handdator

Visa fullständig version : Pruta på ny bil.


Livankaret
2011-04-08, 13:20
Hade tänkt köpa en fabriksny bil men så slog det mig om man kan pruta på priset eller inte? Beg bilar är det ju standard att pruta ner eller få med tillbehör till men kan jag göra samma sak nu? Gör man det? :D

samsung
2011-04-08, 13:22
Japp de e klart du kan förhandla pris beroende på olika faktorer. Ibland kan man deala till sig extra paket etc, vinterdäck osv. Köper du bilen i renköp bör du få minst 10-15 000 rabatt istället för vid ett inbyte.
Jämför med olika bilhandlare också (givetvis samma märke) i olika städer och be om att få en utskriven "offert" på hela paketet, åk till nästa bilhandlare och deala till dig ännu bättre köp.

tjabon
2011-04-08, 13:25
Ja.
Pruta på extrautrustningen (om det inte går på baspriset).
Gör en noggrann undersökning innan: Kolla pris på basmodell hos flera säljare.
Kolla över "deal" på extrautrustning. Googla. Ring runt.

Edit: Samsung hann före, men vi tänker lika.

hahavaffan
2011-04-08, 13:27
Det går utmärkt. 5-20 % bör inte vara några problem, plus att man ofta som "samsung" säger kan få vinterdäck eller utrustningspaket med i priset. Och full tank givetvis ;)

snej
2011-04-08, 13:28
Jag läste prutta. Alltid lika trist när man upptäcker att man läst fel :(

Minimjölk
2011-04-08, 13:30
Jag läste prutta. Alltid lika trist när man upptäcker att man läst fel :(

Ha ha, jag brukar spendera lördagarna med att åka ut till olika bilhallar och förstöra nybilsdoften.

Livankaret
2011-04-08, 13:30
Jag läste prutta. Alltid lika trist när man upptäcker att man läst fel :(

Tråkig tråd eller hur. :D

snej
2011-04-08, 13:31
Tråkig tråd eller hur. :D

Ja vafan, det är ju fredag!

Livankaret
2011-04-08, 13:32
Vad tycker ni kan vara standard att försöka få med då? Däck känns ju som en självklarhet, skärmar... Står still i skallen, vad bör jag tjata till mig? :D

hultman
2011-04-08, 13:35
Det du vill ha. Man kan alltid pruta...

Livankaret
2011-04-08, 13:37
Eller bör jag helt enkelt lägga mig på en bil med sämre utrustning än vad jag vill ha och tjata mig uppåt.

Fönstervevar, ingen stereo, plyschsäten för att efter lite gnäll glida ut sittande i finaste italienska skinnsätet med dunka dunka i öronen. :D

Imni
2011-04-08, 13:38
Pruta på priset är standard. Minst 5% ska du köra på. Sedan kan handlarna slänga in lite annat såsom vinterdäck, metallic och olika paket, det kostar de nästan ingenting.

bug
2011-04-08, 14:06
Eller bör jag helt enkelt lägga mig på en bil med sämre utrustning än vad jag vill ha och tjata mig uppåt.

Fönstervevar, ingen stereo, plyschsäten för att efter lite gnäll glida ut sittande i finaste italienska skinnsätet med dunka dunka i öronen. :D

Haha låter som en bra ide :D

z_bumbi
2011-04-08, 14:07
Vad tycker ni kan vara standard att försöka få med då? Däck känns ju som en självklarhet, skärmar... Står still i skallen, vad bör jag tjata till mig? :D

Besöker du flera olika handlare (inte den som ligger närmast) så ser du ganska snart vad du kommer fram till för priser. Gör en lista på vad du vill ha och be om pris på allt, på andra ställen drar du bara upp en del av listan och ser om du kan få med dig mer från dem på det sättet.
Sen åker du till den handlaren som ligger närmast och vet nästan på kronan vad de går med i första omgången och får du ett bra pris där så är det klart (självklart efter att du har försökt få ner priset ytterligare). Bråkar de så åker/ringer du bara stället med bäst pris och säger att du fått ett bättre erbjudande, det stället är antagligen sugna på att dra in pengar iom att de redan lämnar ett lågt pris.
Du kan också be släktningar/kompisar kolla priserna på ställen som ligger långt bort.

Minimjölk
2011-04-08, 14:09
Får man fråga vilket märke och modell det handlar om?

Vortex76
2011-04-08, 14:15
Det går självklart att pruta (åtminstone lite)!
Har precis varit runt och letat efter en ny liten bil och kollat peugeot207, suzuki swift, ford fiesta mfl.

Överlag kändes det svårt att få så mycket rabatt utöver priserna som visades(eller så är jag kass på att förhandla). Vissa hade redan 10-20% rabatt och då var det väldigt svårt att göra nåt mer på deras erbjudande, men kunde få 10-20% på eventuell extrautrustning. Fanns även nån som inte kunde göra nånting på grundpriset, men fick halva priset på vinterdäck och motorvärmare.. vilket borde blivit runt 5%.

omnibus
2011-04-08, 14:18
7-10% går utan att ens anstränga sig. Sen blir det svårare.
Ring runt till olika handlare och jämför, det kan skilja väldigt mycket dem emellan.

Cilia
2011-04-08, 15:39
När jag köpt nya bilar brukar handlaren börja med att pruta 10 %. Nu har jag inte köpt ngn under lågkonjukturen för bilar. Sen har jag tryckt ner lite till plus att jag alltid vill ha vinterdäck inkluderade i priset med alu-fälgar.

pragmatist
2011-04-08, 19:43
Kampanjpriser går som regel inte att pruta på mer än högst marginellt (egen erfarenhet). Däremot är originalpriser ofta prutbara, det skiljer dock mellan olika märken och bilhandlare. Vissa märken har en prislapp som ligger närmare färdigprutat än andra (vanligtvis de bilmärken som konkurrerar mest med priset).

Pepparkakssmurfen
2011-04-09, 11:39
Enklast att prutta är när det gäller lagerbilar eller bil av förra årets modell. Riktigt guldläge är det om man ska köpa en lagerbil av en modell som precis utgått.De vill bilhandlarna inte till nästan vilket pris som helst ha kvar i lager.

Bullen!
2011-04-09, 18:27
jag köpte flång ny bil i februari. det gick att pruta på priset generalagenten satt. dock bara 4000kr. sen så gick det att pruta till helt nya 16" alufälgar med nokian dubbdäck. och när jag väl körde dit och hämtade bilen så sa jag att det är så satans dåligt väder så ni får bjuda på ett par modellanpassade gummimattor till bilen oxå. och det gjorde han. likaså en liter olja av den sorten som bilen levereras med då bilen kan slicka i sig några dl mer under de första 100 inkörningsmilen. det var oxå en sak jag sa "det skickar du väl med" så han bara vande sig om och tog en liter och satte i kofferten åt mig.

det är en ganska normal prut på en ny bil.