handdator

Visa fullständig version : Deff vid ung ålder.


Ne0phyte
2011-04-10, 18:24
Tjaba!

Ja sitter här och velar fram och tillbaka.
Är inne på första veckan på deffen, men då jag inte har så mycket kroppsfett känner jag lite att "fan va onödigt det känns egentligen" främst, eftersom jag är ung och därmed kan bygga på ordentligt vid den här åldern, och ha en bra grund. Men även för att risken finns att jag kan er ut som en undernärd tolvåring (bilder finns i journalen).

Sen har jag även läst här på kolo (ingen källa), att de första åren på gymmet så bygger du bra mycket mer än senare. Då känns det lite onödigt egentligen att slösa dessa år på deff/bulk, när man kan ligga på en stadig uppgång istället.

Förhoppningsviss finns det lite underlag för diskussion.

EDIT: Svar som "deffa om du känner för det / upp till dig" behövs inte, utan diskussionen skall snarare handla om att deffa utan att ha tränat i ett flertal år.

Masterpan
2011-04-10, 19:05
Tjaba!

Ja sitter här och velar fram och tillbaka.
Är inne på första veckan på deffen, men då jag inte har så mycket kroppsfett känner jag lite att "fan va onödigt det känns egentligen" främst, eftersom jag är ung och därmed kan bygga på ordentligt vid den här åldern, och ha en bra grund. Men även för att risken finns att jag kan er ut som en undernärd tolvåring (bilder finns i journalen).

Sen har jag även läst här på kolo (ingen källa), att de första åren på gymmet så bygger du bra mycket mer än senare. Då känns det lite onödigt egentligen att slösa dessa år på deff/bulk, när man kan ligga på en stadig uppgång istället.

Förhoppningsviss finns det lite underlag för diskussion.

EDIT: Svar som "deffa om du känner för det / upp till dig" behövs inte, utan diskussionen skall snarare handla om att deffa utan att ha tränat i ett flertal år.

Vad vill du ha svar på?

marcel
2011-04-10, 19:26
Kenner precis som du gor, 2 monader yngre aen dig och vill aendo bygga po ordentligt nu, samt att min kropp vexer ordentligt sista oren den kan gora det, ler ju inte gora det om jag missar lite mat! Dock vill man se bra ut ockso ju!

Crocker
2011-04-10, 19:27
Hur gammal är du?

Ne0phyte
2011-04-10, 19:28
Hur gammal är du?

Nyss fyllda 18, tränar knappt ett år - men med ordentliga ökningar (inte så otippat första året, menmen).

Jag söker egentligen inget svar, bara om det faktiskt är rätt osmart att fokusera på att bli stenhård när man faktiskt har potentialen att bygga på ordentligt under dessa år.

Hodik
2011-04-10, 19:33
Kollade på din journal och jag tycker absolut inte att du ser ut att behöva deffa

Crocker
2011-04-10, 19:41
Nyss fyllda 18, tränar knappt ett år - men med ordentliga ökningar (inte så otippat första året, menmen).

Jag söker egentligen inget svar, bara om det faktiskt är rätt osmart att fokusera på att bli stenhård när man faktiskt har potentialen att bygga på ordentligt under dessa år.
Jag skulle rekommendera byggning, men jag är fel person att fråga då jag deffat 60% av min träning. :D

Ne0phyte
2011-04-10, 19:48
För lite så jag känner är att vi den här åldern är man ju (i princip) sitt egna egna bola.. Hmm, för tänka över det här.

Crocker
2011-04-10, 19:49
För lite så jag känner är att vi den här åldern är man ju (i princip) sitt egna egna bola.. Hmm, för tänka över det här.
Är du nöjd med din kropp då?

Ne0phyte
2011-04-10, 20:00
Är du nöjd med din kropp då?

Skulle jag inte påstå. Men det jag tror är att OM jag går ner i kroppsfett, så finns ju risken att jag ser ännu mindre ut - Eller så blir jag helnöjd. Men det är egentligen inte det diskussionen handlar om, utan snarare om det är så smart att gå upp och ner i vikt gentemot en stabil uppgång, speciellt vid ung ålder.

Jag förstår självklart att en stabil uppgång är bättre för muskelbygget oavsett träningserfarenhet och ålder, men huruvida det är stor skillnad nu gentemot senare när man inte bygger lika effektivt.

z_bumbi
2011-04-11, 10:21
Nya muskler har en tendens att försvinna ganska snabbt vid en deff så vill du inte absolut deffa så är valet ganska lätt.

stemag
2011-04-11, 10:51
[QUOTE=Ne0phyte;4983320]Tjaba!

Sen har jag även läst här på kolo (ingen källa), att de första åren på gymmet så bygger du bra mycket mer än senare. Då känns det lite onödigt egentligen att slösa dessa år på deff/bulk, när man kan ligga på en stadig uppgång istället.



Det stämmer nog ganska bra, det är säkert individuellt olika för olika kroppstyper, men jag (46 år) skulle ge min högra arm för att vara 18 igen.

Mitt tips (efter att ha kollat på dina bilder) du behöver verkligen inte "deffa"
Träna på och ät ordentligt och passa på att växa medan du är full av naturliga tillväxthormoner.

Deffa kan du göra sen...