handdator

Visa fullständig version : Varför sned bänk?


lirberr
2011-04-10, 16:05
Tänkte lite på varför jag egentligen kör sned bänk igår i mitt bröstpass.
Det är ju ungefär samma rörelse med armen, speciellt för mig som träffar ganska långt ner på bröstet med stången.

Fråga: Är det värt att köra sned bänk eller ska man bara kötta på med rak?

Lindrian
2011-04-10, 16:21
Kör båda.

frogmachine
2011-04-10, 16:23
omväxling = profit

willtjam
2011-04-10, 16:36
omväxling = profit

Varför?

z_bumbi
2011-04-10, 16:44
Tänkte lite på varför jag egentligen kör sned bänk igår i mitt bröstpass.
Det är ju ungefär samma rörelse med armen, speciellt för mig som träffar ganska långt ner på bröstet med stången.

Fråga: Är det värt att köra sned bänk eller ska man bara kötta på med rak?

Om du träffar långt ner på bröstet i vanlig bänk och får en liknande rörelse så gissar jag att det är omvänd lutande bänk du menar (huvudet är lägre än överkroppen) och den kan du hoppa över om du inte vet exakt varför du kör den.

Mala
2011-04-10, 17:18
Vissa menar ju att det "attackerar" de övre fibrerna på bröstet fastän nedre/mitten och övredelen av brösten arbetar tsm. Man får även med mera axlar med sned.

Jag tycker personligen att det är en skön övning, fast den kan vara lite jobbig...

Annars så tror jag att man "i stort sett" inte märker några stora skillnader om man bara kör på en plan bänk.

-Isidor-
2011-04-10, 17:30
är sned bänkpress mer eller mindre likvärdig med lutande hantelpress? om man kör med samma vinkel på bänken och bortser från att man kan ta mer vikt på en skivstång.

vicarious
2011-04-10, 17:33
ja

Sheogorath
2011-04-10, 18:00
Vissa menar ju att det "attackerar" de övre fibrerna på bröstet fastän nedre/mitten och övredelen av brösten arbetar tsm. Man får även med mera axlar med sned.

Jag tycker personligen att det är en skön övning, fast den kan vara lite jobbig...

Annars så tror jag att man "i stort sett" inte märker några stora skillnader om man bara kör på en plan bänk.

Som z skrev så verkar det som att TS menar nedåtlutande press; det du skriver gäller för uppåtlutande.

För övrigt kan jag tycka att det kan vara vettigt att alltid precisera vilket håll man menar att bänken lutar för att undvika sådant här. ;)

JimmyJoe
2011-04-10, 18:20
För att det är en GRYMT skön och rolig övning yao

lirberr
2011-04-10, 19:11
Som z skrev så verkar det som att TS menar nedåtlutande press; det du skriver gäller för uppåtlutande.

För övrigt kan jag tycka att det kan vara vettigt att alltid precisera vilket håll man menar att bänken lutar för att undvika sådant här. ;)

Menar inte nedåtlutande utan vanlig incline på 15 eller 30 grader som alla verkar tycka är jättenödvändigt.

Sheogorath
2011-04-10, 19:17
Menar inte nedåtlutande utan vanlig incline på 15 eller 30 grader som alla verkar tycka är jättenödvändigt.

Studierna är oense. Det finns flera studier som visar att det enda som händer är att nedre bröst kopplas ur mer och att axlarna kopplas in mer ju större lutning man har. Övre bröst aktiveras oförändrat om man jämför plan och lutande i de här studierna. Sen har det kommit en nyare studie som faktiskt visar större absolut aktivering. Du ska kunna hitta allihopa här på Kollo. Ur ett "byggarperspektiv" kan det ju kännas motiverat att köra lutande oavsett: har man för stora nedre bröst i förhållande till övre kanske man inte vill stimulera nederdelen mer förrän överdelen har kommit ikapp. Sen vill jag inte säga att det "går" att rikta tillväxt på det sättet. Byggarna själva hävdar ju i vart fall att det går (de flesta, iaf).