handdator

Visa fullständig version : Strongman grenar?


Boston77
2011-04-08, 22:05
Tjena jag letar information om strongman men är inte lätt att hitta som tillexepel vad finns det för tävlingar i Sverige för nybörjare?,

Men framförallt skulle jag vilja veta alla grenar som kan komma på tävlingar samt vikter som gäller för nybörjare om det finns sådana tävlingar samt för grabbar som deltar i Sveriges starkaste man på ett ungefär.

hugok
2011-04-08, 23:52
Det finns väl sveriges starkaste dräng som va för ett tag sedan. Där är nog inte dom absolut starkaste, men ändå rätt hög nivå.

Några grenar jag kan komma på på rak arm:
Conans cirkel
Farmers walk
Hercules hold (heter den så?)
Välta traktordäck
Atlasstenarna
truck-pull
Apollon axle
keg toss

Men kolla på strongmanklipp på youtube så ser du alla grenar.

Baler Evans
2011-04-08, 23:55
http://www.kiprod.com/

varsegod Kim :)

Baler Evans
2011-04-09, 00:01
Vill du börja träna för strongman så borde du träna efter PPS ( pull, press och squat ) principen. Kan länka till en artikel åt dig :) http://articles.elitefts.com/articles/training-articles/pull-press-squat/ väldigt informativ läsning om man vill tävlings förbereda sig inför strongman ( villket jag funderar på att göra när jag tappat lite mera mage )

Boston77
2011-04-09, 00:19
Jag är mest nyfiken kul att kolla på och vill veta vilka vikter som gäller, jag kommer fortsätta träna som jag gör för styrkelyft men funderar på att kanske köra någon strongman övning ibland sådana som går göra med skiten vi har just nu inte mycket men det gäller ju ändå att bli grym i knäböj och mark.

Baler Evans
2011-04-09, 00:34
Men att till exempel lägga in zertzer böj i skemat är ju en möjlighet. Pushpress etc.. läs artikeln jag länkade för en arsenal av övningar! Grepp är dock jävligt viktigt att på något sätt aktivt träna har jag hört xD

Carcer
2011-04-09, 01:34
Jag är mest nyfiken kul att kolla på och vill veta vilka vikter som gäller, jag kommer fortsätta träna som jag gör för styrkelyft men funderar på att kanske köra någon strongman övning ibland sådana som går göra med skiten vi har just nu inte mycket men det gäller ju ändå att bli grym i knäböj och mark.

Behövs överlag mycket overheadstyrka i strongman nog mest där du skulle behöva fokusera annars tror jag det skulle passa dig bra.

Boston77
2011-04-09, 11:05
Ok så får lägga lägga in lite pressar för axlarna då har funderat lite på det faktiskt för nu kör jag ju inga axlar längre men kanske ska börja med det igen

Carcer
2011-04-09, 15:10
Ok så får lägga lägga in lite pressar för axlarna då har funderat lite på det faktiskt för nu kör jag ju inga axlar längre men kanske ska börja med det igen

Ja du får passa dig, jag närmar mig dina 97.5kg militärpress med stormsteg :)

Boston77
2011-04-09, 17:12
Haha låter bra bara att köra på den övningen kör jag dock inte längre men kanske få se om jag kan få in den någonstans som du inte går om mig =)... pressgrenarna är tyvärr inget för mig är för jävla dålig i dom.

z_bumbi
2011-04-09, 19:01
Om jag skulle träna mot strongman utan utrustning eller där det inte finns allt jag vill ha skulle jag kolla på enkla saker man kan ha för att träna grenliknande.

Några sandsäckar
Några tomma tunnor i olika storlekar (lasta med sandsäckar).
Något enkelt bärhandtag.
Något att dra. En bil, en motorhuv (lasta med... ja sandsäckar igen.)
etc
Det kostar inte många kronor och man kan bygga ut det vartefter intresset ökar.

Utöver det så kan man kolla runt på de flesta gymmen och hitta sätt att träna med det som finns.

Boston77
2011-04-09, 23:13
Tackar för bra tips z_bumbi

Boston77
2011-04-10, 21:10
Finns det något ställe i närheten av Lessebo/Växjö där man kan dra någon lastbil traktor eller något vore kul att testa