handdator

Visa fullständig version : minsta antal kcal per dag


jenni
2011-04-09, 18:40
Jag undrar vad det minsta antalet kalorier man kan ligga på per dag?

om man är en kvinna, ca 165cm, vikt?? normalviktig kan vara en storlek 38 i kläder och runt 30-35år, vet ej exakta åldern på personen i fråga, jobbar som receptionist.

Vunnis
2011-04-09, 18:44
Beror på aktivitetsfaktor och kroppskomposition också. "Minsta" innan vad händer? Innan du går ner i vikt? förlorar muskelmassa? Stryker med?

jenni
2011-04-09, 18:53
Beror på aktivitetsfaktor och kroppskomposition också. "Minsta" innan vad händer? Innan du går ner i vikt? förlorar muskelmassa? Stryker med?

av vad jag vet så är hon inte så aktiv, röker rätt mycket och festar på helgerna
när jag träffat henne så äter hon väldigt lite och klagar ofta på mig om att jag äter för mycket (vilket jag inte tycker att jag gör) jag nämnde på ett ungefär mitt kaloriintag vilket jag fick veta är för mycket för min kropp.
hon själv sa att hon ligger på hälften,
och med tanke på att hon är äldre än mig och är väldigt energisk av sig så måste ju hon äta mer kalorier än vad hon nu gör, eller spelar det ingen roll?
jag skulle nog svimma flera gånger dagligen om jag åt hälften av det jag gör nu :confused:

Eddie Vedder
2011-04-09, 18:54
Det minsta du kan ligga på är noll såklart. Du får förklara vad du menar annars.

EDIT: Såg ditt svar nu. Om det nu är så att hon har ett mycket högre behov än dig så feluppskattar hon med största sannolikhet intaget.

jenni
2011-04-09, 18:58
Det minsta du kan ligga på är noll såklart. Du får förklara vad du menar annars.

EDIT: Såg ditt svar nu. Om det nu är så att hon har ett mycket högre behov än dig så feluppskattar hon med största sannolikhet intaget.

Det kan nog stämma, men det var lite galet då jag ansågs äta för mycket.
Att hon ligger på ca 900kcal/dag kan väl inte räcka om man gör något annat än ligger i sängen? och sen röker hon 1 paket om dagen, kan det vara anledningen till att hon skippar maten?
jag vet inte då jag aldrig har rökt, men tar inte cigg bort hungern?

Eddie Vedder
2011-04-09, 19:02
Det kan nog stämma, men det var lite galet då jag ansågs äta för mycket.

Du har väl kanske större portioner. Behöver ju inte innebära mer energi. Så hon tror väl att de stora portionerna per automtaik innebär mer kcal och så tror hon att hon äter mindre. Jag vet inte men det finns ju olika saker det kan bero på.

jag vet inte då jag aldrig har rökt, men tar inte cigg bort hungern?

Jo rökning har en anorektisk effekt.

jenni
2011-04-09, 19:08
Du har väl kanske större portioner. Behöver ju inte innebära mer energi. Så hon tror väl att de stora portionerna per automtaik innebär mer kcal och så tror hon att hon äter mindre. Jag vet inte men det finns ju olika saker det kan bero på.



Jo rökning har en anorektisk effekt.

Tack Eddie, vad skulle kolo vara utan dig*cupid*

Jag sa till henne iallafall (viktig petter som jag är) att hon inte ska äta mindre än 1500kcal/dag om hon ska må bra, blev lite orolig att jag skenat iväg då jag inte vet minsta kaloriintaget för en kvinna så jag var tvungen att be om hjälp med vägledning här :)
Försig tror jag knappast att hon kommer att bry sig om min åsikt och inte heller kolla upp om det stämmer,
Men jag ville ändå få lite mer kött på benen ifall hon skulle påpeka att jag har helt fel:em:

Eddie Vedder
2011-04-09, 19:11
1500 kcal per dag är säkert ett bra riktvärde för när man börjar få svårt att fylla alla essentiella behov utan väldigt bra kunskaper. Men om hon är viktstabil tror jag redan hon ligger över det.

jenni
2011-04-09, 19:14
1500 kcal per dag är säkert ett bra riktvärde för när man börjar få svårt att fylla alla essentiella behov utan väldigt bra kunskaper. Men om hon är viktstabil tror jag redan hon ligger över det.

tack igen :)
Ibland (oftast) tycker jag att fler tjejer borde ta reda på mer om näringslära innan de utsätter sig för konstiga dieter.
Kolo borde ha kurser i detta :thumbup:

johanhej
2011-04-10, 08:06
Du har väl kanske större portioner.

this. blir tokig på folk som hela tiden ska påpeka att man äter "otroligt mycket" hela tiden. Titta på helheten för sören!

OnT: Hur lågt kaloriintag man kan ligga på är ju relativt. En med stora fettdepåer kan leva otroligt länge på bara vitaminer och mineraler, medan en med lågt kroppsfett osv inte klarar sig lika bra. Det är just av denna anledning som kroppen försöker lägga på sig fett vid överskott, helt enkelt för att skydda sig själv.