handdator

Visa fullständig version : Bröllopstal


Epson
2011-04-10, 21:08
Okej, så om två månader gifter sig min bror och jag tänkte att jag ville hålla ett tal. Jag har inga problem att prata inför folk (iaf inte om jag är säker på det jag säger / tycker att det jag har att säga är bra) men har börjat fundera lite på hur jag ska lägga upp det. Så tar gärna folks råd om vad ni tycker kännetecknar ett bra respektive dåligt tal, vad bör man tänka på och vad är big nono?

Personligt och det är bara jag som känner honom här osv är jag med på, men generella tips och råd samt exempel på vad man absolut skall undvika mottages tacksamt :)

Epson
2011-04-10, 21:14
Kan tillägga att jag har hållt en del föreläsningar så helt ovan är jag inte att prata inför folk. Dock har jag aldrig hållt något tal liknande detta och känner mig allmänt lite lost. Sen vill jag ju såklart att det ska vara betydelsefullt för framförallt mig och min bror

Remokillen
2011-04-10, 21:20
Jag tycker du ska titta igenom denna i utbildningssyfte

vKe_AxTFGXc

Efter det så hittar du nog inspiration.

I övrigt så tycker jag att man ska vara snäll när man håller tal.
Du kan ju lägga upp bitar du är osäker på här så får du se vad folk tycker.

Epson
2011-04-10, 21:46
Jag tycker du ska titta igenom denna i utbildningssyfte

vKe_AxTFGXc

Efter det så hittar du nog inspiration.

I övrigt så tycker jag att man ska vara snäll när man håller tal.
Du kan ju lägga upp bitar du är osäker på här så får du se vad folk tycker.

Aight tack för tipset, ska "låna" den :thumbup:

Yes, håller med. Skämta - absolut. Men inte genom billiga poäng eller att göra bort någon.

Ja vem vet, kanske gör så längre fram. Tack! :)

svass
2011-04-11, 08:48
Ett annat tips är att se filmen "Fyra bröllop och en begravning". Där får man se både lyckade och inte riktigt så lyckade bröllopstal. De viktigaste är väl att att hålla det på en anständig nivå som inte gör någon obekväm. Visst kan du berätta några pinsamma anekdoter om din bror men så länge det görs på ett kärleksfullt sätt så är det OK tycker jag.

Minimjölk
2011-04-11, 11:58
Ett tips kan även vara tat synca med andra talare (annan familj) så att ni inte upprepar er för mycket. Jobbigt om du som bror får alla dina poänger stulna av Mamma/Pappa som håller sitt tal före.

Nykropp
2011-04-11, 12:14
Håll det kort. Önska dom lycka till osv. Finns inget som är så störande som långa jävla tal när man skall äta!

jontet
2011-04-11, 13:57
Håll det kort. Önska dom lycka till osv. Finns inget som är så störande som långa jävla tal när man skall äta!

+1. Fattar inte folk att de är oförskämda när de skall riva av 25 min mitt i middan?

14K
2011-04-11, 15:13
Kort o gott.

Epson
2011-04-11, 20:53
Tack för tipsen hittills. Synka med andra är ett bra råd, det är nog lätt att missa :)