handdator

Visa fullständig version : Stavgång för övervikt


King Grub
2011-04-08, 12:37
The effects of a Nordic walking (NW) program compared to those of a walking (W) program on physiological and perceptual variables in obese middle-aged women were investigated. Subjects (n=12 NW group, n=11 W group) trained over 12 weeks 3 times.week (-1). Body mass, body mass index (BMI), body fat, heart rate (HR), resting blood pressure, peak oxygen consumption (V˙O (2peak)) were measured before and after the training period. Moreover, HR, rating of perceived exertion (RPE) and adherence were recorded during all training sessions. After the training period body mass, body fat and diastolic blood pressure decreased in both groups (P<0.05) whereas V˙O (2peak) increased in the NW group (+3.7 ml.min (-1).kg (-1); P=0.005). During the training sessions, mean HR (P=0.021), HR at preferred walking speed (P=0.020) and % of time at high intensity (P=0.031) were higher in NW than in the W group. Finally, RPE was not influenced by the modality of exercise and NW group showed a higher rate of adherence (91±19% vs. 81±29%; P=0.011). To conclude, NW activity in obese women allows an increase in exercise intensity and adherence to a training program without increasing the perception of effort leading to enhanced aerobic capacity.

Int J Sports Med. 2011 Apr 6. Efficacy of Nordic Walking in Obesity Management.

hejhopp79
2011-04-08, 15:12
Ja, i äldre populationer (särskilt damer) som inte är särskilt träningsintresserade i övrigt är det säkert klockrent.

Pepz
2011-04-08, 15:14
Ja, i äldre populationer (särskilt damer) som inte är särskilt träningsintresserade i övrigt är det säkert klockrent.

eller överhuvudtaget för överviktiga.

Eddie Vedder
2011-04-08, 15:23
När det gäller äldre är det dessutom inte bara en motionsaspekt utan även en värdefull säkerhetsaspekt. Fallrisken är nog en lika stor anledning till att många äldre inte vågar sig ut som dålig kondition. Och den minskar ju med stavgång.

En sån studie vore intressant, man randomiserar ut stavar till exempelvis 500 äldre och jämför med en kontrollgrupp som inte får stavar. Alla ombeds att promenera dagligen och sedan jämför man fall och frakturer.

hejhopp79
2011-04-08, 15:39
eller överhuvudtaget för överviktiga.

Ja, absolut.

Tror dock generellt att män inte är lika sugna på stavgång som kvinnor. Just a feeling ;) Av vad jag sett på Friskis i alla fall. Män kanske hellre ägnar sig åt "kroppsarbete" eller något, jag vet inte.

hejhopp79
2011-04-08, 15:41
När det gäller äldre är det dessutom inte bara en motionsaspekt utan även en värdefull säkerhetsaspekt. Fallrisken är nog en lika stor anledning till att många äldre inte vågar sig ut som dålig kondition. Och den minskar ju med stavgång.

En sån studie vore intressant, man randomiserar ut stavar till exempelvis 500 äldre och jämför med en kontrollgrupp som inte får stavar. Alla ombeds att promenera dagligen och sedan jämför man fall och frakturer.

Det var faktiskt en intressant poäng. Äldre faller ju och skadar sig allt för jämnan

bertbert
2011-04-08, 15:49
Ska inte trådtiteln vara "Stavgång mot övervikt"? :D

hejhopp79
2011-04-08, 16:00
Ska inte trådtiteln vara "Stavgång mot övervikt"? :D

Det är ingen manifestation.

Fartman
2011-04-08, 16:59
Ja stavgång ska man inte spotta på, det är nog en motionsform som gjort mycket för folkhälsan.. man ser många äldre gå med stavar, ffa här uppe när det är snö och halt. Det är faktiskt rätt många gubbar också.

snarlik
2011-04-13, 19:01
Intressant!

I den här artikeln var det inte skillnad i HR mellan grupperna:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20473229

Fast då gällde det bergsvandring.

kaffekopp
2011-04-13, 21:59
När det gäller äldre är det dessutom inte bara en motionsaspekt utan även en värdefull säkerhetsaspekt. Fallrisken är nog en lika stor anledning till att många äldre inte vågar sig ut som dålig kondition. Och den minskar ju med stavgång.

En sån studie vore intressant, man randomiserar ut stavar till exempelvis 500 äldre och jämför med en kontrollgrupp som inte får stavar. Alla ombeds att promenera dagligen och sedan jämför man fall och frakturer.

kan vi ha en grupp gamlingar med polerade träsulor också?

salmiak
2011-04-13, 23:00
När det gäller äldre är det dessutom inte bara en motionsaspekt utan även en värdefull säkerhetsaspekt. Fallrisken är nog en lika stor anledning till att många äldre inte vågar sig ut som dålig kondition. Och den minskar ju med stavgång.

En sån studie vore intressant, man randomiserar ut stavar till exempelvis 500 äldre och jämför med en kontrollgrupp som inte får stavar. Alla ombeds att promenera dagligen och sedan jämför man fall och frakturer.

Det är ett väldigt stort problem det här med fallrisk, benbrott, osteoporos och allt vad som hör till. Enbart ur ett ekonomiskt perspektiv skulle det inte förvåna mig om man rent skulle spara pengar på att dela ut stavar till äldre, eller iaf subventionera.
Nu ska jag dock tillägga att de flesta, (iaf osteoporosrelaterade), frakturerna sker i hemmet och inte på någon halkig väg - något som man tidigare trodde förklarade varför norrlänningar hade mer problem. Nu är man inne på minskad d-vit.

Å andra sidan kan ju stavar ge motivation och självförtroende för en äldre att våga ge sig ut på mer promenader. Stärkt muskulatur och bibehållande av benstomme är klart förebyggande.

Eddie Vedder
2011-04-14, 08:05
Det är ett väldigt stort problem det här med fallrisk, benbrott, osteoporos och allt vad som hör till. Enbart ur ett ekonomiskt perspektiv skulle det inte förvåna mig om man rent skulle spara pengar på att dela ut stavar till äldre, eller iaf subventionera.
Nu ska jag dock tillägga att de flesta, (iaf osteoporosrelaterade), frakturerna sker i hemmet och inte på någon halkig väg - något som man tidigare trodde förklarade varför norrlänningar hade mer problem. Nu är man inne på minskad d-vit.

Å andra sidan kan ju stavar ge motivation och självförtroende för en äldre att våga ge sig ut på mer promenader. Stärkt muskulatur och bibehållande av benstomme är klart förebyggande.

Tror du inte det kan finnas en koppling mellan de fetstilta då? Att det sker i hemma i större utsträckning just för att de hela tiden är hemma och drar sig för att gå ut? Statistiskt sett alltså.

Salle
2011-04-14, 08:25
Ja stavgång ska man inte spotta på, det är nog en motionsform som gjort mycket för folkhälsan.. man ser många äldre gå med stavar, ffa här uppe när det är snö och halt. Det är faktiskt rätt många gubbar också.

Stavgång är grymt effektivt om man gör rätt! Det går att styra pulsen precis lika lätt som vid löpning. Dessutom är det en skonsammare träningsform, perfekt om man lider av skador som gör att man inte kan springa.

salmiak
2011-04-14, 14:27
Tror du inte det kan finnas en koppling mellan de fetstilta då? Att det sker i hemma i större utsträckning just för att de hela tiden är hemma och drar sig för att gå ut? Statistiskt sett alltså.

Självklart - det blir väl lite av en höna/ägg-situation där. Jag är väl lite optimist kanske men jag tror att en stor mängd av osteoporos kan förebyggas, inte enbart genom en aktiv ungdom, utan också genom att bibehålla lite motion vid ålderns höst. Det är skrämmande att se hur immobiliserade många äldre är.

Kischen
2011-04-14, 14:34
Dom flesta går bara och släpar på stavarna.

Eddie Vedder
2011-04-14, 16:39
Självklart - det blir väl lite av en höna/ägg-situation där. Jag är väl lite optimist kanske men jag tror att en stor mängd av osteoporos kan förebyggas, inte enbart genom en aktiv ungdom, utan också genom att bibehålla lite motion vid ålderns höst. Det är skrämmande att se hur immobiliserade många äldre är.

Jag är också optimist, framstod jag pessimistisk? Jag försökte bara få fram hönan-eller-ägget-resonemanget och jag tror också att du har helt rätt i att stavar till äldre vore bra.

Just för att de kanske vågar mer. Skit samma om effekten av att släpa på stavarna (som Kischen hävdar att de gör) är sämre. Är det stavarna som är skillnaden mellan tryggheten att gå utanför dörrn eller stanna hemma är de guld värda.