handdator

Visa fullständig version : Kött


kalutti
2011-04-09, 20:19
Hej, jag undrar hur man räknar andel fett i tex en bit entrecote då det finns massor av fett runt och mellan köttet. Om man söker på näringsinnehåll så står det 12,5g fett / 100g, är detta fett inuti själva köttet eller räknas det synliga fettet med här också?

vicarious
2011-04-09, 20:21
Det synliga fettet är inräknat. Siffran kan alltså skilja från bit till bit, och man kan få det magrare om man skär bort det synliga fettet.

clappen
2011-04-09, 20:31
Skulle man kunna räkna fläskfilé, kassler, fläskytterfilé osv som 100kcal/100g om man skär bort det synliga fettet? Vill bara veta så jag inte räknar fel.

kalutti
2011-04-09, 20:37
Hur mycket kan man då räkna med ungefär? bör man kanske väga för och innan man har rensat köttet?

rbs
2011-04-09, 20:57
Du skulle kunna väga biten, sedan väga det synliga fettet du tagit bort. Ta sedan vikten av fettet du skurit bort multiplicerat med 9, så får du exempelvis 10g x 9kcal = 90kcal. Du har skurit bort 90kcal. Subtrahera angivet kaloriantal med dessa 90kcal.

Borde funka, kanske

vicarious
2011-04-10, 08:44
Jag har för mig att jag läste någonstans att om det till exempel står 12.5% fett så är det den maximala mängden fett som får förekomma i produkten, och att det i många fall är lägre än så. Någon som har bättre koll kanske kan bekräfta eller dementera detta? :)

Fredron
2011-04-10, 09:17
Jag har för mig att jag läste någonstans att om det till exempel står 12.5% fett så är det den maximala mängden fett som får förekomma i produkten, och att det i många fall är lägre än så. Någon som har bättre koll kanske kan bekräfta eller dementera detta? :)

Ja, det har jag också läst.
Om man köper färs och det står 10% så betyder det max 10%, oftast ligger det lägre, runt 7%.

Eddie Vedder
2011-04-10, 09:21
Jag har för mig att jag läste någonstans att om det till exempel står 12.5% fett så är det den maximala mängden fett som får förekomma i produkten, och att det i många fall är lägre än så. Någon som har bättre koll kanske kan bekräfta eller dementera detta? :)

En sån regel kan nog finnas men jag utgår alltid ifrån att ju billigare skit desto sämre följer de regler. Det har ju gjorts en del analyser i USA som jag läst om och där är det ofta mycket mer kcal än vad som redovisas. Både i råvaror och hel- och halvfabrikat.

Så brydde jag mig om kaloriangivelserna skulle jag sluta köpa allt det billiga jag lever på nuförtiden. :)

Inge Enveten
2011-04-10, 09:23
Jag har för mig att jag läste någonstans att om det till exempel står 12.5% fett så är det den maximala mängden fett som får förekomma i produkten, och att det i många fall är lägre än så. Någon som har bättre koll kanske kan bekräfta eller dementera detta? :)

Låter rimligt. Lite som den där proteinpulverundersökningen där de även fann att fetthalten i vissa fall var lägre än angivet.

Crocker
2011-04-10, 11:05
Skulle man kunna räkna fläskfilé, kassler, fläskytterfilé osv som 100kcal/100g om man skär bort det synliga fettet? Vill bara veta så jag inte räknar fel.
Jag använder mig av denna uträkning (http://www.recepthjalpen.se/flaskfile.html)

hejhopp79
2011-04-10, 11:36
Jag har för mig att jag läste någonstans att om det till exempel står 12.5% fett så är det den maximala mängden fett som får förekomma i produkten, och att det i många fall är lägre än så. Någon som har bättre koll kanske kan bekräfta eller dementera detta? :)

I alla fall i mycket köttfärs. Det står ju till och med "max" fetthalt på förpackningarna ofta. Slv räknar också med några gram mindre än max på köttfärs