handdator

Visa fullständig version : Missar jag något om jag kör som jag gör i nuläget?


Chaliza
2011-04-10, 11:43
Hej! Jag undrar bara lite smått om sättet jag kör på får tag i musklerna på rätt sätt eller om jag missar någon viktig övning eller utförande.

Schemat är följande:

Pass 1: Rygg & Biceps

Pass 2: Ben & Vader

Pass 3: Bröst & Triceps

Pass 4: Axlar & Mage

Dessa övningar kör jag vanligtvis:

Rygg
Marklyft
Roddar
Latpushdowns
Brukar variera lite så ibland kör jag hyperextensions och stång/hantelrodds.

Biceps
Hantelcurls
Hammercurls
Koncentrationscurls m. hantlar
Preachercurls m. hantlar

Som ni ser kör jag bara med hantlar, behövt undvika att köra med stång för att jag fått smärta i underarmar, är detta något som har stor negativ effekt eller funkar det lika bra med hantlar? Jag kan i dagsläget köra med stång men inte riktigt riktigt tungt.

Ben
Knäböj
Benspark
Lårcurl
Ibland lite benpress
Vadpress

Bröst
Bänkpress/Hantelpress
Incline bänkpress/hantelpress
Försöker träna lite teknik med flyes, hört att den övningen skall vara bra.
Även provat pullover men min teknik var rätt kass så kände inte av den nästan, något man bör satsa på?
Kör även lite olika övningar i cablecross.

Triceps
Pushdowns
Skullcrushers i cable
Dips
Frenchpress med hantel
Ibland lite enarmspushdowns

Triceps är något jag verkligen vill förbättra när det gäller volym och styrka och träningen overall, tips är verkligen välkomna.

Axlar
Militärpress (med både hantlar och stång)
Hantellyft åt sidan
Någon militärpress maskin
Shrugs (Kör traps tsm med axlar)

Axlar är även något jag känner att jag vill/måste förbättra, dålig styrka framförallt.

__________________________________________________ ___________

Annat:

Brukar variera med repsantall, ibland 6-8 och ibland 8-12 och liknande, försöker få in de sista repsen vad det än kostar. Mage blir mycket crunches och andra övningar.

Så säg bara hur det verkar och om ni har något akut att säga så är jag jätte tacksam!

Mvh

Chaliza
2011-04-10, 20:17
Tar det som ett nej :)

JiZZiE
2011-04-10, 20:25
Ser bra ut enligt mig, dock är jag ingen expert :)

Stefan J
2011-04-10, 20:28
Bra vettiga övningsval. Kör hårt.

Och bekymra dig inte för stångcurl, hantlar är bra också.

Chaliza
2011-04-10, 20:37
Tack för svaren!

Heine
2011-04-11, 08:31
Det ser bra ut, nästan exakt som mitt träningsschema och val av övningar vilket har gett mig, enligt mig, goda resultat sedan jag började köra programmet i augusti. Det enda jag tänkte på var att det saknades en separat övning för baksida axlar. Tänkte på det att du skrev att du ville prioritera axelpartiet. Jag bruka köra en övning för baksida axlar på mitt ryggpass. :)

Chaliza
2011-04-11, 11:29
Det ser bra ut, nästan exakt som mitt träningsschema och val av övningar vilket har gett mig, enligt mig, goda resultat sedan jag började köra programmet i augusti. Det enda jag tänkte på var att det saknades en separat övning för baksida axlar. Tänkte på det att du skrev att du ville prioritera axelpartiet. Jag bruka köra en övning för baksida axlar på mitt ryggpass. :)

Aha jag har tänkt lite på baksida axlar men jag fick för mig av lite läsning här att roddarna räcker för baksida axlar, vilka övningar rekommenderar du då?

MrMuggelSnuggel
2011-04-11, 13:17
Vilka dagar tränar du? Jag hade bytt plats på pass 2 och pass 3 om jag vore du. Kör du alla biceps- & tricepsövningarna som du har rabblat upp under ett och samma pass? I sånna fall är det för mycket. Väljer du däremot bara 1 eller 2 av dom övningarna till varje pass tycker jag det är ok. Saknar chins tillsammans med rygen.

Ang. baksida axlar så är det omvända hantelflyes som gäller för dom flesta. Går också att göra i kabelmaskin.

Chaliza
2011-04-11, 17:46
Vilka dagar tränar du? Jag hade bytt plats på pass 2 och pass 3 om jag vore du. Kör du alla biceps- & tricepsövningarna som du har rabblat upp under ett och samma pass? I sånna fall är det för mycket. Väljer du däremot bara 1 eller 2 av dom övningarna till varje pass tycker jag det är ok. Saknar chins tillsammans med rygen.

Ang. baksida axlar så är det omvända hantelflyes som gäller för dom flesta. Går också att göra i kabelmaskin.

Tack för ditt svar :) Det är lite olika, men är alltid vardagar men någon dag vila, (blir 4 pass i veckan)

Nej jag kör inte alla de övningarna, körde triceps idag och gjorde 3 övningar, 3 set per övning.
Det är ungefär så jag kör armarna, 3 övningar och 3 set per övning.

Och jag har börjat köra chins men såg också att jag glömt skriva det nu :)

Och ska prova lite teknik på omvända flyes nästa ryggpass :)

Tackar!

Heine
2011-04-12, 09:47
Aha jag har tänkt lite på baksida axlar men jag fick för mig av lite läsning här att roddarna räcker för baksida axlar, vilka övningar rekommenderar du då?


Jag brukar köra baksida axlar i en omvänd pec-deck:

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/LVRearLateralRaise.html

eller omvända hantelflyes. :)

Rusk
2011-04-12, 10:04
Du tränar armar för mkt enligt mig. Du ger dom små musklerna samma volym som dom stora.
1-2 övningar för bic/tri räcker gott och väl, 3-5 sets per övning.
Sen skulle jag bytit ut benspark mot benpress och tagit bort axelpress i maskin och ersatt med någon övning för bakre delen av axeln.
Du kan även ta bort flyes för brösten och ersätta med bröst dips, där piskas triceps på rätt bra och du kan sedan avsluta med 1 övning för triceps.

Chaliza
2011-04-12, 18:32
Du tränar armar för mkt enligt mig. Du ger dom små musklerna samma volym som dom stora.
1-2 övningar för bic/tri räcker gott och väl, 3-5 sets per övning.
Sen skulle jag bytit ut benspark mot benpress och tagit bort axelpress i maskin och ersatt med någon övning för bakre delen av axeln.
Du kan även ta bort flyes för brösten och ersätta med bröst dips, där piskas triceps på rätt bra och du kan sedan avsluta med 1 övning för triceps.

Men det är ju det jag gör om du läser över, kör ungefär 3 övningar, 3 set per övning, det blir 9 set. Du rekommenderar ju 6-10 set.