handdator

Visa fullständig version : Upplägg Styrka+distanslöpning?


fredkr
2011-04-08, 15:32
Hej,

Jag tränade långdistanslöpning mycket förr, men det har lagts helt åt sidan pga styrketräning. Kör styrka normalt 5 dagar i veckan, och jag vill nu ta upp distanslöpningen igen. Men jag vill inte att det ger en negativ effekt på styrketräningen

Det mest logiska upplägget hade ju naturligtvis varit att ta löpningen de två dagar jag inte är på gymmet, men det går tyvärr inte pga av jobb.

Så kan jag tex gymma vid lunchtid på dagen för att sedan köra löpning vid 7 tiden på kvällen?
Självklart får jag äta mer om jag kör löpträning också, men förutsatt att jag gör det borde det väl inte ge en negativ effekt på styrketräningen?

Eddie Vedder
2011-04-08, 15:43
Måste du köra samma dag är det klokt att separera med ett antal timmar ja. Förmodligen klokt av dig att välja gymmet först på dagen och löpningen efter också. :)

mn8eii
2011-04-08, 15:44
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163251

Finns en hel del bra redan skrivet både kring mekanismerna kring "interference-fenomenet" och strategier för att kombinera de båda träningsformerna. Sök runt lite så ska du se att du kommer hitta en del matnyttig info.

hejhopp79
2011-04-08, 15:47
Haka inte upp dig så mycket på negativa effekter osv; självklart bygger man inte riktigt lika bra muskler med mycket konditionsträning på programmet, men hade du tänkt bli en ny Jay Cutler eller? Folk utgår ofta från maximala prestationer när de "kommer fram till" att konditionsträning suger för styrketräning. Om man inte tävlar inom en styrkesport eller har smått extrema ideal, spelar det mindre roll.

Det är för mycket gnölande om detaljer och procent hit och dit och folk nojar upp sig med att de kommer bli katabola skelett om de springer 1 km. Dela upp passen, antingen samma dag eller varannan dag. Kör på bara!

Konditionsträning är ju underbart gött.

fredkr
2011-04-08, 16:26
Tack för svaren!

Otroligt klumpigt att missa att det skrivits om det på Tränislära, har ju läst allt annat där...

om jag nu förstod det rätt så kan det vara en god ide att hälla i sig EAA även innan & efter löpningen då? vill ju inte göra det i onödan direkt, smakar ju faaan...

hejhopp79: nej Cutler fysik är väl inte direkt vad jag siktar efter, är endast en simpel novis. Och det kanske låter lite opti, men samtidigt vill man väl ändå när man lägger så mycket tid på det få ut det mesta ur sitt slit?

hejhopp79
2011-04-08, 16:31
hejhopp79: nej Cutler fysik är väl inte direkt vad jag siktar efter, är endast en simpel novis. Och det kanske låter lite opti, men samtidigt vill man väl ändå när man lägger så mycket tid på det få ut det mesta ur sitt slit?

Yeah, därför skrev jag att du helt enkelt förlägger träningen på olika tidpunkter.

lirberr
2011-04-08, 17:10
Jag skulle kört såhär om jag vore du.

Mån: Vila
Tis: Vila
Ons: Vila
Tor: Vila
Fre: Pumpa bröst & biceps precis innan utgång,
fyll på med energi/kalorier från alkoholen.
Lör: Pumpa bröst & biceps precis innan utgång,
fyll på med energi/kalorier från alkoholen.
Sön: Vila

OBS! Skippa alla dessa muskelnedbrytande isolationsövningar som marklyft och knäböj.