handdator

Visa fullständig version : Påverkan på fettmetabolismen av ett längre jämfört med flera kortare träningspass


King Grub
2011-04-08, 12:43
This study compared the fat metabolism between 'a single bout of 30-min exercise' and 'three bouts of 10-min exercise' of the same intensity (60% maximal oxygen uptake) and total exercise duration (30 min). Nine healthy men participated in three trials: (1) a single 30-min bout of exercise (Single), (2) three 10-min bouts of exercise, separated by a 10-min rest (Repeated) and (3) rest (Rest). Each exercise was performed with a cycle ergometer at 60% of maximal oxygen uptake, followed by 180-min rest. Blood lactate concentration increased significantly after exercise in the Single and Repeated trials (P<0·05), but the Single trial showed a significantly higher value during the recovery period (P<0·05). No significant difference was observed in the responses of plasma glycerol concentration. The Repeated trial produced a smaller increase in the ratings of perceived exertion during the exercise (P<0·01). During the exercise, no significant difference was observed in respiratory exchange ratio (RER) between the Single and Repeated trials. However, the RER values during the recovery period were significantly lower in the Repeated trial than in the Single and Rest trials (P<0·05), indicating higher relative contribution of fat oxidation in the Repeated trial (P<0·05). These results suggest that the repetition of 10-min of moderate exercise can contribute to greater exercise-induced fat oxidation compared with a single 30-min bout of continuous exercise.

Clin Physiol Funct Imaging. 2011 May;31(3):215-20. A single versus multiple bouts of moderate-intensity exercise for fat metabolism.

hejhopp79
2011-04-08, 15:09
Intressant.

Dock tycker jag man går miste om de mentala må-bra fördelarna med konditionsträning om man endast ska köra så korta pass som möjligt åt gången. Men samtidigt vill man ju inte paja musklerna, klurigt.

Mattelu
2011-04-08, 17:35
extremt intressant men tyvärr så förstår jag inte vad som står ;D

clappen
2011-04-08, 17:57
extremt intressant men tyvärr så förstår jag inte vad som står ;D

Hur kan du då tycka det är intressant? :naughty:

Mattelu
2011-04-08, 18:03
läste rubriken? duh

kaffekopp
2011-04-08, 18:08
vore kul o se ifall det forandras med langre tid pa ovningarna. sag 1h vs 2h.

eller ja, antar vall att ena gruppen korde nastan en timma (50min)...

Löpsko
2011-04-09, 10:18
"Dessa resultat tyder på att en upprepning av 10-min av måttlig motion kan bidra till större ansträngningsutlöst fett oxidation jämfört med en enda 30-min släng av kontinuerlig träning."

Verkar ju konstigt tycker ja.. är ju inte iaf vad ja har hört förut.

Eddie Vedder
2011-04-09, 12:15
"Dessa resultat tyder på att en upprepning av 10-min av måttlig motion kan bidra till större ansträngningsutlöst fett oxidation jämfört med en enda 30-min släng av kontinuerlig träning."

Verkar ju konstigt tycker ja.. är ju inte iaf vad ja har hört förut.

Även om studien inte kan tas som att det är bättre så är det ju i alla fall intressant du man tidigare ofta dragit till med att "Du börjar inte förbränna fett förrän du tränat [insert godtyckligt och ogrundat tidspåstående]" och det här ger ju en liten indikation på att det i alla fall inte är så. Även om 3 x 10 minuter som sagt inte behöver vara bättre, det var ju mycket små skillnader och väldigt få deltagare.

Ur ett folkhälsoperspektiv gillar jag dock att man testar 3 x 10 minuter, och framför allt det verkade mindre jobbigt här. Jag tror det är väldigt värdefullt att lyfta fram att människor faktiskt kan få en hälsofördel av att ta korta promenader flera gånger per dag precis som att ta en lång (och tråkig) promenad.

10 minuter från hemmet till busshållplats, 10 från busshållplats till jobb, 10 minuter från jobb till busshållplats och 10 minuter från busshållplats till hemmet blir 40 minuters promenad vilket är en superb ökning av motion för den som är totalt inaktiv.

hejhopp79
2011-04-09, 13:21
Ja precis, upplevd ansträngning är ju verkligen viktigt när vi talar folkhälsa skulle jag tro. Det var ju ingen särskilt intensiv konditionsträning heller, 60% av VO2 max.

Ibland spånar jag på om folk egentligen skulle vilja ta i som fan men inte har konditionen, styrkan och vidare motivationen till det. Kanske daltar vi för mycket med alla rekommendationer om promenader i slötempo.

Eddie Vedder
2011-04-09, 15:03
Kanske daltar vi för mycket med alla rekommendationer om promenader i slötempo.

Nej snarare att vi moraliserar över hur optimala vi är som tränar och är macho när det egentligen är bättre att påtala hur värdefullt det är att bara röra sig i vardagen med något kul. Istället för att prata om hur mycket bättre man själv är och sluta ge andra dåligt samvete tycker jag det är bättre att motivera till allmän rörelse eftersom alla inte gillar att träna och just träning är inget måste för att vara frisk.

Det tror jag är bättre faktiskt, många skulle nog kunna komma i rörelse om man får fram att det inte måste vara joggingpass eller gympass, det kan faktiskt vara trädgårdsarbete och dans också.

Tolkia
2011-04-09, 16:07
Jag tror det är väldigt värdefullt att lyfta fram att människor faktiskt kan få en hälsofördel av att ta korta promenader flera gånger per dag precis som att ta en lång (och tråkig) promenad.

10 minuter från hemmet till busshållplats, 10 från busshållplats till jobb, 10 minuter från jobb till busshållplats och 10 minuter från busshållplats till hemmet blir 40 minuters promenad vilket är en superb ökning av motion för den som är totalt inaktiv.
Nej snarare att vi moraliserar över hur optimala vi är som tränar och är macho när det egentligen är bättre att påtala hur värdefullt det är att bara röra sig i vardagen med något kul. Istället för att prata om hur mycket bättre man själv är och sluta ge andra dåligt samvete tycker jag det är bättre att motivera till allmän rörelse eftersom alla inte gillar att träna och just träning är inget måste för att vara frisk.
Det tror jag är bättre faktiskt, många skulle nog kunna komma i rörelse om man får fram att det inte måste vara joggingpass eller gympass, det kan faktiskt vara trädgårdsarbete och dans också.
Jag citerar det, eftersom det förtjänar att läsas en gång till.

Ola Wallengren
2011-04-09, 16:08
Även om studien inte kan tas som att det är bättre så är det ju i alla fall intressant du man tidigare ofta dragit till med att "Du börjar inte förbränna fett förrän du tränat [insert godtyckligt och ogrundat tidspåstående]" och det här ger ju en liten indikation på att det i alla fall inte är så. Även om 3 x 10 minuter som sagt inte behöver vara bättre, det var ju mycket små skillnader och väldigt få deltagare.

Fast i praktiken så jämförde man ju ett träningspass på 30 resp 50 min.
Spelar iofs ingen roll för som vi vet har detta inget med fettbalansen över tid att göra.