd :(. Tränar ensam, vilket kan bli lite trist i längden men det blir ju mer pumpa när man är ensam iaf :P inge pratande.

sp123ltd1
2011-04-11, 19:27
Det finns ju fördelar med att träna själv men jag föredrar att träna med en kompis men helst inte fler för då blir det för mycket snack.

CharlieBB
2011-04-11, 19:43
Det finns ju fördelar med att träna själv men jag föredrar att träna med en kompis men helst inte fler för då blir det för mycket snack.

*slap* Sant ;D!

Någon som har ngt mer att påpeka? Vill få ut så mycket som möjligt av min träning :).