handdator

Visa fullständig version : Snäääääälla ge mig svar!!


annika85
2011-04-10, 13:43
Hej! Jag är kvinna och 26 år. Jag har precis registrerat mig här för jag har en fråga som ni säkert kan hjälpa mig med. Har funderat i dagar nu och blir snart knäpp. Jag tränar hemma, vägrar att träna på gym. Nu har jag 15 övningar som jag vill dela upp på 3 pass för det tar för lång tid om jag delar upp det på 2 pass. Mina övningar är:

PASS 1
Crunches 15 x 3
Utfall 10 x 3
Sid-crunches 15 x 3
Sprattelgubben 12 x 3
Saxen 30 x 3

PASS 2
Knäböj 15 x 3
Kissande hunden (med hantlar) 15 x 3
Ryggböj (med hantlar) 15 x 3
Benlyft bak (med hantlar) 15 x 3
Benlyft 25 x 3

PASS 3
Består av 5 armövningar med hantlar, 1 axlar, 3 triceps och 1 biceps.
20 x 3

Hantlarna väger 2,5 kg

Jag vet nu inte hur jag ska lägga upp detta för att det ska bli bra. Jag hade tänkt mej:

Måndag: pass 1
Tisdag: pass 2
Onsdag: Pass 3
Torsdag: Pass 1
Fredag: Vilodag
Lördag: pass 2
Söndag: pass 3

Men sen tänkte jag att det kanske kommer att vara för lång tid imellan varje muskelgrupp, jag vet inte, vad ska jag göra. Väldigt tacksam för svar.

Hejnomax
2011-04-10, 14:23
Det är inte för lång tid mellan varje muskelgrupp.

Men om du känner att du vill ändra ditt schema lite kan det vara en ide att lägga in lite mer ryggövningar, som du har alldeles för lite av, och ta bort de flesta magövningarna.

Fredrik_S
2011-04-10, 14:43
Det är inte för lång tid mellan varje muskelgrupp.

Men om du känner att du vill ändra ditt schema lite kan det vara en ide att lägga in lite mer ryggövningar, som du har alldeles för lite av, och ta bort de flesta magövningarna.

Hon behöver absolut inte ta bort några magövningar. Vad fick dig att säga det?

annika85
2011-04-10, 14:45
Ryggen har jag inte tänkt på alls faktiskt. Mina mål är ju att ev få lite synligare resultat på magen, typ lite rutor och fastare lår, lite utformade armar och lite större rumpa. Vet inte riktigt varför man ska träna ryggen. Jag har ganska stark rygg för jag jobbar 40 timmar i veckan på ett sågverk med mycket tunga lyft, och där man alltid står upp. Men tror du/ni att jag skulle behöva göra om min planering för att uppnå mina mål?

StampChamp
2011-04-10, 15:20
Varför vill du inte träna på gym? Kommer bli svårt att utvecklas något med de där övningarna hemma.

lirberr
2011-04-10, 15:22
Ryggen har jag inte tänkt på alls faktiskt. Mina mål är ju att ev få lite synligare resultat på magen, typ lite rutor och fastare lår, lite utformade armar och lite större rumpa. Vet inte riktigt varför man ska träna ryggen. Jag har ganska stark rygg för jag jobbar 40 timmar i veckan på ett sågverk med mycket tunga lyft, och där man alltid står upp. Men tror du/ni att jag skulle behöva göra om min planering för att uppnå mina mål?

Enligt mig behöver tjejer inte träna annat än cardio och knäböj. LITE magmuskler kan vara snyggt också, fast då behöver man vara riktigt deffad.

Fredron
2011-04-10, 15:27
Enligt mig behöver tjejer inte träna annat än cardio och knäböj. LITE magmuskler kan vara snyggt också, fast då behöver man vara riktigt deffad.

Tack, då vet vi :)

Eddie Vedder
2011-04-10, 15:28
Enligt mig behöver tjejer inte träna annat än cardio och knäböj. LITE magmuskler kan vara snyggt också, fast då behöver man vara riktigt deffad.

Varför tycker du det? Vad gör tjejer så annorlunda att de inte behöver stärka upp sitt axelparti, sina bröstmuskler och sina armar?

annika85
2011-04-10, 15:33
Varför vill du inte träna på gym? Kommer bli svårt att utvecklas något med de där övningarna hemma.

För det första så har jag inte tid med det. Betyder ju att jag måste åka till stan så ofta. För det andra så skulle jag tycka att det var lite pinsamt. Men vad är det för fel med övningarna då?

lirberr
2011-04-10, 15:35
Varför tycker du det? Vad gör tjejer så annorlunda att de inte behöver stärka upp sitt axelparti, sina bröstmuskler och sina armar?

Det är så otroligt fult. Om man inte tjänar stora pengar på en sport som kräver stark överkropp är det inte värt det. IMO.

annika85
2011-04-10, 15:35
Så ni tror inte att jag kommer att uppnå mina mål?? Jag värmer upp på motionscykeln 7 minuter innan också, jag har hört att musklerna måste värma upp sig innan man kör igång. Jag är redan relativt smal så det är just bara formning av kroppen jag vill ha.

Eddie Vedder
2011-04-10, 15:37
För det första så har jag inte tid med det. Betyder ju att jag måste åka till stan så ofta. För det andra så skulle jag tycka att det var lite pinsamt. Men vad är det för fel med övningarna då?

"Felet" med övningarna är inte att de är dåliga i sig men de kan tyvärr inte mäta sig med den styrketräning du kan genomföra i en därför avsedd lokal. Du kommer en bra bit på dom som absolut nybörjare men vid en viss nivå behöver du nog lite annat.

Hur mycket tid det tar i anspråk för dig vet jag ju inte, och du kanske redan har noll tid för att exempelvis sitta vid datorn eller titta på TV. Och finns inte någon timme till övers så gör det ju inte.

Hursomhelst ska du INTE känna att det är pinsamt, tvärtom. De få idioterna som stör sig på nybörjare är en liten tragisk minoritet och de ska du inte bry dig om. 99% av alla på gym är dock personer som a) enbart bryr sig om sin egen träning eller b) såna som dessutom gärna hjälper dig som nybörjare med råd och tips. :)

Det är så otroligt fult. Om man inte tjänar stora pengar på en sport som kräver stark överkropp är det inte värt det. IMO.

Ja den åsikten får stå för dig, förhoppningsvis delar du den inte med så många och förhoppningsvis väljer trådskaparen att ignorera det.

beckman88
2011-04-10, 15:38
Varför vill du inte träna på gym? Kommer bli svårt att utvecklas något med de där övningarna hemma.

Skitsnack, man behöver absolut inget gym för att utvecklas.
xAYhYywMpHg&feature

Hatwalker
2011-04-10, 15:38
Det är så otroligt fult. Om man inte tjänar stora pengar på en sport som kräver stark överkropp är det inte värt det. IMO.

För så fort man börjar träna, i synnerhet som tjej, så blir man ett muskelberg?

beckman88
2011-04-10, 15:39
vart bor du Annika? Vilket gym tränar du på?

beckman88
2011-04-10, 15:45
Ah försent att ändra, insåg nu mitt misstag ;)

annika85
2011-04-10, 15:50
vart bor du Annika? Vilket gym tränar du på?

Jag bor i Falköping men jag tränar inte på något gym. Som sagt så har jag inte direkt någon tid till det. Efter jobbet så är jag ganska trött så jag brukar träna hemma på kvällen vid sju-tiden.

annika85
2011-04-10, 15:53
Nåväl jag får väl köra mina övningar ändå, vem vet jag kanske kan motbevisa er. Vore ju glad i så fall.

Hejnomax
2011-04-10, 15:54
Hon behöver absolut inte ta bort några magövningar. Vad fick dig att säga det?

Sa inte det :) Men jag fattar vad du menar så jag kan förklara. Jag tycker det är onödigt att träna mage så mycket, och jag hade själv varit lite orolig för obalans efterssom det inte finns så mycket bålträning i övrigt i schemat.

Eddie Vedder
2011-04-10, 15:56
Nåväl jag får väl köra mina övningar ändå, vem vet jag kanske kan motbevisa er. Vore ju glad i så fall.

Något motbevis kan det inte bli, vi tror ju på dig. :) Du kan som sagt få fina resultat men vid en viss nivå räcker det inte. Men är du nöjd med det så är du ju och ingen av oss ska klaga på det. :) Dock kan du ju inte veta om det hade blivit skillnad med mer kvalitativ styrketräning.

Dreas
2011-04-10, 15:58
Skitsnack, man behöver absolut inget gym för att utvecklas.
[yt]xAYhYywMpHg&feature[yt]Hoppas inte att du seriöst tror att hemmaträning är det enda som format den där kroppen?

z_bumbi
2011-04-10, 16:02
Det går att öka på hemmaträning både med övningar och redskap så att man kan komma mycket långt men att börja enkelt är ingen nackdel.

Däremot tror jag att du behöver lägga lite mer fokus på ryggen just för att du har ett tungt jobb, problemet blir att komma upp i belastningen också det just för att du har ett tungt jobb så att du är antagligen ganska stark.
*Rodd kan man köra med tunga föremål eller att hänga under ett bord (dra dig upp mot bordet)
*Omvända ryggresningar kan man köra från ett bord.

annika85
2011-04-10, 16:19
Jag är tacksam för era svar och jag återkommer med resultat, lovar, på ett eller annat sätt ska jag klara det. Att ni tror på mig ger mig motivation.

StampChamp
2011-04-10, 16:38
För det första så har jag inte tid med det. Betyder ju att jag måste åka till stan så ofta. För det andra så skulle jag tycka att det var lite pinsamt. Men vad är det för fel med övningarna då?

Inget speciellt, men du kommer ju inte kunna utvecklas så bra då det är övningar med så lätt belastning. Du får ta dig tid helt enkelt. ;) Varför skulle det vara pinsamt?

Men börja att köra övningarna, och gärna kondition så får du väl känna efter sen när det börjar bli för lätt/lite.

StampChamp
2011-04-10, 16:40
Skitsnack, man behöver absolut inget gym för att utvecklas.e[/yt]

Okej? Det där är väl inget speciellt? Mest deffad. Tillslut blir hemmaträningen för lite, men det beror ju såklart på vilken utrustning du har hemma också. Hon kanske har tillgång till mycket därhemma!

Rikard Jansson
2011-04-10, 16:47
Okej? Det där är väl inget speciellt? Mest deffad. Tillslut blir hemmaträningen för lite, men det beror ju såklart på vilken utrustning du har hemma också. Hon kanske har tillgång till mycket därhemma!

Jordens snyggaste kvinna imo, men alla tycker väl olika ^^

semicroma
2011-04-10, 18:58
Ett tips kan ju vara att köpa hantelgrepp så du kan köpa till mer vikter när du tycker de hantlar du har känns för lätta. Om man köper 5 kilosvikter brukar det gå att ladda på med 30-40 kilo på dom, sedan väger ju hantelgreppet runt 2 kilo med lås också.

Tolkia
2011-04-10, 19:15
Men alltså, gymträning är ingen religion (Eller? Man undrar.) Om TS inte vill eller har tid (jo, tro det eller ej, det finns personer som prioriterar annat än att hänga på gymmet och det är helt OK det med) så fine, träna hemma. Som z_bumbi säger går det att komma ganska långt även hemma, och om projektet i vilket fall som helst är i uppstarten, så är det ju bara löjligt att framställa det som om bristen på Riktig Träning(tm) är ödesdiger.

Jag föreslår f.ö. att lägga in armhävningar; sjukt bra helkroppsövning.

Rikard Jansson
2011-04-10, 19:17
(jo, tro det eller ej, det finns personer som prioriterar annat än att hänga på gymmet och det är helt OK det med)
(http://negologia.files.wordpress.com/2010/03/troll-face1.jpg)
? :)

lirberr
2011-04-10, 19:25
(jo, tro det eller ej, det finns personer som prioriterar annat än att hänga på gymmet och det är helt OK det med)
(http://negologia.files.wordpress.com/2010/03/troll-face1.jpg)
? :)


Win

Matsa
2011-04-10, 19:41
Klart som fan att det går att få resultat genom att träna hemma, det största problemet brukar vara att det inte blir av då det ofta finns fler distraktionsmoment hemma. Klarar man att undvika den fällan så går det säkert bra i alla fall till en början.

Det är så otroligt fult. Om man inte tjänar stora pengar på en sport som kräver stark överkropp är det inte värt det. IMO.

Men låt oss anta - åtminstone för ett ögonblick - att TS har en hjärna och således är kapabel till självständigt tänkande. Om hon väljer att träna överkroppen så beror det förmodligen på att hon tycker att det är snyggt eller av någon anledning vill ha muskler på den, eller hur? Låt du henne avgöra hur hon vill att hennes kropp ska se ut, vad du (eller jag eller någon annan än TS) tycker är snyggt är ganska ointressant.

whalle
2011-04-10, 20:30
När ni säger att hemmaträning inte kommer räcka efter ett tag, hur vet ni då att annika inte är nöjd med det resultatet och bara behöver behålla den formen hon får?

Jag tror att man kan komma långt på att träna hemma om man bara går in för det, kör hårt!

mikaelj
2011-04-10, 20:35
Styrka:

* Armhävningar. När du blivit stark nog kan du ta bort en av armarna. Bra för magmusklerna.
* Enbensböj. Bygger upp finfin styrka.

Dina "synliga magmuskler och lår": fixa din kosthålling! Du kan träna dig blå utan att det syns ett skvatt. Huruvida du ser dina muskler eller inte beror enbart på hur mycket fett på kroppen du har, och det absolut lättaste sättet att göra det på är genom att äta bättre.

Eddie Vedder
2011-04-10, 20:35
När ni säger att hemmaträning inte kommer räcka efter ett tag, hur vet ni då att annika inte är nöjd med det resultatet och bara behöver behålla den formen hon får?

Det skrev jag ju. Att om hon är nöjd så är hon. Ingen har sagt något annat. Men skulle man vilja gå vidare kan det som sagt bli otillräckligt vid en viss nivå.

Du kommer en bra bit på dom som absolut nybörjare men vid en viss nivå behöver du nog lite annat.

whalle
2011-04-10, 22:20
Det skrev jag ju. Att om hon är nöjd så är hon. Ingen har sagt något annat. Men skulle man vilja gå vidare kan det som sagt bli otillräckligt vid en viss nivå.

Ja duja, men du har ju en vettig syn på träning ;)

Tänkte mest på de som skriker om att man måste träna på gym för att komma nånstans här i världen. Märker ofta här på kolo att vissa tror att alla medlemmar strävar efter att bli så stora som möjligt, vilket givetvis inte är fallet :)

carl0
2011-04-11, 01:32
Den här tråden säger allt om vilken otroligt lustig subkultur gym/styrketräning fortfarande är :) var ett tag sedan folk flyttade från källargym och dunkla lokaler,

herre..

Förresten, räknas det fortfarande som sk "hemmaträning" om man har vikter och bänk och annat godis till hands i sitt hem? eller blir det inte den där riktiga hardcore träningen, då man bara av att gå in bland svettlukten och den härliga doften av instängdhet bara känner att musklerna växer, så man kan lika gärna skita i ett träna och bara gå runt:)

tränar både på gym och hemma i perioder med mycket vikter till förfogande hemma, och är alltid mer taggad, diciplinerad och fokuserad hemma än på gymmet, där man lätt blir distraherad av annat. Tur att alla är olika.

mikaelj
2011-04-11, 06:45
Förresten, räknas det fortfarande som sk "hemmaträning" om man har vikter och bänk och annat godis till hands i sitt hem? eller blir det inte den där riktiga hardcore träningen, då man bara av att gå in bland svettlukten och den härliga doften av instängdhet bara känner att musklerna växer, så man kan lika gärna skita i ett träna och bara gå runt:)

Nej, det är bara träning bland svettluktande testosteronstinna tonåringar som räknas.