handdator

Visa fullständig version : Kosthjälp för nybörjare


simich
2011-04-10, 00:37
Jag har ganska nyligen börjat träna på allvar igen. Jag har tränat fotboll hela mitt liv men gymm- och kostbiten är ganska nytt för mig.

Vad gäller gymmet och att jobba med tyngder har jag mestadels samlat in kunskap från Youtube och läst på lite på olika forum. Kosten är den biten jag tycker är svårast. Inte att hålla utan om jag äter rätt eller inte för de mål jag har satt upp för mig själv. Jag har hållit på i tre veckor nu, strikt kostschema, gymm och kondis 5 ggr i veckan (vila 2). Mitt mål är att främst bygga upp min muskelmassa på överkroppen. Hittills har jag med min "diet"/kosthållning gått ner 4-5 kilo vilket jag också ville för att bli av med bulan strax nedanför naveln men ökat omfånget på biceps med 1,5 cm, bröst 1 cm och minskat magen (strax nedanför naveln, lilla bulan) med 3 cm för att definiera magrutorna.

Så här ser en vanlig matdag ut för mig.

Frukost: Havregrynsgröt med lättmjölk och två ägg (ingen gula)
Lunch/mellanmål: Två knäckebröd alt. fullkornsbröd oftas med lite smör och skinka + frukt
Middag: Kött/tonfisk/kycklingfilé grönsaker (till det fullkornsris el. äggvitor)
Kvällsmat: Kesella el. en burk tonfisk tillsammans med knäckebröd alt. fullkornsbröd

*Jag har nästan helt uteslutit kolhydrater

Ungefär så ser en typisk dag ut för mig, varvat med träning förstås. Vad skulle ni ändra på eller göra annorlunda? Äter jag för lite fett, borde jag äta mer snabba kolhydrater? Som sagt. Jag är ganska ny när det gäller allt detta så alla tips och förslag tas tacksamt emot!

Exdiaq
2011-04-10, 00:55
Posta i rätt forum, ät mycket, träna hårt, sov ordentligt, optinojja inte.