handdator

Visa fullständig version : Inflammation i handled


Kjelle8000
2011-04-08, 16:01
Hej, under det senaste halvåret har jag börjat känna smärta i handlederna ibland under mitt vardagliga liv och rätt ofta medans jag kör pressövningar som bänkpress, militärpress och till viss mån liggande tricepsextension.
Smärtan sitter ungefär på stället i denna bild: http://woodhallrace.bloggsida.se/files/2010/03/handled1.jpg
Jag är relativt säker på att det är en inflammation som är problemet, från det jag har läst på google och vad farsan har sagt.

Vad är bästa sättet att få bort inflammationen? Har hört att man bör vila handlederna och använda mycket Voltaren? Jag får ont av pressövningar men tror ni övningar som t.ex. marklyft är lungt att köra??

Control_61
2011-04-09, 10:27
Vila, voltaren, linda handlederna ordentligt när du tränar och försök att undvika att irritera det ännu mer (dvs. kör inte övningar som gör ont).

Jag hade liknande problem, ändrade om tekniken i frontböjen och fokuserade verkligen på att ha stången mitt i handen under pressövningar.
Det tog mig säkert 3-4 månader, men nu tror jag mig till slut blivit av med problemen.


Kan nämna också att jag till en början sket i smärtan och fortsatte träna tyngdlyftning fullt ut, antagligen därför det tog så lång tid för det att läka.

christian9
2011-04-09, 10:55
Det där skulle mycket väl kunna vara samma sak som ställde till det för mig förra våren.

Att du har en inflammation är det nog inget snack om, det intressanta är varför det är inflammerat. Nu är jag ingen sjukgymnast etc, men från erfarenheten från mitt helvete förra våren skulle jag säga att det antingen beror på överansträngning på gymmet - att du kört för tungt under för lång tid, för lite vila mellan liknande pass, kört ett för enformigt övningsval etc. I så fall är receptet precis som Control_61 skriver - vila helt från allt på gymmet där du använder handen i 2 veckor och kör samtidigt en voltarenkur för att få ner inflammationen. Sen börjar du *försiktigt* träna igen.

Grejen är att för mig tog detta visserligen inflammationen, men efter att jag börjat träna igen kom det långsamt tillbaks och var efter någon månad precis lika illa igen. Mitt problem visade sig bero på en låsning i armbågsleden som gjorde att jag snedbelastade handleden i pressövningarna, vilket totalt överbeslastade en muskel i underarmen vad den nu hette som till slut resulterade i inflammation. Och symptomen var precis som du skriver - ont exakt där du pekar (fast över ett lite längre område), och framförallt vid bänkpress och liknande, men när det var som värst egentligen så fort jag greppade nånting eller överhuvudtaget använde handleden. Jag råkade nämna det för en kiropraktor jag var hos av en helt annan anledning, och han flög upp ur stolen som en hök och zoomade snart in på armbågen - sen sa det knak och sen dess har jag aldrig mer känt av det igen. Det går faktiskt att knäcka till det själv, jag gjorde det ett par gånger strax efteråt när det började låsa sig igen, men jag vet inte om jag borde beskriva hur du gör om det inte skulle vara det som är problemet.

Mitt tips är testa vila+voltaren, och börjar du känna av det igen när du återgår till träning så gå omgående till en naprapat eller kiropraktor (tror inte sjukgymnaster har koll på sånt här, men är inte helt säker) och beskriv problemet, och se till att dom särskilt kollar armbågsleden. Men gör det snart så inflammationen inte blir kronisk - jag gick med min ungefär ett halvår också så ingen fara på taket än, men sitter det i för länge kan det bli kroniskt. Och då kan det nog bli väldigt svårt att bli av med, även om den ursprungliga orsaken är fixad.

Kjelle8000
2011-04-09, 13:32
Tack för svaren :) jag känner igen mig mycket bra i det ni skriver men än så länge har jag bara ont i handlederna när jag kör vissa pressövningar så det är troligtvis rätt lindrigt just nu. Innebär vila från allt på gymmet även marklyft? ;( Aja får väl ta och vila och börja med voltaren... Segt, blev precis frisk från kikhosta som jag hade i nästan ett halvår...
Tror ni att det kan hjälpa lite om man tränar med grippers eller tror ni att det istället skulle förvärra skiten? :o

Scratch89
2011-04-12, 10:17
Har du bra rörlighet i handleden?

Kjelle8000
2011-04-13, 18:05
Jag har bra rörlighet i handleden

Jacket1
2011-08-11, 14:54
Jag har EXAKT samma problem på EXAKT samma ställe som bilden visar, hjälpte det att vila för dig?

PowPow
2012-01-02, 12:42
Jag har EXAKT samma problem på EXAKT samma ställe som bilden visar, hjälpte det att vila för dig?

+1

Jag har i och för sig inte kört någon tung styrketräning, men har samma problem sen en vecka tillbaka. Det började med en golfsving på en hård matta. Har inte använt handen aktivt på en vecka men blir ändå inte bättre. Snarare sämre.