handdator

Visa fullständig version : "Glukos, som också kallas druvsocker, förekommer rikligt i vindruvor"?


Seb74
2011-04-09, 08:54
Detta citat ser jag på nätet, och verkar ju rimligt då glukos kallas DRUVsocker.
Men vafan alltså, det är ju i stort sett lika delar fruktos och glukos i vindruvan, alltså samma ratio som i allt som innehåller vanlig sackaros.

Så varför tänkte någon "oj, titta vad mycket glukos det är i vindruvor, vi måste nästan börja kalla det för druvsocker nu bara för det"?

Spelar det så stor roll om det är separerat från fruktosen eller ej, om fruktosen ändå är kvar i produkten?

Eddie Vedder
2011-04-09, 08:59
När olika namn kommer till har man inte alltid utvecklat analysverktyg för allt. Kanske analyserades en vindruva för länge sedan, glukos observerades och därav fick glukosen den förenklade beteckningen druvsocker.

Det finns fler såna exempel på saker som har namn som inte är helt korrekta. Kopparormen exempelvis. :)

Seb74
2011-04-09, 09:09
Ok, tack, då vet jag att det inte nödvändigtvis är någon jätterelevant logisk anledning bakom :)

Eddie Vedder
2011-04-09, 10:05
Ok, tack, då vet jag att det inte nödvändigtvis är någon jätterelevant logisk anledning bakom :)

Glutenintolerans är ett bra exempel. Det är ju egentligen inte helt korrekt. Man är inte specifikt intolerant mot just gluten utan mot en viss typ av proteiner som finns i vissa sädesslag. I vete kan dessa proteiner, via mekanisk bearbetning, bilda gluten (det är därför vetebröd blir mest fluffigt) men det är inte just gluten man är intolerant mot. Samma typer av proteiner i korn och råg kan inte bilda gluten men likförbaskat kan man inte hantera dom.

Så celiaki är ju det korrekta namnet men när det upptäcktes trodde man att det var en fråga om att inte klara av just gluten, därmed föddes "glutenintolerans". :)

Seb74
2011-04-09, 11:04
Jo så är det väl ofta, gamla begrepp som lever kvar.
Tack för bonusinformationen :)