handdator

Visa fullständig version : Hur mycket av min deff har pajjat ?


Andersk
2011-04-10, 12:37
Blev knäckt av träningen i fredags så tog ett uppehåll, ätit godis igår samt att jag for ut på galej på fredagen. Ångrar så in i helvetet idag känns som jag förstört 7veckors deffande ?

Vågen visade 83,4 före jag for ut, idag visar den 87,5. Är det verkligen MÖJLIGT ? Denna vecka har jag före mitt godis ätande legat kanske 1500kcal minus varenda dag + träning!

Kan det vara vätska bara ? hur mycket vätska kan man gå upp sådär på en frossar helg när man vanligtvis äter 0 kolhydrater ?

King Grub
2011-04-10, 12:41
Varje gram kolhydrat binder 2.7 gram vätska.

Du har antagligen inte förlorat med än dom där två dagarna.

hoog
2011-04-10, 12:44
Är i samma sitts som du. Känns som mina två månaders deff är förstörd efter helgens frossa. Har du ätit skit hela helgen som jag så skulle jag gissa på ca en vecka innan man ser ut som innan mat frossan.

clappen
2011-04-10, 13:02
Blev knäckt av träningen i fredags så tog ett uppehåll, ätit godis igår samt att jag for ut på galej på fredagen. Ångrar så in i helvetet idag känns som jag förstört 7veckors deffande ?

Vågen visade 83,4 före jag for ut, idag visar den 87,5. Är det verkligen MÖJLIGT ? Denna vecka har jag före mitt godis ätande legat kanske 1500kcal minus varenda dag + träning!

Kan det vara vätska bara ? hur mycket vätska kan man gå upp sådär på en frossar helg när man vanligtvis äter 0 kolhydrater ?

kcal ut-in gäller fortfarande. Har du legat på -500kcal underskott 7dagar och frossar i dig ett överskott på 3500kcal den 8nde dagen, så hamnar du på balans. Räkna ut hur mycket kcal du tryckt i dig så vet du ungefär hur många dagars deffande som gått åt waste.

King Grub
2011-04-10, 13:03
kcal ut-in gäller fortfarande. Har du legat på -500kcal underskott 7dagar och frossar i dig ett överskott på 3500kcal den 8nde dagen, så hamnar du på balans.

Nej. Inte om man har följt en lågkolhydratdiet och plötsligt överäter kolhydrat. Då kommer glykogendepåerna att fyllas innan något blir kroppsfett.

Andersk
2011-04-10, 13:04
Jag låg på -1500kcal i 5dagar alltså 7500, sen har jag även tränat väldigt hårt, kanske ätit för 8000kcal eller något på dessa 2dagar. Får ligga minus idag igen så jämnar det förhoppningsvis ut sig

clappen
2011-04-10, 13:06
Nej. Inte om man har följt en lågkolhydratdiet och plötsligt överäter kolhydrat. Då kommer glykogendepåerna att fyllas innan något blir kroppsfett.

Ja men då är ju fettförbränningen nedreglerad under en period efter detta? Överätning av kolhydrater innebär ju nedreglerad fettförbränning. Vilket innebär att X antal timmar/dagar efter överätningen så kommer man knappt gå ner i fettmassa vid ett underskott?

King Grub
2011-04-10, 13:10
Det är inget kaloriöverskott som påverkar fettmassan, om allt går till glykogeninlagring.

clappen
2011-04-10, 13:21
Det är inget kaloriöverskott som påverkar fettmassan, om allt går till glykogeninlagring.

Nej, men överätningen påverkar väl deffen (under en tidsperiod efteråt) då man under ett underskott knappt kommer bränna fett?

Annars kan man ju deffa på -500 kcal och ligga lågt på kolhydrater X antal dagar, sen "refeeda" på säg 7500kcal kolhydrater utan att en dags deffande går förlorad. Energiprincipen borde väl gälla vilka makroenheter man stoppar i sig.

Exempel.

Dag 1-7= -500kcal, ca 0kolhydrater i kosten=3500kcal underskott totalt.
Dag 8= 3500kcal överskott, överskottet består till 95% av kolhydrater.
Dag 8-frammåt= Hur ser fettförbränningen ut dessa dagar?

Skulle inte fettförbränningen mer eller mindre "stängas av" efterföljande dagar skulle man ju kunna köra ett sådant spår utan att deffen blir det minsta berörd av en konstant förminskning av fettmassa.

Löpsko
2011-04-10, 14:10
Ligger under deff, åt 5 snickers igår. Bara att köra hårdare idag och komma igen ;)

hoog
2011-04-10, 14:24
Ligger under deff, åt 5 snickers igår. Bara att köra hårdare idag och komma igen ;)

Fem snickers är ju ingenting mot ett kilo lösgodis,pizza,bullar,glass,kladdkaka, mc donalds,mer mat, 250g chokladkaka, en chips påse, två flaskor coca cola.

+ En hel del små grejer.

vicarious
2011-04-10, 14:36
Denna vecka har jag före mitt godis ätande legat kanske 1500kcal minus varenda dag + träning!


Det där är anledningen till att det blev så jobbigt så du gav vika för frosseriet. För mycket träning med för lite mat.. lägg dig på ett vettigt underskott och träna inte ihjäl dig så kanske det går bättre. Sen handlar det såklart om disciplin, det är oundvikligt.

rbs
2011-04-10, 14:45
*Dubbelpost

rbs
2011-04-10, 14:47
Fem snickers är ju ingenting mot ett kilo lösgodis,pizza,bullar,glass,kladdkaka, mc donalds,mer mat, 250g chokladkaka, en chips påse, två flaskor coca cola.

+ En hel del små grejer.

Hur fick du i dig allt det där? :hbang: Min filosofi när det kommer till diet är att vara snäll mot mig själv större delen av perioden. Om jag mår bättre av ett underskott på 400kcal än 800kcal en dag eller tre per vecka så är det värt det. Jag har inga ätardagar eftersom behovet inte infinner sig. Tidigare dietperioder har jag varit väldigt strikt, och därför ibland fallit i frossa. Det gäller att hålla psyket på topp

Fredrik_S
2011-04-10, 14:48
Hur fick du i dig allt det där? :hbang:

sjukt enkelt om man deffat på hårt underskott. kanske inte på en enda sittning men på en hel helg...
been there done that...

rbs
2011-04-10, 14:50
sjukt enkelt om man deffat på hårt underskott. kanske inte på en enda sittning men på en hel helg...
been there done that...

På en hel helg kan jag förstå. Det lät som att det skedde under ett och samma dygn

rippedjack1
2011-04-10, 15:13
Hur kommer det sig att vissa överdriver så in i helvete under deras ätardagar?

Är det verkligen så viktigt att trycka i sig all den skiten?

Vore det inte bättre om personen köpte något gott som den kunde suga på hela helgen istället för att käka det ena efter det andra ?

Man kan ju drömma om ett lågt bf men det kommer aldrig att hålla i längden så länge man inte ändrar sin livsstil.

Fredron
2011-04-10, 15:15
Hur kommer det sig att vissa överdriver så in i helvete under deras ätardagar?

Är det verkligen så viktigt att trycka i sig all den skiten?

Vore det inte bättre om personen köpte något gott som den kunde suga på hela helgen istället för att käka det ena efter det andra ?

Man kan ju drömma om ett lågt bf men det kommer aldrig att hålla i längden så länge man inte ändrar sin livsstil.

Folk har en tendens att tappa kontrollen ibland och bli väldigt självdestruktiva :)

Kimkay
2011-04-10, 15:32
Är det verkligen så viktigt att trycka i sig all den skiten?


Svar: JA

rippedjack1
2011-04-10, 15:50
Svar: JA

haha
för att smaklökarna säger det
eller för att ?

hoog
2011-04-10, 15:59
Hur fick du i dig allt det där? :hbang: p

Med hjälp av lite cannabis*cupid*

Sen käkade jag inte allt i en sittning utan det var på en kväll+frukost.

And im still going strong....

hoog
2011-04-10, 16:03
Hur kommer det sig att vissa överdriver så in i helvete under deras ätardagar?

Är det verkligen så viktigt att trycka i sig all den skiten?

Vore det inte bättre om personen köpte något gott som den kunde suga på hela helgen istället för att käka det ena efter det andra ?

Man kan ju drömma om ett lågt bf men det kommer aldrig att hålla i längden så länge man inte ändrar sin livsstil.

Nu pratar jag för mig själv, men när jag har ätit minimalt och inte rört godis/något med socker på flera månader så när jag får godis smaken i munnen så brister det.

Tänker alltid att jag ska fortsätta med deffen dagen efter, så då passar jag på att trycka i mig allt jag vart sugen på under dessa månader på en dag för jag vet att det kommer dröja flera månader innan jag kommer käkar godis igen.

Fredrik_S
2011-04-10, 16:04
Kan bara svara för mig själv.
Men såna ätardagar är nästan alltid en orsak av ett för hårt underskott under en eller några dagar i följd.
Detta i kombination av någon slags autopilot som köper hem för mycket. Går man runt i affären och det har blivit en frossarsituation och så köper man hem allt man är sugen på.

När man sedan börjar äta är det inget stopp, inga mättnadssignaler kommer fram och suget enormt. Helt plötsligt har man stoppat i sig 5000 kcal på någon halvtimme och vill ha mer.

Fredrik_S
2011-04-10, 16:11
Nu pratar jag för mig själv, men när jag har ätit minimalt och inte rört godis/något med socker på flera månader så när jag får godis smaken i munnen så brister det.

Tänker alltid att jag ska fortsätta med deffen dagen efter, så då passar jag på att trycka i mig allt jag vart sugen på under dessa månader på en dag för jag vet att det kommer dröja flera månader innan jag kommer käkar godis igen.

Precis, första 200 grams chokladkakan som är uppäten innan man kommit hem dom 30 metrarna från affären är bara uppvärmningen.
Sen slinker en alladinlåda ner lika kvickt under förreklamen på dvd:n man hyrt...

clappen
2011-04-10, 16:14
När man sedan börjar äta är det inget stopp, inga mättnadssignaler kommer fram och suget enormt. Helt plötsligt har man stoppat i sig 5000 kcal på någon halvtimme och vill ha mer.

+1 på detta. Exakt det som händer mig emellanåt. Idag har jag t.ex. visserligen bara tryckt i mig en 3000kcal+en pizza(*drool*), men skulle utan problem ändå smälla i mig ett halv kilo godis nu bara för att. Men jag har lärt mig att behärska mig lite bättre och vänta in "mättnaden" istället för att trycka i sig allt man kan på 15min och sedan må dåligt.

Ofta brukar det även bli så att om man har haft en ätardag så klarar jag av att fasta hela efterföljande dagen, vilket gör att överätningen jämnar ut sig lite.

rbs
2011-04-10, 16:24
Med hjälp av lite cannabis*cupid*

Sen käkade jag inte allt i en sittning utan det var på en kväll+frukost.

And im still going strong....

Gör chokladpudding av double pro choklad och lättmjölk nästa gång. Funkar fint som munch ;)

hoog
2011-04-10, 16:27
Precis, första 200 grams chokladkakan som är uppäten innan man kommit hem dom 30 metrarna från affären är bara uppvärmningen.
Sen slinker en alladinlåda ner lika kvickt under förreklamen på dvd:n man hyrt...

Skrattade gott när jag läste detta, du vet hur det är!

Det känns så fruktasvärt jobbigt att kolla sig i speglen dagen efter, får sån fruktastvärt stor vattenfylld dubbelhaka och känner mig riktigt äcklig.

Ibland är det riktigt svårt att bryta frossan när första dagen är gjort. Idag är jag inne på dag två. Kan inte träna dom dagar jag frossar för det känns som att träningen är totalt sabbad, riktigt störande. Men imorgon så jävlar...

hoog
2011-04-10, 16:29
Gör chokladpudding av double pro choklad och lättmjölk nästa gång. Funkar fint som munch ;)

Chokladpudding/ fluff gör jag varje dag när jag deffar, annars hade det alldrig gått ;)

xplojt
2011-04-10, 16:32
Tack för denna tråd, perfekt läsning idag då jag har deffat i ca 7 veckor, strehårt, och fick för mig att hänga på ett gäng ut igår och öla, och kände morgondagen (Idag) skulle bli ett helvete. Blev dock bara "några" öl och kebabkäk, och idag Pasta + twå twix glassar, känner mig precis som trådskaparen, att jag har pajjat hela 7 veckor. Men påt igen, gjort är gjort, redan ikväll blir det PW ...

Fredrik_S
2011-04-10, 17:30
Skrattade gott när jag läste detta, du vet hur det är!

Det känns så fruktasvärt jobbigt att kolla sig i speglen dagen efter, får sån fruktastvärt stor vattenfylld dubbelhaka och känner mig riktigt äcklig.

Ibland är det riktigt svårt att bryta frossan när första dagen är gjort. Idag är jag inne på dag två. Kan inte träna dom dagar jag frossar för det känns som att träningen är totalt sabbad, riktigt störande. Men imorgon så jävlar...

Jag är mer tokfylld i muskler och har ett sjujäkla tryck efter en frossardag, desutom är ofta vätskan i underhuden utsugen pga vätskebristen man får under natten så jag ser som bäst ut dagen efter en frossa,
MEN det är det som är det största och farligaste problemet då man kan få för sig att det inte var någon fara med frossan och man tänker äsh jag fortsätter tills jag ser fetare ut i stället, och efter några dagar är man uppe i 20000-30000 kcal som man inte borde ätit, och då upptäcker man vad som hänt och man är plötsligt fet igen.....

eiri
2011-04-10, 17:52
till TS, inget att nojja över.. händer många som använder sig av så stort underskott!, lägg dig på ett lägre är mitt tips, -500 max.

kahlua
2011-04-10, 17:58
Oj...hur mår era magar efter dagar med sådana matorgier? Min mage kraschade rätt rejält efter en liten nätt 400-grams påse med lösgodis förra helgen efter 4 veckor på strikt kost.

hoog
2011-04-10, 18:10
Jag är mer tokfylld i muskler och har ett sjujäkla tryck efter en frossardag, desutom är ofta vätskan i underhuden utsugen pga vätskebristen man får under natten så jag ser som bäst ut dagen efter en frossa,
MEN det är det som är det största och farligaste problemet då man kan få för sig att det inte var någon fara med frossan och man tänker äsh jag fortsätter tills jag ser fetare ut i stället, och efter några dagar är man uppe i 20000-30000 kcal som man inte borde ätit, och då upptäcker man vad som hänt och man är plötsligt fet igen.....

Minst sagt intressant!

Du menar alltså att man blir uttorkad efter man ätit mycket skit?
Konstigt för själv tycker jag att jag ser fruktasvärt slapp och vätskefylld ut.

MilkmaN
2011-04-10, 19:57
Det här tycker jag är så fascinerande. Något sug som ni pratar om har aldrig i hela mitt liv infunnit sig för min del. Nästan så man vill testa bara för att se vad som skulle hända :D

Inge Enveten
2011-04-10, 20:29
Hoppar in i tråden och bara slänger in att jag säkerligen ätit 15 000 kcal fördelat på idag och igår, totaltkatastrofalt med andra ord. 2 kg rent fett teoretiskt, nice!

Tror att det beror på ett för stort underskott som i sin tur leder till stor brist på energi vilket gör att jag tycker det är på sin plats med någon form av bakelse eller liknande men när en väl slunkit ner så finns det inget stopp. Illa. Slutar alltid med illamående, ångest, självhat.

clappen
2011-04-10, 20:30
Hoppar in i tråden och bara slänger in att jag säkerligen ätit 15 000 kcal fördelat på idag och igår, totaltkatastrofalt med andra ord. 2 kg rent fett teoretiskt, nice!

Tror att det beror på ett för stort underskott som i sin tur leder till stor brist på energi vilket gör att jag tycker det är på sin plats med någon form av bakelse eller liknande men när en väl slunkit ner så finns det inget stopp. Illa. Slutar alltid med illamående, ångest, självhat.

*slap*

Men, i know the feeling.

Inge Enveten
2011-04-10, 20:48
Delar med mig av kalaset. Säkerligen missat något...

200~ g lösgodis
175 g jordnötsringar
200~ g cashewnötter
400 g ost + 16 skivor vitt bröd med smör
340 g Carte d'or Chokoladglass med marshmellows
Pommes (liten), kebab (liten)
2 slicar pizza
2 wienerbröd
1 vetelängd (tror den är på 300 g)
1 chokladboll
1 "7 days" chokladcroissant
100 g lättsaltade skruvar

Inte långt ifrån 15 000 kcal väl? Även ätit annat..

Vore kul om ni som hamnat på liknande banor kunde dela med er av era såna här snesteg samt vad ni gjort typ dagen efter och hur ni ens hamnade där

clappen
2011-04-10, 20:53
Delar med mig av kalaset. Säkerligen missat något...

200~ g lösgodis 800kcal
175 g jordnötsringar 1000kcal?
200~ g cashewnötter 1200kcal
400 g ost + 16 skivor vitt bröd med smör 3500kcal?
340 g Carte d'or Chokoladglass med marshmellows 1200kcal?
Pommes (liten), kebab (liten) 1000kcal?
2 slicar pizza 800kcal?
2 wienerbröd 400kcal
1 vetelängd (tror den är på 300 g) 1200kcal
1 chokladboll 100kcal
1 "7 days" chokladcroissant ingen aning
100 g lättsaltade skruvar 500kcal?

Inte långt ifrån 15 000 kcal väl? Även ätit annat..

Vore kul om ni som hamnat på liknande banor kunde dela med er av era såna här snesteg samt vad ni gjort typ dagen efter och hur ni ens hamnade där

Enligt mina beräkningar runt 10700kcal (croissanten borträknad), men bara uppskattningar såklart. 15000kcal är nog att ta i, men nog har du förstått innerbröden av överätning iallafall. :thumbup:

clappen
2011-04-10, 20:58
För min del (idag)

200g broccoli+300g fläskfile
ca 14knäckebröd, wasa sport med smör
300g prinskorv
en stor tallrik havregryn+lite russin+lättyoghurt

after workout:
en cappricosa

Är fortfarande mätt efter dagens. Känner mig ändå belåten och inte så ångestfylld, konstigt nog. Men imorgon blir det fasta, och en liten proteinfluff till kvällen. Sen återgår jag till min normala diet igen, och hoppas på att jag aldrig mer faller för frestelsen! (fast det vet jag att jag kommer göra igen*cry*)

Inge Enveten
2011-04-10, 20:59
Tack för att du tog din tid till det! Alltid schysst när någon annan ser på saken, man vill ju alltid vara extra hård mot sig själv. Med all rätt dock, jag menar, titta......

Hur löser man detta? Genom ett rimligare underskott hoppas jag.. det är iaf vad jag ska försöka. I värsta fall är jag tillbaka i din här sitsen om, 2 månader typ.

vicarious
2011-04-10, 21:09
Jag hade en sån dag förra helgen, även om den var hyfsat kontrollerad.



PWO
40g casein fx
2dl lättmjölk

Direkt efter träning
40g casein fx

Sen drog jag ut till morsan och där fanns det som vanligt massor med godsaker

Kokt potatis
Ugnsstekt kyckling
Köttfärsbiffar
Omelett
Bearnaisesås
Blomkålssallad

2 limpskivor
2 knäckebrödsskivor
2 kanelbullar
en näve godis
ett äpple
en apelsin
ett par glas mjölk (fet)

1kg kvarg
lite vaniljyoghurt
müsli

Utan problem 4g protein per kilogram kroppsvikt. Energi.. säkert 3.5-4k kcal eller mer. Helt brutalt mätt. Kommer knappt behöva äta något imorn :)

Fredrik_S
2011-04-10, 21:43
Det där kvalificerar sig inte i närheten vicarious.. Det där är kalorimängder jag äter på en deffdag....

4000-5000 kcal i en sittning(under en timme) alternativt 7-11k kcal per dag i en eller flera dagar i följd .. det är frosseri...

Jag önskar jag fick ont i magen eller ens mådde det minsta dåligt efter ett halvt kilo lösgodis och 3 ballerina paket, men icke.. jag blir lite varm och dagen efter väldigt uttorkad på morgonen. Vaknar som efter en rejäl fylla med torr käft...
Men magen mår prima och jag mår bara jättebra.

Jag vet inte hur jag hamnar där, men nu har det bara hänt en gång på 20 dagar. Det är värre när det händer ett par gnr i veckan, eller varje dag.

Inge Enveten
2011-04-10, 22:09
Jag önskar jag fick ont i magen eller ens mådde det minsta dåligt efter ett halvt kilo lösgodis och 3 ballerina paket, men icke..




Stort plus ett

rbs
2011-04-10, 22:26
Tack för att du tog din tid till det! Alltid schysst när någon annan ser på saken, man vill ju alltid vara extra hård mot sig själv. Med all rätt dock, jag menar, titta......

Hur löser man detta? Genom ett rimligare underskott hoppas jag.. det är iaf vad jag ska försöka. I värsta fall är jag tillbaka i din här sitsen om, 2 månader typ.

Jag ska vara snäll mot dig jag med och ge dig min syn på det hela


200~ g lösgodis 800kcal (brukar vara cirka 400/100g)
175 g jordnötsringar 920kcal (brukar vara cirka 550/100g)
200~ g cashewnötter 1100kcal (brukar vara 550/100g)
400 g ost + 16 skivor vitt bröd med smör (400g ost: 340*4=1360kcal. 3 skivor bröd brukar vara cirka 100g. Brödet i sig brukar snitta på 270kcal. =1440kcal. Cirka 5g smör per macka, 5*16=80g. 350kcal/100g (40% fett) = 280kcal. 650kcal/100g (80% fett) = 520kcal. Sammanlagt: 3080-3320kcal
340 g Carte d'or Chokoladglass med marshmellows. Glass 12% veg. fett = 200kcal/100g. *3.4=680kcal. Marshmellows = skumgodis enl. slv.se. 200kcal/100g. Vi gissar att du åt 100g och detta blir då 200kcal. Tot: 880kcal
Pommes (liten), kebab (liten) Kebabkött är ca 250kcal/100g. En liten pommes på McDonalds ligger på 235kcal. Jag säger 610kcal här.
2 slicar pizza. Vesuvio brukar snitta på cirka 1100kcal. /4*2 =600kcal.
2 wienerbröd ("Wienerbröd fyllt m vaniljkräm sylt florsocker": 274kcal per portion enl. slv.se) =550kcal
1 vetelängd (tror den är på 300 g) (Vetebröd sötat 356kcal/100g enl. slv.se). 365*3 = 1095kcal
1 chokladboll (med kokos: 412kcal/100g enl. slv.se. Gissar att bollen väger 70g. =288kcal.
1 "7 days" chokladcroissant. Vanlig croissant = 300kcal/portion enl. slv.se. Vi säger 400kcal.
100 g lättsaltade skruvar ~500kcal

TOTALT: 10233kcal. Med TEF inräknat: ~8000-9000kcal

Detta är min kvalificerade gissning. Träffade ganska ungefär där föregående talare hamnade

joasimo
2011-04-10, 22:27
Det där kvalificerar sig inte i närheten vicarious.. Det där är kalorimängder jag äter på en deffdag....

4000-5000 kcal i en sittning(under en timme) alternativt 7-11k kcal per dag i en eller flera dagar i följd .. det är frosseri...

Jag önskar jag fick ont i magen eller ens mådde det minsta dåligt efter ett halvt kilo lösgodis och 3 ballerina paket, men icke.. jag blir lite varm och dagen efter väldigt uttorkad på morgonen. Vaknar som efter en rejäl fylla med torr käft...
Men magen mår prima och jag mår bara jättebra.

Jag vet inte hur jag hamnar där, men nu har det bara hänt en gång på 20 dagar. Det är värre när det händer ett par gnr i veckan, eller varje dag.

Din mage blir väl van, själv har jag svårt att få i mig en hel pizza nu. Förut fick jag ner två!

vicarious
2011-04-10, 22:31
Det där kvalificerar sig inte i närheten vicarious.. Det där är kalorimängder jag äter på en deffdag....

4000-5000 kcal i en sittning(under en timme) alternativt 7-11k kcal per dag i en eller flera dagar i följd .. det är frosseri...

Jag önskar jag fick ont i magen eller ens mådde det minsta dåligt efter ett halvt kilo lösgodis och 3 ballerina paket, men icke.. jag blir lite varm och dagen efter väldigt uttorkad på morgonen. Vaknar som efter en rejäl fylla med torr käft...
Men magen mår prima och jag mår bara jättebra.

Jag vet inte hur jag hamnar där, men nu har det bara hänt en gång på 20 dagar. Det är värre när det händer ett par gnr i veckan, eller varje dag.

Nä jag vet, det var ett dåligt exempel. Har haft betydligt värre dagar men det var faktiskt ett tag sedan nu, någon gång i höstas. Sen så kan det som är en deffdag för dig (som rör på dig ganska mycket jämfört med genomsnittet) vara en dag med överskott för många andra :) Hade den här tråden varit ett halvår gammal hade jag kunnat fylla på med bättre inlägg :thumbup:

Min poäng är att jag känner igen mig i exakt det ni skriver. Den känslan av bottenlöshet. The cravings..

Inge Enveten
2011-04-10, 23:11
Jag ska vara snäll mot dig jag med och ge dig min syn på det hela


200~ g lösgodis 800kcal (brukar vara cirka 400/100g)
175 g jordnötsringar 920kcal (brukar vara cirka 550/100g)
200~ g cashewnötter 1100kcal (brukar vara 550/100g)
400 g ost + 16 skivor vitt bröd med smör (400g ost: 340*4=1360kcal. 3 skivor bröd brukar vara cirka 100g. Brödet i sig brukar snitta på 270kcal. =1440kcal. Cirka 5g smör per macka, 5*16=80g. 350kcal/100g (40% fett) = 280kcal. 650kcal/100g (80% fett) = 520kcal. Sammanlagt: 3080-3320kcal
340 g Carte d'or Chokoladglass med marshmellows. Glass 12% veg. fett = 200kcal/100g. *3.4=680kcal. Marshmellows = skumgodis enl. slv.se. 200kcal/100g. Vi gissar att du åt 100g och detta blir då 200kcal. Tot: 880kcal
Pommes (liten), kebab (liten) Kebabkött är ca 250kcal/100g. En liten pommes på McDonalds ligger på 235kcal. Jag säger 610kcal här.
2 slicar pizza. Vesuvio brukar snitta på cirka 1100kcal. /4*2 =600kcal.
2 wienerbröd ("Wienerbröd fyllt m vaniljkräm sylt florsocker": 274kcal per portion enl. slv.se) =550kcal
1 vetelängd (tror den är på 300 g) (Vetebröd sötat 356kcal/100g enl. slv.se). 365*3 = 1095kcal
1 chokladboll (med kokos: 412kcal/100g enl. slv.se. Gissar att bollen väger 70g. =288kcal.
1 "7 days" chokladcroissant. Vanlig croissant = 300kcal/portion enl. slv.se. Vi säger 400kcal.
100 g lättsaltade skruvar ~500kcal

TOTALT: 10233kcal. Med TEF inräknat: ~8000-9000kcal

Detta är min kvalificerade gissning. Träffade ganska ungefär där föregående talare hamnade

Tack. *cupid*


Någon som vill ta sig an att besvara de andra funderingarna jag hade?

Ber om ursäkt också för att jag gjort så tråden spårat ur lite...

Fredrik_S
2011-04-10, 23:24
i början på frosseriet fyller man mest upp glykogendepåerna men fortgår det i flera dagar pumpar man in i fettdepåerna och varje extra frossardag sabbar 1-2 veckors deff var...

rbs
2011-04-10, 23:34
Tack. *cupid*


Någon som vill ta sig an att besvara de andra funderingarna jag hade?

Ber om ursäkt också för att jag gjort så tråden spårat ur lite...

För min egen del handlar det inte om underskottet i sig, utan att unna sig lite av det goda. Istället för potatis kan jag välja tunnbröd. Istället för den där sista proteinshaken kan jag göra tre mackor med philadelphiaost och kycklingfilé. Vad förlorar jag på det? Kanske 200kcal. Vad vinner jag på det? Ett stabilt psyke, glädje, lättnad, lugn. Vid tidigare dieter har jag varit väldigt strikt och också haft dessa frosserianfall. Kanske inte 10000kcal men likväl 5000. En chipspåse slänger man i sig på 10 minuter. Nu när jag har en mer avslappnad syn på dieten uppstår inte dessa frosserier längre.

Ett stort tips är recepttrådarna på forumet. Man behöver inte vara en mästare i köket på att göra det mesta som postas där

Gunfire
2011-04-11, 05:55
Min förra deff hände det samma sak(2 år sen), jag hade ett för stort underskott, slutade med att ja tränade biceps o samtidigt som ja gjorde övningarna så tänkte jag på mat ist för att räkna reps, kastade mig ifrån hantlarna, hämtade plånboken från omklädningsrummet, lämnade övriga kläder osv i gymmet, sprang till hemköp(som ligger 400 m bort) o jag köpte alllllllt gott som fanns,satte mig i bilen o käkade upp allt på en timme, d var väl typ 10 tusen kalorier, ´dagen efter mådde ja skit hade gått upp mkt i vikt, fortsatte deffen som vanligt , vikten blev normalare, så det e nog bara några dagar så sen blir d nog bra.

Pretorian
2011-04-11, 06:55
Och jag kommer precis från en av mina första helger på länge där jag inte haft NÅGOT sötsug... Känns så bra. Men jag hade också en sån där helg där det bara sa pang efter första godiset i munnen, man fick liksom blodsmak. Läskigt.

Onigiri
2011-04-11, 08:33
Inlägg #37 :bow:

Hur var det med trycket dagen/dagarna därpå i gymmet? Brukar räcka att käka lite extra bröd här och lite godis så får jag sånt tryck att det nästan gör ont ibland i armar och axlar, men att äta femsiffrigt sådär har jag ingen erfarenhet om men jag blev konstigt nog sugen nu.

petah
2011-04-11, 10:08
Jag ligger på 2000kcal varje dag alla dagar i veckan, förutom en dag då jag äter 4000kcal.

Går utmärkt, går ner ca 0,4-0,6 kg i veckan, ligger på ett proteinintag på 3g/kg och jag "unnar" mig något en dag i veckan. T.ex. en pizza, glass, godis eller chips.

Inge Enveten
2011-04-11, 10:53
2 dygns illamående går mot sitt slut idag, fy fan vad dåligt jag mått. Mentalt lär jag må skit ett tag till. Ångesten har nog aldrig varit så här stark.

Magen svällde upp nått så enormt. Orolig sömn, uppvaknande flera ggr i natten för toabesök. Skulle köra ben igår o det blev värdelöst, fick inte ens på bältet som jag vanligtvis har på hål 3 o jag närmade mig hål 4. Midjan svällde alltså säkert upp nästan 10 cm. Noll tryck, noll motivation. Lustiga är att jag kände exakt samma som nu innan frosseriet men då pga energibrist, var typ jobbigt mentalt.

Aja, nya tag bara. Faller in på denna bana hela tiden och jag lär mig aldrig. Hur dum får man vara?

ThisIsTheOne
2011-04-11, 10:55
Beteendet en del visar upp är ju rent sjukligt. En ätstörning som vilken annan som helst. Det måste ur flera aspekter vara oändligt mycket bättre att deffa genom att äta ändamålsenligt sex dagar i veckan och den sjunde tillåta sig en pizza (eller vad det nu kan vara) till middag än att plåga sig en månad eller två för att plötsligt freaka ut helt.

Inge Enveten
2011-04-11, 11:15
Beteendet en del visar upp är ju rent sjukligt. En ätstörning som vilken annan som helst. Det måste ur flera aspekter vara oändligt mycket bättre att deffa genom att äta ändamålsenligt sex dagar i veckan och den sjunde tillåta sig en pizza (eller vad det nu kan vara) till middag än att plåga sig en månad eller två för att plötsligt freaka ut helt.

Håller med helt och hållet och detta har jag redan konstaterat. En del av lösningen är nog som du säger men jag tror inte det är ett heltäckande svar.

rajjan_dammit
2011-04-11, 11:25
Vad mycket folk nojar över att hela deffen skulle vara "förstörd"? Jag tryckte säkert i mig 10 000+ kcal i helgen, och det skulle innebära att ett antal dagars kcal-underskott nu jämnats ut rent teoretiskt.

Om det inte varit för det finurliga med glykogeninlagring. Bara för att vågen visar något betyder det ju inte att all viktuppgång är rent späck. Ta det lugnt, deffen förstörs inte!

vicarious
2011-04-11, 12:12
Beteendet en del visar upp är ju rent sjukligt. En ätstörning som vilken annan som helst.

Ja, jag håller med.

young_george
2011-04-11, 12:17
Beteendet en del visar upp är ju rent sjukligt. En ätstörning som vilken annan som helst. Det måste ur flera aspekter vara oändligt mycket bättre att deffa genom att äta ändamålsenligt sex dagar i veckan och den sjunde tillåta sig en pizza (eller vad det nu kan vara) till middag än att plåga sig en månad eller två för att plötsligt freaka ut helt.

Nog för att beteendet inte är bra ur många aspekter, men att gå så långt som att kalla det sjukligt och diagnostisera det som en ätstörning tycker jag nog man ska vara väldigt försiktig med.

ThisIsTheOne
2011-04-11, 12:25
Nog för att beteendet inte är bra ur många aspekter, men att gå så långt som att kalla det sjukligt och diagnostisera det som en ätstörning tycker jag nog man ska vara väldigt försiktig med.

Nä, det har du kanske rätt i. Jag är inte kunnig nog att ställa diagnoser, men likväl är beteendet stört, om än kanske inte en ätstörning i ordets absolut rätta bemärkelse.

Reaper123
2011-04-11, 14:31
Jag känner igen mig något enormt och kan väl bara säga till TS, du har inte förstört hela deffen! För du fick väl inte i dig tiotusentals kalorier? Men några dagar rök nog allt! ;)

Ska själv prova ett mindre underskott för att undvika dessa sjuka cravings, för jag har INGEN botten what so ever när det väl är kört! (har förvisso vägt 45kg mer än i dagsläget, så lite skyller jag på det?)

hoog
2011-04-11, 18:00
Hur undviker ni fika på jobbet? Har man deffat i 2 månader och får en bulle på jóbbet så sätter det igång frossan. Extremt jobbig. Hur gör ni?

Inge Enveten
2011-04-11, 18:03
Hur undviker ni fika på jobbet? Har man deffat i 2 månader och får en bulle på jóbbet så sätter det igång frossan. Extremt jobbig. Hur gör ni?

Jag upplever bara sug när jag väl börjat frossa eller dagen/dagarna efteråt så det bästa tipset är att försöka hålla ut ett par dagar

OneManArmy
2011-04-11, 18:03
Hur undviker ni fika på jobbet? Har man deffat i 2 månader och får en bulle på jóbbet så sätter det igång frossan. Extremt jobbig. Hur gör ni?

Tackar nej till bullen?
Kämpa emot bara och säg att du inte äter skit

vicarious
2011-04-11, 18:23
Hur undviker ni fika på jobbet? Har man deffat i 2 månader och får en bulle på jóbbet så sätter det igång frossan. Extremt jobbig. Hur gör ni?

Tackar nej :) Händer varje vecka. Fika inte så ofta men godis äter folk ganska mycket runtomkring mig. Har inte haft några som helst problem att stå emot faktiskt. Flera gånger haft en stor fet godisskål bara ett par meter bort men det har gått bra. Bara koppla bort det mentalt och fokusera på jobbet.

Tar man en är det lätt att det blir fler.. och fler.. och fler.

Rusk
2011-04-11, 18:47
Jag låg på -1500kcal i 5dagar alltså 7500, sen har jag även tränat väldigt hårt, kanske ätit för 8000kcal eller något på dessa 2dagar. Får ligga minus idag igen så jämnar det förhoppningsvis ut sig

På det underskottet är det ingen "deff" utan en bantning som äter upp dina muskler.
Och nej, din deff har inte "förstörts" på något sett, den blev bara ~2 dagar längre.

clappen
2011-04-11, 19:08
Hur undviker ni fika på jobbet? Har man deffat i 2 månader och får en bulle på jóbbet så sätter det igång frossan. Extremt jobbig. Hur gör ni?

Jag brukar alltid bestämma mig för att inte ta bullen. För jag vet hur galet sötsugen jag blir om jag tar den där biten. Jag är nästan som en tickande bomb när det gäller kolhydrater. Spelar ingen roll om jag frossar i makaroner, kanelbullar eller knäckebröd, tar jag lite av detta vill jag bara ha mer, mer och mer.. Men jag har lärt mig att behärska mig relativt bra, men ibland faller jag ner i den där gropen.. Mycket av det beror nog på att jag alltid ätit mat tills jag blev mätt (och mycket kolhydrater) fram tills jag började deffa för ett halvår sedan (är 21). Så min kropp har en mycket högre setpoint än vad jag ligger på nu. Man får väl leva med dessa "ätstörningar" resten av mitt liv, och det får jag både tacka min mor för som lagade korv och makaroner, och mig själv som åt den maten.

hoog
2011-04-11, 19:35
Tackar nej :) Händer varje vecka. Fika inte så ofta men godis äter folk ganska mycket runtomkring mig. Har inte haft några som helst problem att stå emot faktiskt. Flera gånger haft en stor fet godisskål bara ett par meter bort men det har gått bra. Bara koppla bort det mentalt och fokusera på jobbet.

Tar man en är det lätt att det blir fler.. och fler.. och fler.

Jag tackar med nej, har inga problem att kolla på när dom äter. Det jag menade var mer hur era arbetskompisar reagerar, själv får man höra mycket skit.

OneManArmy
2011-04-11, 20:01
Jag tackar med nej, har inga problem att kolla på när dom äter. Det jag menade var mer hur era arbetskompisar reagerar, själv får man höra mycket skit.

Jotack nog fick man det i början.. Nu har de jävlarna vant sig :P
Men nog får man höra ibland ändå. Rätt irriterande när man drar en ätardag på afterworken och för en gångs skull unnar sig lite godis / öl och äter en rejäl portion mat och för i stort sett varje tugga får höra "Får du äta det där!" "Vad mycket du äter!" osv.

Det är avundsjuka rätt igenom för de inte har tillräckligt med karaktär för att hålla sig från godsaker i vardagen.

hoog
2011-04-11, 20:08
Jotack nog fick man det i början.. Nu har de jävlarna vant sig :P
Men nog får man höra ibland ändå. Rätt irriterande när man drar en ätardag på afterworken och för en gångs skull unnar sig lite godis / öl och äter en rejäl portion mat och för i stort sett varje tugga får höra "Får du äta det där!" "Vad mycket du äter!" osv.

Det är avundsjuka rätt igenom för de inte har tillräckligt med karaktär för att hålla sig från godsaker i vardagen.

Kul att läsa om hur ni andra har det!

Ska stå på mig och kämpa. Nog att det är jobbigt nog att deffa, sen att få höra skit om vad man äter gör att man nästan brister.

Men som sagt, dom är avundsjuka. Det är ju dom som kommer gå med bitchtits i sommar!

vicarious
2011-04-11, 20:30
Jag tackar med nej, har inga problem att kolla på när dom äter. Det jag menade var mer hur era arbetskompisar reagerar, själv får man höra mycket skit.

Mina reagerar endast positivt faktiskt. De flesta tycker bara man är duktig som kan avstå, när de själva inte kan hålla sig.

Jotack nog fick man det i början.. Nu har de jävlarna vant sig :P
Men nog får man höra ibland ändå. Rätt irriterande när man drar en ätardag på afterworken och för en gångs skull unnar sig lite godis / öl och äter en rejäl portion mat och för i stort sett varje tugga får höra "Får du äta det där!" "Vad mycket du äter!" osv.

Det är avundsjuka rätt igenom för de inte har tillräckligt med karaktär för att hålla sig från godsaker i vardagen.

Det beror nog också till stor del på okunskap.

Ta bara idag på jobbet till exempel - en tjej som nojjade sönder över att hon råkade ta en sockerbit i kaffet. En sockerbit är 4kcal och hon trodde att allting var förstört för att hon hade råkat äta lite socker. Samma sak med godis.. folk ska skriva meterlånga listor över saker som "man inte får äta." Det är givetvis därifrån det eviga "får du verkligen äta det där?" frågan kommer. Folk förstår inte att det är den totala mängden kalorier som i slutändan avgör.

Men.. jag klandrar dom egentligen inte, för jag tänkte och trodde exakt likadant innan jag började träna och läsa på om kost & träning.

Jag trodde man gick ner i vikt av att ta bort allt fett från kosten, äta grönsaker, frukt och fullkornsprodukter samt exkluderade alla god & sötsaker. För många så skulle såna förändringar säkert göra så att man gick ner i vikt men det är ju knappast det enda sättet.

hoog
2011-04-11, 21:04
Mina reagerar endast positivt faktiskt..


Sen var man jobbar har nog stor betydelse. Om du jobbar med ungdommar i en klädaffär eller grova ställningsbyggare, ställningsbyggarna hade garaterat skrattat om man skippade bullen för man inte vill bli tjock. Ah du förstår vad jag menar.

vicarious
2011-04-11, 22:20
Sen var man jobbar har nog stor betydelse. Om du jobbar med ungdommar i en klädaffär eller grova ställningsbyggare, ställningsbyggarna hade garaterat skrattat om man skippade bullen för man inte vill bli tjock. Ah du förstår vad jag menar.

Mjo, det tror jag absolut. Gäller bara att försöka ignorera sånt och tänka att det man gör är värt det i slutändan.

Pretorian
2011-04-12, 07:12
Hur undviker ni fika på jobbet? Har man deffat i 2 månader och får en bulle på jóbbet så sätter det igång frossan. Extremt jobbig. Hur gör ni?

Att hålla sig borta från sånt på jobbet är det lätta tycker jag. Värre är det på helger när man är hemma med familjen och har fredagsmys.

Bestäm dig för att inte äta sånt söndag till fredag så kan du kanske göra det på lördagen istället. Nolltolerans.

Jag försöker alltid tänka på att jag, efter att jag ätit en bulle, choklad eller liknande, sällan är nöjd. Jag vill ju oftast ha mer och då är det lika bra att hoppa över helt.

vicarious
2011-04-12, 08:19
Bestäm dig för att inte äta sånt söndag till fredag så kan du kanske göra det på lördagen istället. Nolltolerans.




Hur är det där nolltolerans?

Eddie Vedder
2011-04-12, 08:23
Men.. jag klandrar dom egentligen inte, för jag tänkte och trodde exakt likadant innan jag började träna och läsa på om kost & träning.

Tänk om fler på det här forumet kunde tänka så. :thumbup:

kalutti
2011-04-12, 19:15
Ni borde se de som en tävling mellan dig själv och ditt sötsug. Blir enligt mig mycket enklare om det är en tävling 1vs1 om du ska äta eller inte.

Sen kan de blir kaosmycket när röker på också men då är de bara göra litervis med proteinfluff, cola zero mm <3

nemb
2011-04-13, 09:56
vadå pajjat? har du en deadline eller ? :P Du vet jue hur man deffar så de är bara att börja om och göra sig av med helgens synder ! :D

hejhopp79
2011-04-13, 11:19
Men herregud

Ja hela din deff är dömd att misslyckas

Beppe
2011-04-17, 14:19
shietz pommesfrittez... jag som känner mig "dålig" efter en 200 grams chipspåse en sunkig söndagskväll efter 3 veckors strikt kaloriräknande.......
Känner mig helt plötsligt inte lika hopplös :P
blir direkt till konsum för att inköpa chips, cola och wienerbröd!!!

rippedjack1
2011-04-17, 17:58
jag tror många här har ätstörningar

BajareN
2011-04-17, 20:13
Det man kan tänka på är att äta kolhydraterna på eftermiddan/kvällen och att utesluta fett i kosten. Då fyller ätardagen en funktion och du kan gå och lägga dig när blodsockret börjar dala istället för att frossa i dig mer.

hoog
2011-04-17, 20:25
jag tror många här har ätstörningar

Hur många månader har du deffat som längst?

Skulle vara intressant att veta.

Big Sleazy
2011-04-17, 20:39
Om man som jag typ inte kan sova när man inte har ätit så mycket kolhydrater på ett tag och har tenta dagen efter kan det vara bra att ladda på ordentligt med kolhydrater, då domnar man av direkt.

rippedjack1
2011-04-17, 21:41
Hur många månader har du deffat som längst?

Skulle vara intressant att veta.

6månader, gick från 97 till 82

sen bulka jag upp mig till 90.. är på väg ner igen nu

la upp en bild på mig i en annan tråd här i diet,deff & fettminsking
där ja ville diskutera mitt protein intag.

oRRelito
2011-05-09, 08:28
Är det bara jag som skiter nått så in i helvete dagen efter en rejäl frossarhelg? Tar kroppen upp allt som man stoppar i sig eller kan det något passera "obehandlat" genom kroppen?

King Grub
2011-05-09, 08:38
Givetvis finns det mycket i födan som är osmältbart, som inte innehåller nutrienter, utan bara kommer ut igen. 3/4 av avföringen är vatten, av resten är 1/3 döda bakterier, 1/3 fibrer. Resten är levande bakterier, salter, fetter och slem. Ju mer du äter, desto mer av allt.

Sheogorath
2011-05-09, 09:01
Det man kan tänka på är att äta kolhydraterna på eftermiddan/kvällen och att utesluta fett i kosten. Då fyller ätardagen en funktion och du kan gå och lägga dig när blodsockret börjar dala istället för att frossa i dig mer.

Eller så räknar man kalorier på sin ätardag och låtsas inte som att det är en magisk dag. Och väljer precis den maten man vill äta, motsvarande ens energibalans. En ätardag på energibalans ger cirka -643 kcal per dygn övriga 6 dagar för en viktnedgång i fett på 0,5 kg per vecka. 643 kcal är ett ganska stort underskott redan där, så någon "frossardag" i ordets rätta bemärkelse kan det kanske inte bli för många, särskilt inte flickor som har en energibalans på 2000 kcal. Ju mer man överäter på sin ätardag desto större underskott måste skapas övriga dagar, och desto svårare blir det att behålla maximalt med muskelmassa under deffen.

dennipavlovic
2011-05-09, 22:12
Varje gram kolhydrat binder 2.7 gram vätska.

Du har antagligen inte förlorat med än dom där två dagarna.

Har hört att det är en myt att 1 gram kolhydrat binder 2.7 gram vätska.. bullshit enligt mig.
Ville bara få ut det eftersom jag blev utskrattad när jag sa samma sak som GRUB :whipped:

King Grub
2011-05-09, 22:18
Har hört att det är en myt att 1 gram kolhydrat binder 2.7 gram vätska.. bullshit enligt mig.

http://books.google.se/books?id=fYiqixSbhEAC&pg=PT91&lpg=PT91&dq=gram+carbohydrate+2.7+gram+water&source=bl&ots=4h5_fkBdVn&sig=axh39dXK7BgY85wJzOAPHp0vgRE&hl=en&ei=wlnITfHJMceVswbGipWVAw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=9&ved=0CEoQ6AEwCDgU#v=onepage&q=gram%20carbohydrate%202.7%20gram%20water&f=false

http://books.google.se/books?id=L4aZIDbmV3oC&pg=PA120&lpg=PA120&dq=gram+glycogen+2.7+gram+water&source=bl&ots=WlmVxcFn1O&sig=Hol4o-PVpyaVqmz15gulQXi02tU&hl=en&ei=UlrITdv0GpD0sgadvpSSAw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=10&ved=0CE4Q6AEwCTgK#v=onepage&q=gram%20glycogen%202.7%20gram%20water&f=false