handdator

Visa fullständig version : Äter jag för lite under min deff?


rippedjack1
2011-04-07, 17:14
Hej.

Är 181 cm lång vägde 90 innan påbörjad deff.

Här har ni en bild på överkroppen
http://i54.tinypic.com/1ffp8l.jpg


Jag har nu senaste tre dagarna käkat runt 1600-1800 kcal
och mitt BMR borde ligga nånstans runt 2000.. kanske mer.

är inte direkt fet ska jag tillägga.

Brukar hamna på 120g P 100g K, fettet vet jag inte men är medium skulle jag tro.

Så äter jag för lite för min storlek?

borde ja slänga i mig 2000kcal MINST eller mer i syfte att bibehålla muskelmassa men fortfarande gå ner i vikt.

kostillskott för övrigt är, ZMA,multivitamin,omega3,glutamin,BCAA,Kalcium,

Robbmeister
2011-04-07, 17:21
Mer protein så skulle det se bra ut. Jag äter inte så mycket mer och för mig går det bra , iofs är det olika för alla men så länge du inte förlorar styrka så förlorar du inte muskler. Bra form på bilden förresten :)

rippedjack1
2011-04-07, 17:24
Mer protein så skulle det se bra ut. Jag äter inte så mycket mer och för mig går det bra , iofs är det olika för alla men så länge du inte förlorar styrka så förlorar du inte muskler. Bra form på bilden förresten :)

Hej.

Tack, tycker du. jag som tycker fysiken är en påse skit men det är bara jag det ;)

Jag hör vad du säger. Borde faktist öka protein intaget.

Men rent kalori mässigt så är det ingen som tycker det är för lågt ?

ToughLove
2011-04-07, 17:33
Hej.

Tack, tycker du. jag som tycker fysiken är en påse skit men det är bara jag det ;)

Jag hör vad du säger. Borde faktist öka protein intaget.

Men rent kalori mässigt så är det ingen som tycker det är för lågt ?

Det är inte lågt jämfört mot en medel svenssons dagliga protein intag, men om man kollar ur bb perspektiv så är det lågt. För att maximera så kan du äta upp till 2g per pound /dag om inte mer, dvs om du nu väger 90kg så kan du äta upp till 380-400g protein dagligen, enligt dom amerikanska BB sidorna som t ex T-nation

Fredron
2011-04-07, 17:39
Jag tror inte att din BMR är 2000, det borde vara högre.

Kimkay
2011-04-07, 17:50
Jag hade uppfattningen att det inte är speciellt nyttigt för kroppen att äta under sitt BMR, men jag må ha fel.

rippedjack1
2011-04-07, 20:06
Jag hade uppfattningen att det inte är speciellt nyttigt för kroppen att äta under sitt BMR, men jag må ha fel.

Men om det där är din mage på avataren
så borde du kunna en del om deff eller :)

vad tycker du

rippedjack1
2011-04-07, 20:07
Det är inte lågt jämfört mot en medel svenssons dagliga protein intag, men om man kollar ur bb perspektiv så är det lågt. För att maximera så kan du äta upp till 2g per pound /dag om inte mer, dvs om du nu väger 90kg så kan du äta upp till 380-400g protein dagligen, enligt dom amerikanska BB sidorna som t ex T-nation

Nej jag vet. Under bulk drar jag mig max 200g protein
har aldrig trott på hela 300-400g protein om dagen filosofin.

Nu under deff borde jag kanske försöka med samma..låter ju inte helt ologiskt.

Jag tror inte att din BMR är 2000, det borde vara högre.

Precis det tror jag med.

vicarious
2011-04-07, 20:17
För lite protein. Du lär förlora muskler med ett så "stort" underskott och så lite protein.

Eddie Vedder
2011-04-07, 20:30
Jag hade uppfattningen att det inte är speciellt nyttigt för kroppen att äta under sitt BMR, men jag må ha fel.

Med tiden är det ju skadligt, men ju fetare man är desto mindre risk. Men man bör ju sträva efter att få i sig alla essentiella näringsämnen och på mycket låga energiintag blir det ju svårare.

On topic: Du bör som sagt öka proteinintaget ordentligt. 200 gram om dagen i alla fall.

rippedjack1
2011-04-07, 22:15
Med tiden är det ju skadligt, men ju fetare man är desto mindre risk. Men man bör ju sträva efter att få i sig alla essentiella näringsämnen och på mycket låga energiintag blir det ju svårare.

On topic: Du bör som sagt öka proteinintaget ordentligt. 200 gram om dagen i alla fall.

Ok.

Men finns det någon studie eller annat som pekar på att man verkligen behöver dra i sig 200g protein för att behålla massa under deff.

Jag vet att protein är antikatabolt men behövs verkligen så mkt
om vi säger att jag har en LBM vikt på 70kg

goja
2011-04-07, 23:41
Jag är 173cm & väger 84kg & går ner i vikt nu när jag ligger på 2300-2500kcal så du verkar ligga väldigt lågt.
Kan tilläggas att jag inte utför någon som helt konditionsträning förrutom när jag cyklar till & från jobbet :hbang:

Eddie Vedder
2011-04-08, 06:33
Ok.

Men finns det någon studie eller annat som pekar på att man verkligen behöver dra i sig 200g protein för att behålla massa under deff.

Jag vet att protein är antikatabolt men behövs verkligen så mkt
om vi säger att jag har en LBM vikt på 70kg

Din LBM är inte det väsentliga, det är gram per kilo kroppsvikt du ska räkna på. Jag vet bara en studie som jämför högt och lågt intag men den är skräp för det låga intaget var så lågt att den inte är applicerbar.

Visst kan du ligga kvar om du vill det men det är ett gamblande.

rippedjack1
2011-04-08, 12:40
Din LBM är inte det väsentliga, det är gram per kilo kroppsvikt du ska räkna på. Jag vet bara en studie som jämför högt och lågt intag men den är skräp för det låga intaget var så lågt att den inte är applicerbar.

Visst kan du ligga kvar om du vill det men det är ett gamblande.

Ok.

Om jag kliver upp till 2000kcal och kanske 140g-160p det vore bättre alltså.

vicarious
2011-04-08, 12:44
Ok.

Om jag kliver upp till 2000kcal och kanske 140g-160p det vore bättre alltså.

2000kcal och minst 180g protein. Gärna mer.

rippedjack1
2011-04-08, 15:16
Jag tackar ödmjukt för eran hjälp

återkommer i sommar med resultat

maxiimous
2011-04-09, 16:09
Det här med att man ska tappa muskelmassa har jag aldrig förstått. Det stämmer säkert men i mitt fall så brukar jag bli starkare mitt under deffen. Kan också säga att jag inte öser i mig protein som om det skulle vara det ända man kan äta.. ligger på drygt 120-140g protein på 80kg och jag tappar eller förlorar absolut ingenting...

Big Sleazy
2011-04-09, 17:15
Det här med att man ska tappa muskelmassa har jag aldrig förstått. Det stämmer säkert men i mitt fall så brukar jag bli starkare mitt under deffen. Kan också säga att jag inte öser i mig protein som om det skulle vara det ända man kan äta.. ligger på drygt 120-140g protein på 80kg och jag tappar eller förlorar absolut ingenting...


Ja, som nybörjare brukar man kunna bygga muskler samtidigt som man deffar. Hade du ätit mer protein hade du förmodligen lagt på dig ännu mer muskler.

vicarious
2011-04-09, 19:44
Att man ökar bättre när man deffar kan också bero på att man ändrar träningsupplägg under deffen och kör kontrollerat och följer upp progressionen bättre.

maxiimous
2011-04-09, 20:05
Ja, som nybörjare brukar man kunna bygga muskler samtidigt som man deffar. Hade du ätit mer protein hade du förmodligen lagt på dig ännu mer muskler.

Finns det ingen gräns på hur mycket protein kroppen kan ta emot. När går gränsen till att man skadar sin kropp istället för att bygga upp den?

Big Sleazy
2011-04-09, 20:07
Finns det ingen gräns på hur mycket protein kroppen kan ta emot. När går gränsen till att man skadar sin kropp istället för att bygga upp den?

Kroppen tar upp allt protein du äter bortsett från intag av vassle ensamt där gränsen ligger på 20-30g per tillfälle.

Eddie Vedder
2011-04-09, 20:28
Kroppen tar upp allt protein du äter bortsett från intag av vassle ensamt där gränsen ligger på 20-30g per tillfälle.

Nu förväxlar du vad som tas upp med vad som är den möjliga maxgränsen för att stimulera MPS.

maxiimous
2011-04-09, 20:29
Kroppen tar upp allt protein du äter bortsett från intag av vassle ensamt där gränsen ligger på 20-30g per tillfälle.

och hur många timmar är det mellan "tillfällena" tills kroppen börjar ta upp det igen ?

rippedjack1
2011-04-10, 12:48
Det här med att man ska tappa muskelmassa har jag aldrig förstått. Det stämmer säkert men i mitt fall så brukar jag bli starkare mitt under deffen. Kan också säga att jag inte öser i mig protein som om det skulle vara det ända man kan äta.. ligger på drygt 120-140g protein på 80kg och jag tappar eller förlorar absolut ingenting...

intressant.

själv under bulk hamnar jag aldrig över 200g p om dagen
och har slutat helt och hållet med proteindrinkar.
känns helt onödigt.
har t.om i vissa perioder legat på max 150g om dagen på mina 90 kg
och ökat och vuxit riktigt fint.

nu under deffen kan jag förstå att man ska få i sig lite extra,
just för att protein är antikatabolt.. men 300g plus låter bara sjukt för mig

Fredron
2011-04-10, 14:04
intressant.

själv under bulk hamnar jag aldrig över 200g p om dagen
och har slutat helt och hållet med proteindrinkar.
känns helt onödigt.
har t.om i vissa perioder legat på max 150g om dagen på mina 90 kg
och ökat och vuxit riktigt fint.

nu under deffen kan jag förstå att man ska få i sig lite extra,
just för att protein är antikatabolt.. men 300g plus låter bara sjukt för mig

Effekten av en viss mängd protein är svår att mäta eller jämföra så det är svårt att avgöra hur mycket man bör få i sig för bäst resultat. Hellre för mycket än för lite resonerar nog de flesta då fördelarna väger upp nackdelarna.

StampChamp
2011-04-10, 15:01
Effekten av en viss mängd protein är svår att mäta eller jämföra så det är svårt att avgöra hur mycket man bör få i sig för bäst resultat. Hellre för mycket än för lite resonerar nog de flesta då fördelarna väger upp nackdelarna.

Fast under kaloriöverskott räcker det gott och väl med 2g/kg kv, förstår inte varför man ska ligga högre egentligen. Ett underskott kan man ligga närmare 3g/kg kv. Det är vad jag kör på!

rippedjack1
2011-04-10, 15:07
Effekten av en viss mängd protein är svår att mäta eller jämföra så det är svårt att avgöra hur mycket man bör få i sig för bäst resultat. Hellre för mycket än för lite resonerar nog de flesta då fördelarna väger upp nackdelarna.

Bra sagt.

Jag förstår det ;)

Fredron
2011-04-10, 15:08
Fast under kaloriöverskott räcker det gott och väl med 2g/kg kv, förstår inte varför man ska ligga högre egentligen. Ett underskott kan man ligga närmare 3g/kg kv. Det är vad jag kör på!

Vad är det som säger att 3g/kg inte är bättre än 2g/kg om man ligger på kaloriöverskott?

dupper
2011-04-10, 15:21
Vad är det som säger att 3g/kg inte är bättre än 2g/kg om man ligger på kaloriöverskott?

Lika mycket som säger det motsatta.

Under ett kaloriöverskott spelar protein inte lika stor roll som vid ett underskott dock.

Fredron
2011-04-10, 15:25
Lika mycket som säger det motsatta.

Under ett kaloriöverskott spelar protein inte lika stor roll som vid ett underskott dock.

Då är vi alltså överens om att effekterna är osäkra?
Vilket var min poäng.

krubkungen
2011-04-10, 19:53
Men ditt BMR på 2000kcal är vad dina organ behöver?

Har du kalkylerat att du bränner kcal om du vaken fast du sitter/ ligger i soffan och softar?

På en träningsdag så borde ju ditt kaloribehov vara runt 3000kcal och på vilodag ifall du rör på dig lite ligga runt 2500kcal.. eller är mitt deff-huvud ute och cyklar??:D

rippedjack1
2011-04-10, 22:43
Men ditt BMR på 2000kcal är vad dina organ behöver?

Har du kalkylerat att du bränner kcal om du vaken fast du sitter/ ligger i soffan och softar?

På en träningsdag så borde ju ditt kaloribehov vara runt 3000kcal och på vilodag ifall du rör på dig lite ligga runt 2500kcal.. eller är mitt deff-huvud ute och cyklar??:D

va 3000kcal är nästan bulk i mina ögon :)

det är mitt basala energibehov alltså vid vila

men jag har höjjt till 2200 och mer protein

rippedjack1
2011-04-11, 17:42
Vägde 90 prick förra måndagen..

nu väger jag 86,8.

så ja gissar på att runt 2 kilo är vätska minst..

är hittils nöjd med resultaten