handdator

Visa fullständig version : Ger blandade proteinkällor bättre upptag?


MrBulk
2011-04-11, 08:35
Om man äter vid samma tidpunkt tex kvarg som ger c:a 2g protein /h med kött (4g/h), blir det totalt 6g/h eller bromsas köttet av kvargens hastighet av 2g/h?

Jag kommer inte uhåg dom exakta grammen, kan inte hitta tråden där det står om olika proteiners absorbtionshastighet.

Tex vassle och kassein skulle kunna ger 8g/h (vassle) + 2g/h (kasein) =10g/h.?

Fredrik_S
2011-04-11, 08:55
Vad spelar det för roll? Magsäcken och tarmarna får välan bara jobba på lite längre tid.

Ego
2011-04-11, 09:01
Om man äter vid samma tidpunkt tex kvarg som ger c:a 2g protein /h med kött (4g/h), blir det totalt 6g/h eller bromsas köttet av kvargens hastighet av 2g/h?

Jag kommer inte uhåg dom exakta grammen, kan inte hitta tråden där det står om olika proteiners absorbtionshastighet.

Tex vassle och kassein skulle kunna ger 8g/h (vassle) + 2g/h (kasein) =10g/h.?

Allt som du ätit under dagen, samt det du äter vid den måltiden (kolhydrater och fetter) kommer att påverka intaget.

Fredrik_S
2011-04-11, 09:28
Precis jag tror såna siffor är framtagna på försökspersoner som är helt fastande i isolerade experiment där de bara fått en enstaka matvara....... Har knappst någon funktion i verkligheten där man äter mer regelbundet och med varierade innehåll i måltider

MrBulk
2011-04-11, 09:58
Vad spelar det för roll? Magsäcken och tarmarna får välan bara jobba på lite längre tid.

Då blir det 40h för 160g protein med 4g/h.

Fredrik_S
2011-04-11, 12:45
Då blir det 40h för 160g protein med 4g/h.

nej hur vet du att det är linjärt samband? det kanske blir helt andra siffror om mämgden varieras

MrBulk
2011-04-11, 14:13
nej hur vet du att det är linjärt samband? det kanske blir helt andra siffror om mämgden varieras

Nä det är ett teoretiskt exempel bara.

Men ni menar att absorbtionshastigheten är ointressant eftersom resterande intag av fett och kolhydrater under dagen kommer sinka hastigheten av proteinet?

Men om man tex på tom mage äter:

50g protein, 33%äggvita, 33%vassle, 33%kött

vs

50g protein 100% kasein

tar det lika lång tid för kroppen att absorbera dessa blandningar eller finns det en vinst i att blanda olika?

vicarious
2011-04-11, 14:28
Nä det är ett teoretiskt exempel bara.

Men ni menar att absorbtionshastigheten är ointressant eftersom resterande intag av fett och kolhydrater under dagen kommer sinka hastigheten av proteinet?

Men om man tex på tom mage äter:

50g protein, 33%äggvita, 33%vassle, 33%kött

vs

50g protein 100% kasein

tar det lika lång tid för kroppen att absorbera dessa blandningar eller finns det en vinst i att blanda olika?

1. Ja, fibrer & fett har en förmåga att sänka hastigheten på magsäckstömningen vad jag vet.

2. Vet ej.

MrBulk
2011-04-11, 14:39
1. Ja, fibrer & fett har en förmåga att sänka hastigheten på magsäckstömningen vad jag vet.

2. Vet ej.

Ja det vet jag oxå, ville bara få klarhet i att det var det dom mena.

Fredrik_S
2011-04-11, 22:38
Det jag menar är att allt vad gäller proteinets olika upptagningshastigheter är hyfsat ointressant pga det är så många faktorer som spelar in. Framförallt mängden som äts hur ofta det äts och vad som äts till.. Det uppstår lixom inte situationer i vardagagen där siffrorna blir korrekta och man kan använda det till något....

Det enda som kan vara viktigt är just vasslets snabba förmåga och det utnyttjar man kring träning...

MrBulk
2011-04-13, 09:17
Det jag menar är att allt vad gäller proteinets olika upptagningshastigheter är hyfsat ointressant pga det är så många faktorer som spelar in. Framförallt mängden som äts hur ofta det äts och vad som äts till.. Det uppstår lixom inte situationer i vardagagen där siffrorna blir korrekta och man kan använda det till något....

Det enda som kan vara viktigt är just vasslets snabba förmåga och det utnyttjar man kring träning...

Om kaseinet är långsammare i kvarg än i kasein-pulver så blir upptaget i tarmen sjukt lite/långsam om det finns annat där än enbart protein.
Då skulle man kunna säga att protein har c:a 1g/h eller mindre i absorbtionshastighet oavsett källa.
Äter man mycket protein 2-3g/kg per dygn så har man konstant aminosyre tillförsel till blodet för det tar 200 timmar att absorbera 200g protein.

StraightEdge
2011-04-13, 11:59
Om kaseinet är långsammare i kvarg än i kasein-pulver så blir upptaget i tarmen sjukt lite/långsam om det finns annat där än enbart protein.
Då skulle man kunna säga att protein har c:a 1g/h eller mindre i absorbtionshastighet oavsett källa.
Äter man mycket protein 2-3g/kg per dygn så har man konstant aminosyre tillförsel till blodet för det tar 200 timmar att absorbera 200g protein.



Precis och detta som du nyss klargjorde måste få folk att sluta nojja för att hamna i "kanibaliskttillstånd" (katabolt) och sprida en massa bro-science om att man måste äta var tredje timme annars tappar man all muskelmassa.

MrBulk
2011-04-13, 12:53
Precis och detta som du nyss klargjorde måste få folk att sluta nojja för att hamna i "kanibaliskttillstånd" (katabolt) och sprida en massa bro-science om att man måste äta var tredje timme annars tappar man all muskelmassa.

Fast 8 dagar är väl lite väl ;)

qubie
2011-04-13, 16:49
Säg 2-3 dagar då? Kan det stämma någorlunda om man slöar ner på processen?

MrBulk
2011-04-13, 17:40
Säg 2-3 dagar då? Kan det stämma någorlunda om man slöar ner på processen?

Speedar på menar du, enligt beräkningen jag gjorde med riktigt slött upptag blir det 8 dagar, 2-3 dagar är ändå 2-3g/h, som kasein på tom mage.

StraightEdge
2011-04-13, 18:25
Fast 8 dagar är väl lite väl ;)



Jo, det var kanske lite extremt men fortfarande... vem käkar en gång per 3 dagar? Iaf så innebär det att man i princip inte behöver oroa sig för att vara i kanibaliskt tillstånd så länge man äter varje dag :) mer eller mindre...

MrBulk
2011-04-13, 18:59
Fast om det sen fylls på med 160g varje dag, börjar man skita ut överflödet då?

qubie
2011-04-26, 17:55
Nu tar man ju dock så mycket vassleprotein så det blir inte samma sak. Man kan inte räkna på kaseinproteinet då :/