handdator

Visa fullständig version : bygger sämre vid höga reps?!


nodbrant
2011-04-08, 16:34
tjena, har kört på låga reps ett tag och blivit lite starkare och byggt en hel del.
Nu när jag har läst att 10reps ska bygga mer volym så provade jag det.
Detta tycker jag leder till att jag blir klenare dvs att jag kör med mycket lägre vikter.
Vad tror ni detta kan bero på, känner mig väldigt osäker just nu!

MVH jacob

strango
2011-04-08, 16:52
Kör på det som DU tycker känns skönast, du kanske bygger bättre på 6 reps än 10

Beef Porky
2011-04-08, 17:02
Om du kollar på samma sida i detta underforum så ser du en tråd som heter "Högvolymträning effektivare för anabolism än lågvolymträning", läs igenom, jag tror att den kan vara till intresse.

Anledningen till att du tar lägre vikt är att du inte kan använda lika mycket vikt vid högre repetitioner som vid lägre, om det är så att du känner att du tar mycket mindre vikt än vad du borde göra så kan det bero på att du helt enkelt inte är van vid att träna på ett större antal repetitioner.

nodbrant
2011-04-08, 17:33
Om du kollar på samma sida i detta underforum så ser du en tråd som heter "Högvolymträning effektivare för anabolism än lågvolymträning", läs igenom, jag tror att den kan vara till intresse.

Anledningen till att du tar lägre vikt är att du inte kan använda lika mycket vikt vid högre repetitioner som vid lägre, om det är så att du känner att du tar mycket mindre vikt än vad du borde göra så kan det bero på att du helt enkelt inte är van vid att träna på ett större antal repetitioner.

Är nog det jag är ovan vid att köra högre repsintervaller, orkar vikten jättelätt på de första men när de börjar närma sig 6-7 så blir det allt jobbigare! Får köra någon vecka till och se om de blir bättre!

kettlebellGuden
2011-04-08, 17:45
Varför ska du byta bort något som fungerar bra för dig?

Gober
2011-04-08, 17:53
Tycker det är synd att folk börjar byta ut det som fungerar bra bara för någon "guru" säger kör si och kör så, kör 1000 set med tut tut osv. Om det du kört har gett styrka och massa kör vidare på det.

Sen kan det såklart vara kul att testa något annat, men inte pga att man tror att köra några set fler osv skulle vara någon magisk väg till snabbare resultat.

Rusk
2011-04-08, 17:59
Klart som fan du inte kan köra samma vikt på högre reps, årets!
Sen blir du bra på det du tränar.
Och ja, stuider visar att högre volym leder till sarko hypertrophy vilket ger mer massa än myofibrillar som ger mer styrka.

Victuhh
2011-04-08, 18:01
Variation..

apagul
2011-04-08, 18:05
Klart som fan du inte kan köra samma vikt på högre reps, årets!
Sen blir du bra på det du tränar.
Och ja, stuider visar att högre volym leder till sarko hypertrophy vilket ger mer massa än myofibrillar som ger mer styrka.

+1

finns trådar läs läääs o lääääs innan du lyssnar på någon i denna tråden.

Crocker
2011-04-08, 18:27
+1

finns trådar läs läääs o lääääs innan du lyssnar på någon i denna tråden.
Vem här har så extremt fel?

Finns en högrepsmaffia och en lågrepsmaffia, varför inte bara acceptera att vissa får resultat av det ena och inte av det andra?!
Speciellt Rusk hatar ju allt o alla program som Starting strenght för byggare och gnäller om myo och sarko.

nodbrant
2011-04-08, 18:36
Varför ska du byta bort något som fungerar bra för dig?
Hört folk som alltid tipsar om just det repsintervallet och känns som inte alla kan ha fel!
Tycker det är synd att folk börjar byta ut det som fungerar bra bara för någon "guru" säger kör si och kör så, kör 1000 set med tut tut osv. Om det du kört har gett styrka och massa kör vidare på det.
Sen kan det såklart vara kul att testa något annat, men inte pga att man tror att köra några set fler osv skulle vara någon magisk väg till snabbare resultat. Det har du helt rätt i, får nog gå tillbaka till de låga igen!


Klart som fan du inte kan köra samma vikt på högre reps, årets!
Sen blir du bra på det du tränar.
Och ja, stuider visar att högre volym leder till sarko hypertrophy vilket ger mer massa än myofibrillar som ger mer styrka.
Jag menade inte så, har kört på högre reps innan, men då kunde jag ta mer vikt än jag kunde nu på samma antal reps.*slap*
Variation..

är väl så!

Crocker
2011-04-08, 19:30
Grub sa någongång, du kan köra lågreps vissa perioder för att ligga på högre vikt vid högreps=Mer muskler. Väldigt vettigt sagt, tål att upprepas!

nodbrant
2011-04-08, 20:08
Grub sa någongång, du kan köra lågreps vissa perioder för att ligga på högre vikt vid högreps=Mer muskler. Väldigt vettigt sagt, tål att upprepas!
Mycket möjligt!

Eddie Vedder
2011-04-08, 20:23
tjena, har kört på låga reps ett tag och blivit lite starkare och byggt en hel del.
Nu när jag har läst att 10reps ska bygga mer volym så provade jag det.
Detta tycker jag leder till att jag blir klenare dvs att jag kör med mycket lägre vikter.
Vad tror ni detta kan bero på, känner mig väldigt osäker just nu!

MVH jacob

Hur länge har du tränar då? Om du är relativt ny kan det ju helt enkelt ha att göra med nybörjarökningar som börjar plana ut. Smekmånaden kanske går mot sitt slut? :)

krappen
2011-04-08, 20:27
Man får nog ha i åtanke att det inte bara är att köra på fullt ös medvetslös om man sänker vikterna och gör fler reps, man får försöka göra vikten så tung som möjligt och ha anspänningen i muskeln genom hela setet, det är vad jag tror i alla fall och det har funkat bra för mig hittills. Sen får du nog generellt sett räkna med att göra fler set på varje övning.

nodbrant
2011-04-08, 20:34
Man får nog ha i åtanke att det inte bara är att köra på fullt ös medvetslös om man sänker vikterna och gör fler reps, man får försöka göra vikten så tung som möjligt och ha anspänningen i muskeln genom hela setet, det är vad jag tror i alla fall och det har funkat bra för mig hittills. Sen får du nog generellt sett räkna med att göra fler set på varje övning.
Japp! en annan sak ja undrat över är om man ska köra till failure eller inte, brukade köra de innan men inte längre. vad tycker ni?

krappen
2011-04-08, 21:14
Japp! en annan sak ja undrat över är om man ska köra till failure eller inte, brukade köra de innan men inte längre. vad tycker ni?

Enligt Robbancoleman som propagerar för träningssättet här på forumet så skall man undvika failure. Jag själv vet inte men det händer då och då att jag går till failure, mest för att jag fortfarande håller på att utforska vilka vikter jag kan hantera med full anspänning och inte vill göra ett 'dåligt' pass.

Birkey
2011-04-08, 22:50
Enligt Robbancoleman som propagerar för träningssättet här på forumet så skall man undvika failure. Jag själv vet inte men det händer då och då att jag går till failure, mest för att jag fortfarande håller på att utforska vilka vikter jag kan hantera med full anspänning och inte vill göra ett 'dåligt' pass.

Jag kör nästan alltid till failure.. plus att jag kör samma muskelgrupp ofta! Funkat utmärkt för mig.. och det gör de än :)

Davvesk
2011-04-08, 23:15
Jag kör 8veckor högreps 10-20reps, vila en vecka sen 8 veckor lågreps 1-5reps.
Sen börjar det om. Det har funkat skit bra för mig.
Om sanningen ska fram så känns det iaf för mig att under dom 8a veckorna högreps så lägger jag på mig mer massa, Känner att jag får mycket bättre kontakt i musklerna kan använda ut det sista så att säga.

Hade just före jul knappt något som helst som kan kallas inre bröst. Brösten som planade in mot bröstkorgen alltså ingen kant. Men efter dom första 8veckorna på högreps så var det stor skillnad.

Men doc blir jag betydligt starkare under lågreps.

Så funkar det för mig personligen testa om det är nå för dig annars gå tillbaka. Vi alla är olika kan vara kul att testa nå nytt :)

Rusk
2011-04-08, 23:35
Vem här har så extremt fel?

Finns en högrepsmaffia och en lågrepsmaffia, varför inte bara acceptera att vissa får resultat av det ena och inte av det andra?!
Speciellt Rusk hatar ju allt o alla program som Starting strenght för byggare och gnäller om myo och sarko.

Sant att vissa reagerar annorlunda på olika typer av träning, men faktum kvarstår fortfarande och det är att sarko leder till större tillväxt.
Och ja, jag tycker inte en rookie ska gå in på tex 5x5 då individen i fråga bör köra låga vikter och lära sig övningarna för att slippa eventuella skador, det är basics, sen behöver ju även leder and so on vänja sig.
Overall så tycker jag man ska träna båda typerna, dock mer av det ena beroende på ens mål.

nodbrant
2011-04-09, 16:13
Jag kör 8veckor högreps 10-20reps, vila en vecka sen 8 veckor lågreps 1-5reps.
Sen börjar det om. Det har funkat skit bra för mig.
Om sanningen ska fram så känns det iaf för mig att under dom 8a veckorna högreps så lägger jag på mig mer massa, Känner att jag får mycket bättre kontakt i musklerna kan använda ut det sista så att säga.

Hade just före jul knappt något som helst som kan kallas inre bröst. Brösten som planade in mot bröstkorgen alltså ingen kant. Men efter dom första 8veckorna på högreps så var det stor skillnad.

Men doc blir jag betydligt starkare under lågreps.

Så funkar det för mig personligen testa om det är nå för dig annars gå tillbaka. Vi alla är olika kan vara kul att testa nå nytt :)
Låter ju väldigt rimligt, ska prova detta. 6veckor kvar på högreps innan de är dags att byta då ;)

nodbrant
2011-04-09, 17:30
Om sanningen ska fram så känns det iaf för mig att under dom 8a veckorna högreps så lägger jag på mig mer massa, Känner att jag får mycket bättre kontakt i musklerna kan använda ut det sista så att säga.

hur snabbt lyfter du vikterna, jag brukar behöva lyfta dom ganska segt för att klara.

Crocker
2011-04-09, 17:42
Sant att vissa reagerar annorlunda på olika typer av träning, men faktum kvarstår fortfarande och det är att sarko leder till större tillväxt.
Och ja, jag tycker inte en rookie ska gå in på tex 5x5 då individen i fråga bör köra låga vikter och lära sig övningarna för att slippa eventuella skador, det är basics, sen behöver ju även leder and so on vänja sig.
Overall så tycker jag man ska träna båda typerna, dock mer av det ena beroende på ens mål.
Vad säger att man inte kan köra teknik med 5x5?

Carcer
2011-04-09, 18:27
tjena, har kört på låga reps ett tag och blivit lite starkare och byggt en hel del.
Nu när jag har läst att 10reps ska bygga mer volym så provade jag det.
Detta tycker jag leder till att jag blir klenare dvs att jag kör med mycket lägre vikter.
Vad tror ni detta kan bero på, känner mig väldigt osäker just nu!

MVH jacob

Blanda högrep med låg rep, jag brukar köra ett av mina 3 pass tungt och de andra 2 lätt. Skiftar runt vilket som är tungt lätt varje vecka.