handdator

Visa fullständig version : Idealt antal reps


Delta
2003-11-29, 12:52
Jag har funderat en del om hur många reps/set som är idealt att utföra. Självklart inser jag att det är individuellt, och då kommer frågan om hur man kommer fram till det repantal man bör sikta på.

Tar mig själv som exempel. När jag utför en övning med en vikt jag kan göra 12 reps i första setet med, droppar jag 5 reps till 7 st i andra setet och ~2 reps till 5 st i tredje setet. Sedan ligger jag i stort sett konstant runt 5 reps i övriga set (kör ca 3-4 till, 6-7 totalt).

Betyder det att min kropp är mer lämpad för att köra färre repetitioner? Typ sikta in sig på att köra 5-8 reps per set?

Survivor
2003-11-29, 17:25
Tror du vilar för kort tid mellan seten.
Det finns inget som heter "optimalt antal reps" utan det beror på vad du är ute efter helt enkelt. Vill du bli stark så kör lågt antal (tungt) och ett högre antal (lättare) för lite mer uthålligare muskler. Sen så är ju din potential naturligtvis begränsad åt olika håll, men det är en annan sak.

miffo
2003-11-29, 17:27
du kanske har dålig kondition i musklerna, du får helt enkelt köra mindre vikter och så många som möjligt ett tag...

Survivor
2003-11-29, 17:46
Originally posted by miffo
du kanske har dålig kondition i musklerna, du får helt enkelt köra mindre vikter och så många som möjligt ett tag...
"Bra" tips där. När kroppen stretar emot så ska man ge efter.
Det är i alla fall så jag uppfattar det. Eller menar du det på något annat sätt?

Delta
2003-11-29, 19:18
Vila mellan seten är det iallafall inte - jag har prövat att vila 1.5, 3 resp 5 minuter. Samma resultat. Jag är utvilad efter 1:30.

Dålig muskelkondition? Möjligt. Jag har aldrig hört något om det förut, men jag kan ju alltid pröva.

Tack för hjälpen!

Delta
2003-11-29, 19:22
Alltså, så här är det: Jag har upptäckt att vid reps kring 12-15 RM i första setet droppar jag mycket i repantal i andra setet.

Kör jag däremot med en vikt som jag klarar 6RM med i första setet hålls antalet reps konstant genom alla 6-7 seten...

Frågan är: Vad betyder det här och hur kan jag utnyttja det?

pettan85
2003-11-29, 19:58
Antagligen är det så här att om du kör upp mot 15 reps alltså du precis klarar de 15 repsen så drar du på dig mjölk syra, men om du istället bara kör 6 reps till fail så är det mest styrka inblandat och du får då inte samma mjölksyra ?

Delta
2003-11-29, 20:05
Originally posted by pettan85
Antagligen är det så här att om du kör upp mot 15 reps alltså du precis klarar de 15 repsen så drar du på dig mjölk syra, men om du istället bara kör 6 reps till fail så är det mest styrka inblandat och du får då inte samma mjölksyra ?

Det är möjligt! Då antar jag att det är bäst att hålla sig på lite lägre repnivåer och istället öka antalet sets för att bibehålla samma massaökning (som är stimulerad av vikt * time under tension). Tack! :)