handdator

Visa fullständig version : Piggare mentalt under kaloriminus, varför?


midwinterholes
2011-04-10, 20:50
När jag ska ner i vikt och skär ned på fett och kolhydrater så blir jag mycket mer på G. Det är på den nivån att jag har lust att göra armhävningar och annat när jag har tid över.

Jag tror inte det beror på motivation utan att det är något jag tar bort i kosten som gör det. Vet inte vad bara.

Jag äter aldrig vitt bröd numera. Kolhydratskällor jag fortfarande äter är havregryn, pasta/ris/potatis till middag. Pasta gör inte saken sämre så jag tror inte känslighet mot gluten är någon faktor. Mjölk dricker jag som förut.

Mest påtagligt är att jag inte äter kolhydrat tillsammans med fett (vitt bröd med ost t.ex) i lika stor utsträckning. Kan det ha med det att göra? Eller bara dålig insulinkänslighet överlag? Men det tror jag inte heller stämmer för att trycka i mig ett halvt paket sorbetglass gör mig super-på.

Hjälp mig är ni snälla *cupid*

machine gun
2011-04-10, 20:53
När man ligger på energiunderskott, triggas en del stresshormoner i kroppen som t.ex. kortisol och adrenalin. Det kan göra att man känner sig piggare och mer alert. Det är en funktion kroppen har för att du ska orka sticka ut och leta mat :) Under långa perioder av underskott brukar det senare övergå till trötthet.

Chaliza
2011-04-10, 21:56
När man ligger på energiunderskott, triggas en del stresshormoner i kroppen som t.ex. kortisol och adrenalin. Det kan göra att man känner sig piggare och mer alert. Det är en funktion kroppen har för att du ska orka sticka ut och leta mat :) Under långa perioder av underskott brukar det senare övergå till trötthet.

Där ser man! Där lärde man sig något nytt :D.

Ja det lär ju behövas lite kortisol och adrenalin när man ska ta sig den stora resan till kylskåpet!

Mokai
2011-04-10, 23:08
När man ligger på energiunderskott, triggas en del stresshormoner i kroppen som t.ex. kortisol och adrenalin. Det kan göra att man känner sig piggare och mer alert. Det är en funktion kroppen har för att du ska orka sticka ut och leta mat :) Under långa perioder av underskott brukar det senare övergå till trötthet.

Tack tack. Nu lärde jag mig något nytt också :)

Cerberus
2011-04-11, 06:51
det är övergående :P

midwinterholes
2011-04-11, 12:18
<3 Machinegun.

vicarious
2011-04-11, 23:49
När man ligger på energiunderskott, triggas en del stresshormoner i kroppen som t.ex. kortisol och adrenalin. Det kan göra att man känner sig piggare och mer alert. Det är en funktion kroppen har för att du ska orka sticka ut och leta mat :) Under långa perioder av underskott brukar det senare övergå till trötthet.

Mkt intressant. Kan tänkas att det är hormonerna som gör att man (jag?) även sover sämre under deff. Sover framförallt färre timmar men även själva sömnen brukar vara av sämre slag när man deffar. Så upplever jag det iallafall.

hejhopp79
2011-04-12, 00:15
Machinegun har rätt.

Så även Vicarious. Anledningen att man har svårare att sova under deff är både att man blir piggare av ökade katekolaminer, sen spelar ju hungerskänslor in också. Dessutom skär många ner på kolhydraterna och således tryptofan

Därför tajmar i alla fall jag in maten då jag käkar PF, till eftermiddag/kväll. Sömnen blir inget problem då = win. Jag har väldigt svårt att sova annars

KjellKriminell
2011-04-12, 02:50
Nu vet jag inte vad ditt kcal intag per dag är men vad jag läst så ska tydligen kroppen hamna i "ketos" efter några dagar av högt kaloriunderskott (svält) vilket gör att man kan känna sig väldigt pigg och må bra. Det ska tydligen även finnas "ketos" stickor att köpa på apoteket för att kontrollera om ens kropp är i detta tillstånd.