handdator

Visa fullständig version : En 97:as väg bort från PC!


Zwiqo
2011-04-09, 17:01
Känner till en del personer i min ålder som har lust att försöka vara cool eller helt enkelt fjanta sig på gym och jag vill inte förknippas med dom.

--------------------------------------------------------------------------

PC = Pectus Carinatum, alias Kölbröst,duvbröst etc

Har för några veckor sedan börjat träna på ett "riktigt" gym men förut tränat i ett år på skolgym. Anledningen till att det dröjt att börja gå på gymmet är att jag inte haft råd, men nu har den saken ändrats.

Nu går jag 2 gånger i veckan på S.A.K/ Sundsvalls Atletklubb och ibland kör jag också hemma eller skolgym en gång i veckan, men det är inte så ofta. Spelar dessutom Badminton (kondition) 2ggr i veckan, men konditionen tränas också på gymmet (cykel eller löpband 15min, 2ggr/pass).

Schemat är inte mycket till schema men jag tränar i princip alla muskler varje pass. Ska dock skriva ner alla övningar + vikt på måndag och skriva in det här.
Saker som jag kommer ihåg är i alla fall, Bänkpress 30kg (15 stång, 15 vikter) 10*3, Hantlar (kör lite olika, men biceps är det på alla) 10kg 3*10.

Brukar oftast köra på 3*10, men när jag kört ett tag och börjar bli trött (kör om "schemat" flera gånger) så kör jag 2*10 om jag inte orkar.

Mål: Bli av med PC och bli snygg/få bättre självförtroende.

Vikt: 60kg
Längd: 180cm
Född: Juli 1997
(2011/04/09)

Måndag: S.A.K

Tisdag: Fritt spel, badminton. Motståndarna är minst 10 gånger bättre än mig så detta är väldigt tufft.

Onsdag: Oftast vila, annars smått tränande hemma eller skolgym.

Torsdag: Badminton, vanlig träning med tränare.

Fredag: S.A.K (favorit, nästan tomt på fredagskvällarna!)

Lördag,Söndag: Vila.

Jonte95
2011-04-10, 01:29
När du väl är på träningen så kör insentivt och tänk inte på annat. Lycka till & Kör hårt!

Zwiqo
2011-04-11, 22:21
Måndag 2011/04/11 - Första gången jag skriver in här.

Sittande Rodd (maskin) 30kg - 15 rep 2 set

Flyes 35kg 3 set 10 rep (maskin)

Situps 10 rep 5set + 10rep 3 set (gjorde annat emellan)

Omvända Flyes (maskin) 15kg 10rep 3set

Bänkpress 30kg 10rep 3 set

Sittande bröstpress (maskin) 25kg 3*10

Rotatorkuff (maskin) 6,7kg 15rep 2set (In och ut, båda två 15*2)

Sittande Rodd (maskin) 30kg 2*15

Motionscykel 15min - 8km (snabbhet mellan 30-40 enligt mätare) program: hill

Bensträck 25kg 10*3

Liggande lårcurl 25kg 10*2

Hantlar, bicepscurl 10kg 3*10 (vardera arm...)

Triceps Nedpress (maskin) 17,5kg 10*3

Latsdrag 35kg 10*3 + 5

Rygglyft 10*2

Benlyft 10*3

Om jag glömt några muskler så säg gärna till, för jag TROR att jag har alla muskler med men om jag glömt nåt så är det jättebra om ni säger till.

Brukar köra Axelpress och marklyft också men det gör jag oftast på fredagar.

Jonte95
2011-04-11, 22:57
Måndag 2011/04/11 - Första gången jag skriver in här.

Sittande Rodd (maskin) 30kg - 15 rep 2 set

Flyes 35kg 3 set 10 rep (maskin)

Situps 10 rep 5set + 10rep 3 set (gjorde annat emellan)

Omvända Flyes (maskin) 15kg 10rep 3set

Bänkpress 30kg 10rep 3 set

Sittande bröstpress (maskin) 25kg 3*10

Rotatorkuff (maskin) 6,7kg 15rep 2set (In och ut, båda två 15*2)

Sittande Rodd (maskin) 30kg 2*15

Motionscykel 15min - 8km (snabbhet mellan 30-40 enligt mätare) program: hill

Bensträck 25kg 10*3

Liggande lårcurl 25kg 10*2

Hantlar, bicepscurl 10kg 3*10 (vardera arm...)

Triceps Nedpress (maskin) 17,5kg 10*3

Latsdrag 35kg 10*3 + 5

Rygglyft 10*2

Benlyft 10*3

Om jag glömt några muskler så säg gärna till, för jag TROR att jag har alla muskler med men om jag glömt nåt så är det jättebra om ni säger till.

Brukar köra Axelpress och marklyft också men det gör jag oftast på fredagar.

Detta ser bra ut! :) Fortsätt och kör hårt, kolla på guiden bredvid maskinen och kolla vilka muskler det tar på, i schemat idag så skrev du inte in någon övning för vader? Vader är bra att träna.

De främsta Muskelpartierna du ska träna är ju självklart Ben, Mage, Rygg, Axlar, Bröst, Bicep, Tricep, Underarm, visst drog jag alla nu? är lite trött =)!

Zwiqo
2011-04-12, 20:27
Detta ser bra ut! :) Fortsätt och kör hårt, kolla på guiden bredvid maskinen och kolla vilka muskler det tar på, i schemat idag så skrev du inte in någon övning för vader? Vader är bra att träna.

De främsta Muskelpartierna du ska träna är ju självklart Ben, Mage, Rygg, Axlar, Bröst, Bicep, Tricep, Underarm, visst drog jag alla nu? är lite trött =)!

Vaderna, hm... Har du några förslag på övningar?

Tror du drog alla där, i alla fall dom viktigaste.

- Ingen badminton idag, inställt tror jag (låst och ingen där). Däremot så tar jag och kör på lite hemmaträning imorgon. Får se hur bra det går *flex*

Jonte95
2011-04-12, 22:15
Vaderna, hm... Har du några förslag på övningar?

Tror du drog alla där, i alla fall dom viktigaste.

- Ingen badminton idag, inställt tror jag (låst och ingen där). Däremot så tar jag och kör på lite hemmaträning imorgon. Får se hur bra det går *flex*



S.A.K I sundsvall har 2 vad''maskiner'' mitt emot bänkpressen i det nedre rummet, dessa två är väldigt simpla, kör på dem, tänk på att stå långt ut med fötterna, dra upp & ner sakta, och kör tills att det bränns.

Är svårt att lägga på sig massa på vaderna, därav så är det likabra att du börjar i tid, och fortsätt att träna ben! Det kan vara lite drygt ifrån början, det var det för mig ialfall, trodde aldrig att jag skulle säga detta men ben är nu kul att träna.

Zwiqo
2011-04-13, 17:52
S.A.K I sundsvall har 2 vad''maskiner'' mitt emot bänkpressen i det nedre rummet, dessa två är väldigt simpla, kör på dem, tänk på att stå långt ut med fötterna, dra upp & ner sakta, och kör tills att det bränns.

Är svårt att lägga på sig massa på vaderna, därav så är det likabra att du börjar i tid, och fortsätt att träna ben! Det kan vara lite drygt ifrån början, det var det för mig ialfall, trodde aldrig att jag skulle säga detta men ben är nu kul att träna.

Haha, okej. Tycker ben är rätt tråkigt att träna men det kanske blir roligare :hbang:

Zwiqo
2011-04-13, 19:10
Vet inte om detta kan räknas som träningspass men skriver det ändå... Motivering i botten kände jag, vet inte varför men det kändes lite fel att träna hemma.

Cykel 10-15min
Situps 20st
Armhävningar 25st
Bicepscurl 10kg 20rep vardera arm

Blev väldigt kort också, men jag lyckades inte byta vikt på bänkpressen och dom andra stängerna. Bättre än inget dock.

Jonte95
2011-04-13, 22:03
Vet inte om detta kan räknas som träningspass men skriver det ändå... Motivering i botten kände jag, vet inte varför men det kändes lite fel att träna hemma.

Cykel 10-15min
Situps 20st
Armhävningar 25st
Bicepscurl 10kg 20rep vardera arm

Blev väldigt kort också, men jag lyckades inte byta vikt på bänkpressen och dom andra stängerna. Bättre än inget dock.

Självklart bättre än ingenting! Jag kan säga det att Jag också kände mig grymt omotiverad de första veckorna / månaderna.. Efter det så blev styrketräning som en rolig hobby som jag längtade till, ge inte upp - det blir roligare!

Zwiqo
2011-04-16, 18:06
Självklart bättre än ingenting! Jag kan säga det att Jag också kände mig grymt omotiverad de första veckorna / månaderna.. Efter det så blev styrketräning som en rolig hobby som jag längtade till, ge inte upp - det blir roligare!

Haha, motiveringen var mest nere för att jag tränade hemma, ogillar på nåt sätt att träna hemma, men ja, om man inte hinner köra på skolans gym på onsdagar så får jag köra hemma istället. Får börja bli en vana att träna på onsdagar också.

Torsdag: Kondition 1h (Badminton + uppvärmning + stafett i slutet av timmen)

Fredag: Samma schema som förra gången PLUS detta:

Lutande bänkpress 25kg 3*10 (gjorde bara en gång)
Marklyft 20kg 3*10
Bicepscurl (curlstång) 12,5kg 10rep + 10kg 10*3 (tog bort bicepscurl,hantlar)

Körde "schemat" ungefär 2 gånger, men gjorde bara lutande bänkpress en gång.

Ska köra på ett annat schema nästa vecka!

Zwiqo
2011-04-16, 19:04
Det nya schemat;

Tar mindre reps och högre vikt!

Mån/Fre:

Cykel/uppvärmning 10-15min
Marklyft 12*2 curlstång
Bänkpress 8*2
Bensträck 10*3
Flyes 8*2
Omvända flyes 9*2
Bröstpress maskin 8*2
Shrugs 10*2
Bicepscurl, curlstång 8*2
Omvänd stångcurl 8*3
Hammercurl 5*2
Liggande Bencurl 10*3
Liggande fransk press 8reps 2 ELLER 3 set, vi får se.
Underarmscurl 8*2
Situps 10*10
Ryggresningar 10*3

Ons (Om hemma, på skolgym kör jag efter schema dom har där):

Cykel 10-20min
Hantelcurl 10*3
Armhävningar 13*3
Situps 10*5
Och möjligtvis någonting annat om jag lyckas byta vikt på stängerna.

Och föresten, Jonte95, Liggande bencurl tränar vaderna. Stod det på den där lappen vid maskinen.

Jonte95
2011-04-16, 22:21
Det nya schemat;

Tar mindre reps och högre vikt!

Mån/Fre:

Cykel/uppvärmning 10-15min
Marklyft 12*2 curlstång
Bänkpress 8*2
Bensträck 10*3
Flyes 8*2
Omvända flyes 9*2
Bröstpress maskin 8*2
Shrugs 10*2
Bicepscurl, curlstång 8*2
Omvänd stångcurl 8*3
Hammercurl 5*2
Liggande Bencurl 10*3
Liggande fransk press 8reps 2 ELLER 3 set, vi får se.
Underarmscurl 8*2
Situps 10*10
Ryggresningar 10*3

Ons (Om hemma, på skolgym kör jag efter schema dom har där):

Cykel 10-20min
Hantelcurl 10*3
Armhävningar 13*3
Situps 10*5
Och möjligtvis någonting annat om jag lyckas byta vikt på stängerna.

Och föresten, Jonte95, Liggande bencurl tränar vaderna. Stod det på den där lappen vid maskinen.

Ajuste, det gör den. Älskar liggande bencurl! Råder dig dock till att göra köra andra vadövningar också, då agonisten är bakresida lår (Hamstrings) Och antagonisten är vader, så visst man tränar vaderna, fast det är inte själva huvudmuskeln så att därför rekomenderar jag dig att köra någon övning som du fokuserar på vaderna med.

Agonisten = Huvudmuskeln, den som maskinen/övningen är till för att träna.
Antagonisten = Muskeln som hjälper till att stabilisera övningen, tränas också men det är ej den muskeln man ska fokusera på.

Zwiqo
2011-04-17, 13:15
Okej. Har skrivit till vadpress på schemat, 3*10!

Zwiqo
2011-04-19, 16:11
Måndag - Nytt träningschema

Uppvärmning/Cykel 15min

Marklyft 12*2 20kg

Bänkpress 8*2 30kg, prövade 35kg och det gick sådär... Kladade kanske 2reps sen åkte vikterna i golvet (inte "fastspända", fanns ingen sån pryl). Har dock kört på smith maskin förut och nu körde jag utan, så det kan ha varit lite därför...

Bensträck 10*3 30kg! En förbättring här!

Flyes/Pec Dec 8*2 35kg ( i maskin alltså )

Omvända flyes 8*2 20kg, +5kg sen förra veckan

Bröstpress maskin 8*2, 30kg, +5kg sen förra veckan

Shrugs 10*2 15kg (kunde tagit mer, men ny övning så jag testade mest)

Bicepscurl curlstång 8*2 12,5kg

Omvänd Stångcurl, rak stång, 8*3 12,5kg

Hammercurl 5*2 10kg

Liggande bencurl 10*3 30kg, +5kg sen förra veckan.

Liggande Fransk Press - Fattade inte detta heller... Jobbigt med nya övningar, men också kul, om man kommer ihåg hur man gör.

Underarmscurl - samma där

Situps 10*10! Och nu gjorde jag ALLA!

Ryggresningar 10*3

Vadpress (stod ingen vikt på vikterna, såg ut som 5kg vikter dock) 55kg (?) 10*3

Ska kolla upp övningarna som jag inte förstod på youtube och sådant så jag kan göra dom nästa pass.

JojjeG
2011-04-19, 16:46
Kul att du börjar träna i sån ung ålder! Go for it!!

Sundqvist
2011-04-19, 16:48
Du har garanterat mer att ge i marklyften! se till att få in tekniken bara! (: fina pass utöver! kör hårt :thumbup:

Zwiqo
2011-04-20, 22:10
Onsdag - på gymmet p.g.a att på fredag så kommer systern hem en sväng i bara ett par dar (hon bor i linköping, rätt långt dit) så man måste ju ta vara på tiden att träffas liksom, och möjligtvis att dom kanske har andra öppettider, inte kollat.

Marklyft - 35kg 3*8 (15kg mer än förra gången, kändes som detta var mer passande! Riktigt tung träningsverk i nedre halvan av ryggen nu alltså!)

Bänkpress - 30kg 8*2, klarar fortfarande inte 35kg eller 32,5kg, men man ska ju inte ha för bråttom, prövar dock ofta.

Bensträck - 10*3 35kg (5+ sen sist)

Flyes/Pec Dec - 8*2 40kg (5+ sen sist)

Omvända flyes/Pec Dec - 9*2 25kg

Bröstpress maskin - 8*2 30kg

Shrugs - 10*2 17,5kg (+2,5kg sen sist)

Bicepscurl,curlstång - 8*2 15kg (+2,5kg sen sist, kämpade riktigt hårt här)

Omvänd Stångcurl - Ajdå... Såg nu att jag helt glömt denna.

Hammercurl - 5*2 10kg

Vadpress - 70kg 10*3 , Jag räknade visst rätt, stod 70 på vikten som jag satte in pinnen i och om det stod rätt så var det 5kg/varje.

Liggande Bencurl - 30kg 10*3

Liggande Fransk Press - 10kg 8*2 Ny övning.

Underarmscurl - Jobbigare än jag trodde, 12,5kg 10*3

Situps - 10*10, gjorde dock vissa set i 20 istället för 10 när jag orkade, hade ont om tid. Gjorde dock 100 totalt vilket som.

Ryggresningar: 10*3

Tänkte ta med detta också nu, går 15-20min före gymmet, tar ungefär så lång tid att gå till gymmet. Enligt eniro är det 1,8km från busshållsplatsen till gymmet.

Zwiqo
2011-04-20, 22:19
Kul att du börjar träna i sån ung ålder! Go for it!!

Desto tidigare, desto bättre (nästan i alla fall... Man kanske inte ska börja när man är 3 precis)

Du har garanterat mer att ge i marklyften! se till att få in tekniken bara! (: fina pass utöver! kör hårt :thumbup:

Håller med där, fast det jag tar nu är nog lämpligt ett tag framöver, kanske skulle kunna klara 40 också men man vet ju aldrig vad som kan hända om man lägger på för mycket för snabbt.


Känns nästan fel att skriva att saker o ting var tungt, när jag har sett massor av annat folk (skrivit här, och irl) tagit typ 3 dubbelt, men jaja, man måste ju börja någonstans *flex*

Martinio0o
2011-04-20, 22:35
Håller med JojjeG, kul att du börjar tidigt och du verkar vara ganska seriös av dig.

Hur långa brukar dina pass bli? Det ser ut att vara väldigt många övningar, är det verkligen nödvändigt?

Du ska ju fokusera på dig själv, så om det var tungt för dig så erkänn det för dig själv! Sen, när du är starkare kommer du kunna titta tillbaka och flina. ;)

kottovic
2011-04-20, 22:38
Känns nästan fel att skriva att saker o ting var tungt, när jag har sett massor av annat folk (skrivit här, och irl) tagit typ 3 dubbelt, men jaja, man måste ju börja någonstans *flex*

Allt är individuellt kopplat till den enskilda individen, tuta och kör :thumbup:

Ne0phyte
2011-04-20, 22:40
Ja väldigt långa pass måste det bli, lite många övningar tror jag!

Men grymt kul att du tränar i så ung ålder, lycka till! :D

Zwiqo
2011-04-21, 13:34
Håller med JojjeG, kul att du börjar tidigt och du verkar vara ganska seriös av dig.

Hur långa brukar dina pass bli? Det ser ut att vara väldigt många övningar, är det verkligen nödvändigt?

Du ska ju fokusera på dig själv, så om det var tungt för dig så erkänn det för dig själv! Sen, när du är starkare kommer du kunna titta tillbaka och flina. ;)

Ja väldigt långa pass måste det bli, lite många övningar tror jag!

Men grymt kul att du tränar i så ung ålder, lycka till! :D


Kan det bli för långa pass? :smash: För jag har "inte råd" (är mest bara snål) att gå på gymmet fler gånger satt jag kör hela kroppen varje pass istället, känns fel när passen är så korta. Prövade att dela upp sådär i början (innan jag börjat skriva här) men det kändes konstigt och onödigt att bara träna några muskelgrupper per pass.


Passen brukar väl bli emellan 2-4h tror jag, oftast 2 eller 3 dock, brukar ju köra om schemat om jag hinner, för jag kör så länge jag orkar eller hinner *flex*

Om det är nödvändigt, tror jag inte, men nån nytta måste det väl göra? ;)

Jonte95
2011-04-25, 23:22
Kan det bli för långa pass? :smash: För jag har "inte råd" (är mest bara snål) att gå på gymmet fler gånger satt jag kör hela kroppen varje pass istället, känns fel när passen är så korta. Prövade att dela upp sådär i början (innan jag börjat skriva här) men det kändes konstigt och onödigt att bara träna några muskelgrupper per pass.


Passen brukar väl bli emellan 2-4h tror jag, oftast 2 eller 3 dock, brukar ju köra om schemat om jag hinner, för jag kör så länge jag orkar eller hinner *flex*

Om det är nödvändigt, tror jag inte, men nån nytta måste det väl göra? ;)

Kan du inte köpa ett medlemmskort som täcker för ett halvår då? tror att det går på en 500lapp på S.A.K. Det blir betydligt billigare än att betala varje gång du tränar där :). Visst är det 50:- per gång?

Zwiqo
2011-04-26, 13:19
Kan du inte köpa ett medlemmskort som täcker för ett halvår då? tror att det går på en 500lapp på S.A.K. Det blir betydligt billigare än att betala varje gång du tränar där :). Visst är det 50:- per gång?

Hade ett månadskort, men det gick ut för nåt tag sedan. Ska köpa årskort nästa gång tror jag, för det blir billigast i längden så ;). Halvårskort kostar 650 för ungdomar, helår 950. Men det är snarare busskortskostnaden som gör det dyrt, inte gymkortet. Kostar nästan dubbla att gå 3 gånger/vecka istället för 2 :smash:

Måndagen, blev ingen träning där. Hade en hemsk hosta.

Bjern
2011-04-26, 13:24
Lycka till och kul att du börjar träna så tidigt! :)

Ne0phyte
2011-04-26, 13:34
Du undrade om de kan bli för långa;

Ja! Under tiden du tränar bryter du samtidigt ner muskler, försök hålla högt tempo under passen och massa övningar är inte alltid bäst.

Zwiqo
2011-04-26, 13:53
Du undrade om de kan bli för långa;

Ja! Under tiden du tränar bryter du samtidigt ner muskler, försök hålla högt tempo under passen och massa övningar är inte alltid bäst.

Hm, hade inte tänkt på det så. Vilka övningar tycker du att jag borde ta bort då?


Annan grej, är det mycket bättre att köra bänkpress utan smithmaskin eller är det lika bra att köra i smithmaskin?

CharlieBB
2011-04-26, 14:28
Bra att börja med låg vikt på marklyft så man lär sig tekniken, har själv svårt med att lära mig den ):.

Kör hårt!

sp123ltd1
2011-04-26, 19:00
Roligt med lite yngre folk! den här journalen kommer följas!:)

Zwiqo
2011-04-28, 19:42
Roligt med lite yngre folk! den här journalen kommer följas!:)

:D


Tränade idag istället, när jag ändå skulle till tandläkaren 8.20 så passade jag på att sticka på gymmet direkt efter, är ju påsklov för mig så.
Tog bort några övningar och bytte dessutom ut Fransk press mot tricepspress(nedpresss) p.g.a att jag inte tyckte om fransk press, kanske finns någon annan triceps övning som jag byter till senare dock, men detta var bara som en snabb nödlösning.



Uppvärmning: Cykel 10min + promenad till gymmet (om det nu räknas)

Marklyft: 10*2 40kg! -

Ska inte öka mer i vikt på ett tag nu, men ska däremot köra 10*3, schemat stod det 12*2 tror jag eller 12*3 (ändrade lite igår) men 12reps var för mycket, får se hur det blir till nästa pass dock

Fri bänkpress: 8*3 30kg -

känns som att jag borde öka 2,5kg eller liknande men njaa..


Omvänd Pec Dec: 10*3 20kg - Märkte idag att jag kört lite fel här, skulle kunna ökat något 5kg till också. Var lite för lätt kanske.

Shrugs: 10*3 17,5kg (Rak stång)

Bicepscurl, curlstång: 8*3 12,5kg

Omvänd stångcurl,rak: 8*3 12,5kg

Liggande bencurl: 10*3 30kg

Tricepspress, nedpress: 10*2 20kg

Underarmscurl: 10*2 15kg

Omvänd Underarmscurl (knogarna uppåt) Hantlar: 10*3 3kg - Shit... Fick knapp upp händerna på högre vikter faktiskt... Väldigt konstig övning, eller så gör jag nånting fel.

Situps 10*6

Vadpress: 10*3 70kg

Detta gick på cirka 1h.

Jag tog bort övningar enligt Cia Larssons bok "Styrkeguiden" (skrev upp alla övningar och vilka muskler och tog bort dom som övningar som tränade en/flera muskel/muskler som redan tränats, assisterande muskler räknas inte)

Om jag bör ta tillbaka någon övning så säg bara till.


Väldigt lyckat träningspass tycker jag! Köpte dessutom årskort idag, ifall någon undrar.

Crocker
2011-04-28, 20:06
Skulle rekommendera Sl 5x5 (http://startingstrength.wikia.com/wiki/The_Starting_Strength_Novice/Beginner_Programs), och därefter lägga till en mag och en överarmsövning med tanke på tid os.v.
Lycka till och kör hårt!

Zwiqo
2011-05-02, 22:06
Kommer sluta skriva här ett tag, ska dock byta upp mig till nåt 3 split som funkar med mitt hemmapass och jag kanske börjar skriva igen inför sommaren. Men nu känns det bara som ett tidsslöseri att skriva här, krångligt också att skriva upp alltihop.

Rakanichy
2011-05-03, 16:19
Kör SL som Crocker säger istället, det är nog mer värt som nybörjare