handdator

Visa fullständig version : Förtvivlad!


cherokee
2011-04-08, 13:34
Hej alla kollomänniskor!

Vet inte om detta är rätt forum att skriva i, men ger det ett försök. Känner mig så förtvivlad, vet inte vart jag ska börja!

För ca 1 år sen hade jag min drömkropp. 56-57 kg (173 cm lång), slank, tonad, kläder satt snyggt... Sen dess vet jag inte vad som gått fel, men nu börjar jag seriöst få panik!!

Jag har tränat mer än någonsin det senaste året och visst, och varje gång jag väger mig visar vågen mer än vad den gjorde gången innan. Muskler, kanske är eran första tanke, men jag ser ju att måtten ökar och hur mina kläder inte passar längre. Jag förstår faktiskt inte vad jag gör fel! Känns som jag bara blir större och mer o-fitt ju mer jag tränar och det är en grymt frustrerande känsla kan jag säga!

Jag förstår inte vad jag gör fel? Vill liksom ha en normal funderande vardag med några träningspass per vecka, nyttig hemlagad mat och kunna unna mig något extra ibland. Känner typ bara för att gräva ner mig, ju bättre jag sköter träningen desto sämre blir resultaten på min kropp känns det som. Jag tränar till stor del för att må bra, men att känna sig mindre fitt för varje månad som går är minst sagt frustrerande. Och då kan tilläggas att jag absolut inte frossar i onyttigheter!

Såhär ser en dag ungefär:
Frukost: gröt + ägg eller youghurt + musli (osötad) + ägg, ibland en grov macka med smör och ost/skinka/kalkon/keso.
Mellis: Kesella med bär/grov macka med pålägg
Lunch: Grönsak, råris/quinoa/annan fullkornsprodukt, köttfärs/kyckling ovs
Mellis: Knäcke med makrill i tomatsås+ frukt, keso o nötter ovs
Middag: Liknande som lunch, ibland är jag lat o tar gröt ovs
Kvällis: Kesella/Youghurt med bär (om jag är hungrig)

Jag tycker inte jag gör något fel, och ändå blir jag inte tillfreds med resultatet :/ Sen unnar jag mig såklart sötsaker ibland men det rör sig absolut inte om något frosseri dagligen. Gillar att köpa en påse lösgodis (200-300 g) på helgen, tar efterrätt/fika om jag är bortbjuden men har liksom inget snacks hemma som jag går och plockar av. Äter ju dock sött varje vecka, men eftersom jag tränar massor så tycker jag inte det borde generera en så stor viktuppgång som jag faktiskt haft det senaste året :/

Vill inte hålla på att räkna kalorier då jag anser det tar för mycket tid, vill mer ha en sund livsstil som håller livet ut!

Jag kollade min statistik från Shapelink för detta året. Jag snittar på 40 min träning/dag och per vecka ligger jag på ca 4 konditionspass och knappt 2 gympass (1.8/vecka).

Någon som har lust att förklara för mig vad som inte går ihop i mitt liv? För tycker jag gör precis så som man ska, jag mår bra, men när jag tittar i spegeln o mäter mig blir jag så jäkla ledsen.

Sen är jag absolut inte ful eller fet, men tycker inte mitt utseende motsvarar min träningsinsats!

Kiefz
2011-04-08, 13:48
Kort och tråkigt svar. Om du bygger mer fett än vad du vill så äter du för mycket, spelar tyvärr ingen roll om det är "nyttig" mat eller inte. Mängden kroppsfett i sin tur är inget bra mått för hur vältränad an man är.

cherokee
2011-04-08, 13:51
Kort och tråkigt svar. Om du bygger mer fett än vad du vill så äter du för mycket, spelar tyvärr ingen roll om det är "nyttig" mat eller inte. Mängden kroppsfett i sin tur är inget bra mått för hur vältränad an man är.

Jag jag vet, misstänkte att jag skulle få det svaret av någon. Frågan är hur jag lyckats skapa ett sådant enormt överskott? Eller liksom, äter till jag är lagom mätt, skulle jag äta mindre skulle jag behöva gå hungrig och det känns knappast hållbart i längden.

King Grub
2011-04-08, 14:09
Du äter nyttigt mat, men sex relativt kaloririka måltider av den typen passar mer en person med hårt kroppsarbete. 40 minuter träning per dag är i princip ingenting i sammanhanget (med viss överdrift). "Nyttigt" eller inte hör inte direkt till ditt problem; det går precis lika bra att äta sig tjock på nyttig mat som onyttig. Du äter för mycket i förhållande till ditt kaloribehov, helt enkelt.

Eddie Vedder
2011-04-08, 14:22
Det är faktiskt väldigt enkelt i ditt fall. Du äter mycket helt enkelt, även om du inte nämner mängderna i gram är det ganska lätt att se att det där är mycket mat, definitivt mer än du behöver.

Att du adderar 200-300 gram godis per vecka och efterrätter då och då ökar ju intaget ytterligare. Så du äter förmodligen för mycket dels på vanliga dagar och dessutom ännu mer för mycket på "unna-sig-dagarna".

Nykropp
2011-04-08, 14:27
Jag jag vet, misstänkte att jag skulle få det svaret av någon. Frågan är hur jag lyckats skapa ett sådant enormt överskott? Eller liksom, äter till jag är lagom mätt, skulle jag äta mindre skulle jag behöva gå hungrig och det känns knappast hållbart i längden.

Äter du tills du blir mätt? Eller slutar du äta innan du är mätt och väntar in mättnadskänslan? Stor skillnad.

cherokee
2011-04-08, 14:32
Du äter nyttigt mat, men sex relativt kaloririka måltider av den typen passar mer en person med hårt kroppsarbete. 40 minuter träning per dag är i princip ingenting i sammanhanget (med viss överdrift). "Nyttigt" eller inte hör inte direkt till ditt problem; det går precis lika bra att äta sig tjock på nyttig mat som onyttig. Du äter för mycket i förhållande till ditt kaloribehov, helt enkelt.

Tips på hur jag ska lägga upp min kost istället?

Alltså, jag fattar ju att jag äter mer energi än vad jag gör mig av mig. Vad jag där emot inte fattar är hur det lyckats bli så? Eller hur jag ska lösa det? Vägrar gå hungrig och vill ha ork till att träna med. Gaaaah, förstår att ingen kan lösa detta för mig men blir så jäkla frustrerad när allt bara verkar gå fel!

Här är min träningsdagbok från mars:
v 9. 1 pass bodypump, 2 pass spinning, löp 40 min, löp 20 min, 1 pass step
v 10. 1 pass body pump, 20 min löp, 1 pass step, 1 pass spinning
v 11. 14 km löp, 30 min löp, 20 min löp, 1 spinning, 1 powerwalk, 1 indoor walking, 1 gym
v 12. 3 gym, 1 spinning, 1 indoor walking, löp 20 min, 1 yoga, 1 powerwalk

Detta kallar jag faktiskt inte för "ingenting", men kanske beror på vad man jämför med. Har verkligen ingen aning heller om hur jag ska tänka kring kosten, någon som vill tipsa? :(

cherokee
2011-04-08, 14:35
Äter du tills du blir mätt? Eller slutar du äta innan du är mätt och väntar in mättnadskänslan? Stor skillnad.

Jag läste om en mättnadsskala som jag tyckte verkade vettig. Började dock med den för 1.5 vecka sen så vet ej om den gett resultat!

Såhär ser den ut: 1 = jättehungrig 2 = hungrig 3 = nöjd 4 = mätt 5 = jättemätt

I mellanmål försöker jag ligga på nöjd och i huvudmål på mätt. Din fråga var klurig, tror faktiskt jag gör både och! Ibland äter jag mig mätt och ibland nöjer jag mig med det jag tagit till mig (eller ja, min matlåda jag har med mig, min frukost jag lagat) o blir jag inte mätt känner jag ofta mättnad efter ett tag.

Eddie Vedder
2011-04-08, 14:37
Tips på hur jag ska lägga upp min kost istället?

Ett väldigt enkelt steg är ju att plocka bort alla mackor. Redan där blir det ju en ganska ordentlig minskning av energin.

cherokee
2011-04-08, 14:39
Det är faktiskt väldigt enkelt i ditt fall. Du äter mycket helt enkelt, även om du inte nämner mängderna i gram är det ganska lätt att se att det där är mycket mat, definitivt mer än du behöver.

Att du adderar 200-300 gram godis per vecka och efterrätter då och då ökar ju intaget ytterligare. Så du äter förmodligen för mycket dels på vanliga dagar och dessutom ännu mer för mycket på "unna-sig-dagarna".

Ja jag förstår att fallet är så, men hur ska jag lyckas minska maten utan att gå hungrig/energilös?

Vad jag fattat det som är det bättre att äta 6 mindre mål om dagen än typ 3 gigantiska? Känner att det passar mig att äta mellanmål i alla fall, eller är det bara en vanesak kanske?

Middag på kvällen är något jag nyligen börjat med då jag tycker det känns hälsosammare än att t ex ta gröt eller mackor (vilket jag är uppvuxen med).

Tusen tack för att du tog dig tid att svara och uppskattar såklart alla tips jag kan få på hur jag ska lyckas minska mitt energiintag utan att känna mig energilös! ;)

Nykropp
2011-04-08, 14:39
Anledningen till att jag frågar är för att vi tjockisar ofta trycker i oss tills vi känner oss mätta. Sedan blir vi övermätta. Istället för att lägga upp en portion och nöja sig med den även om man inte är mätt när den är slut. Men mättnaden kommer efter ett jag ändå. Där finns det mycket kalorier att "spara" eller vad man skall säga.

Om du äter 6 mål eller 3 mål om dagen gör inte så stor skillnad. Det är mest vad som passar din livsstil bäst. Du går ner på båda varianterna så länge du hamnar på underskott.

cherokee
2011-04-08, 14:40
Ett väldigt enkelt steg är ju att plocka bort alla mackor. Redan där blir det ju en ganska ordentlig minskning av energin.

Ja det har du ju faktiskt väldigt rätt i :D Frågan är vad jag ska välja till mellanmål istället, anledningen att jag äter mackor är engentligen inte att jag tycker det är världens godaste grej, utan mer en smidigt underlag för keso/makrill ovs :)

cherokee
2011-04-08, 14:41
Anledningen till att jag frågar är för att vi tjockisar ofta trycker i oss tills vi känner oss mätta. Sedan blir vi övermätta. Istället för att lägga upp en portion och nöja sig med den även om man inte är mätt när den är slut. Men mättnaden kommer efter ett jag ändå. Där finns det mycket kalorier att "spara" eller vad man skall säga.

Tusen tack för tipset :D Har börjat tänka på det de senaste veckorna, att äta tills jag är nöjd och inte övermätt. Förhoppningsvis ger det resultat!

Eddie Vedder
2011-04-08, 14:45
Ja det har du ju faktiskt väldigt rätt i :D Frågan är vad jag ska välja till mellanmål istället, anledningen att jag äter mackor är engentligen inte att jag tycker det är världens godaste grej, utan mer en smidigt underlag för keso/makrill ovs :)

Måste du äta massa mellanmål då? Det tycker jag själv bara är krångel och opraktiskt. Annars så nöj dig med keso.

Och äter du mackor är det ju inte konstigt att du går hungrig.

mikaelj
2011-04-08, 14:49
Sen är jag absolut inte ful eller fet, men tycker inte mitt utseende motsvarar min träningsinsats!

Hur mycket väger du nu?

Lyfter du tyngre vikter på gymmet? Hur mycket i så fall?

Big Sleazy
2011-04-08, 15:03
Allt är ju relativt och alla måste få äta som de vill, men varför ska du käka så jävla ofta och så mycket kolhydrater när du vill gå ner i vikt/fett? Du har redan fått riktigt bra svar av många i denna tråden. Du äter mer än du gör av med. Hur du väljer att göra för att äta mindre/göra av med mer är upp till dig, men jag skulle ju personligen inte äta så pass ofta om jag ville gå ner i vikt då jag tycker om att äta mig mätt. Sedan så tycker jag inte det är särskilt konstigt att du går hungrig om du hoppar över ett mål då din kost till stor del verkar bestå av kolhydrater.

cherokee
2011-04-08, 15:04
Måste du äta massa mellanmål då? Det tycker jag själv bara är krångel och opraktiskt. Annars så nöj dig med keso.

Och äter du mackor är det ju inte konstigt att du går hungrig.

jag jag föredrar faktiskt att äta mellanmål. Får lätt dippar annars som gör mig trött och ofokuserad i mitt arbete. Med mackor menar jag inte ljust bröd såklart utan äter isf en skiva surdegsfullkorn från Fazer. Kollade på förpackningen och en skiva är ca 55 kcal. Men kanske bäst att skippa det med!

Funderar för övrigt på att kontakta en kostrådgivare, någon som har någon erfarenhet av det?

cherokee
2011-04-08, 15:05
Allt är ju relativt och alla måste få äta som de vill, men varför ska du käka så jävla ofta och så mycket kolhydrater när du vill gå ner i vikt/fett? Du har redan fått riktigt bra svar av många i denna tråden. Du äter mer än du gör av med. Hur du väljer att göra för att äta mindre/göra av med mer är upp till dig, men jag skulle ju personligen inte äta så pass ofta om jag ville gå ner i vikt då jag tycker om att äta mig mätt. Sedan så tycker jag inte det är särskilt konstigt att du går hungrig om du hoppar över ett mål då din kost till stor del verkar bestå av kolhydrater.

Tack för ditt svar! Jag upplever det som att mitt blodsocker hålls jämnare om jag äter ofta, men klart att jag kan komponera annorlunda gällande innehåller av kolhydrater/protein ovs.

wintersnowdrift
2011-04-08, 15:06
Jag tycker att din mat och träningsmängd ser sund ut. Du skriver att du hade din drömkropp för ett år sedan - hur levde du då, vad åt du, hur tränade du, hur mådde du? Och hur mår du nu i jämförelse? Orkar du mer på träningspassen nu än för ett år sedan? Känner du dig pigg och fräsch i huvudet och kan prestera på jobbet/i skolan? Hur är du socialt?

Du skriver att du vill kunna unna dig godis på helgerna och en fika om du blir bortbjuden. Det tycker jag absolut att du ska göra! Det kan vara så att man måste välja - en asketisk livsstil och en smal kropp eller en mer lustfull dito med något högre fettprocent. Vad är viktigast för dig?

Att behöva byta garderob kan vara drygt, inte minst ekonomiskt (been there done that), men varken livet eller kroppen är statiska fenomen. Du skriver inte hur gammal du är heller - åldern kan också förändra kroppsammansättningen, liksom t.ex. hormonpreparat (det är inte helt ovanligt att p-piller påverkar hunger och fettinlagring hos tjejer).

I all välmening,
//Kristin

Zorban
2011-04-08, 15:09
Men hur mycket har du gått upp? Eftersom du säger att du råkat ligga på ett väldigt stort överskott? Det krävs inte särskilt mycket överätning per dag för att gå upp mycket i vikt över ett helt år. Antar att du måste gått upp Rejält eftersom ett litet överskott i samband med en massa träning ofta sätter sig på rätt ställe.

När det gäller saker som hur ofta man äter och mellanmål osv så är det något som går att, till viss del iaf, vänja sig vid.

Det kan säkert vara bra för dig att räkna kalorier under en kort period för att få en känsla för hur mycket du stoppar i dig iaf så ser du vad du behöver skära ner på. Det betyder inte att du måste springa runt med en matvåg resten av livet.

Eddie Vedder
2011-04-08, 15:09
jag jag föredrar faktiskt att äta mellanmål. Får lätt dippar annars som gör mig trött och ofokuserad i mitt arbete. Med mackor menar jag inte ljust bröd såklart utan äter isf en skiva surdegsfullkorn från Fazer. Kollade på förpackningen och en skiva är ca 55 kcal. Men kanske bäst att skippa det med!

Det var bara ett förslag. :) Att det är grovt tog jag för givet. Fast själv tycker jag inte det är någon skillnad.

cherokee
2011-04-08, 15:10
Hur mycket väger du nu?

Lyfter du tyngre vikter på gymmet? Hur mycket i så fall?

Jag väger ca 65 kg. Nu i höstas började jag för första gången träna på ett splittat gymprogram från att bara ha kört helkropp innan. Dock har jag mer eller mindre övergått till helkropp nu igen. Ja alltså, min viktökning har ju gjort susen för styrkan i alla fall haha ;)

Den mest konkreta jämförelsen jag kan göra är utifrån body pump passen. Där har jag ungefär dubblat i benböj, mer än dubblat i marklyft och även ökat en hel del på övriga övningar.

mikaelj
2011-04-08, 15:10
Jag väger ca 65 kg. Nu i höstas började jag för första gången träna på ett splittat gymprogram från att bara ha kört helkropp innan. Dock har jag mer eller mindre övergått till helkropp nu igen. Ja alltså, min viktökning har ju gjort susen för styrkan i alla fall haha ;)

Den mest konkreta jämförelsen jag kan göra är utifrån body pump passen. Där har jag ungefär dubblat i benböj, mer än dubblat i marklyft och även ökat en hel del på övriga övningar.

...det kanske är lite muskler du lagt på dig? Bara kanske?

cherokee
2011-04-08, 15:15
...det kanske är lite muskler du lagt på dig? Bara kanske?

Ja självklart är det muskler! Skulle jag väga 57 kg idag skulle jag behöva ha en mycket lägre fettprocent än för ett år sen. Där emot lär det ju inte vara 8 kg muskler ;) Tror det skulle vara lagom för mig att väga ca 60-61 kg.

cherokee
2011-04-08, 15:16
Det var bara ett förslag. :) Att det är grovt tog jag för givet. Fast själv tycker jag inte det är någon skillnad.

Tycker det var ett bra förslag :) För mackor är absolut något jag kan klara mig utan, är mer en smidighetsgrej än att jag tycker det är gott liksom.

Vad tycker du om gröt till frukost då?

Big Sleazy
2011-04-08, 15:18
Tycker det var ett bra förslag :) För mackor är absolut något jag kan klara mig utan, är mer en smidighetsgrej än att jag tycker det är gott liksom.

Vad tycker du om gröt till frukost då?

Om du tycker om gröt och tycker du har råd med det i din kaloribudget så ät det. Jag själv hade inte ätit gröt om jag försökt gå ner i vikt. Hade hellre ätit något/några ägg, tagit en proteindrink eller kvarg.

Nykropp
2011-04-08, 15:23
Om du tycker om gröt och tycker du har råd med det i din kaloribudget så ät det. Jag själv hade inte ätit gröt om jag försökt gå ner i vikt. Hade hellre ätit något/några ägg, tagit en proteindrink eller kvarg.

+1 på den du.

cherokee
2011-04-08, 15:24
Om du tycker om gröt och tycker du har råd med det i din kaloribudget så ät det. Jag själv hade inte ätit gröt om jag försökt gå ner i vikt. Hade hellre ätit något/några ägg, tagit en proteindrink eller kvarg.

Jag räknar ju inte kalorier eftersom jag tycker det är för tidskrävande. Men kanske bättre att skippa gröten och köra på kesella med bär + ägg! Frågan är vad jag ska ha till mellanmål då? Några tips?

Eddie Vedder
2011-04-08, 15:25
Några tips?

Funkade inte keson?

Nykropp
2011-04-08, 15:25
Äter du ordentligt med ägg och kvarg till frukost tvivlar jag på att du kommer vara sugen på mellanmål faktiskt. Det mättar otroligt bra, som betong i magen. ;)

cherokee
2011-04-08, 15:26
Äter du ordentligt med ägg och kvarg till frukost tvivlar jag på att du kommer vara sugen på mellanmål faktiskt. Det mättar otroligt bra, som betong i magen. ;)

Har faktiskt ätit detta till frukost periodvis, men ska ge det ett försök igen då :))

Nykropp
2011-04-08, 15:31
Tror också att du skulle tjäna på att dra ner antalet måltider. Lättare att hålla koll då. Men blir en övergång med ovana såklart.

cherokee
2011-04-08, 15:34
Tror också att du skulle tjäna på att dra ner antalet måltider. Lättare att hålla koll då. Men blir en övergång med ovana såklart.

Åh så himla svårt :/ Eller alltså, har följt en träningsblogg ett tag som skrivs av en tjej som är personlig tränare. Och efter att ha sett hur bra resultat hon får på sina klienter och att hon + klienter äter 6 mål per dag så kändes det som att det var ett bra och nyttigt alternativ! Så nu blev jag typ förvirrad igen!

Men om jag äter lunch kl 12 och tränar kl 17 eller 18 känns det faktiskt snudd på omöjligt att kunna prestera bra utan att ha ätit något innan. Hur gör ni andra?

Nykropp
2011-04-08, 15:41
Jag äter klockan 09.00-14.00-20.00
3 mål om dagen. Du kan få samma resultat genom att äta 3 ggr per dag. Så länge du får i dig samma näring på dom 3 måltiderna som givetvis blir lite större än om du äter 6ggr per dag. Det är inte antalet måltider på dag som ger dom resultat. Det är vad dom äter.

Frukost ca 500 kal.
Middag ca 700-1000kal.
Kvällsmat ca 400 kal.

För några månader sedan tränade jag varje morgon på tom mage. Gick hur bra som helst. Nu äter jag frukost innan men handlar mer om att jag tränar senare nu. Om du ökar på lunchen till ordentligt med kalorier så bör det inte vara några problem alls. Alternativt ta en proteindrink lite innan träning kanske. Eller keso.

cherokee
2011-04-08, 15:44
Tusen tack alla som svarar! Bra att ni hjälp mig inse att jag måste ändra min kost. Är ju lätt att tro att man gör rätt bara för att man väljer långsamma kolhydrater ovs och de livsmedel som är allmänt ansedda som nyttiga.

Är jätteglad att så många tagit sig tid att titta på min kostdagbok och hjälpt mig inse att jag faktiskt bör lägga till mer protein, sänka kolhydraterna och även eventuellt tänka över antalet mål.

Jag kommer antagligen ta hjälp av en PT för att lägga upp ett kostschema och dessutom få stöd och pepp. Tror jag behöver en fysisk person som uppmuntrar mig när jag gör rätt och tillrättavisar när jag gör fel. Förhoppningsvis kommer jag kunna uppnå en bättre kosthållning och där med även mer tillfredsställande träningsresultat!

Tack allihopa :D

Big Sleazy
2011-04-08, 16:07
Hur gör ni andra?

Äter 1-2 gånger om dagen. Är väldigt sällan hungrig. Om jag känner mig sliten inför ett pass stoppar jag i mig koffein, antingen i form av tablett, kaffe eller sockerfri energidryck.

mikaelj
2011-04-08, 16:20
Ja självklart är det muskler! Skulle jag väga 57 kg idag skulle jag behöva ha en mycket lägre fettprocent än för ett år sen. Där emot lär det ju inte vara 8 kg muskler ;) Tror det skulle vara lagom för mig att väga ca 60-61 kg.

Jaha? Jag väger 87 kg och är 176 cm. Jag tror att du har hängt upp dig på vågen och en skev kroppsuppfattning.

Har du jämförande bilder?

cherokee
2011-04-08, 16:20
För några månader sedan tränade jag varje morgon på tom mage. Gick hur bra som helst. Nu äter jag frukost innan men handlar mer om att jag tränar senare nu. Om du ökar på lunchen till ordentligt med kalorier så bör det inte vara några problem alls. Alternativt ta en proteindrink lite innan träning kanske. Eller keso.

Tusen tack för att du tagit dig tid att svara! Ska faktiskt kontakta en PT för att få lite personligt pepp, tror jag kan behöva det!

Lycka till med din viktminskning, verkar som det går bra för dig :)

cherokee
2011-04-08, 16:26
Jaha? Jag väger 87 kg och är 176 cm. Jag tror att du har hängt upp dig på vågen och en skev kroppsuppfattning.

Har du jämförande bilder?

Tack för ditt svar! Alltså hur ska man säga... Jag tycker jag ser fin ut när jag tittar i spegeln. Utan kläder har jag fina former, det är liksom inte sladdrigt fett, dock hade det kunnat vara mindre på rygg/mage. Har bilder och ser mer fitt ut för ett år sen, det är verkligen min drömkropp. Sen har jag även mått, och dom har ökat rätt rejält på ett år, så har ju blivit större. Även kläder från förra sommaren är nu för små. Tycker det känns så himla trist bara. Har tränat jättemycket och upplever det som att jag utvecklas, men är synd att det inte blir något utseendemässigt resultat direkt! Tycker dessutom jag ser stor ut i många typer av kläder nu för tiden. Eller liksom när kläderna är på framgår det ju inte vad som är där under eller hur man ska säga haha...

Sen om man säger såhär, om jag får behålla prick den kroppen jag har nu (kanske minus 2 kg typ) och kan unna mig saker ibland, må bra och vara frisk så skulle vara hur nöjd som helst :D Men känner som att viktökningen bara fortsätter! Det är det som ger mig panik!

När jag först gick upp till typ 61 kg kände jag att ok, detta är ändå en bra kropp o jag är nöjd. Nästa gång jag vägde mig vägde jag 63, nästa gång 64, och idag vet jag inte vad jag väger. Det är liksom just grejen att det inte tar stopp som gör mig ledsen med :(

cherokee
2011-04-08, 16:42
en skev kroppsuppfattning.

Har också funderat på om jag har skev kroppsuppfattning men ibland känns det också som att jag förnekar hela viktuppgången när jag typ tänker att "det ser väl inte så farligt ut".

Big Sleazy
2011-04-08, 16:55
Du kanske blev hungrigare/fick större aptit alternativt tillät dig själv att äta mer när du börja träna.

cherokee
2011-04-08, 16:59
Du kanske blev hungrigare/fick större aptit alternativt tillät dig själv att äta mer när du börja träna.

Svårt att säga... Har tränat regelbundet sen 2008 ungefär. Har dock märkt att min aptit ökat något våren 2010 men har alltid varit ganska hungrig av mig så tänkte inte så mycket på det. Nu inser jag ju dock att det blivit ett problem så frågan är vad jag gör åt det?

cherokee
2011-04-08, 17:01
Du kanske blev hungrigare/fick större aptit alternativt tillät dig själv att äta mer när du börja träna.

Kan även tillägga att jag hösten 2009/vintern 2010 hade motsatt problem. Då åt och åt och åt jag och verkade inte kunna lägga på mig hur mycket jag än åt typ. Hade iofs mindre aptit då men åt också mycket onyttigare i form av mer sött/mer alkohol.

Big Sleazy
2011-04-08, 17:15
Kan även tillägga att jag hösten 2009/vintern 2010 hade motsatt problem. Då åt och åt och åt jag och verkade inte kunna lägga på mig hur mycket jag än åt typ. Hade iofs mindre aptit då men åt också mycket onyttigare i form av mer sött/mer alkohol.

Spelar ingen roll om maten är klassad som "nyttig" eller "onyttig", äter du mer kalorier än du gör av med kommer du gå upp i vikt och vice versa. Du kanske åt en hel del "onyttigt" tidigare utan att för den skullen ligga på överskott. Finns många personer med lite fett på kroppen som lever på skräpmat och godis exempelvis, på samma sätt som det finns feta personer som bara äter "hälsomat".

cherokee
2011-04-08, 17:20
Spelar ingen roll om maten är klassad som "nyttig" eller "onyttig", äter du mer kalorier än du gör av med kommer du gå upp i vikt och vice versa. Du kanske åt en hel del "onyttigt" tidigare utan att för den skullen ligga på överskott. Finns många personer med lite fett på kroppen som lever på skräpmat och godis exempelvis, på samma sätt som det finns feta personer som bara äter "hälsomat".

Ja det är jag medveten om, men det är ju helt klart lättare att skapa ett överskott eftersom godis/snabbmat inte är så mättande och innehåller desto fler kalorier..

cherokee
2011-04-08, 17:28
Spelar ingen roll om maten är klassad som "nyttig" eller "onyttig", äter du mer kalorier än du gör av med kommer du gå upp i vikt och vice versa. Du kanske åt en hel del "onyttigt" tidigare utan att för den skullen ligga på överskott. Finns många personer med lite fett på kroppen som lever på skräpmat och godis exempelvis, på samma sätt som det finns feta personer som bara äter "hälsomat".


Sen är ju grejen (för min del) att jag vill vara en sund hälsosam person både på utsida och insida. Även om jag skulle bli smalare av att sluta träna o äta onyttigt (om jag nu skulle hamna på underskott då), skulle jag aldrig någonsin välja den vägen! Mitt prio ett i livet är att må bra och vara sund, men sen tycker jag det såklart är enormt trist om mitt sunda val i slutänden kommer göra mig större än vad jag vill vara.

Zorban
2011-04-08, 17:43
Vad är ditt mål med träningen? Att få mer muskler eller bli smalare osv? Vad hade du för mål inför detta året, innan du började gå upp i vikt? För väldigt många vore en 4-5kg extra muskler tillsammans med några kilo extra fett vääldigt fina resultat :)

mikaelj
2011-04-08, 19:24
Tack för ditt svar! Alltså hur ska man säga... Jag tycker jag ser fin ut när jag tittar i spegeln. Utan kläder har jag fina former, det är liksom inte sladdrigt fett, dock hade det kunnat vara mindre på rygg/mage. Har bilder och ser mer fitt ut för ett år sen, det är verkligen min drömkropp. Sen har jag även mått, och dom har ökat rätt rejält på ett år, så har ju blivit större. Även kläder från förra sommaren är nu för små. Tycker det känns så himla trist bara. Har tränat jättemycket och upplever det som att jag utvecklas, men är synd att det inte blir något utseendemässigt resultat direkt! Tycker dessutom jag ser stor ut i många typer av kläder nu för tiden. Eller liksom när kläderna är på framgår det ju inte vad som är där under eller hur man ska säga haha...

Sen om man säger såhär, om jag får behålla prick den kroppen jag har nu (kanske minus 2 kg typ) och kan unna mig saker ibland, må bra och vara frisk så skulle vara hur nöjd som helst :D Men känner som att viktökningen bara fortsätter! Det är det som ger mig panik!

När jag först gick upp till typ 61 kg kände jag att ok, detta är ändå en bra kropp o jag är nöjd. Nästa gång jag vägde mig vägde jag 63, nästa gång 64, och idag vet jag inte vad jag väger. Det är liksom just grejen att det inte tar stopp som gör mig ledsen med :(

Återigen, bilder. Jag litar inte ett dugg på din självbild, ärligt talat.

Jag vägde 74 kg för 1½ år sedan och såg rekorderlig ut då. Hade storlek small i det mesta. Numera är det storlek M eller L när jag väger 87 kg. Jag ser fortfarande rekorderlig ut och har blivit dubbelt så stark.
Du verkar inte ha gjort den kopplingen själv att muskler väger. Som sagt, jag tror inte att du är kapabel att göra en vettig bedömning av dig själv givet hur du beskriver din situation.

Inser du ens att man styrketränar för att gå upp i vikt, i form av muskelmassa? Varför tränar du? Tror du att man blir smal av att träna? Då tror du helt fel. Det justerar du med vad du äter.

mikaelj
2011-04-08, 19:30
Läs den här texten också: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018

cherokee
2011-04-08, 23:28
Återigen, bilder. Jag litar inte ett dugg på din självbild, ärligt talat.

Jag vägde 74 kg för 1½ år sedan och såg rekorderlig ut då. Hade storlek small i det mesta. Numera är det storlek M eller L när jag väger 87 kg. Jag ser fortfarande rekorderlig ut och har blivit dubbelt så stark.
Du verkar inte ha gjort den kopplingen själv att muskler väger. Som sagt, jag tror inte att du är kapabel att göra en vettig bedömning av dig själv givet hur du beskriver din situation.

Inser du ens att man styrketränar för att gå upp i vikt, i form av muskelmassa? Varför tränar du? Tror du att man blir smal av att träna? Då tror du helt fel. Det justerar du med vad du äter.

Jag tränar för att jag tycker det är jättekul och för att jag vill vara hälsosam ovh snygg! Tränar inte för att vara smal, men hade önskat att liksom stanna någonstans vid 60-62 kg. Jag tränar framförallt kondition (då jag tycker det är roligast) och kör styrka 1-2 gånger i veckan. Inser såklart att jag också gått upp i muskelmassa, men knappast bara muskler.

Tack för att du tar dig tid att svara, uppskattar det jättemycket :)

cherokee
2011-04-08, 23:35
Läs den här texten också: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018

Tusen tack för länken. Enormt peppande!

mikaelj
2011-04-08, 23:43
Tusen tack för länken. Enormt peppande!

Varsågod! Det är bara roligt att kunna hjälpa till.

Som sagts innan kanske du äter mat som inte mättar dig tillräckligt. Kolla upp vad det står på http://paleonu.com/get-started så har du ett ganska bra recept på mat som håller dig mätt.

I kort: kött, fisk, ägg, ost, grönsaker, rotsaker. Det är oerhört lätt för de flesta att överäta på t ex smörgåsa, helt enkelt för att det inte mättar så mycket.

Ett annat sätt är att äta färre måltider. Ju oftare du äter, desto hungrigare blir du. Det regleras med hormoner som gör dig hungrig när du brukar äta. Om du då äter ofta kommer du (häpp!) också att bli hungrig ofta. 1-3 måltider räcker gott och väl.

Faktum är att det rentav på Livsmedelsverkets hemsida numera står (om jag inte minns fel, en dietist därifrån har iaf sagt) det att man som medelaktiv vuxen inte har någon som helst nytta av att äta mellanmål. Undantagen är högenergiförbrukare som såna som tränar mycket eller är ungdomar som inte växt klart.

cherokee
2011-04-08, 23:47
Vad är ditt mål med träningen? Att få mer muskler eller bli smalare osv? Vad hade du för mål inför detta året, innan du började gå upp i vikt? För väldigt många vore en 4-5kg extra muskler tillsammans med några kilo extra fett vääldigt fina resultat :)

Mina mål är i första hand att må bra, att ha en stark frisk fungerande kropp och ha energi i vardagen. Låter kanske klyschigt men jag tycker träning är sjukt kul och ett jättebra sätt att må bra och ta hand om kroppen! MEN; sen önskar jag såklart yttre resultat med i form av tightare mage, snygga armar ovs. Har alltid varit kroppsligt nöjd och känt mig bekväm med så som jag sett ut, är först nu som det känns som att det går utför för varje månad typ och där med blir också utseendet en allt viktigare aspekt av mitt tränade.

Viktigt för mig är dock att matbiten är lättskött. Jag pluggar och lägger hellre fritiden på att faktiskt träna än att kaloriberäkna matlådor och väga min frukost. Vill även leva livet till viss del och unna mig alkohol, en kakbit ovs när det finns tillfälle. Det ultimata hade varit att träna massvis, ha en kosthållning som gör mig mätt och ej ger viktuppgång + kunna unna mig måttligt ibland.

cherokee
2011-04-08, 23:50
Faktum är att det rentav på Livsmedelsverkets hemsida numera står (om jag inte minns fel, en dietist därifrån har iaf sagt) det att man som medelaktiv vuxen inte har någon som helst nytta av att äta mellanmål. Undantagen är högenergiförbrukare som såna som tränar mycket eller är ungdomar som inte växt klart.

Ah ok! Haha blir så förvirrad. När du skriver detta och varför man inte ska äta mellanmål låter det jättevettigt, när en person som förespråkar mellanmål skriver sin teori så låter det också vettigt. Min främsta anledning till att äta mellanmål är att jag på så sätt undviker att t ex ta en bulle/något annat onyttigt framåt kl 15 i skolan och att jag håller mig mätt fram tills träningen på kvällen.

Hur som helst känner jag att jag verkligen vill komma till rätta med detta nu och hitta en kost som håller mig mätt och nöjd och som gör att jag kan träna så bra som möjligt. Håller därför på att boka tid med en PT som ska hjälpa mig med detta, och hoppas på så sätt att komma till rätta med detta en gång för alla :)

mikaelj
2011-04-09, 10:10
Ah ok! Haha blir så förvirrad. När du skriver detta och varför man inte ska äta mellanmål låter det jättevettigt, när en person som förespråkar mellanmål skriver sin teori så låter det också vettigt.

Vad är den teorin? Kan du berätta den för mig/oss, så kan vi fundera på varför bägge sidorna verkar ha rätt i dina öron?

Min främsta anledning till att äta mellanmål är att jag på så sätt undviker att t ex ta en bulle/något annat onyttigt framåt kl 15 i skolan och att jag håller mig mätt fram tills träningen på kvällen.

Det kan helt klart vara befogat, men du kan också äta större lunch i skolan så att du håller dig mätt längre. Som jag sade tidigare, med vissa undantag. Hur gammal är du?

Hur som helst känner jag att jag verkligen vill komma till rätta med detta nu och hitta en kost som håller mig mätt och nöjd och som gör att jag kan träna så bra som möjligt. Håller därför på att boka tid med en PT som ska hjälpa mig med detta, och hoppas på så sätt att komma till rätta med detta en gång för alla :)

Jag tror tyvärr inte att en PT kommer ge dig så bra hjälp. Generellt har de dålig kunskap om träning i allmänhet och kost i synnerhet. Min gissning är mackor och fettsnåla pålägg, typ http://matvett.se. Vi får hoppas att du får bra hjälp ändå.

cherokee
2011-04-09, 11:21
Vad är den teorin? Kan du berätta den för mig/oss, så kan vi fundera på varför bägge sidorna verkar ha rätt i dina öron?

Teorin var att äta var 3.e timme ungefär alltså totalt 6 mål om dagen. Tre huvudmål och tre mellanmål för att slippa gå hungrig och där med falla för frestelser och småätande. Tanken var också att ligga på känslan "mätt men ej jättemätt" i huvudmål och "nöjd" i mellanmål. Tyckte detta lät vettigt eftersom om jag vet att jag ska få äta snart igen kommer jag inte överäta i huvudmålen med inställningen "nu är det sex timmar kvar tills nästa gång".



Det kan helt klart vara befogat, men du kan också äta större lunch i skolan så att du håller dig mätt längre. Som jag sade tidigare, med vissa undantag. Hur gammal är du?

Jag är 24 år och pluggar på högskola. Detta är kanske mer psykiskt än vad det är kroppsligt nödvändigt men om jag sitter stilla en hel eftermiddag och läser börjar i alla fall min mage knorra lite vid kl 15 då den "obligatoriska" fikapausen närmar sig. Då känns det för min del bättre att ta grov macka med makrill, kesella med bär, macka med kalkon ovs än att falla för t ex en bulle.



Jag tror tyvärr inte att en PT kommer ge dig så bra hjälp. Generellt har de dålig kunskap om träning i allmänhet och kost i synnerhet. Min gissning är mackor och fettsnåla pålägg, typ http://matvett.se. Vi får hoppas att du får bra hjälp ändå.

Ok, tråkigt att du har den erfarenheten! Jag kan ju inte uttala mig än eftersom jag inte provat, men har blivit inspirerad då jag läst bloggar skrivna av PT.s/bloggar av folk som tränar med PT.s.

Eddie Vedder
2011-04-09, 11:57
Teorin var att äta var 3.e timme ungefär alltså totalt 6 mål om dagen. Tre huvudmål och tre mellanmål för att slippa gå hungrig och där med falla för frestelser och småätande. Tanken var också att ligga på känslan "mätt men ej jättemätt" i huvudmål och "nöjd" i mellanmål. Tyckte detta lät vettigt eftersom om jag vet att jag ska få äta snart igen kommer jag inte överäta i huvudmålen med inställningen "nu är det sex timmar kvar tills nästa gång".

Jag är 24 år och pluggar på högskola. Detta är kanske mer psykiskt än vad det är kroppsligt nödvändigt men om jag sitter stilla en hel eftermiddag och läser börjar i alla fall min mage knorra lite vid kl 15 då den "obligatoriska" fikapausen närmar sig. Då känns det för min del bättre att ta grov macka med makrill, kesella med bär, macka med kalkon ovs än att falla för t ex en bulle.

Pratar du om enbart kalorier låter en makrillsmörgås ärligt talat som möjligen mer kaloririk än en normalstor bulle. Och jag förstår att du går hungrig hela tiden med så mycket mackor, det skulle jag också göra. Ingen försöker få dig att sluta med mellanmål men bara göra dig uppmärksam på att det är en psykisk vanesak och inget som behövs rent fysiologiskt. Särskilt inte för dig som uppenbarligen äter energirika huvudmåltider också. Minskar du ner på kolhydraterna, helt bort med brödet, och in med mer protein och samma fettmängd som nu så tror jag inte du kommer bli lika sugen. Bara du bestämmer dig för att inte bli det.

Den största delen av alla artiklar för BODY, alla blogginlägg, alla mina arbeten på universitetet, större delen av vår bok (som kommer i maj:D) och min senaste tenta har jag skrivit utan att ha käkat något sedan en drygt halvår tillbaka. Jag har inga som helst prestations- eller fysikmeriter att komma med men jag kan ju i alla fall fungera som anekdot för att det inte påverkar mental fokus, tankar eller koncentration negativt. Än så länge har jag i alla fall aldrig fått höra, "Shit Nicklas, det här måste du ha skrivit när du var helt tom i huvudet. Det märks tydligt att den är skriven utan stabil frukost och regelbundna mellanmål!". ;)

Men återigen: Det är INTE ett korståg mot mellanmål! Det är heller inget korståg mot frukost. Stabil frukost och regelbundna mellanmål ska alla äta som tycker om det. :)

Ok, tråkigt att du har den erfarenheten! Jag kan ju inte uttala mig än eftersom jag inte provat, men har blivit inspirerad då jag läst bloggar skrivna av PT.s/bloggar av folk som tränar med PT.s.

Sluta tro att PT är en garanti för någon kunskap. De kanske kan ha bra träningskunskaper men så måste det absolut inte vara. Sannolikheten att de ska ha kostkunskaper värda namnet är ännu mindre för "utbildningarna" riktar sig, så vitt jag vet, mest till träningsbiten. Men det är komprimerade utbildningar som knappast ger någon bredd och det är en fråga om individers egenintresse som styr hur pass kunnig man blir.

Och detsamma gäller för akademiska utbildningar också vill jag tillägga.

cherokee
2011-04-09, 14:31
jag förstår att du går hungrig hela tiden med så mycket mackor, det skulle jag också göra.

Vet inte om vi har olika syn på vad som är mycket eller inte, men det inte kanske framgick att jag äter max en macka/knäckemacka om dagen. Antingen som något mellanmål, eller till frukost. Alltså absolut inte till alla mellanmål och frukost :D

Minskar du ner på kolhydraterna, helt bort med brödet, och in med mer protein och samma fettmängd som nu så tror jag inte du kommer bli lika sugen. Bara du bestämmer dig för att inte bli det.

Det håller jag absolut med om! Jag har periodvis ätit mindre kolhydrater och mer protein och då upplevt mig som mindre hungrig men också mindre energifylld. Sen är folk duktiga på att komma med pekpinnar även när jag äter den typen av kost t ex "man måste ha mer kolhydrater om man tränar", "ägg i den mängden är farligt", "för mycket protein skadar njurarna ovs". Det är också därför jag ska kontakta en PT, får jag ett kostupplägg personligt anpassat efter mig kommer jag inte bli lika påverkade av alla tusentals kostråd som finns över allt och förhoppningsvis även känna mer självförtroende inför att jag verkligen äter rätt och att det kommer funka.

Sluta tro att PT är en garanti för någon kunskap. De kanske kan ha bra träningskunskaper men så måste det absolut inte vara. Sannolikheten att de ska ha kostkunskaper värda namnet är ännu mindre för "utbildningarna" riktar sig, så vitt jag vet, mest till träningsbiten

Kan som sagt inte uttala mig om vad "min" PT kan eller inte kan eftersom jag inte träffat honom. Och jag tror absolut inte det är någon garanti för något. Där emot är jag villig att ge det ett försök och tycker det ska bli enormt kul att ha en fysisk person som jag kan träffa ibland och som kan peppa mig i min kost och träning och hjälpa mig att utvecklas :D

mikaelj
2011-04-09, 15:47
Teorin var att äta var 3.e timme ungefär alltså totalt 6 mål om dagen. Tre huvudmål och tre mellanmål för att slippa gå hungrig och där med falla för frestelser och småätande. Tanken var också att ligga på känslan "mätt men ej jättemätt" i huvudmål och "nöjd" i mellanmål.

Då äter man för lite när man väl äter. Sedan är folk alldeles för rädda för att vara hungriga. Det är en vanesak. Det händer absolut ingenting med kroppen att vara utan mat i 6 eller 12 eller för den delen 24 timmar.

Tyckte detta lät vettigt eftersom om jag vet att jag ska få äta snart igen kommer jag inte överäta i huvudmålen med inställningen "nu är det sex timmar kvar tills nästa gång".

Varför skall du få bort den inställningen? Det är vad du äter totalt under hela dygnet eler snarare hela veckan som spelar roll.

Jag äter t ex inget förrän jag kommer hem på kvällen och då äter jag rejält. Innan jag gjorde så åt jag jättemycket på förmiddagen och jättemycket på eftermiddagen. Det är inget fel i att äta mycket när man väl äter. Vissa trivs mycket bättre med att kunna äta sig mätta när de väl äter. Vissa andra föredrar att småäta lite hela tiden. Personligen skulle jag överäta rejält (över tid) om jag åt var tredje timme.


Jag är 24 år och pluggar på högskola. Detta är kanske mer psykiskt än vad det är kroppsligt nödvändigt men om jag sitter stilla en hel eftermiddag och läser börjar i alla fall min mage knorra lite vid kl 15 då den "obligatoriska" fikapausen närmar sig.

Vanesak. Man blir hungrig när man brukar äta. Gå ut en sväng (du behöver ändå röra dig när du pluggar) och ta lite luft. Tänk på något annat än mat.

Vilka mål hade du ätit före kl. 15?

Då känns det för min del bättre att ta grov macka med makrill, kesella med bär, macka med kalkon ovs än att falla för t ex en bulle.

"grov" macka är sak samma. Smörgåsar mättar för många helt värdelöst och innehåller jättemycket energi relativt mättnadsgraden du får ut.
Satsa på riktig mat, typ ett kokt ägg, enbart makrillfilé (antar burk i tomatsås) och liknande. Eller se ovan.

Att jag har en hård ton är för att alla blir itutade att man ska äta sex gånger om dagen (som vuxen(!) människa), det skall vara huvudsakligen råttfoder (= spannmål, i form av pasta/bröd) och det skall vara så fettsnålt det bara går. Tror jag att man dels går omkring och är hungrig hela tiden och känner att man tappar koncentrationen snabbt, dels att man automatiskt överäter.

Ok, tråkigt att du har den erfarenheten! Jag kan ju inte uttala mig än eftersom jag inte provat, men har blivit inspirerad då jag läst bloggar skrivna av PT.s/bloggar av folk som tränar med PT.s.

De personliga tränare som är duktiga kan du räkna på ena handens fingrar. Gå till ett valfritt gym som tjej (antar jag?) och du kommer sjuttioelva meningslösa variationer på curl på balansboll, ihop med ett kostschema som är en rak kopia av det som står på Livsmedelsverkets hemsida. Det ger varken muskler eller fettförlust.

Det kan vara en poäng att byta ut usla vanor (läsk och choklad) mot dåliga vanor (ovan nämnda), men det betyder inte att det är bra för den sakens skull.

mikaelj
2011-04-09, 15:51
Det håller jag absolut med om! Jag har periodvis ätit mindre kolhydrater och mer protein och då upplevt mig som mindre hungrig men också mindre energifylld.

Du åt troligtvis väldigt fettsnålt samtidigt. Då är det inte alls konstigt att du kände dig mindre energifylld. Kolla http://kostdoktorn.se/mat för lite mer info.

Sen är folk duktiga på att komma med pekpinnar även när jag äter den typen av kost t ex "man måste ha mer kolhydrater om man tränar", "ägg i den mängden är farligt", "för mycket protein skadar njurarna ovs".

Folk är idioter. Jag förstår inte varför andras angelägenheter skall vara så viktiga för dem. Har de inga egna liv att leva? Tyvärr kommer du höra precis samma sak under större delen av ditt liv, för nyttig mat är nämligen farligt i allmänhetens ögon. Medans ohälsosam mat är nyttig. Världen är bakvänd. Det vänder om 10-20 år.

Det är också därför jag ska kontakta en PT, får jag ett kostupplägg personligt anpassat efter mig kommer jag inte bli lika påverkade av alla tusentals kostråd som finns över allt och förhoppningsvis även känna mer självförtroende inför att jag verkligen äter rätt och att det kommer funka.

Efter dig? Du är en människa. Såvida du inte har några födoämnesallergier eller liknande besvär kommer du få Kostmall 1A. Du kan bespara dig pengarna och lägga dem på att se på bio eller nå't roligt, för du kommer att få höra att du skall äta exakt så som du äter nu: många måltider, fettsnålt, "nyttiga fetter" och massa frukt och grönt. Helt värdelöst, naturligtvis.

Eddie Vedder
2011-04-09, 16:00
Det håller jag absolut med om! Jag har periodvis ätit mindre kolhydrater och mer protein och då upplevt mig som mindre hungrig men också mindre energifylld. Sen är folk duktiga på att komma med pekpinnar även när jag äter den typen av kost t ex "man måste ha mer kolhydrater om man tränar", "ägg i den mängden är farligt", "för mycket protein skadar njurarna ovs". Det är också därför jag ska kontakta en PT, får jag ett kostupplägg personligt anpassat efter mig kommer jag inte bli lika påverkade av alla tusentals kostråd som finns över allt och förhoppningsvis även känna mer självförtroende inför att jag verkligen äter rätt och att det kommer funka.

Problemet här är nog att du inte riktigt tar dig tid att värdera de olika källorna. Lägger man ner lite extra tid än att bara skumma igenom random blogg så märks det ganska tydligt vilka som skriver något de har satt sig in i frågor och vilka som är objektiva inför det de tror mer eller mindre på.

Ett enkelt test är ju att kolla 1) hur säkra är påståendena? och 2) finns det några källhänvisaningar av värde?

cherokee
2011-04-09, 17:01
Ett enkelt test är ju att kolla 1) hur säkra är påståendena? och 2) finns det några källhänvisaningar av värde?

Ja så är det ju självklart!

Big Sleazy
2011-04-09, 17:13
Jag hade ju inte tagit en PTs råd om kost.




Inte träning heller för den delen.

cherokee
2011-04-09, 22:34
Jag hade ju inte tagit en PTs råd om kost.




Inte träning heller för den delen.

Ok, vi är ju alla olika! Om man har bra koll på hur man ska sköta kost och träning för att få rätt resultat är det såklart ovärt/överflödigt att kontakta en PT. Men eftersom jag inte riktigt tycker jag har tillräckligt med kunskap tycker jag det ska bli kul att testa det.

Big Sleazy
2011-04-09, 22:56
Ok, vi är ju alla olika! Om man har bra koll på hur man ska sköta kost och träning för att få rätt resultat är det såklart ovärt/överflödigt att kontakta en PT. Men eftersom jag inte riktigt tycker jag har tillräckligt med kunskap tycker jag det ska bli kul att testa det.

Jo, grejen är ju den att de flesta PTs inte har mycket bättre koll än du. Speciellt inte när det gäller kost.

mikaelj
2011-04-09, 23:07
Ok, vi är ju alla olika!

Nej, vi är ju faktiskt inte det. De olikaheterna som finns kan en PT inte se på två konsultationer...

Om man har bra koll på hur man ska sköta kost och träning för att få rätt resultat är det såklart ovärt/överflödigt att kontakta en PT. Men eftersom jag inte riktigt tycker jag har tillräckligt med kunskap tycker jag det ska bli kul att testa det.

Om du gillar att läsa rekommenderar jag "The Paleolithic Solution" av Robb Wolf.

cherokee
2011-04-10, 11:48
Jo, grejen är ju den att de flesta PTs inte har mycket bättre koll än du. Speciellt inte när det gäller kost.

Vi får väl se, kan såklart inte uttala mig än eftersom jag inte provat. Hur som helst lär det ju inte förvärra läget i alla fall. Jag vet många personer som fått bra resultat med PT så tycker som sagt det är värt att ge det ett försök. Mina pengar, min tid :)

Inge Enveten
2011-04-10, 12:07
Att gå ner på torget och ge pengar till en random snubbe för att få råd om näring o träning för att denna gått en två veckor lång skitkurs känns helt befängt

StampChamp
2011-04-10, 12:09
Att gå ner på torget och ge pengar till en random snubbe för att få råd om näring o träning för att denna gått en två veckor lång skitkurs känns helt befängt

Det finns mycket bra PTs också. Det gäller att göra en liten research och kolla vem det är man anställer.

Big Sleazy
2011-04-10, 12:19
Vi får väl se, kan såklart inte uttala mig än eftersom jag inte provat. Hur som helst lär det ju inte förvärra läget i alla fall. Jag vet många personer som fått bra resultat med PT så tycker som sagt det är värt att ge det ett försök. Mina pengar, min tid :)

Jag vet många personer som fått bra resultat trots PT.

cherokee
2011-04-10, 13:00
Jag vet många personer som fått bra resultat trots PT.

Ja alltså, förstår inte varför det blev en sådan grej av att jag sa att jag ska anlita en PT? Påstår inte på något sätt att det inte går att få de resultaten man vill utan en PT, så ingen behöver ta illa vid sig. Där emot så är jag villig att ge personlig träning en chans :)

cherokee
2011-04-10, 13:02
Det finns mycket bra PTs också. Det gäller att göra en liten research och kolla vem det är man anställer.

Ja men precis! Sen ska jag ju inte köpa upp mig på en massa träningstimmar utan att att ha träffat personen i fråga utan börjar med en timmes konsultation :)

Big Sleazy
2011-04-10, 17:01
Ja alltså, förstår inte varför det blev en sådan grej av att jag sa att jag ska anlita en PT? Påstår inte på något sätt att det inte går att få de resultaten man vill utan en PT, så ingen behöver ta illa vid sig. Där emot så är jag villig att ge personlig träning en chans :)

Därför att de flesta PTs inte kan mer än vilken gymråtta som helst. Oftast kan de mindre. Deras utbildning är ett skämt. Tycker det är synd att så många har sån tillit till PTs. Sedan finns det självklart PTs som är väldigt kunniga och duktiga också. Jag har dock aldrig stött på en av dessa duktiga.

Springer
2011-04-10, 17:14
Faktum är att det rentav på Livsmedelsverkets hemsida numera står (om jag inte minns fel, en dietist därifrån har iaf sagt) det att man som medelaktiv vuxen inte har någon som helst nytta av att äta mellanmål. Undantagen är högenergiförbrukare som såna som tränar mycket eller är ungdomar som inte växt klart.

Framgår det vad "tränar mycket" innebär? Hur vet jag om jag behöver mellanmål (enligt livsmedelserket)?

Big Sleazy
2011-04-10, 18:14
Framgår det vad "tränar mycket" innebär? Hur vet jag om jag behöver mellanmål (enligt livsmedelserket)?

Tränar mycket är nog förmodligen den mängd en elitidrottare ligger på. 2 pass per dag eller fler på x antal timmar. Eller någon form av träning som är otroligt energikrävande, exempelvis maratonlöpning.

Eddie Vedder
2011-04-10, 19:03
Hur vet jag om jag behöver mellanmål (enligt livsmedelserket)?

Det vet man inte. Kostråden är för alla men för ingen på samma gång. Å ena sidan påstås de vara anpassade enligt starkast tillgänglig vetenskaplig evidens för att alla friska (som i sig är ett hur luddigt begrepp som helst) ska hålla sig i energibalans och friska men å andra sidan är det helt individuellt och "bara råd".

Förvirrande. :)

mikaelj
2011-04-10, 19:44
Framgår det vad "tränar mycket" innebär? Hur vet jag om jag behöver mellanmål (enligt livsmedelserket)?

Tränar mycket är nog förmodligen den mängd en elitidrottare ligger på. 2 pass per dag eller fler på x antal timmar. Eller någon form av träning som är otroligt energikrävande, exempelvis maratonlöpning.

Går man ned i vikt eller ens prestation går ned p g a att man inte får i sig tillräckligt mycket energi under 24-48h (man behöver inte äta så jäkla ofta som folk tror), kan det vara befogat med fler måltider och sådan mat som mättar sämre.

Springer
2011-04-10, 21:47
Tja, jag VILL ju gå ner i vikt, så...

Men hur i h-e får jag reda på om min prestation på sikt går ner, jämfört med om jag ätit mellanmål?

Tränar runt 6 timmar löpning/orientering i veckan, plus ca 2-3 timmar diverse styrketräningar/rehab. Vet inte om det är mellanmålskrävande.

mikaelj
2011-04-10, 21:54
Tja, jag VILL ju gå ner i vikt, så...

Då är det för många enklare att inte äta mellanmål så att de reglerar hungern bättre samt får i sig mindre energi totalt.

Men hur i h-e får jag reda på om min prestation på sikt går ner, jämfört med om jag ätit mellanmål?

Genom att dina tider/vikter försämras. Går det sämre för dig samtidigt som du slutar äta mellanmål? Då kanske du får i dig för lite energi totalt över dygnet.

Det är ju trivialt mätbart.

För att vara övertydlig: mellanmål är inget magiskt, utan bara ett sätt att få i dig mer energi på. Du kan precis lika gärna äta mer till middag, lunch eller frukost.

Tränar runt 6 timmar löpning/orientering i veckan, plus ca 2-3 timmar diverse styrketräningar/rehab. Vet inte om det är mellanmålskrävande.

Som sagt, det handlar om prestationer.

Springer
2011-04-10, 22:06
Men snälla Mikael, måste du predika så infernaliskt? :) Jag har redan fattat vad du tycker om måltider, det handlar istället om vad livsmedelserket anser. Du hade tydligen hittat något om det.

Du likställde gå ner i vikt och minskade prestationer som indikation på dåligt matintag, vilket jag tycklte var lite märkligt. Det är väl ingen konst att äta tillräckligt, om man inte bryr sig om vikten. ;)

Om mina prestationer inte går ner (hur man nu mäter det på ett bra sätt i orientering), så säger det ingenting om mitt matintag är bra eller dåligt. Jag lär ju inte veta om de hade blivit bättre om jag ätit mellanmål.

Kan du förklara vad din sista mening betyder?

mikaelj
2011-04-10, 22:33
Du likställde gå ner i vikt och minskade prestationer som indikation på dåligt matintag, vilket jag tycklte var lite märkligt. Det är väl ingen konst att äta tillräckligt, om man inte bryr sig om vikten. ;)

Nej, det är det inte. För vissa är mellanmål nödvändiga, eftersom deras energiförbrukning går upp högre än vad deras energiintag går upp

Om mina prestationer inte går ner (hur man nu mäter det på ett bra sätt i orientering), så säger det ingenting om mitt matintag är bra eller dåligt.

Mellanmål är inget magiskt. Hur du mäter det är väl genom din tid? Samt din energinivå. Om du märker att den börjar sjunka jättemycket utan att du ändrat något annat än maten så är det en ledtråd.

Jag lär ju inte veta om de hade blivit bättre om jag ätit mellanmål.

Hjälp. Det är varken magi eller vetenskap. Prova!

solari
2011-04-10, 22:41
Jag förstår inte alls varför du är så besatt av att äta mellanmål?

Sluta med det och känn efter om det funkar eller inte.

KjellKriminell
2011-04-12, 03:42
Din diet lutar mer åt styrketräning medans din träning mer åt fettförbränning.
Jag tror det är där felet ligger, antingen vill man förbränna fett eller så vill man bygga muskler.

Konditionsträning + Kaloriunderskott = Fettförbränning.
Styrketräning + Kaloriöverskott = Muskelbyggnad

(i hårda drag)

Nu är inte jag speciellt kunnig inom området styrketräning, så det är mycket möjligt att jag kan ha fel vad gäller den biten. Men det där är iallafall inget optimalt kostschema för viktnedgång i mina ögon.

Eddie Vedder
2011-04-12, 06:47
Konditionsträning + Kaloriunderskott = Fettförbränning.
Styrketräning + Kaloriöverskott = Muskelbyggnad

Fast en deff med för lite styrketräning och bara en massa konditionsträning kommer innebära större risk för förlust av FFM och ju mer av ett underskott som är förlust av FFM desto sämre procentuell fettförlust. Ju mer muskler som bibehålls, tack vare styrketräning, ju större andel fett förloras.

KjellKriminell
2011-04-12, 11:58
Fast en deff med för lite styrketräning och bara en massa konditionsträning kommer innebära större risk för förlust av FFM och ju mer av ett underskott som är förlust av FFM desto sämre procentuell fettförlust. Ju mer muskler som bibehålls, tack vare styrketräning, ju större andel fett förloras.

Självklart är det bästa att kombinera styrketräning med konditionsträning om man vill gå ner i vikt. Men då ska man ha klart för sig att man inte styrketränar för att bygga muskler under den perioden, utan för att "bibehålla/underhålla".

Men först och främst bör han räkna ut sitt kaloriintag och lägga sig på ett lämpligt underskott, annars kan varken du, jag, eller Anna skipper hjälpa honom med att gå ner i vikt.

King Grub
2011-04-12, 12:01
Självklart är det bästa att kombinera styrketräning med konditionsträning om man vill gå ner i vikt. Men då ska man ha klart för sig att man inte styrketränar för att bygga muskler under den perioden, utan för att "bibehålla/underhålla".

Det är just uppbyggnaden som styrketräning stimulerar som gör att man behåller muskelmassa! Styrketräning stimulerar muskeluppbyggnad precis på samma sätt vid kaloriunderskott, och är den enskilt icke kostrelaterade faktorn för en lyckad deff.

Springer
2011-04-12, 13:28
Nej, det är det inte. För vissa är mellanmål nödvändiga, eftersom deras energiförbrukning går upp högre än vad deras energiintag går upp


Så det går inte att få sig den energin på 3 mål om dagen? Är det vad SLV menar, eller är det vad du anser själv?


Mellanmål är inget magiskt.


Utom för vissa, då det är nödvändigt. Eller?


Hur du mäter det är väl genom din tid? Samt din energinivå. Om du märker att den börjar sjunka jättemycket utan att du ändrat något annat än maten så är det en ledtråd.


Om jag förbättrar mig 2 min på milen på 1 år, har jag ätit mycket bra eller mycket dåligt? Har jag tränat bra eller tränat dåligt?


Hjälp. Det är varken magi eller vetenskap. Prova!

Du har rätt. Någon vetenskap - eller kunskap -verkar inte finnas inom det här ämnet. "Prova själv" är samma sak som att säga "ingen aning".

Trots det finns det gott om personer som säger att man (exempelvis) inte behöver mellanmål. Jag undrar vad de drar sin slutsatser ifrån?

mikaelj
2011-04-12, 13:39
Så det går inte att få sig den energin på 3 mål om dagen? Är det vad SLV menar, eller är det vad du anser själv?

Utom för vissa, då det är nödvändigt. Eller?

Pelle har en energiförbrukning på 6000 kcal/dag och klarar inte av att få i sig mer än 1500 kcal/måltid.

Då behöver han äta fler gånger.

Eddie Vedder
2011-04-12, 14:08
Självklart är det bästa att kombinera styrketräning med konditionsträning om man vill gå ner i vikt. Men då ska man ha klart för sig att man inte styrketränar för att bygga muskler under den perioden, utan för att "bibehålla/underhålla".

Man tränar för att öka, då blir förutsättningarna bäst för att behålla. Ställer man lägre krav på kroppen så anpassar den sig därefter.

Men först och främst bör han räkna ut sitt kaloriintag och lägga sig på ett lämpligt underskott, annars kan varken du, jag, eller Anna skipper hjälpa honom med att gå ner i vikt.

Nej man kan gå ner i vikt utan att veta varke hur mycket man behöver ellelr hur mycket man äter. Det kan bli svårare men kaloriräkning är aldrig, och kommer aldrig bli ett krav.

KjellKriminell
2011-04-12, 23:04
Man tränar för att öka, då blir förutsättningarna bäst för att behålla. Ställer man lägre krav på kroppen så anpassar den sig därefter.



Nej man kan gå ner i vikt utan att veta varke hur mycket man behöver ellelr hur mycket man äter. Det kan bli svårare men kaloriräkning är aldrig, och kommer aldrig bli ett krav.


Jag menade mer med det att han behöver ett kcal underskott.

vicarious
2011-04-13, 08:06
Jag menade mer med det att han behöver ett kcal underskott.

.. och det fixar man enklast genom att reglera kosten, inte träna högrepsträning/flås-styrketräning med låg setvila eller springa X antal gånger i veckan..

Eddie Vedder
2011-04-13, 08:45
Jag menade mer med det att han behöver ett kcal underskott.

Ja det menar vi alla.

cherokee
2011-04-18, 21:21
Kan meddela alla skeptiska att jag hittills är mer än nöjd med min PT :D :D

vicarious
2011-04-19, 08:07
Kan meddela alla skeptiska att jag hittills är mer än nöjd med min PT :D :D


Good for you :thumbup:

Eddie Vedder
2011-04-19, 08:14
Kan meddela alla skeptiska att jag hittills är mer än nöjd med min PT :D :D

Nöjd är man i regel om man spenderar pengar, nöjdheten är en försvarsmekanism för att slippa känna sig lurad. :D Skämt åsido, kul att du är nöjd. Rapportera gärna vad han/hon råder dig till i träning- och kostväg.

Big Sleazy
2011-04-19, 10:44
Kan meddela alla skeptiska att jag hittills är mer än nöjd med min PT :D :D

Är han snygg?

Springer
2011-04-20, 08:01
Nöjd är man i regel om man spenderar pengar, nöjdheten är en försvarsmekanism för att slippa känna sig lurad. :D

Ju dyrare, desto nöjdare! :hbang:

Lille
2011-04-20, 09:23
Äter du tills du blir mätt? Eller slutar du äta innan du är mätt och väntar in mättnadskänslan? Stor skillnad.

Själv slutar jag ta mer mat då ag börjar hicka:D

Eddie Vedder
2011-04-20, 13:47
Ju dyrare, desto nöjdare! :hbang:

Så är det. Det har man forskat på.

cherokee
2011-04-21, 12:12
Nöjd är man i regel om man spenderar pengar, nöjdheten är en försvarsmekanism för att slippa känna sig lurad. :D Skämt åsido, kul att du är nöjd. Rapportera gärna vad han/hon råder dig till i träning- och kostväg.

Haha ;-)

Rapporterar om några veckor så jag också kan berätta om eventuella resultat!

cherokee
2011-06-09, 16:38
Resultaten har kommit och jag är mer än nöjd :D

För mig var PT verkligen en bra lösning!

solari
2011-06-09, 20:24
Resultaten har kommit och jag är mer än nöjd :D

För mig var PT verkligen en bra lösning!

Och vad gjorde/sade denne PT som gjorde dig mer än nöjd?

cherokee
2011-06-10, 06:24
Och vad gjorde/sade denne PT som gjorde dig mer än nöjd?

Fick ett kost och träningsschema som jag följt och som gett mig resultat jag är nöjd med :)

Nykropp
2011-06-10, 06:26
Hur ser kost och träningen ut? Kan du inte lägga upp det här? Har varit lite nyfiken på detta med pt.

cherokee
2011-06-10, 06:30
Hur ser kost och träningen ut? Kan du inte lägga upp det här? Har varit lite nyfiken på detta med pt.

Vill inte lägga ut schemat i detalj, känns typ lite sniket mot min PT (och andra PT.s med för den delen..), att liksom gratis dela ut det som de har som jobb. Men kortfattat består kosten av 6 mindre mål per dag som ger mig ca 1400-1700 kcal. Frukost - lunch - middag ca 300 kcal styck och mellanmål ca 200 kcal styck. Mellanmålen är ganska proteinrika och huvudmålen är en blandning av kolhydrat, protein och bra fett. Träningen har bestått av morgonpowerwalks, gym (3x15, stora muskelgrupper) och kondition. Det som varit motiverande för mig är de mentala stödet mycket, att min PT satte upp ett schema och i princip lovade att jag skulle få resultat om jag följde schemat. Hade jag satt upp det själv är det möjligt att jag hade gett upp då det i princip inte hände något alls på vågen de första veckorna! Det ingår även en ätardag per vecka o det har funkat bra för mig.

Nykropp
2011-06-10, 06:34
Maskiner eller fria vikter? Är det basövningar med där som mark, bänkpress och knäböj?

cherokee
2011-06-10, 06:43
Maskiner eller fria vikter? Är det basövningar med där som mark, bänkpress och knäböj?

Jag har kört med maskiner, bland annat benpress, chins och rodd. Utfall med fria vikter men resten i maskin. Men finns såklart massvis av olika upplägg att få från PT beroende på önskemål ovs.

Pretorian
2011-06-10, 07:13
Grattis Cherokee... kul med goda resultat.

stefand
2011-06-10, 08:52
Finns det nån PT som skulle förespråka fria vikter? Tycker dom verkar köra mer safe och köra på maskiner, för det är enklare att lära ut, och mindre risk att nån blir skadad. Även om det som jag förstått det skulle gynna den vanlige motionären att använda just fria vikter eftersom man då får en mer praktisk styrka om man bara vill må bra och minska skador i det vardagliga livet.

Eddie Vedder
2011-06-10, 09:33
Vill inte lägga ut schemat i detalj, känns typ lite sniket mot min PT (och andra PT.s med för den delen..), att liksom gratis dela ut det som de har som jobb.

Det är ju inte som att uppläggen är patenterade. Och du behöver inte oroa dig för att vi andra ska ta efter din PT:s upplägg direkt. :D

Men det är ju kul att du trivs, det är det viktiga. :)

young_george
2011-06-10, 10:47
According to the ancient bro-code, the esoteric PT knowledge must not spread to the public!

Bra att det fungerar för dig dock!

cherokee
2011-06-10, 12:36
Det är ju inte som att uppläggen är patenterade. Och du behöver inte oroa dig för att vi andra ska ta efter din PT:s upplägg direkt. :D

Haha, nej jag oroar mig inte. Men hade inte känt rätt att i detalj publicera det dokument med detaljerade tips jag fått av min PT ;)

Nykropp
2011-06-10, 12:40
En fråga rent allmänt om PTs. Är det inte så att varje pt har ett eller flera upplägg som denna kör på. Alltså dom har arbetat ut ett schema som alla får, samma med kosten. Ja om det då inte är allergier osv inblandade så klart. Men rent allmänt, borde dom inte nästan ha en färdig folder att ge ut till varje person?

mikaelj
2011-06-10, 12:43
Jo, dåliga PT:ar har liten till ingen individanpassning.

aijou
2011-06-10, 14:48
Nu vet jag att det är så att det råder en genomgående skepticism mot PT:s här på kolozzeum (som även jag, till viss del, är skyldig till). Detta är säkert inget som är grundat i ingenting. jag är säker på att det finns hundratals "dåliga" PT:s runt om i landet. Vad man inte ska glömma är att dit finns en jävla massa duktiga PT:s också. Och ja det finns PT:s som rekomenderar fria vikter och tunga basövningar. och som tar hänsyn till individens mål och förutsättningar.

Jag vet inte om det bara är jag som har haft en sån extrem tur att hitta en sådan PT. Men de finns. Kanske är vanligare på små gym (som gymmet jag tränar på) och inte på stora gymkedjor där varje PT har hundratals olika kunder.

Sen tycker jag ju inte heller att det är så konstigt att man rekomenderar maskiner till personer som aldrig har vistats i ett gym förut även om det inte är det optimala sättet att träna på. Man måste ju börja någonstans.

Benjila
2011-06-10, 15:04
Sen tycker jag ju inte heller att det är så konstigt att man rekomenderar maskiner till personer som aldrig har vistats i ett gym förut även om det inte är det optimala sättet att träna på. Man måste ju börja någonstans.

Ja, därför börjar man inte med 200kg i marklyft som nybörjare. Lyfter man lätt och rätt till en början ska det inte vara några problem för att att sedan gå på tyngre vikter.

Springer
2011-06-10, 15:19
Vad man inte ska glömma är att dit finns en jävla massa duktiga PT:s också. Och ja det finns PT:s som rekomenderar fria vikter och tunga basövningar. och som tar hänsyn till individens mål och förutsättningar.

Jag vet inte om det bara är jag som har haft en sån extrem tur att hitta en sådan PT. Men de finns. Kanske är vanligare på små gym (som gymmet jag tränar på) och inte på stora gymkedjor där varje PT har hundratals olika kunder.

Hur hittar man en bra PT då, och hur vet man att man fått tag i en?

Någon som vet någon inom Göteborg/Borås-området så...

stefand
2011-06-10, 20:24
Sen tycker jag ju inte heller att det är så konstigt att man rekomenderar maskiner till personer som aldrig har vistats i ett gym förut även om det inte är det optimala sättet att träna på. Man måste ju börja någonstans.

Jo iofs, men inbillar mig att en normal frisk vuxen människa som aldrig tränat borde med en PTs hjälp klara t.ex. att börja med knäböj enbart med en 20kg stång, eller lättare. Borde ju inte vara någon större risk för skador med en vikt som knappast överstiger påfrestningarna av att man t.ex. reser sig upp ur en stol.

hejhopp79
2011-06-10, 20:55
Haha, nej jag oroar mig inte. Men hade inte känt rätt att i detalj publicera det dokument med detaljerade tips jag fått av min PT ;)

Det är nog få människor här som är jätteintresserade av din PT:s tips, faktiskt.

Grattis till framgång!

mattilainen
2011-06-10, 23:12
Haha, nej jag oroar mig inte. Men hade inte känt rätt att i detalj publicera det dokument med detaljerade tips jag fått av min PT ;)

Är du en sån där "Ifall jag berättar detta kanske fler folk lyckas lika bra/bättre än mig och det vill jag ju inte"- kille? Jobbig jävel som finns i alla klasser runt om i landet.

Eller varför skulle du inte vilja berätta bra tips, om nu din PT hade några, till andra folk?

Kischen
2011-06-10, 23:32
Vill inte lägga ut schemat i detalj, känns typ lite sniket mot min PT (och andra PT.s med för den delen..), att liksom gratis dela ut det som de har som jobb. Men kortfattat består kosten av 6 mindre mål per dag som ger mig ca 1400-1700 kcal.


Sista raden gav just bort hela din PTs hemlighet *popcorn*

StampChamp
2011-06-10, 23:35
Haha vad alla verkar vara emot PT:s. Varför bryr ni er att andra tar hjälp av PT:s och blir nöjd med resultatet? Det finns många bra, men även många dåliga.

cherokee
2011-06-12, 16:23
Haha vad alla verkar vara emot PT:s. Varför bryr ni er att andra tar hjälp av PT:s och blir nöjd med resultatet? Det finns många bra, men även många dåliga.

Precis :-)

cherokee
2011-06-12, 16:29
Sista raden gav just bort hela din PTs hemlighet *popcorn*

Men herregud. Jag har inte påstått att jag har någon PT-hemlighet som är helt magisk. Det enda jag sagt är att jag inte i detalj vill publicera det matschema som min PT gett mig (som jag köpt alltså) eftersom det inte känns rätt. Jag har inte påstått att jag på något sätt besitter någon hemlig kunskap till träningsframgång, snarare tror jag att jag poängterade att det var pepp och push från mig PT i kombo med hans upplägg som gjorde att jag verkligen satsade och där med fick resultat. Att äta mindre än vad man gör sig av med är inget nytt för mig heller.

Skriv dina tråkiga kommentarer i någon annans tråd (kanske i en egen?) i fortsättningen, tack.

astrodog
2011-06-12, 16:37
Såhär ser en dag ungefär:
Frukost: gröt + ägg eller youghurt + musli (osötad) + ägg, ibland en grov macka med smör och ost/skinka/kalkon/keso.
Mellis: Kesella med bär/grov macka med pålägg
Lunch: Grönsak, råris/quinoa/annan fullkornsprodukt, köttfärs/kyckling ovs
Mellis: Knäcke med makrill i tomatsås+ frukt, keso o nötter ovs
Middag: Liknande som lunch, ibland är jag lat o tar gröt ovs
Kvällis: Kesella/Youghurt med bär (om jag är hungrig)


Du äter mest spannmåls och mjölkprodukter, det är problemet. Byta ut skiten till näringsrik mat så kommer du att känna dig mer energirik och kräva mindre energimängder i intag. Det är inte lätt i detta samhälle, tyvärr, därav den utbredda problematiken. Spannmål är billig skitmat, vanlig mjölk också.

cherokee
2011-06-12, 16:38
Du äter mest spannmåls och mjölkprodukter, det är problemet. Byta ut skiten till näringsrik mat så kommer du att känna dig mer energirik och kräva mindre energimängder i intag. Det är inte lätt i detta samhälle, tyvärr, därav den utbredda problematiken. Spannmål är billig skitmat, vanlig mjölk också.

Tack för tipset! Har hittat ett upplägg som passar mig nu och där med också tappat en del kilon som störde mig :)

Kischen
2011-06-12, 17:50
Skriv dina tråkiga kommentarer i någon annans tråd (kanske i en egen?) i fortsättningen, tack.

Jag tror att jag skriver i precis vilken tråd jag vill :) Jag ska dock göra dig glad och lämna denna.

Sniggel
2011-06-13, 14:54
Äh, låt han ha sitt matprogram i detalj. Jag förstår om han inte vill berätta det av respekt för hans PT. Det är ju inte bara ett kost o träningsprogram man får av en PT, det är även en motivationscoach och denne PTn kanske var duktig på detta (att få cherokee att följa ett sansat upplägg och hålla sig till det).