handdator

Visa fullständig version : Stek av nöt, vilket kött och hur?


cardio
2011-04-09, 18:59
Jag ska bjuda flickvännen och hennes föräldrar på stek och undrar vilket kött jag ska köpa. Funkar fransyska? (har inte råd med oxfilé känns det som).
Någon som sitter inne med ett fint recept på stek?
Tips osv mottages. Tänkte servera med rödvinssås.

Boxweiler
2011-04-09, 19:10
Tänk att detta skulle bli mitt första inlägg....
Brukar inte ens läsa i matlagningsdelen.

Fransyska funkar klockrent till att göra stek.
Mycket enkelt bara att skicka in i ugnen stoppa i en termometer, googla så hittar du ugnstemp samt vid vilken temp du ska ta ut den.

Men stoppa in den i ugnen i god tid för det tar ett tag.

Lycka till!

cardio
2011-04-09, 21:14
Tack för tipset! Funkar det att köra in den i en lergryta?

Sheogorath
2011-04-09, 21:20
Tänk att detta skulle bli mitt första inlägg....
Brukar inte ens läsa i matlagningsdelen.

Fransyska funkar klockrent till att göra stek.
Mycket enkelt bara att skicka in i ugnen stoppa i en termometer, googla så hittar du ugnstemp samt vid vilken temp du ska ta ut den.

Men stoppa in den i ugnen i god tid för det tar ett tag.

Lycka till!

KÄLLA PÅ DET?!?!?!?!?!?!?!? *grr*
...
..
.
(skoja bara, välkommen ;))

Nykropp
2011-04-09, 21:24
Tack för tipset! Funkar det att köra in den i en lergryta?

Absolut.

Löpsko
2011-04-09, 21:54
Tack för tipset! Funkar det att köra in den i en lergryta?


Om du ska använda lergryta kan jag rekommendera att du tar skinkstek.. har käkat ett recept som är jävla najs.

http://www.ica.se/Recept/skinkstek-i-lergryta-med-applen-och-ingefara-713040/

gl

Boxweiler
2011-04-10, 05:33
Sheogorath, tackar!

175 grader , ugnsfast form stektermometer ca 70-75 grader innertemp.
Funkar säkert med lergryta.

Bara salt och peppar brukar bli jättebra.

Jag brukar köra stek på fransyska i klotgrill med indirekt grillning under lock på låg värme det är annars ett hett tips blir skitbra.

Men du kanske ska köra på ett säkrare kort (ugnen) när du ska bjuda flickvännens föräldrar...

StNicholaus
2011-04-10, 06:44
Fransyskan (även kallad, nötsteken) är ett trevligt kött och lämpar sig mer än väl till både stek, biff (biff Strindberg t.ex. *drool*) och wok.

Personligen tycker jag dock att du bör steka den på en något lägre temperatur än vad som här föreslagits. Vill du endast göra "vanlig stek" rekommenderar jag dig att du tillagar steken i ugn på 125 grader tills innertemperaturen nått 70 grader. Det finns ingen anledning att låta köttets innertemperatur bli högre än så. Vidare bör poängteras att tillaga fransyska i ugn på 175 grader, som tidigare föreslagit är på tok för högt. Risken för ett "skosule-resultat" är stort. A big no-no!

Saftigast (och bäst) resultat får du om du låter bräsera fransyskan. Gärna i vin (länk (http://www.icakuriren.se/mat-dryck/recept/vinbr%C3%A4serad-n%C3%B6tstek/)), öl (länk (http://www.recept.org/Notstek_i_ol.html)) eller, varför inte, i cider (länk (http://www.matklubben.se/recept/fransyska_helstekt_i_romersk_lergryta_47125.html)) .

Fast, vill du spela säkert bör du göra en gammal hederlig porterstek (länk (http://www.ica.se/Recept/mustig-porterstek-la-leven-684957/)). Men, kom ihåg att porterstek, för många, är en rätt från barndomen varför det stora flertalet inte sällan har en förutfattad mening om HUR en porterstek SKA smaka ;)

Jag önskar dig, slutligen, ett stort lycka till bland grytor och kastruller.
Återkom gärna med resultat (och utlåtanden från partner och svärföräldrar).

Väl mött,

StNicholaus

Magnus N
2011-04-10, 06:48
Kör man upp den i 70 grader känns risken att den blir lite torr rätt stor med i mitt tycke, brukar ta ut min vid 58-59 för att sedan låta den stiga i vila till 60-61 ungefär. Men då är den dock rosa i köttet.

StNicholaus
2011-04-10, 06:53
Kör man upp den i 70 grader känns risken att den blir lite torr rätt stor med i mitt tycke, brukar ta ut min vid 58-59 för att sedan låta den stiga i vila till 60-61 ungefär. Men då är den dock rosa i köttet.

Hellre lägre än högre. Cirkus 60 grader duger gott.
Ty en torr stek är en förlorad stek!

Pepz
2011-04-10, 07:33
StNicholaus- ypperligt beskrivet. du kan din mat?


edit: något som är underskattat är innanlår, både lövbiff och butikernas egna grillade rostbiff görs av denna. är det billig lövbiff i affärn så förhandla dig till ett bättre pris på innanlåret.

StNicholaus
2011-04-10, 08:26
StNicholaus- ypperligt beskrivet. du kan din mat?


edit: något som är underskattat är innanlår, både lövbiff och butikernas egna grillade rostbiff görs av denna. är det billig lövbiff i affärn så förhandla dig till ett bättre pris på innanlåret.

Tackar, Pepz! Ja, jo - eller jag hoppas åtminstone - att jag kan min mat. Matlagning är ett av mina största intressen. Det spenderas alltså en och annan timme bakom kastrullerna per dag, så att säga... ;)

Vänligen,

StNicholaus

F.W.Y.H
2011-04-10, 09:46
Bryn steken i panna, hög värme och olja, in i ugn med valfria kryddor, lökar, rotfrukter och kör i 85 grader tills innertemp på 60

grondahl
2011-04-10, 11:57
Kom ihåg att låta steken stå och vila innan du serverar den (mindre behov vid lågtempning men ändå värt att göra).

Hejnomax
2011-04-10, 14:26
Det är bra att hålla utkik efter fryst oxfile, entrecote eller ryggbiff och köpa när det är billigt.

Ska du laga de billigare bitarna är det som sagt låg värme som gäller, men bryn innan. Ha gärna i timjan, det passar bra till nötkött. Och använd smör, inte olja.

MilkmaN
2011-04-17, 21:03
Skinsktek med lite honung över som glaze blir dödligt gott!

davkei
2011-04-18, 11:47
Fransyska eller högrev är grymt gott och inte allt för dyrt.

Linus123
2011-04-24, 18:34
Jag ska bjuda flickvännen och hennes föräldrar på stek och undrar vilket kött jag ska köpa. Funkar fransyska? (har inte råd med oxfilé känns det som).
Någon som sitter inne med ett fint recept på stek?
Tips osv mottages. Tänkte servera med rödvinssås.

Bästa sättet att tillaga den typ av kött tycker jag är följande. Har gjort det ett par hundra gånger. högrev eller fransyska, jag föredrar högrev. bryn köttet i smör runtom och ös med kärlek. släng upp på ett bleck på med lite köttfond timjan vitlök pepparkorn ev lagerblad (krydda efter smak). släng in i ungen med lock på, ställ ugnen på 84grader och låt gå över natten. är köttbiten liten så sänk tempen något. du skulle kunna gå ända ner till 64grader och låda den gå ännu längre men. idiot säkert sätt att tillaga det på. Glöm allt om innertemperaturer och låt den gå minst 12 timmar. vad sägs som att göra en variant, boeuf bourguignon. stek rökt rimmat sidfläsk och champinjoner samt smålökar ordentligt, gör en go potatis puré och rvs på skyn från köttet.

Ristretto
2011-04-24, 18:43
Fransyska eller högrev är grymt gott och inte allt för dyrt.

Blir hegröv verkligen bra? Det brukar ju säljas som grytbitar.

Linus123
2011-04-24, 19:08
Blir hegröv verkligen bra? Det brukar ju säljas som grytbitar.

Högrev är riktigt gott. du kan ju självklart stycka grytbitar av det också

Ristretto
2011-04-24, 19:09
Högrev är riktigt gott. du kan ju självklart stycka grytbitar av det också

Jo, men jag tänkte mest på att det kräver betydligt mer tillagning än oxfilé eller dyl. för att inte vara segt. Eller?

kolik
2011-04-25, 01:10
Ta din fransyska och gör en porterstek: världens i särklass godaste sås.

eiri
2011-04-25, 02:34
Jo, men jag tänkte mest på att det kräver betydligt mer tillagning än oxfilé eller dyl. för att inte vara segt. Eller?

blir riktigt nice i kalops, men ja de lär koka ett bra tag 3-5tim :/

StNicholaus
2011-04-25, 07:24
Blir hegröv verkligen bra? Det brukar ju säljas som grytbitar.

Jo, men jag tänkte mest på att det kräver betydligt mer tillagning än oxfilé eller dyl. för att inte vara segt. Eller?

Nu vet jag inte hur - eller på vilket sätt - du avser laga ditt högrev.
Men om det är vanlig hederlig stek som efterfrågas (så som porterstek, t.ex.) är högrev ett fullgott alternativ. Men visst kräver den sin tid i ugnen alltid. Men den som väntar på något gott... ;)

Ristretto
2011-04-25, 07:49
Nu vet jag inte hur - eller på vilket sätt - du avser laga ditt högrev.
Men om det är vanlig hederlig stek som efterfrågas (så som porterstek, t.ex.) är högrev ett fullgott alternativ. Men visst kräver den sin tid i ugnen alltid. Men den som väntar på något gott... ;)

Oki. Då är det bara jag som missuppfattat det hela. :)

Fransyska gör sig ju väldigt bra som tjälknöl, hur är det med högrev?

bear.flowertwig
2011-04-25, 14:12
Boeuf Bourgignon är ett fantastiskt alternativ om du överväger en gryta. Klassiskt, hyfsat enkelt och väääldigt gott.

Ett utmärkt alternativ till oxfilé är rostas. Betydligt billigare men riktigt hög kvalitet.

Kolla tasteline.se och ica.se för inspiration. Bara skriva in tex "fransyska" eller "högrev"(bra som grytkött) i sökfälten så får du upp recept det finns i.

StNicholaus
2011-04-25, 19:11
Oki. Då är det bara jag som missuppfattat det hela. :)

Fransyska gör sig ju väldigt bra som tjälknöl, hur är det med högrev?

Högrev fungerar utmärkt att göra tjälknöl av :)