handdator

Visa fullständig version : Vad tror ni om detta deffprogram?


paalito
2011-04-10, 12:35
Tjena!
Jag har tänkt börja deffa imorgon och ska köra en liten mindre deff på 8 veckor ungefär!
Vad tror ni om det matprogram jag har valt att sätta ihop?
Jag tränar 5 gånger i veckan och ska köra cardio 3-4 gånger i veckan.
Jag är 172 och väger 81kg.

Matschema:
Frukost- Havregrynsgröt + minimjölk = 355 kcal 17g protein 52g kolhydrat 7g fett

100 gram minimjölk = 35.5 kcal = 3.5 gram protein
100 gram havregryn = 320 kcal = 13gram protein 52 gram kolhyd 7gram fett

Mellanmål – Proteindrink + banan = 370 kcal 50g protein 25g kolhydrat 5g fett

Proteindrink (66g) = 271kcal = 50 g protein 5g fett 3g kolhydrat
Banan (en styck) = 102 kcal = 22g kolhydrat
50gram protein 5,28 gram fett 3,3 gram kolhydrat + 22gram kolh banan
25 gram kolhydrat

Lunch – Kycklingfilé + pasta + gräddfil = 590kcal 37g protein 70g kolhydrat 14g fett

Kycklingfilé 100g = 100 kcal =20g protein 2g fett
Pasta 100g = 350 kcal = 14g protein 65g kolhydrat 2g fett
Gräddfil 1dl = 140 kcal= 3g protein 4.5g kolhydrat 12g fett

Mellanmål – Proteindrink + banan = 370 kcal 50g protein 25g kolhydrat 5g fett

Proteindrink (66g) = 271kcal = 50 g protein 5g fett 3g kolhydrat
Banan (en styck) = 102 kcal = 22g kolhydrat
50gram protein 5,28 gram fett 3,3 gram kolhydrat + 22gram kolh banan
25 gram kolhydrat

Kvällsmat - Kycklingfilé + pasta + gräddfil = 590kcal 37g protein 70g kolhydrat 14g fett

Kycklingfilé 100g = 100 kcal =20g protein 2g fett
Pasta 100g = 350 kcal = 14g protein 65g kolhydrat 2g fett
Gräddfil 1dl = 140 kcal= 3g protein 4.5g kolhydrat 12g fett


Mellanmål – Proteindrink + banan = 370 kcal 50g protein 25g kolhydrat 5g fett

Proteindrink (66g) = 271kcal = 50 g protein 5g fett 3g kolhydrat
Banan (en styck) = 102 kcal = 22g kolhydrat
50gram protein 5,28 gram fett 3,3 gram kolhydrat + 22gram kolh banan
25 gram kolhydrat

Totalt
Kcal = 2645
Protein = 241g
Kolhydrat =267g
Fett = 50g

Tacksam för svar!
MVH Peter

Sushipinne
2011-04-10, 14:47
Alltså, eftersom du ska köra såpass kort deff, tycker jag personligen att du ska dra ner på kolhydraterna lite, och dina proteindrinkar. Ta bara en proteindrink efter eller före träning, annars gör den inte så jätte mycket nytta, den utökar bara dina kalorier per dag. Och Sen har jag även läst att man inte ska behöva käka så ofta, utan det räcker med 3 mål per dag, då något större.

Har du räknat ut hur mkt du ska ha för din kropp varje dag? Finns en sån formel på denna sida så du kan räkna ut vad du behöver per dag för att tappa 1kilo/vecka eller om det är 0,5kg/vecka, utan träning osv.

Sen har jag även lyssnat/läst Scoobys deffprogram och så, då säger han att en dag var fjärde dag tror jag det var så ska man äta med något högre kaloriintag.

Kortfattad: Ta bort en eller två proteindrinkar, vilket medför att du får i dig mindre kalorier. Ta lite mindre kolhydrater. Kolhydrater endast innan träning enligt mig, det kör jag på och det funkar bra. Din frukost är bra, men känns som att du inte kommer stå dig på den en längre tid.
Skit i måltiderna, och käka istället tre större mål.
Rätta mig om jag har fel!

maxiimous
2011-04-11, 13:00
Alltså, eftersom du ska köra såpass kort deff, tycker jag personligen att du ska dra ner på kolhydraterna lite, och dina proteindrinkar. Ta bara en proteindrink efter eller före träning, annars gör den inte så jätte mycket nytta, den utökar bara dina kalorier per dag. Och Sen har jag även läst att man inte ska behöva käka så ofta, utan det räcker med 3 mål per dag, då något större.

Har du räknat ut hur mkt du ska ha för din kropp varje dag? Finns en sån formel på denna sida så du kan räkna ut vad du behöver per dag för att tappa 1kilo/vecka eller om det är 0,5kg/vecka, utan träning osv.

Sen har jag även lyssnat/läst Scoobys deffprogram och så, då säger han att en dag var fjärde dag tror jag det var så ska man äta med något högre kaloriintag.

Kortfattad: Ta bort en eller två proteindrinkar, vilket medför att du får i dig mindre kalorier. Ta lite mindre kolhydrater. Kolhydrater endast innan träning enligt mig, det kör jag på och det funkar bra. Din frukost är bra, men känns som att du inte kommer stå dig på den en längre tid.
Skit i måltiderna, och käka istället tre större mål.
Rätta mig om jag har fel!

Menar du om man dricker en Whey-drink mitt på dagen så är den totalt värdelös? Om det stämmer så har jag kastat många pengar i sjön :P dricker typ 3 shakes/dag

Eddie Vedder
2011-04-11, 13:02
Menar du om man dricker en Whey-drink mitt på dagen så är den totalt värdelös?

Nej verkligen inte.

maxiimous
2011-04-11, 13:04
Nej verkligen inte.

Så det är bara total rappakalja då? Då fortsätter jag med det, fungerar för mig iaf :P

Mokai
2011-04-11, 13:07
Skulle dra ner på kolhydraterna. Annars ser den väl okej ut. Och istället för 3st shakes om dagen ta 1-2shakes och kokt ägg istället.. det känns bättre :P

-Edit-
Sushipinne, vart hittar man Scoobys deffprogram?

Eddie Vedder
2011-04-11, 13:12
Så det är bara total rappakalja då?

Nej men din tolkning av vad Sushipinne skriver är fel. Han ger ju bara råd om vad som kan förenkla deffen.

maxiimous
2011-04-11, 13:18
Ta bara en proteindrink efter eller före träning, annars gör den inte så jätte mycket nytta

Det var det jag fastnade på, jag ser självklart att det står "annars ökar det bara ditt dagliga kaloriintag"

King Grub
2011-04-11, 13:22
Det är bara den som skrivit det som inte vet vad han eller hon pratar om. Glöm det.

Eddie Vedder
2011-04-11, 13:25
Det var det jag fastnade på, jag ser självklart att det står "annars ökar det bara ditt dagliga kaloriintag"

Ja det är fel.

eiri
2011-04-11, 13:31
hade tagit bort cardio+bananerna

vicarious
2011-04-11, 14:20
Jag hade:

- skippat proteindrinkar & bananer och ätit mer mat istället
- tränat styrka 3ggr i veckan ist för 5
- konditionstränat max 1-2 gånger i veckan

Så länge du åstadkommer ett underskott kan du inte misslyckas med att gå ner i vikt. Det är träningsupplägget & hur kosten ser ut som kommer styra hur mycket av viktnedgången som består av fett respektive muskler.

Mokai
2011-04-11, 15:32
Jag hade:
- konditionstränat max 1-2 gånger i veckan


Varför så få gånger?

Jag kör nästan varje morgon ett 1h cardio pass och styrke (bara 3-4ggr i veckan) på kvällen. Är det overkill?

vicarious
2011-04-11, 15:47
Varför så få gånger?

Jag kör nästan varje morgon ett 1h cardio pass och styrke (bara 3-4ggr i veckan) på kvällen. Är det overkill?

Om man vänder på frågan - vad finns det för argument till att träna konditionsträning varje dag? Är det för att du vill och tycker det är kul? Är ditt mål att förbättra konditionen? Eller är det för att du tror att det är ett måste för att gå ner i vikt? Det sistnämnda är ganska vanligt förekommande.

eiri
2011-04-11, 15:54
Varför så få gånger?

Jag kör nästan varje morgon ett 1h cardio pass och styrke (bara 3-4ggr i veckan) på kvällen. Är det overkill?

cardio "hämmar" muskeltillväxten. Och deff handlar väll om att bevara så mycket muskler som möjligt.

maxiimous
2011-04-11, 16:28
cardio "hämmar" muskeltillväxten. Och deff handlar väll om att bevara så mycket muskler som möjligt.

Går man ner i vikt utan att använda cardio finns det ju ingen anledning till att göra det *flex* eller ?

Inge Enveten
2011-04-11, 16:30
Går man ner i vikt utan att använda cardio finns det ju ingen anledning till att göra det *flex* eller ?

Ja om man är nöjd med hastigheten på viktnedgången och man inte finner andra anledningar till att köra cardio

Mokai
2011-04-11, 16:34
Mitt mål är ju såklart gå ner i vikt, men även bättre kondition men ingen prio, har ingenstans att andvända kondition till :D

Hur länge borde man vänta mellan styrke och cardio pass? hade för mig att det gick bra om man har ca 10h vila mellan styrke och cardio.
kl 11.00 Cardio, kl 23.00 Gym, sen sova där emellan.

Edd
2011-04-11, 17:01
Mitt mål är ju såklart gå ner i vikt, men även bättre kondition men ingen prio, har ingenstans att andvända kondition till :D

Hur länge borde man vänta mellan styrke och cardio pass? hade för mig att det gick bra om man har ca 10h vila mellan styrke och cardio.
kl 11.00 Cardio, kl 23.00 Gym, sen sova där emellan.

hade noog kört så här om det vore jag :

mån:styrketräning
tis:styrketräning
ons:styrketräning
tors:vila
fred:vila
lör:cardio
sön:cardio

man ska väl ha cardio så långt borta från styrketräning så man inte "hämmar" muskeltillväxten. rätta mig om jag har fel

Eddie Vedder
2011-04-11, 20:21
hade noog kört så här om det vore jag :

mån:styrketräning
tis:styrketräning
ons:styrketräning
tors:vila
fred:vila
lör:cardio
sön:cardio

man ska väl ha cardio så långt borta från styrketräning så man inte "hämmar" muskeltillväxten. rätta mig om jag har fel

I så fall är det ju klokare att köra konditionsträningen fredag och lördag. :)

Mokai
2011-04-11, 20:54
Men på fettförbrännings synpunkt så är det bra med cardio på morgonen och styrke på kvällen?
Jag behöver/vill inte bygga muskler just nu. Jag vill hellre ha maximal fettförbränning.
Nu kommer säkert folk skrika att det är ju dumt men så vill jag ha mitt focus.

Eddie Vedder
2011-04-11, 20:55
Men på fettförbrännings synpunkt så är det bra med cardio på morgonen och styrke på kvällen?
Jag behöver/vill inte bygga muskler just nu. Jag vill hellre ha maximal fettförbränning.
Nu kommer säkert folk skrika att det är ju dumt men så vill jag ha mitt focus.

Fast vill du hellre ha procentuellt högre fettförbränning akut eller större andel förlorat fett totalt sett? Du prioriterar just nu det förstnämnda men det sistnämnda borde ju vara det väsentliga.

Mokai
2011-04-11, 20:57
"Större andel förlorat fett totalt" antar att jag vill ha.

Som mitt signatur säger så slutar jag deffa 2011-06-18 då jag ska på semester.

-Edit-
Känns som om jag har kapat detta post. My bad

Edd
2011-04-11, 21:13
I så fall är det ju klokare att köra konditionsträningen fredag och lördag. :)

japp :P