handdator

Visa fullständig version : En natts sömnbrist sänker energiförbrukning


King Grub
2011-04-07, 18:36
Background: Epidemiologic evidence indicates that chronic sleep curtailment increases risk of developing obesity, but the mechanisms behind this relation are largely unknown.

Objective: We examined the influence of a single night of total sleep deprivation on morning energy expenditures and food intakes in healthy humans.

Design: According to a balanced crossover design, we examined 14 normal-weight male subjects on 2 occasions during a regular 24-h sleep-wake cycle (including 8 h of nocturnal sleep) and a 24-h period of continuous wakefulness. On the morning after regular sleep and total sleep deprivation, resting and postprandial energy expenditures were assessed by indirect calorimetry, and the free-choice food intake from an opulent buffet was tested in the late afternoon at the end of the experiment. Circulating concentrations of ghrelin, leptin, norepinephrine, cortisol, thyreotropin, glucose, and insulin were repeatedly measured over the entire 24-h session.

Results: In comparison with normal sleep, resting and postprandial energy expenditures assessed on the subsequent morning were significantly reduced after sleep deprivation by ≈5% and 20%, respectively (P < 0.05 and P < 0.0001). Nocturnal wakefulness increased morning plasma ghrelin concentrations (P < 0.02) and nocturnal and daytime circulating concentrations of thyreotropin, cortisol, and norepinephrine (P < 0.05) as well as morning postprandial plasma glucose concentrations (P < 0.05). Changes in food intakes were variable, and no differences between wake and sleep conditions were detected.

Conclusion: Our findings show that one night of sleep deprivation acutely reduces energy expenditure in healthy men, which suggests that sleep contributes to the acute regulation of daytime energy expenditure in humans

http://www.ajcn.org/content/early/2011/04/06/ajcn.110.006460.full.pdf+html

coolboynesko
2011-04-07, 18:38
Det förklarar varför jag är så fet :D

bal11
2011-04-07, 18:46
hur mkt sänker det prestationsförmågan med låt säga 2-3 h mindre sömn ?

hejhopp79
2011-04-07, 18:50
Mycket intressant. Notera för övrigt att de förhöjda kortisol-nivåerna vid dålig sömn är katabolt och inte särskilt bra om man vill lägga på sig muskler, eller bränna fett.

Noradrenalin och kortisol upp; lever man stressat på det så blir det ett jäkla ekorrhjul.

hejhopp79
2011-04-07, 18:52
hur mkt sänker det prestationsförmågan med låt säga 2-3 h mindre sömn ?

Grub eller om det var Eddie_Vedder postade ett tag sedan en undersökning om sömn och hälsa.

Jag har för mig att en förenklad slutsats var att 7-8 h är det mest hälsosamma och allt både över och under är sämre. Vad anbelangar rena gymresultat är det svårt att säga hur stor skillnaden blir, men kroniskt förhöjda nivåer av kortisol som dålig sömn orsakar är inte bra för muskeltillväxt.

Sömn är väldigt viktigt för fysisk prestationsförmåga. Långt mer så än whey-80 eller BCAA.

Eddie Vedder
2011-04-07, 18:54
Samma typ av upplägg som här fast det var överviktiga personer under en bantningsperiod:

http://traningslara.se/for-lite-somn-forstor-din-viktnedgang-och-forsamrar-halsan/

hur mkt sänker det prestationsförmågan med låt säga 2-3 h mindre sömn ?

En natt eller kroniskt?

Grub eller om det var Eddie_Vedder postade ett tag sedan en undersökning om sömn och hälsa.

Jag har för mig att en förenklad slutsats var att 7-8 h är det mest hälsosamma och allt både över och under är sämre.

Det var jag. Men om man blir sjuk av mer sömn eller om de som sover längre gör det för att de är sjukare kan man inte säga rakt av.

Jag skrev en artikel i förra numret i BODY om det här. Mestadels hur det påverkar träningsresultat i studier men även hälsoaspekten.

Jishuku
2011-04-07, 18:56
Hur viktigt är det med 100% sammanhängande sömn? Jag har på senaste tiden sovit kanske 5-6 timmar, väckts, stigit upp och druckit nåt.. sen somnat om efter en halvtimme lr så.

hejhopp79
2011-04-07, 18:59
Hur viktigt är det med 100% sammanhängande sömn? Jag har på senaste tiden sovit kanske 5-6 timmar, väckts, stigit upp och druckit nåt.. sen somnat om efter en halvtimme lr så.

Ska tydligen inte vara särskilt viktigt. Majoriteten sover och vaknar en gång för att kissa eller vad som helst och somnar sedan om. Finns teorier om att vi människor gör det p g a evolutionära anledningar med faror etc. Men det ska tydligen vara fullständigt normalt.

Crocker
2011-04-07, 19:03
Samma typ av upplägg som här fast det var överviktiga personer under en bantningsperiod:

http://traningslara.se/for-lite-somn-forstor-din-viktnedgang-och-forsamrar-halsan/



En natt eller kroniskt?



Det var jag. Men om man blir sjuk av mer sömn eller om de som sover längre gör det för att de är sjukare kan man inte säga rakt av.

Jag skrev en artikel i förra numret i BODY om det här. Mestadels hur det påverkar träningsresultat i studier men även hälsoaspekten.
Du har inte studien/abrstractet på rak arm? Lät intressant. :)

Eddie Vedder
2011-04-07, 19:09
Du har inte studien/abrstractet på rak arm? Lät intressant. :)

Det är inte bara en studie, jag hade med ganska många. Men jag orkar inte gräva fram dom nu. Kolla om du känner nån som prenumererar kanske. :)

hejhopp79
2011-04-07, 19:10
Du har inte studien/abrstractet på rak arm? Lät intressant. :)

Kolla på biblioteket där du bor, om du vill göra efterforskningar.

JoeyP
2011-04-07, 19:19
Jag röjjde rejält i helgen, sov inte många timmar.

Alkohol, dröögs och lite sömn + deff på de.

Tappade 5kg i bänk =S

Hur länge var energiförbrukningen sänkt?

Crocker
2011-04-07, 19:24
Det är inte bara en studie, jag hade med ganska många. Men jag orkar inte gräva fram dom nu. Kolla om du känner nån som prenumererar kanske. :)
Aah, no problems trodde det var ett abstract bara.
Du har ingen koll hur det individuella behovet är? Tänker 7-8h var optimalt, men borde inte det vara en dålig rekommendation för folk som har sömnbehov på 9h etc? Eller tänker jag galet? :D

Eddie Vedder
2011-04-07, 19:29
Aah, no problems trodde det var ett abstract bara.
Du har ingen koll hur det individuella behovet är? Tänker 7-8h var optimalt, men borde inte det vara en dålig rekommendation för folk som har sömnbehov på 9h etc? Eller tänker jag galet? :D

Ja det är klart det är abstrakt. Alla studier har ett abstrakt. :)

Har man ett högre sömnbehov sover man ju längre helt enkelt. Om man har möjlighet.

Pintan
2011-04-07, 19:54
Hade lite svårt att förstå allt. När det gällde energiförbrukningen; var det förbränningen som gick ner eller den spontana aktiviteten?

Sedan det där med aptiten; det måste väl ändå vara individuellt? För mig är det iaf så att har jag sovit alldeles för lite har jag nästan ingen aptit alls, kan knappt dricka mjölk typ.

Crocker
2011-04-07, 20:23
Ja det är klart det är abstrakt. Alla studier har ett abstrakt. :)

Har man ett högre sömnbehov sover man ju längre helt enkelt. Om man har möjlighet.
Heter det inte review när det är en sammanfattning av flera studier, eller är jag ute på hal is? :Virro

Eddie Vedder
2011-04-07, 20:33
Heter det inte review när det är en sammanfattning av flera studier, eller är jag ute på hal is? :Virro

Jag du är ute på lite hal is. :) En artikel som sammanställer forskning, utan resultatanalys, är en review ja. Så där har du ju rätt, men i övrigt förstår jag inte riktigt vad du syftar på utifrån citatet.

Crocker
2011-04-07, 20:36
Jag du är ute på lite hal is. :) En artikel som sammanställer forskning, utan resultatanalys, är en review ja. Så där har du ju rätt, men i övrigt förstår jag inte riktigt vad du syftar på utifrån citatet.
Glöm det, trodde det var en sammanställning bara. :D

Eddie Vedder
2011-04-07, 20:47
Glöm det, trodde det var en sammanställning bara. :D

Okej. :) Men det var i alla fall ingen review utan primärkällorna. Och alla studier har ett abstrakt som är en kort inledande sammanfattning på x antal ord (vars mängd är en fråga om tidskriftens egna regler).

ceuphoria
2011-04-07, 21:55
Oj. Själv dygnar jag typ två gånger per månad och sover kanske 5-7 timmar vardagar. Har en sova ut-dag på lördagar bara. Inte okej...

Pintan
2011-04-07, 22:18
Hade lite svårt att förstå allt. När det gällde energiförbrukningen; var det förbränningen som gick ner eller den spontana aktiviteten?

Sedan det där med aptiten; det måste väl ändå vara individuellt? För mig är det iaf så att har jag sovit alldeles för lite har jag nästan ingen aptit alls, kan knappt dricka mjölk typ.

Citerar mig själv samt ställer en till fråga; Ökar sömnbehovet om man äter mycket kolhydrater? Själv brukar jag sova mycket längre efter en dag med mer kolh en en dag med mindre. Vet att det påverkar serotonin och andra sömnhormoner, men ökar även sömn behovet eller är det bara så att man känner sig tröttare?

hejhopp79
2011-04-08, 00:32
Man känner sig tröttare. Om sömnbehovet ökar vet jag faktiskt inte, men det är inte omöjligt att man sover längre.

SiSenior
2011-04-08, 15:55
Jag röjjde rejält i helgen, sov inte många timmar.

Alkohol, dröögs och lite sömn + deff på de.

Tappade 5kg i bänk =S

Hur länge var energiförbrukningen sänkt?

Finns mängder med bilder på dig och ditt ansikte. Passa dig att skriva ut sådana saker.