handdator

Visa fullständig version : Träningsschema och tips mm.


GymNoob
2011-04-08, 07:02
Tjena Kolozzeum!

Jag skulle behöva tips på hur ett bra träningsschema skulle kunna se ut för mig samt lite tips på hur jag får ut det mesta av träningen och därmed fina resultat och en ökad styrka. Så jag ska försöka förklara min situation lite kort.

Tänkte att jag kan dra lite om mig själv snabbt. Jag började gymma någongång i December då jag var trött på att se lite halvslafsig ut. Jag vägde runt 77 då och nu har jag gått ner till 67 samtidigt som jag ökat en del i styrka också.

Så just nu är jag 15 år. 172 cm och väger runt 67kg.

Men nu börjar det bli lite segt, jag har liksom tappat lite motivation och skulle som jag skrev ovan behöva lite tips med mera.

Just nu så tränar jag ca 5-6 ggr i veckan på gym därav ungefär 3-4 dagar styrka och sedan övriga dagar kondition och fettförbränning. Jag har fortfarande något kilo jag vill gå ner för att ta väck lite fett på sidorna av magen samt bröstkorg och ben.

Är det rätt så som jag gör?

För tillfället ser ett styrkepass ut som så att jag kör ena veckan: Biceps, triceps, axlar, ben, mage, övre samt nedre rygg och bröst på maskin och den andra veckan kör jag precis samma fast med rörliga vikter.

Jag tränar styrka 3-4 ggr i veckan och kör låga vikter med många reps.
När jag kör med maskiner blir det 15x2 och när jag kör fria vikter 10x3.

Sen äter jag Frukost, lunch, ibland mellanmål (efter skola) vilket jag dock inte hinner om jag ska träna och sedan självklart kvällsmat.

Hur bör det se ut? Gör jag många fel?
Jag har nästintill obegränsat med träningstid och själva träningen är något jag skulle vilja satsa på rejält då det verkligen ger mig styrka och självförtroende.

Hur skulle träningsschemat kunna se ut?
Jag behöver iaf en vilodag per vecka.

Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:
Lördag:
Söndag:

Lägg märke till att jag inte delat upp styrkepassen i ben, armar osv. Utan jag kör hela racet varje pass och nästan alltid varannan dag alltså inte 2 ggr irad.

Det kanske är lite slafsigt skrivet detta, men jag måste rusa!
Ställ gärna frågor. Jag tar tacksamt emot alla tips och tankar.

Mvh