handdator

Visa fullständig version : sveriges starkaste strongman, vad heter han?


sandberg93
2011-04-07, 20:53
nå? såg ett youtube klipp för någon dag sen när han tränade inför vm eller ngt liknande, då han hantelroddade 100kgs hantlar, nu säger en kompis att det inte finns en svensk som kan göra det :P VAD HETER HAN?

ceejay
2011-04-07, 20:54
starkast torde vara johannes årsjö ;)

Jockefoten
2011-04-07, 20:55
nå? såg ett youtube klipp för någon dag sen när han tränade inför vm eller ngt liknande, då han hantelroddade 100kgs hantlar, nu säger en kompis att det inte finns en svensk som kan göra det :P VAD HETER HAN?

Johannes Årsjö

Hantelrodda 100kg kan många göra.

Petoria
2011-04-07, 20:57
Johannes Årsjö

Hantelrodda 100kg kan många göra.

+1

Jag har kunnat ta runt 50kg utan större problem och jag är inte särskilt stark

agazza
2011-04-07, 20:58
40 på mig och jag väger typ 68 kilo nuförtiden

Minimjölk
2011-04-07, 21:02
Magnus Samuelsson 2x270kg Worlds Strongest Man

agazza
2011-04-07, 21:15
:d

Explosiven
2011-04-07, 23:31
Magnus Samuelsson 2x270kg Worlds Strongest Man


Man ska inte ta på saker man precis målat...
http://laddauppbilder.se/?di=513022153454

Minimjölk
2011-04-08, 08:10
man ska inte ta på saker man precis målat...
http://laddauppbilder.se/?di=513022153454

:d

von huff
2011-04-08, 08:20
han Samuelsson har vunnit världens starkaste man

Minimjölk
2011-04-08, 08:33
han Samuelsson har vunnit världens starkaste man

Ja? Annars är det ju svårt att i 15års tid basunera ut det budskapet lite varstans, WSM! Swedish power!

von huff
2011-04-08, 08:54
Ja? Annars är det ju svårt att i 15års tid basunera ut det budskapet lite varstans, WSM! Swedish power!

Jag menar att han är Sveriges starkaste man!

rooz
2011-04-08, 08:56
Jag menar att han är Sveriges starkaste man!
Hoppas du trollar..

Minimjölk
2011-04-08, 09:09
Är man WSM så är man per default även SSM. Dessutom är väl det en tävling som Samuellson vandrat hem i morgontofflorna under ett årtionde eller så. Klart att Magnus är starkast, det har han ju själv sagt. Varför skulle han ljuga och överdriva om en sådan sak?

spoon
2011-04-08, 09:16
Googlade lite... Men hittade ingen offentlig hemsida för resultat. Finns det ?

z_bumbi
2011-04-08, 09:24
Jag menar att han är Sveriges starkaste man!

Årsjö har slagit i princip alla Samuelsons rekord så även om Årsjö inte har vunnit världens starkaste man (ännu?) så är han starkare oavsett hur man ser på det.

Googlade lite... Men hittade ingen offentlig hemsida för resultat. Finns det ?

För sveriges starkaste man eller vad de gör i olika grenar?

spoon
2011-04-08, 09:30
För sveriges starkaste man eller vad de gör i olika grenar?

Resultat för tävlingarna. På samma sätt som styrkelyft.se eller liknande.

von huff
2011-04-08, 09:33
Ingen betydelse vad ni säger....

Minimjölk
2011-04-08, 09:34
Årsjö har slagit i princip alla Samuelsons rekord så även om Årsjö inte har vunnit världens starkaste man (ännu?) så är han starkare oavsett hur man ser på det.



Har han lyft 2x270kg i Bänkpress utan utrustning än?
Vidare har han inte dominerat i Let's Dance eller gjort reklam för Risifrutti än. Bedrifter som jag tror Samuellson är ensam om inom Strongman.

Magnus är och förblir WSM.

JohPz
2011-04-08, 09:56
nå? såg ett youtube klipp för någon dag sen när han tränade inför vm eller ngt liknande, då han hantelroddade 100kgs hantlar, nu säger en kompis att det inte finns en svensk som kan göra det :P VAD HETER HAN?

Skulle tro det var Peter Rundberg du såg i klippet, såg nåt liknande med honom nyligen här på kolo. Men starkast är utan tvekan Johannes Årsjö, han pissar på övriga.

z_bumbi
2011-04-08, 11:04
Resultat för tävlingarna. På samma sätt som styrkelyft.se eller liknande.

Sveriges starkaste man 2010
1. Johannes Årsjö - 66
2. Stefan Bergqvist - 52
3. Peter Rundberg - 45.5
4. Fredrik Svensson - 43.5
5. Mikael Hoffner - 43.5
6. Henrik Ottosson - 30
7. Peter Eriksson - 28
8. Joakim Karlsson - 22.5
9. Lars Gustafsson - 20.5
10. Love H - 14.5
11. Alexander Sydling - 4

http://www.body.se/artiklar/nyheter/20100726/resultat-sveriges-starkaste-man-2010/?page=1

Fast jag har inte heller hittat någon sida som publicerar alla tävlingar, iofs har jag inte letat så noga då jag bara frågar någon på gymmet om jag vill veta något. :)

Owe
2011-04-08, 11:16
Över tid, så slår jag ett slag för Lars Hedlund, satt världsrekord i bänk på 285 Kg utan tröja och har plaserat sig 2 o 3:a på VSM 1979-80

MVH
Owe

KlopFer
2011-04-08, 12:05
starkast torde vara johannes årsjö ;)

Man var inte kartig på gymmet när han var där. Helt plötsligt försvann varenda 20-25kgs vikt och hamna på hans skivstång :D

billmaier
2011-04-08, 12:54
Finns det verkligen ännu sådana som tror att Samuelsson är den starkaste som har kommit från sverige? Jovisst var han grymt stark och har vunnit WSM en gång, men om vi talar om ren styrka så är han inte bäst. T.ex. Johannes Årsjö är starkare, och tror också att Lars Hedlund skulle ha vunnit Samuelsson. Det finns även andra som är starkare, men de tävlar/tävlade inte i strongman.

Minimjölk
2011-04-08, 13:21
Finns det verkligen ännu sådana som tror att Samuelsson är den starkaste som har kommit från sverige? Jovisst var han grymt stark och har vunnit WSM en gång, men om vi talar om ren styrka så är han inte bäst. T.ex. Johannes Årsjö är starkare, och tror också att Lars Hedlund skulle ha vunnit Samuelsson. Det finns även andra som är starkare, men de tävlar/tävlade inte i strongman.

Naah, jag är tveksam. Magnus Samuelsson vann WSM när alla de bästa var med och om det inte varit för solen hade han nog ägt fler titlar. Dessutom har han lyft 2x270kg i bänkpress (utan utrustning är väl bäst att tillägga).

Asdf
2011-04-08, 13:31
Ställningen är oerhört jämn mellan finsk sisu och jusup!

Eddie Vedder
2011-04-08, 13:41
Årsjö har slagit i princip alla Samuelsons rekord så även om Årsjö inte har vunnit världens starkaste man (ännu?) så är han starkare oavsett hur man ser på det.

Det här känns lite som Patrik Sjöberg vs Stefan Holm. :D

Rikard Jansson
2011-04-08, 13:46
Samuelsson har inte på något sätt lyft 270x2 i bänk

Minimjölk
2011-04-08, 14:06
Samuelsson har inte på något sätt lyft 270x2 i bänk

Å jo, på något sätt. ;)

billmaier
2011-04-08, 14:20
Naah, jag är tveksam. Magnus Samuelsson vann WSM när alla de bästa var med och om det inte varit för solen hade han nog ägt fler titlar. Dessutom har han lyft 2x270kg i bänkpress (utan utrustning är väl bäst att tillägga).

Men han har inte.
Dessutom berättar enbart bänkresultatet en mycket liten del av en persons styrka. Eller vem av följande personer tycker du att är starkast: Person A som gör raw 350-150-400 eller person B som gör 250-250-300?

Morrris
2011-04-08, 14:35
Minimjölk trollar för den som inte fattat det. Samuelsson är inte den starkaste svensken (ren armstyrka undantaget), däremot var han en väldigt duktig atlet.

Strongman har utvecklats...

billmaier
2011-04-08, 14:49
Minimjölk trollar för den som inte fattat det.

Misstänkte nog lite det, men nu finns det ju annors bara dumma människor också.

Minimjölk
2011-04-08, 14:57
Men han har inte.
Dessutom berättar enbart bänkresultatet en mycket liten del av en persons styrka. Eller vem av följande personer tycker du att är starkast: Person A som gör raw 350-150-400 eller person B som gör 250-250-300?

Starkast på vad? personen som lyfter 350-150-400 anser jag vara starkare på de fetstilta även om han/hon har en svaghet med 150pannor i mitten. För att bli bäst i bänkpress eller skall man lyfta en så tung vikt som möjligt i ett godkänt lyft, för att bli bäst i WSM skall man vinna totalpoängen i ett antal utvalda grenar. För att bli bäst på marathon krävs det att man springer 42km och några meter på snabbast möjliga tid.
Strong man handlar inte om att vara starkast eller mest explosiv för där ligger de i lä med SL/OL. Strongman handlar mer om att kombiner funktionell styrka med kondition och viss mjölksyretålighet. Originalfrågan är därför ställd lite annorlunda och är mer av typen Vilken världssprinter är starkast. Inte vem som sprungit 100m snabbast.

Eftersom Magnus Samuelsson bänkat just 2x270kg så anser jag att han är starkast.

billmaier
2011-04-08, 15:06
Tänker inte diskuttera med dig mera eftersom du ändå inte förstår.

Matsa
2011-04-08, 15:06
Starkast på vad? personen som lyfter 350-150-400 anser jag vara starkare på de fetstilta även om han/hon har en svaghet med 150pannor i mitten. För att bli bäst i bänkpress eller skall man lyfta en så tung vikt som möjligt i ett godkänt lyft, för att bli bäst i WSM skall man vinna totalpoängen i ett antal utvalda grenar. För att bli bäst på marathon krävs det att man springer 42km och några meter på snabbast möjliga tid.
Strong man handlar inte om att vara starkast eller mest explosiv för där ligger de i lä med SL/OL. Strongman handlar mer om att kombiner funktionell styrka med kondition och viss mjölksyretålighet. Originalfrågan är därför ställd lite annorlunda och är mer av typen Vilken världssprinter är starkast. Inte vem som sprungit 100m snabbast.

Eftersom Magnus Samuelsson bänkat just 2x270kg så anser jag att han är starkast.

Sluta trolla nu. Förövrigt undrar jag varför någon som är det minsta insatt skulle välja bänkpress som styrkemätare för en strongman, det är verkligen ingen prioritetsövning för den sporten och det är inte ens alla strongmen som tränar bänkpress.

Vi kanske helt enkelt kan konstatera att Årsjö är överlägset bäst av Sveriges nu aktiva strongmen? Då kanske vi kan komma ifrån det tröttsamma trollandet om Magnus eftersom han inte längre är aktiv.

filmjölk
2011-04-08, 15:14
Samuelsson har inte på något sätt lyft 270x2 i bänk

Finns på film. Att det skulle vara målade 15kgs plattor eller fejkvikter är inget annat än paranoia. Visst, kanske inte kalibrerade plattor så det kan kanske skilja något hekto, kanske tom 1 kg upp eller ner totalt.

Själv har jag sett Samuelsson live på ett gym i GBG bänkandes 220kg i 3 reps i 2 set med snygg teknik. Vilket är avsevärt mycket mindre än 2*270, men iaf. Han är grym på bänkpress.

Rikard Jansson
2011-04-08, 15:21
Finns på film. Att det skulle vara målade 15kgs plattor eller fejkvikter är inget annat än paranoia. Visst, kanske inte kalibrerade plattor så det kan kanske skilja något hekto, kanske tom 1 kg upp eller ner totalt.

Själv har jag sett Samuelsson live på ett gym i GBG bänkandes 220kg i 3 reps i 2 set med snygg teknik. Vilket är avsevärt mycket mindre än 2*270, men iaf. Han är grym på bänkpress.

Finns inget som säger att det skulle vara paranoia heller. Däremot, även fast det är 5 dm rövlyft på filmen, så är det väldigt osannolikt att han skulle bänka så mycket helt enkelt. Jag tänker dock inte argumentera med MS fanboys då det är ett slöseri med tid

Minimjölk
2011-04-08, 15:23
Sluta trolla nu. Förövrigt undrar jag varför någon som är det minsta insatt skulle välja bänkpress som styrkemätare för en strongman, det är verkligen ingen prioritetsövning för den sporten och det är inte ens alla strongmen som tränar bänkpress.

Vi kanske helt enkelt kan konstatera att Årsjö är överlägset bäst av Sveriges nu aktiva strongmen? Då kanske vi kan komma ifrån det tröttsamma trollandet om Magnus eftersom han inte längre är aktiv.

Vad anser du vara en lämplig styrkemätare för en Strongman då? Är det Meriter, enskilda PBs eller absolut styrka i något moment?

Jo, Årsjö är nog bäst av de nu aktiva inom Sverige men om Magnus fortfarande varit aktiv är jag säker på att han troligtvis överglänst honom i många grenar.

Eftersom Magnus har flest meriter anser jag att han är den starkare (framgångsmässigt, inte styrkemässigt) av de två.

jag menar, får man stå och jucka med ett Risifrutti-paket på bästa sändingstid i TV, då har man kommit långt.

Matsa
2011-04-08, 15:40
Vad anser du vara en lämplig styrkemätare för en Strongman då? Är det Meriter, enskilda PBs eller absolut styrka i något moment?

Jo, Årsjö är nog bäst av de nu aktiva inom Sverige men om Magnus fortfarande varit aktiv är jag säker på att han troligtvis överglänst honom i många grenar.

Eftersom Magnus har flest meriter anser jag att han är den starkare (framgångsmässigt, inte styrkemässigt) av de två.

jag menar, får man stå och jucka med ett Risifrutti-paket på bästa sändingstid i TV, då har man kommit långt.

Det finns ett flertal tävlingsmoment som är bra styrkemätare, t.ex stock, apollon, marklyft och kronlyft. I samtliga av dessa moment har Årsjö så vitt jag vet presterat bättre än Magnus och tillråga på allt är han även bättre i grenar som handlar om styrka kombinerat med snabbhet och rörlighet, t.ex ok. Även i knäböj piskar han nog Magnus. I stenar vet jag faktiskt inte, Johannes är ganska ok på den grenen men samtidigt var det ju Magnus adelsmärke.

I det här fallet är det bättre att se till vad de har presterat i de olika momenten än till meriter. Konkurrensen är hårdare idag och det beror helt enkelt på att sporten har utvecklats MYCKET under en tid nu. Det är inte bara den högsta nivån som har blivit högre utan kanske framförallt den lägsta nivån på de stora tävlingarna som har blivit helt annorlunda och det gör att det är hårdare tävlingar numera. På grund av detta går det inte att jämföra deras meriter rakt av.

Fidde_Mannen
2011-04-08, 19:56
Vad anser du vara en lämplig styrkemätare för en Strongman då? Är det Meriter, enskilda PBs eller absolut styrka i något moment?

Jo, Årsjö är nog bäst av de nu aktiva inom Sverige men om Magnus fortfarande varit aktiv är jag säker på att han troligtvis överglänst honom i många grenar.

Eftersom Magnus har flest meriter anser jag att han är den starkare (framgångsmässigt, inte styrkemässigt) av de två.

jag menar, får man stå och jucka med ett Risifrutti-paket på bästa sändingstid i TV, då har man kommit långt.

Inte dricka och skriva på forum på kvällarna mannen då blir det så här konstigt :)

_Larre_
2011-04-08, 20:11
Finns inget som säger att det skulle vara paranoia heller. Däremot, även fast det är 5 dm rövlyft på filmen, så är det väldigt osannolikt att han skulle bänka så mycket helt enkelt. Jag tänker dock inte argumentera med MS fanboys då det är ett slöseri med tid

Är det helt osannolikt att någon kan bänka så mycket? Vart går gränsen för vad folk kan göra mer än en rep på, vad avgör om man ens kan och vem som kan?

Ifrågasätter inte att Magnus varken gjort eller inte gjort detta, undrar bara hur du resonerar.

MAXX
2011-04-08, 20:16
Samuelsson är bäst i bänk och det är coolast.

Sen har han ju vunnist WSM med det har inte Åresjö.


(va fan någon måste ju stå upp för Samuelsson :D )

von huff
2011-04-08, 20:18
Det är ju bara att ta fram fakta vem som har gjort vilka resultat?Nån skrev väl redan att Årsjö (?) har slått Samuelssons resultat.Att gå efter bänkpress endast eller endast knäböj ger ju ingen helhetsbild.

MAXX
2011-04-08, 20:27
Strongman är inte bara mark och böj.

140*4 bicepscurl

COC #4

130 kg rolling thunder

Kan Åresjö göra det?

von huff
2011-04-08, 20:38
När vi talar om Världens starkaste så syftar vi väl på strongman?Onödigt att börja plocka in 1000 övningar.Det finns SL som lyfter mer i marklyft än världens starkaste man men får spö i strongmanövningar osv.Man blir bra på det man tränar.Av det jag har sett av strongman så har alla sina starka och svagare sidor och ofta är det olika vinnare i olika grenar även om Zavickas eller var det Pudzianowski som ofta tog hem segern i all aövningar eller nästan alla.

MAXX
2011-04-08, 20:58
När vi talar om Världens starkaste så syftar vi väl på strongman?Onödigt att börja plocka in 1000 övningar.Det finns SL som lyfter mer i marklyft än världens starkaste man men får spö i strongmanövningar osv.Man blir bra på det man tränar.Av det jag har sett av strongman så har alla sina starka och svagare sidor och ofta är det olika vinnare i olika grenar även om Zavickas eller var det Pudzianowski som ofta tog hem segern i all aövningar eller nästan alla.

Armstyrka är väl i högsta grad relevant för strongman?

Matsa
2011-04-08, 21:00
Samuelsson är bäst i bänk och det är coolast.

Sen har han ju vunnist WSM med det har inte Åresjö.


(va fan någon måste ju stå upp för Samuelsson :D )

Problemet är att de flesta som "står upp för Magnus" inte har speciellt mycket vettigt att komma med. Oavsett hur coolt man tycker att bänkpress är så är det en kass jämförelse eftersom Årsjö i stort sett inte tränar bänkpress alls. Däremot har han svenskt rekord i stocklyft och hade världsrekordet i apollonpress (i hela fem minuter tills Poundstone snodde det :D), alltså spöar han Magnus i mer tävlingsspecifika pressmoment trots att han suger på bänkpress. I marklyft har Årsjö dragit 390kg på träning och minst 370kg på tävling, Magnus säger sig ha gjort 375kg i marklyft men på tävling har jag aldrig sett honom i närheten av de vikterna, således ännu en poäng för Årsjö både i gymlyft och tävlingslyft. Till Magnus försvar så har han dock haft problem med ryggen till och från om jag minns rätt. I stenar minns jag att Magnus lyfte 200kg på en festival och det var då det tyngsta som lyfts, de gjorde en ny form för den stenen. Årsjö vet jag dock att har lyft 213kg (någon som vet om han lyft mer) så även här verkar han vinna.

Att Magnus har vunnit WSM är ett relevant argument men där har vi som jag tidigare påpekat ett litet problem då man måste väga in vilka han tävlade emot och vilka prestationer som krävdes för att ta hem segern. Helt klart är dock att Magnus har en längre meritlista än Årsjö men då ska man minnas att Årsjö nyss har börjat.

Om du nu skulle tro att jag bara hackar på Magnus så har du helt fel, jag ser upp till gubben på vissa plan. Det är inte så att Magnus suger på allt jämfört med Årsjö men jag börjar fan tröttna på argumentet "LOLBÄNKPRESS!". Lite vettigare saker (i mitt tycke):

Magnus verkliga storhet anser jag inte ligger i de titlar han vann utan i att han tävlade i strongman på en så pass hög nivå under så många år. Med tanke på hur förbannat den sporten sliter så tycker jag det är värt mycket respekt.

Magnus är en jävel på grippers, han spöar säkerligen både Årsjö och många andra av de nuvarande toppnamnen där. Faktum är att Magnus är väldigt stark i greppövningar överlag.

Magnus är/var även en mycket duktig armbrytare och han skulle förmodligen ha kunnat spöa Årsjö där.

Magnus har gjort en ostrikt curl på 140kg och det är jävligt mycket, jag har aldrig sett Årsjö curla men jag misstänker att han ligger i lä där. Kazmaier gjorde dock runt 10 reps på ungefär samma vikt vilket förvisso är oväsentligt här men bara som fun fact. Bicepscurl känns dock ganska meningslöst att jämföra men ok, en strongman har trots allt nytta av starka armar.

Magnus är duktig på att synas och göra business av sitt namn. Detta tror jag är något många retar sig på men på sätt och vis tycker jag faktiskt att det är en imponerande egenskap.

MAXX
2011-04-08, 21:08
Problemet är att de flesta som "står upp för Magnus" inte har speciellt mycket vettigt att komma med. Oavsett hur coolt man tycker att bänkpress är så är det en kass jämförelse eftersom Årsjö i stort sett inte tränar bänkpress alls. Däremot har han svenskt rekord i stocklyft och hade världsrekordet i apollonpress (i hela fem minuter tills Poundstone snodde det :D), alltså spöar han Magnus i mer tävlingsspecifika pressmoment trots att han suger på bänkpress. I marklyft har Årsjö dragit 390kg på träning och minst 370kg på tävling, Magnus säger sig ha gjort 375kg i marklyft men på tävling har jag aldrig sett honom i närheten av de vikterna, således ännu en poäng för Årsjö både i gymlyft och tävlingslyft. Till Magnus försvar så har han dock haft problem med ryggen till och från om jag minns rätt. I stenar minns jag att Magnus lyfte 200kg på en festival och det var då det tyngsta som lyfts, de gjorde en ny form för den stenen. Årsjö vet jag dock att har lyft 213kg (någon som vet om han lyft mer) så även här verkar han vinna.

Att Magnus har vunnit WSM är ett relevant argument men där har vi som jag tidigare påpekat ett litet problem då man måste väga in vilka han tävlade emot och vilka prestationer som krävdes för att ta hem segern. Helt klart är dock att Magnus har en längre meritlista än Årsjö men då ska man minnas att Årsjö nyss har börjat.

Om du nu skulle tro att jag bara hackar på Magnus så har du helt fel, jag ser upp till gubben på vissa plan. Det är inte så att Magnus suger på allt jämfört med Årsjö men jag börjar fan tröttna på argumentet "LOLBÄNKPRESS!". Lite vettigare saker (i mitt tycke):

Magnus verkliga storhet anser jag inte ligger i de titlar han vann utan i att han tävlade i strongman på en så pass hög nivå under så många år. Med tanke på hur förbannat den sporten sliter så tycker jag det är värt mycket respekt.

Magnus är en jävel på grippers, han spöar säkerligen både Årsjö och många andra av de nuvarande toppnamnen där. Faktum är att Magnus är väldigt stark i greppövningar överlag.

Magnus är/var även en mycket duktig armbrytare och han skulle förmodligen ha kunnat spöa Årsjö där.

Magnus har gjort en ostrikt curl på 140kg och det är jävligt mycket, jag har aldrig sett Årsjö curla men jag misstänker att han ligger i lä där. Kazmaier gjorde dock runt 10 reps på ungefär samma vikt vilket förvisso är oväsentligt här men bara som fun fact. Bicepscurl känns dock ganska meningslöst att jämföra men ok, en strongman har trots allt nytta av starka armar.

Magnus är duktig på att synas och göra business av sitt namn. Detta tror jag är något många retar sig på men på sätt och vis tycker jag faktiskt att det är en imponerande egenskap.

Jaja jag var inte 100% seriös. Åresjö är kanske bättre överlag.

Tycker dock att det pissas onödigt mycket på MS. Han är trots allt den enda svensken som har vunnit wsm.

Tycker det är märkligt att Åresjö säger att han inte tränar bänk? Har dom tagit bort det från wsm?

ceejay
2011-04-08, 21:15
han har gjort mer än en ostrikt curl på 140 matsa! =P

Matsa
2011-04-08, 21:31
Jaja jag var inte 100% seriös. Åresjö är kanske bättre överlag.

Tycker dock att det pissas onödigt mycket på MS. Han är trots allt den enda svensken som har vunnit wsm.

Tycker det är märkligt att Åresjö säger att han inte tränar bänk? Har dom tagit bort det från wsm?

Bänkpress har väl aldrig varit speciellt vanligt förekommande i strongman? Minns att det har varit med varianter av bänk ibland där de t.ex lyft bakänden på en bil via någon sorts hävarmsanordning, minns även en variant av snedbänk med stock men det var länge sedan jag såg de sakerna. Det kan väl för all del förekomma fortfarande, jag är inte så insatt att jag kan säga med säkerhet men jag tror inte det.

Ja, det pratas mycket skit om Magnus och det är trist men samtidigt förstår jag varför. När fanboys eller oinsatta prompt ska envisas med att han är starkast i Sverige och ibland även världen än idag trots att han sedan länge har slutat tävla och trots att många av prestationerna från hans glansdagar har blivit slagna så blir folk irriterade och svarar med att överdriva åt andra hållet.

han har gjort mer än en ostrikt curl på 140 matsa! =P

Visst ja, 4 reps var det han gjorde.

David R
2011-04-08, 23:43
Den som är starkast i Sverige är uppenbart Jante. Det är tråkigt att se en sådan småsintheten mot någon som har varit så framgångsrik inom en viss idrott. Vad spelar det för roll om det var ett antal år sedan, gör det hans prestation mindre värd? Det är väl självklart att idrotter utvecklas och att dagens idrottsmän till största del är bättre än gårdagens.

Magnus Samuelsson är inspirerande i mina ögon och har uppnått resultat på en internationell nivå som uppenbart väcker ont blod bland vissa. Kul för Magnus att han faktiskt har funnit ett sätt att tjäna pengar på sin idrottsliga framgång, särskilt inom styrkeidrott, det är inte lätt att göra i landet lagom.

Jag uppskattade hans träningsbok "Stark" som inte enbart fokuserade på teknik utan på vad jag anser är en sund helhetssyn på träning och jag kan rekommendera den varmt.

Baler Evans
2011-04-09, 00:29
Skulle säga att Årsjö är starkast idag, jag tror inte ens han fyllt 30 än? han har ju fan en karriär framför sig. Magnus är gammal trött och sönder tränad, sen har han också en FRU som viker ut honom som en liten media h**a och ser till att de gör profit på hans namn. Magnus skadade ryggen tidigt i sin karriär för att han gjorde tok ökningar i marklyft och det satte käppar i hjulet för honom. Som det nämndes ovan så var han en fenomenal athlet och att han också har varit världs mästare i armbrytning är imponerande. Men jag tror deffenitivt att Årsjö är kroppsligt starkare idag och om han inte är det så kommer han deffinitivt att gå längre i sin karriär om han fortsätter som han gör nu.

Zaqwer
2011-04-09, 00:43
Var ju en intervju med Johannes på Maxstyrka.se för ett tag sedan. Så här säger han själv om jämförelserna som görs mellan honom och Magnus.

MAXstyrka: Många som inte är så insatta i strongman vet ju främst vem Magnus Samuelsson är, och många tror fortfarande att han är Sveriges starkaste man. Du har vunnit över honom i en tävling i Norge 2008 (Viking Power Challenge). Det bli ganska ofrånkomligt att jämföra er båda. Så, är du starkare än vad Magnus var när han var som bäst, och vad skiljer er åt som atleter?

Johannes Årsjö: Man kan ju börja med att titta på mina resultat i grenar som t.ex. Atlasstenar, knäböj, marklyft, stockpress, apol​lon, oket och farmers för att nämna några. Om någon då påstår att mina resultat inte krossar Magnus resultat i de grenarna så skulle jag skratta, och det skulle antagligen resten utav Strongmansverige också göra. Oftast är det folk som sitter och skriver på forum om hur mycket starkare Magnus är än mig, och de har knappt ens en aning om vad strongman är och är långt ifrån insatta i sporten. Magnus och jag är lika på det sättet att vi båda är rörliga och kan arbeta med kroppen på bästa sätt, men den största skillnaden är att jag starkare än han.

http://maxstyrka.se/2010/09/intervju-med-johannes-arsjo/

Ska bli fruktansvärt intressant att följa Johannes karriär, 25-26 år gammal bara. Synd med skadan i höstas inför Världens Starkaste Man. Han har en bit kvar till Savickas, Shaw och Koklyaev men topp 5 borde inte varit omöjligt.

Nån som vet när Eurosport sänder Iceman tävlingen som gick i Finland för nån vecka sedan?

Minimjölk
2011-04-09, 00:51
Han verkar i alla fall ha stark tilltro till sina resultat. Skulle dock vilja se honom köra 2x270kg

sandberg93
2011-04-09, 00:57
http://www.youtube.com/watch?v=ehiV_I9uyWw

bigtraps
2011-04-09, 06:21
Skulle säga att Årsjö är starkast idag, jag tror inte ens han fyllt 30 än? han har ju fan en karriär framför sig. Magnus är gammal trött och sönder tränad, sen har han också en FRU som viker ut honom som en liten media h**a och ser till att de gör profit på hans namn. Magnus skadade ryggen tidigt i sin karriär för att han gjorde tok ökningar i marklyft och det satte käppar i hjulet för honom. Som det nämndes ovan så var han en fenomenal athlet och att han också har varit världs mästare i armbrytning är imponerande. Men jag tror deffenitivt att Årsjö är kroppsligt starkare idag och om han inte är det så kommer han deffinitivt att gå längre i sin karriär om han fortsätter som han gör nu.


När var MS världsmästare i armbrytning?

von huff
2011-04-09, 06:28
Armstyrka är väl i högsta grad relevant för strongman?

Tycker du att bicepscurl och pusdowns med en arm och lillfinger grepp är relevant?Strongman går ut på allroundstyrka inte bicepscurl

Bullen!
2011-04-09, 18:31
samuelsson har vissa moment/grenar som han än idag är riktigt bra på.

men det är nya killar som kommit och slår honom på fingrarna idag. årsjö är grym i strongman. och snackar vi om övriga europa så kissar ju zawickas, benedikt mfl på svenskarna.

dupper
2011-04-09, 18:53
Var ju en intervju med Johannes på Maxstyrka.se för ett tag sedan. Så här säger han själv om jämförelserna som görs mellan honom och Magnus.



http://maxstyrka.se/2010/09/intervju-med-johannes-arsjo/

Nån som vet när Eurosport sänder Iceman tävlingen som gick i Finland för nån vecka sedan?

Senast han var med på Body Radio (mkt värt att lyssna på) sändes det på tv4 sport samtidigt.

Han var nära på att slå savickas i tävlingen, och det är RIKTIGT stort.

filmjölk
2011-04-09, 18:55
Tycker du att bicepscurl och pusdowns med en arm och lillfinger grepp är relevant?Strongman går ut på allroundstyrka inte bicepscurl

Vi kan starta en ny tävlingsdisciplin och kalla den för "Disco Strongman", med den mest prestigefulla tävlingen "Worlds Strongest Discobuilder". Med grenar som bänkpress för max, axelpress i smith max reps på en viss vikt, press från pannan max reps på en viss vikt, scottcurl max, latsdrag max reps på ett visst antal kg, crossbody hammercurls och ett "medley" bestående av sidolyft, omvänd curl, lutande hantelpress och stående tricepspress med stång bakom nacken. I stort sett alla överkroppsövningar man kan göra på ett gym kan vara med, bara att benstyrka inte får vara en faktor i lyftet.

jag tror att vår egen Finsk Sisu hade vart grym i denna disciplinen.

Pudzianovski
2011-04-09, 18:57
Svårt att jämföra dåtidens strongman med dagens. Idag är det ju mycket mer sport och de specialtränar från början. Magnus var dominant under 10 års tid internationellt. Då mötte han även killar som var oerhört starka i annat än bänkpress. Magnus tappade alltid i övningar som knäböj och marklyft på tävlingarna men han tog igen jävligt mycket i resten och när tävlingarna var slut var han ofta top 5 under lång tid. Utvecklingen går dock framåt. Johannes är en riktigt bra strongman trots moståndet som råder internationellt idag. Han kommer säkert gå långt.

MAXX
2011-04-09, 19:16
Tycker du att bicepscurl och pusdowns med en arm och lillfinger grepp är relevant?Strongman går ut på allroundstyrka inte bicepscurl

Nej men strongman ska väl inte bara handla om knäböj och marklyft. Det är inte styrkelyft.

IronBug
2011-04-09, 19:34
Man ska inte ta på saker man precis målat...
http://laddauppbilder.se/?di=513022153454

Förlåt men måste bumba den här.
:laugh:

Rikard Jansson
2011-04-10, 09:43
Är det helt osannolikt att någon kan bänka så mycket? Vart går gränsen för vad folk kan göra mer än en rep på, vad avgör om man ens kan och vem som kan?

Ifrågasätter inte att Magnus varken gjort eller inte gjort detta, undrar bara hur du resonerar.

Det är osannolikt i den mån att han varken har ens i närheten av optimala vinklar, knappt någon teknik att tala om - förutom rövlyftet då - och Magnus har aldrig varit känd för att vara bland de urstarka strongmen, utan en bland de tekniska etc.

cc4
2011-04-10, 11:43
Nån som vet när Eurosport sänder Iceman tävlingen som gick i Finland för nån vecka sedan?

Hela Iceman tävlingen finns här.
http://www.katsomo.fi/?progId=65463

JB12K
2011-04-10, 11:47
Starkaste strongman är den som lyft mest.

Bästa strongman är den med mest meriter. Dvs Magnus Samuelsson

Rikard Jansson
2011-04-10, 11:55
Starkaste strongman är den som lyft mest.

Bästa strongman är den med mest meriter. Dvs Magnus Samuelsson

Då ordet strongman faktiskt syftar på att vara en stark man, så torde ju den starkaste vara den bästa. Den med mest meriter = mest meriterade.

MasterChief
2011-04-10, 12:12
starkaste strongman är den som lyft mest.

Bästa strongman är den med mest meriter. Dvs magnus samuelsson

+1

z_bumbi
2011-04-10, 12:35
Då ordet strongman faktiskt syftar på att vara en stark man, så torde ju den starkaste vara den bästa. Den med mest meriter = mest meriterade.

Precis.

Allan
2011-04-10, 12:38
Om den här tråden övergår i pro/contra Samuelsson blir ni varnade hela bunten. Den diskussionen har vi haft för många gånger. Inga fler upprapningar om si eller så - och en del av er ska vara jävligt försiktiga med att reta upp moderatorerna.

Zaqwer
2011-04-10, 14:30
Hela Iceman tävlingen finns här.
http://www.katsomo.fi/?progId=65463

Stort tack! Human ski lift var en häftig gren :)

Årsjö gjorde bra ifrån sig i grenarna där det krävs lite rörlighet men han har en bra bit till Savickas i dom rena styrkegrenarna. Kanske inte så konstigt med nära 40 kilos skillnad i kroppsvikt.

von huff
2011-04-10, 14:38
Så jag är världens bästa bänkpressare om jag vinner vm 3 ggr med ett resultat på 250,255,260 kg men han som har vunnit två ggr och har gjort resultaten 270-275 är endå inte starkare för man har färre meriter?



Jag förstår hur ni tänker men har man resultat svart på vitt vad nån har lyft i samma övningar så finns det ju ingen att diskutera