handdator

Visa fullständig version : Gröna Slaktaren?


Crystal
2003-11-29, 15:14
Någon som vet ngt om Gröna Slaktaren?

Brukar äta deras varor bl a Köttbullar och Wienerkorv på bara 3% Fett, någon som vet om det är bra eller dåligt fett där i?

Skulle gärna vilja ha några synpunkter, på om man ska satsa lite extra på deras 3% varor eller äta det vanliga i affären.

Tack :bow:

emmzan
2003-11-29, 15:48
MUMS! *ha åsikt*

King Grub
2003-11-29, 16:16
Gröna Slaktarn har bra råvaror. Goda produkter också, som verkligen smakar som det skall, till skillnad från många andra lågfettsprodukter.

Crystal
2003-11-29, 16:17
Originally posted by King Grub
Gröna Slaktarn har bra råvaror. Goda produkter också, som verkligen smakar som det skall, till skillnad från många andra lågfettsprodukter.

Ok ok, men om man jämför deras wienerkorv med deras köttbullar får man ju ingen skillnad :) - precis samma näringsvärde.

Vad kan det vara för skillnad i dem annars? :rolleyes:

King Grub
2003-11-29, 16:20
Originally posted by zPHERE


Ok ok, men om man jämför deras wienerkorv med deras köttbullar får man ju ingen skillnad :) - precis samma näringsvärde.

Vad kan det vara för skillnad i dem annars? :rolleyes:

Läs på förpackningen, kanske?

Crystal
2003-11-29, 16:21
Originally posted by King Grub


Läs på förpackningen, kanske?

Jo, 1g proteinskillnad, BARA det?

Det står t ex inte hur mkt mättat/omättat fett det är i osv.

King Grub
2003-11-29, 16:24
Originally posted by zPHERE


Jo, 1g proteinskillnad, BARA det?

Det står t ex inte hur mkt mättat/omättat fett det är i osv.

Råvarorna i produkten står i fallande ordning, d v s det som det finns mest av i varan står först. Om du verkligen vill veta andelen mättat/omättat fett o s v får du kolla hos t ex Livsmedelsverket hur mycket de olika ingredienserna innehåller.

Mindek
2003-11-29, 23:23
Eftersom det är animaliskt fett kan man anta att ~50% är mättat och ungefär lika delar är omättat och fleromättat. Eftersom det endast är 3% fett i maten så spelar det väl ingen större roll...

Fartman
2003-11-30, 04:09
har bara ätit Gröna slaktarns falukorv en gång för länge sedan.. den smakade skit tyckte jag, men då är jag en storkonsument av falukorv också!

King Grub
2003-11-30, 06:56
Originally posted by Fartman
har bara ätit Gröna slaktarns falukorv en gång för länge sedan.. den smakade skit tyckte jag, men då är jag en storkonsument av falukorv också!

Har Gröna Slaktaren falukorv? :confused: Inte nu för tiden i alla fall, tror jag. Den kanske smakade så illa att de var tvungna att skrota projektet? :D Middagskorv finns det, vet jag, men Falu har jag inte sett.

miffo
2003-11-30, 09:50
korv äter jag inte alls nu förtiden, slaktavfall och råttor som ramlat ner i kvarnen !!!!!:insane:

aliquis
2003-11-30, 10:58
Originally posted by miffo
korv äter jag inte alls nu förtiden, slaktavfall och råttor som ramlat ner i kvarnen !!!!!:insane:

Korrekt, för att inte tala om köttet! :D
Skippar korven jag med :thefinger

Arwen
2003-11-30, 14:40
rubriken har inget med eventuella komplex att göra, däremot så avstår jag massproducerad korv, istället ska man hitta lokala producenter som tillverkar med ordentliga råvaror.:eating:

JAM
2003-11-30, 17:14
Originally posted by Arwen
rubriken har inget med eventuella komplex att göraMmm, visst... Varför påpeka det annars? ;)

Arwen
2003-11-30, 19:55
enkel passning, eller hur?:cheers:

Nils.R
2003-12-02, 12:53
Lite OT kanske men jag har jobbat på ett charkuteri och ville bara påpeka hur förbannat gott det är med nygjord rostbiff,ölkorv,ribs,skinka med mera...

Fartman
2003-12-02, 16:31
Originally posted by King Grub


Har Gröna Slaktaren falukorv? :confused: Inte nu för tiden i alla fall, tror jag. Den kanske smakade så illa att de var tvungna att skrota projektet? :D Middagskorv finns det, vet jag, men Falu har jag inte sett.

är inte säker på att den hette FALUkorv men det var iaf en som skulle motsvara falukorv, såg i princip helt likadan ut.. smakade tyvärr plast

Crystal
2003-12-02, 16:32
Originally posted by Fartman


är inte säker på att den hette FALUkorv men det var iaf en som skulle motsvara falukorv, såg i princip helt likadan ut.. smakade tyvärr plast

Middagskorv, heter den ;)