handdator

Visa fullständig version : Behöver råd med min viktminskning!


mina
2011-04-10, 08:28
Hej

Är 174cm väger 70 kilo behöver råd kring hur jag ska gå till väga för att gå ner i vikt?
Är sjukskriven och har fått ordnation på att gå ner lite i vikt för att underlätta smärta jag har pga av lumbago ishias.

Har aldrig tränat styrketräning men kommer att börja med det nu , annars har min motion varit vardagsmotion och promenader (mycket promenader) men nu i en veckas tid har jag varit helt stilla och inte kunnat göra ett skit.

Har från och till kört kolhydrat fattig kost och det har gett mig ca 4 kilos viktminskning när jag sköter det, men så¨fort jag äter kolhydrater kommer nästan alla kilon tillbax så jag behöver nåt som håller i längden och som jag kan kombinera med träning utan att vara i svältnivå. Dock så vill jag hålla mig till lite kolhydrater med kanske lägga till lite frukt??

Har som mål att gå ner 10 kilo på 3 månader så hur ska jag gå till väga??

Kan man styrketräna och kombinera det med pw och gå ner i vikt???
Hur ska jag träna och äta??

Tacksam för tips

j.t
2011-04-10, 08:44
Minska på maten för att gå ner i vikt. Svårare än så behöver det inte vara.

Kör igång med styrketräning för att stärka din kropp och behålla ev. muskler vid viktnedgång.

mina
2011-04-10, 08:51
Minska på maten för att gå ner i vikt. Svårare än så behöver det inte vara.

Kör igång med styrketräning för att stärka din kropp och behålla ev. muskler vid viktnedgång.

Okay men hur mycket ska jag äta rent kalori mässigt eller ska jag inte räkna??

Nykropp
2011-04-10, 09:00
Okay men hur mycket ska jag äta rent kalori mässigt eller ska jag inte räkna??

http://energibehov.mermuskler.se/

Lägg dig ca 500 kalorier under det du får fram där. Räcker inte det så öka.

mina
2011-04-10, 09:09
http://energibehov.mermuskler.se/

Lägg dig ca 500 kalorier under det du får fram där. Räcker inte det så öka.

Okay tack enligt den beräkningen så minus 500 så kommer jag att ligga på 1300 kalorier/dygn för att gå ner.

För att vara jobbigare nu vad ska jag äta??? kan jag fortsätta äta som jag gör dvs kolhydratfattigkost och verkligen försöka hålla det och lägga mig på 1300.
) eventuellt lägga till nån frukt/dag

Eller skita i det här lågkolis kosten och äta allsidig kost men skippa snabba kolisar och mindre fett?

För jag kan väl inte svälla upp mera nu eftersom jag bara för ca 1 vecka sen vägde 67 och nu 70 pga jag börja äta kolhydrater ,så borde väll min kropp vant sig med kolhydrater??

Fredron
2011-04-10, 09:21
Kolhydrater binder vatten, det är nog det som gör att du känner dig uppsvälld och noterar en snabb viktuppgång.
Mitt råd till dig angående kostschema är att göra som alla andra här som deffar.
Ät mycket kött/fisk/fågel. Var inte rädd för fett, det är mycket energi men det håller dig mätt länge vilket är positivt. Kvarg (kesella), kyckling och tonfisk är populärt då det är förhållandevis lite kalorier men hög mättnadskänsla och mycket protein. Det sistnämnda är viktigt för att bygga/bibehålla muskelmassa.

j.t
2011-04-10, 09:28
Du ska äta vad du vill så länge du hamnar på 1300kcal, enligt din beräkning.

Det betyder att du måste lära dig att uppskatta kalorier i dina måltider.

På livsmedelverkets hemsida hittar du innehållsförteckning på alla livsmedel.

Alternativt kan du helt enkelt äta mindre av vad du vill tills du uppnår önskad vikt.

Som beskrevs i första svaret.

mina
2011-04-10, 09:28
Kolhydrater binder vatten, det är nog det som gör att du känner dig uppsvälld och noterar en snabb viktuppgång.
Mitt råd till dig angående kostschema är att göra som alla andra här som deffar.
Ät mycket kött/fisk/fågel. Var inte rädd för fett, det är mycket energi men det håller dig mätt länge vilket är positivt. Kvarg (kesella), kyckling och tonfisk är populärt då det är förhållandevis lite kalorier men hög mättnadskänsla och mycket protein. Det sistnämnda är viktigt för att bygga/bibehålla muskelmassa.

Okay då har jag varit rätt på det från början bara jag som har dålig karaktär och ger efter för kolhydrater, då fortsätter jag att äta som jag gör nu, dvs fågel/fisk och mycket sallad, och bra fetter.

Men vad ska jag äta när jag styrketränar kan man klara sig utan snabba kolhydrater, för mina vänner säger att jag är tvungen att börja äta mera kolhydrater när jag ska börja styrketränar, räcker det inte med att jag typ tar en extra avokado , ägg eller lägger till typ bär?? Vill helst undvika bannan eller söta frukter för det triggar igång mitt sötsug=(

Fredron
2011-04-10, 09:37
Okay då har jag varit rätt på det från början bara jag som har dålig karaktär och ger efter för kolhydrater, då fortsätter jag att äta som jag gör nu, dvs fågel/fisk och mycket sallad, och bra fetter.

Men vad ska jag äta när jag styrketränar kan man klara sig utan snabba kolhydrater, för mina vänner säger att jag är tvungen att börja äta mera kolhydrater när jag ska börja styrketränar, räcker det inte med att jag typ tar en extra avokado , ägg eller lägger till typ bär?? Vill helst undvika bannan eller söta frukter för det triggar igång mitt sötsug=(

Du behöver inte äta kolhydrater för att få resultat vid träningen. Vissa känner sig dock tröttare utan kolhydrater, men det är individuellt.
Planera din dag, uppskatta hur mycket fett och protein du kommer äta under dagen. Sen tar du förslagsvis de kalorier du har kvar och "spenderar" dem på kolhydrater. Se till att äta ordentligt så fort som möjligt efter du har tränat så kroppen kan fylla på mer energi igen, och om du ska äta kolhydrater så är efter träningspasset en bra tidpunkt.
Sen fokusera inte så mycket på bra/dåliga fetter. Transfetter tycker jag du ska undvika men mättat/fler omättat och omättade fetter är alla bra i en varierad kost.

mina
2011-04-10, 09:42
Du behöver inte äta kolhydrater för att få resultat vid träningen. Vissa känner sig dock tröttare utan kolhydrater, men det är individuellt.
Planera din dag, uppskatta hur mycket fett och protein du kommer äta under dagen. Sen tar du förslagsvis de kalorier du har kvar och "spenderar" dem på kolhydrater. Se till att äta ordentligt så fort som möjligt efter du har tränat så kroppen kan fylla på mer energi igen, och om du ska äta kolhydrater så är efter träningspasset en bra tidpunkt.
Sen fokusera inte så mycket på bra/dåliga fetter. Transfetter tycker jag du ska undvika men mättat/fler omättat och omättade fetter är alla bra i en varierad kost.

TACK!!! Nu kör jag på och hoppas på att det ger resultat och framför allt att jag slipper mina värk!! Önskar att jag bara kunde röra mig så som jag gjorde innan skadan men ja det får ta sin lilla tid men ner ska jag och stärka min rygg och kropp.

Tack alla för vägledningen!:)

Nykropp
2011-04-10, 10:30
Det kommer säkert gå hur bra som helst. Jag kan ju säga efter min egna erfarenhet så kort den nu är att styrketräning slår det mesta när det gäller rehab. Jag hade verkligen en riktigt dålig otränad rygg när jag började för 8 månader sedan. Orkade knappt lyfta något. Nu drar jag 100kg i marklyft och min rygg, knän och allt annat har aldrig känts bättre. JAg hade nog inte fått samma resultat av att träna massa kondition osv.

Så kör på och titta inte bara på vågen, ta mått också på midja osv.